Desi peste 2 milioane de romani poarta numele “Ioan” sau derivatii ale acestuia, putini inteleg semnificatia si istoria acestui nume.
In primul rand, La Multi Ani tuturor celor care poarta acest nume astazi de ziua Sfantului Ioan Botezatorul. Apoi, pentru a fi de la inceput foarte clari, in acest articol vom incerca sa stabilim identitatea istorica si legitimitatea figurii numita de crestini Sfantul Ioan Botezatorul. Totodata vom raspunde si la intrebari precum:
- a existat Sfantul Ioan Botezatorul ca persoana istorica?
- ce spune crestinismul despre profetul Ioan?
- ce spune islamul si alte credinte despre el?
- a apartinut Ioan sectei eseniene?
- l-a botezat Ioan pe Iisus si ce semnifica asta in materie de ritual, cultura iudaica, simbolistica?
- unde este inmormantat Sfantul Ioan Botezatorul?
Persoana istorica a Sfantului Ioan Botezatorul
Ioan Botezatorul a trait se pare la sfarsitul secolului I inainte de Hristos pana in anul 28 (sau 36 dupa anumite surse) dupa Hristos. El era un predicator evreu ratacitor. A fost supranumit in crestinism Inaintemergatorul sau Botezatorul cu referire la persoana lui Iisus Hristos. In religia islamica este numit “profetul Ioan (Yahya)”.
Ca referinta istorica, Ioan Botezatorul apare prima oara la istoricul evreu Josephus ca figura religioasa proeminenta in crestinism, islam,
Asadar, Ioan a fost o persoana istorica, fiul lui Zacaria, un preot evreu din ordinul Abijah, si al sotiei sale, Elisabeta. Noul Testament sustine ca Elisabeta era ruda cu Maria, mama lui Iisus.
Unde gasim informatii despre Ioan?
- prima sursa sunt cele 4 evanghelii scrise de Marcu, Matei, Luca si Ioan
- Faptele Apostolilor, referinte din Noul Testament
- lucrari necanonice precum: Evanghelia dupa Evrei, Evanghelia dupa Ebioniti
- relatarile istoricului Josephus Flavius in cartea sa “Antichitati iudaice”
Toate evangheliile vorbesc despre Ioan si il recunosc ca si inceput al erei crestine, fiecare incercand sa reconcilieze in felul sau cum de Ioan a fost primul, iar Iisus i-a acceptat mesajul dar s-a si lasat botezat de acesta. Marcu il prezinta pe Iisus ca pe un “Mesia ascuns”, cunoscut intr-un cerc restrans. Ioan este cel care vine primul pentru a reintregi lucrurile. Tot el va ramane necunoscut si va suferi.
Evangheliile dupa Matei si Luca vor prelua firul narativ de la la Marcu si il vor dezvolta. Marcu il identifica pe Ioan ca pe un nou sau ca pe reintorsul Elijah, herald al imparatiei cerurilor, un profet al Vechiului Testament. Luca il descrie pe Ioan ca pe cel care implineste profetia si ca inaintemergator al lui Iisus. Cei doi mari “eroi”, Iisus si Ioan, sunt descrisi in paralel, amandoi avand parte de o anuntare angelica, o nastere miraculoasa si alte elemente mitice imprumutate din alte religii sau traditii. Se merge chiar pana la ciudata idee de precognitie (ca in seria SF Dune) – Ioan din burta mamei il recunostea pe Iisus nenascut inca.
In cele din urma, Ioan si evanghelia sa ii reduc meritele lui Ioan Botezatorul, vorbind doar de predica sa. Deasemenea, Evanghelia dupa Ioan nu descrie botezul din apele Iordanului. Multi cercetatori cred ca este vorba despre o impartire a discipolilor care il urmau pe Iisus si a celor care ii urmau pe Ioan Botezatorul.
De ce este atat de important in religia crestina persoana lui Ioan Botezatorul?
Indiferent daca studiile stiintifice vor arata sau nu in viitor ca Iisus a trait cu adevarat, Ioan Botezatorul este cel care incepe, primul care ii da legitimitate figurii lui Iisus. Nu poti fi zeu daca nu esti recunoscut ca atare. Toti zeii lumii antice trec printr-un anumit proces-ritual descris deja aici.
De-a lungul secolelor, ideea ca Ioan Botezatorul i-a fost rival lui Iisus a fost indelung dezbatuta. Unul dintre cei mai timpurii sfinti declarati ai bisericii crestine rivaliza chiar cu zeul proclamat al acestei biserici. Un var indepartat, dupa cum pretinde Noul Testament, l-a botezat pe insusi zeul religiei crestine. Iar pe langa inviere, botezul este una dintre cele importante si pline de semnificatii scene ale lumii crestine.
