Erau berserkerii (berserci) vikingi razboinici adevarati sau se drogau pentru a ajunge in transa in timpul bataliilor?
Cuvantul “berserk” este folosit pentru a descrie comportamentul unei persoane ce se comporta irational si se afla intr-o stare de mare agitatie, fara sa poata sa-si mai controleze actiunile.
Razboinicii nebuni ai mitologiei vikinge
In mitologia nordica, in timpul epocii vikinge, berserkerii erau considerati tipul razboinicului-saman. Ei aratau furie exceptionala si curaj nebun in lupta.
Cazand intr-un anumit soi de transa, ei erau capabili sa ignore ranile pricinuite pe campul de lupta.
Acesti razboinici vikingi berserkeri erau cei mai temuti dintre toti. Se credea ca foloseau ierburi pentru a se droga si cadea in transa. Folosirea de anmirifta se crede ca le amplifica setea de lupta, Razboinicii berserkeri vikingi muscau scutuile si sabiile de nerabdare in anticiparea luptei si violentei.
Animalul-totem al acestor bersekeri erau ursul. Si numele lor vine tot de aici.
In Scandinavia pre-crestina, berserkerii aveau membrii ai cultului strang legati de Odin ca si zeu al razboinicilor.
Snorri Sturluson in Ynglinga Saga, aminteste numeroase elemente din folclor, descriind astfel razboinicii lui Odin.
Cititi mai multe despre:
Samanismul la nordici si marile profetii
Simboluri nordice vikinge explicate
Ragnarok – sfarsitul lumii in mitologia nordica
Arme magice in mitologia nordica
Oamenii sai mergeau in lupta fara armura si se purtau ca niste caini turbati sau lupti. Muscau si erau la fel de puternici ca ursii sau taurii.
Ucideau barbati, dar fierul sau focul nu ii putea rani. Aceasta nebunie era numita frenezia berserkerilor. Acesti razboinici din saga nordica apareau de obicei ca si garda de onoare a regelui si probabil derivau din anticele culte inchinate ursului.
Animale-totem, ciuperci, plante si ierburi magice
Pana si cuvantul “berserker” a fost motiv pentru disputa. El ar putea insemna ca barbatii lupta dezbracati, dar ar putea fi si un semn al ferocitatii si invicibilitatii lor. Insa cuvantul ar putea fi si legat de faptul ca purtau piei de urs, reflectand natura animalului asumata de acestia.
Atunci cand acesti razboinici intrau in transa si erau atinsi de “furie” se transformau, jumatate oameni si jumatate ursi
Bodvar apare astfel transformat intr-un urs imens si invulnerabil in batalia finala cu Hrolf. Toate calitatile sale le reflecta pe cele ale campionilor lui Odin.
Chiar si astazi ramane un mister cum acesti berserkeri vikingi obtineau aceasta stare si ce fel de halucinogene ingerau. Astfel se si explica de ce se simteau epuizati la sfarsitul bataliei si trebuiau sa se refaca timp de cateva zile.
Specialistii in botanica sustin si folosirea unor ierburi din mlastina ce puteau fi toxice. Ne intrebam si daca acestea puteau crea dependenta.
Unii specialisti considera ca aceste culte isi au obarsiile in vanatoarea magica. Asa s-a nascut traditia marilor razboinici vikingi calauziti de animalele totem precum ursul, lupul si porcul mistret. Cele mai mari si mai puternice.
In batalia de la Hafrsfjord pentru regele Harald Fairhair al Norvegiei acesti razboinici vor lupta umar la umar.
Savantul Hilda Ellis-Davidson traseaza o paralela intre berserkeri si Dansul practicat de garda varangiana a imparatului bizantin Constantin al VII-lea (905-959). Garda era formata numai din razboinici vikingi ce ii jurasera supunere). Acest dans putea avea conexiuni cu acel cult al ursului, caci ei purtau masti si piei de animale.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: Mitologie nordica: zeii nordici, crearea lumii si Ragnarok | Mythologica.ro
Pingback: Cum luptau vikingii? Tactici, strategii, arme si lupte navale | Mythologica.ro
Pingback: Top 11 comandouri speciale din lumea antica | Mythologica.ro
Pingback: Fiii lui Odin: Vidar si Vali, zeii razbunarii | Mythologica.ro