Dupa ce a fost decapitat, oasele si capul lui Ioan Botezatorul nu au fost niciodata gasite. Va dati seama ca au fost cele mai cautate relicve ale lumii moderne. Ce moaste pe cinste, nu?
Dar avem destule traditii care vorbesc despre asta! Zvonuri populare mai degraba!
Citeste mai multe despre Invierea miraculoasa a lui Iisus Hristos. Ce spune stiinta?
Ce stim despre viata adevarata a lui Ioan Botezatorul?
Cumuland evangheliile si cartile lui Josephus (insa pastrand obiectivismul si verificand sursele) putem concluziona ca Ioan a trait in primul secol fiind un predicator desavarsit. Dupa ce a dus o viata ascetica in desert (ca orice “calugar” respectabil al acelei perioade, termenul neexistand inca), Ioan reapare in Valea raului Iordan predicand despre iminenta Judecatii de Apoi. Tot el isi indemna adeptii sa se pocaiasca pentru pacatele lor si sa se pregateasca pentru venirea lui Mesia.
Pana la urma mesajul lui Ioan a atras mii de adepti din Ierusalim si Iudeea. El spune clar ca nu este Mesia si ca il asteapta. Invatatii crestini cred in faptul ca evenimentul botezului a fost real, istoric. Ca atare, indica situl arheologic de la Al-Maghtas, Iordan. ca locul botezului inca din epoca bizantina.
Cum a murit Ioan Botezatorul?
Un astfel de personaj va fi cu siguranta invaluit in legenda. Josephus ne povesteste ca Ioan a fost ucis in palatul-fortareata Macareu, langa Marea Moarta, in Iordania. Fortareata a fost construita de regele Herod cel Mare, fiind ocupat de succesorul sau, Herod Antipa.
Evanghelia dupa Marcu si Matei arata ca Herod Antipa l-a arestat pe Ioan Botezatorul dupa ce acesta ii condamnase mariajul. Herodias, sotia lui Herod, fusese inainte maritata chiar cu fratele lui, Filip. Legenda spune ca Herod nu a vrut sa il ucida pe omul sfant. Insa sotia lui a aranjat ca fiica lor vitrega sa danseze pentru rege la petrecerea data in cinstea zilei lui de nastere. Regelui i-a placut atat de mult incat a promis sa ii ofere orice doreste. Invatata de mama sa, fata a cerut capul lui Ioan Botezatorul pe o farfurie.
Cu toate astea, istoricul Josephus ne povesteste ca Herod l-a ucis pe Ioan Botezatorul. Josephus sustine ca regele se temea de influenta crescanda in zona a lui Ioan si de o posibila revolta. Tot el ne arata prima oara ca pe fiica regelui o chema Salome, dar nu pomeneste nimic de cererea sadica spre deosebire de legenda.
Multi oameni de stiinta au conchis ca originea povestii pare sa fie aramaica, fiind compusa in aceasta limba. De vreme ce este foarte probabil ca Marcu sa nu fi vorbit aramaica, este posibil ca sursa sa fi fost palestiniana. Avand in vedere erorile istorice este greu de decis cat de istorica este.
Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul? Unde este capul? Unde este inmormanta?
O alta intrebare care a pus pe jar oamenii de stiinta este unde este ingropat trupul lui Ioan Botezatorul? Singura informatie pe care o putem crede este din Evanghelia dupa Matei care ne spune ca adeptii lui Ioan i-au luat trupul si l-au ascuns. La trei secole dupa eveniment se credea ca Ioan este inmormantat in Samaria, astazi in Palestina.
Exista sute de traditii despre locul presupusei inmormantari. Tot atatea despre locatia capului sau. Iar asta i-a dat peste cap pe cautatorii de relicve. Unde sa caute? O posibila locatie este in Damasc, Siria in moscheea Umayyad, alta posibila locatie vorbeste de o biserica din Roma, o catedrala din Amiens, Franta sau chiar un muzeu din Munchen, Germania. Istanbul, Egipt si Muntenegru sunt si ele alte posibile locatii. Cand le putem investiga pe toate?
Unde se termina legenda si cand incepe adevarul?
O insula de pe coasta Bulgariei s-a declarat in 2010 posesoarea capului Sfantului Ioan Botezatorul, “Sveti Ivan” in limba bulgara. O manastire medievala de aici ii putea odihni ramasitele. Si, desi datarea cu carbon este corecta, nu putem sti sigur. Ca si Sfantul Graal este posibil sa nu gasim niciodata trupul si capul Sfantului Ioan Botezatorul.
Mormantul traditional sau locatia traditionala este cea a moscheei Nabi Yahva sau Moscheea Sfantului Ioan Botezatorul din Sebastia (Samaria in trecut) in Palestina. Sunt mentiontate inca din secolul al IV-lea de istorici precum Rufinus sau Theodoretus. O parte din relicve au ajuns in Ierusalim, apoi la Alexandria in 395.
Scriitori precum Nicephorus si Symeon Metaphrastes ne indica ca putem gasi capul Sfantului Ioan in fortareata in care a fost ucis. Alti scriitori cred ca Herod l-a dus in palatul sau din Ierusalim. Aici a fost descoperit in timpul lui Constatin I si trimis la Emesa. Dar nu a fost gasit nici astazi!
Citit mai multe despre: SF. IOAN BOTEZATORUL: PAGAN, CRESTIN SI IUDEU?
A fost Ioan Botezatorul crestin sau apartinea unei secte?
Secta esenienilor este cea din care se crede ca facea parte Ioan. Esenienii erau o secta semi-ascetica care astepta venirea unui Mesia evreu si care practica indeosebi ritualul botezului. Ioan folosea botezul ca punct central, simbolic al sacramentului.
Sacramentul (din limba latina) sau Sfanta Taina cum o numeste biserica crestina este vazut in crestinism ca un semn prin care se ia harul nevazut. O sfintire, o mantuire a celor credinciosi. Ioan este primul care initiaza aceasta miscare. Ioan l-a botezat pe Iisus si chiar pe cativa dintre adeptii lui Iisus. Mai mult, unii dintre adeptii lui Ioan au inceput sa il urmareasca pe Iisus. Cam ca pe Instagram cand dai follow.
Cum arata Ioan Botezatorul?
Marcu il descrie pe Ioan Botezatorul ca fiind imbracat in haine din par de camila. Tot el sustine ca Ioan manca lacuste si miere salbatica in desert. Ioan este reprezentat ca mesagerul trimis inainte.
Evanghelia dupa Luca este prima care ne povesteste despre copilaria lui Ioan. Prezentandu-l ca pe un copil-miracol. Adica tatal sau, Zacaria, era foarte batran, iar sotia sa, Elisabeta, era deja la menopauza. Ceea ce ar fi insemnat ca nu puteau avea copii. Insa nasterea lui Ioan va fi prorocita de ingerul Gabriel lui Zacaria in timp ce era in templul din Ierusalim ca preot. Ioan va fi un descendent al lui Aaron. Nasterea lui Ioan Botezatorul este prevazuta in calendarele catolice, anglicane si luterane pe 24 Iunie.
Tot Luca este singurul care ne povesteste explicit ca Ioan Botezatorul isi invata adeptii despre mila, boteza vamesii si sfatuia soldatii. Unii analisti sustin ca desi il completa pe Iisus, Ioan a fost privit de evanghelii doar ca un profet! Exista oare o rivalitate aici?
Cititi mai multe despre: Fecioara Maria nu era virgina!
Botezarea lui Iisus de Ioan Botezatorul in raul Iordan
Evangheliile difera in ceaa ce priveste detaliile botezului. In Evangheliile dupa Marcu si Luca, insusi Iisus vede cerurile deschizandu-se si aude o voce care i se adreseaza personal. Asadar, este dificil sa le dam crezare. Nu este foarte clar si nici cei doi nu clarifica daca altii au vazut sau au auzit aceste lucruri. Mai ciudat de atat, in Evanghelia dupa Matei, vocea din ceruri nici macar nu i se adreseaza lui Iisus personal: “Acesta este Fiul meu iubit!” Oare despre cine era vorba: Iisus sau Ioan?
In Evanghelia dupa Ioan apare varianta cu porumbelul. Iar diferentele dintre Evanghelii nu se mai termina:
- in Evanghelia dupa Marcu, Ioan predica despre venirea unui lider, dar nu da semne ca ar recunoaste in Iisus aceasta persoana;
- In Evanghelia dupa Matei, Ioan imediat il recunoaste pe Iisus
- Tot la Matei, dar si la Luca, Ioan isi trimite mai tarziu adeptii sa il intrebe pe Iisus daca este alesul sau cauta pe altul
- la Luca, Ioan este ruda cu Iisus
Cititi mai multe despre: Boboteaza: ritualuri magice, vrajitoare si obiceiuri pagane
Cum este vazut astazi Ioan Botezatorul de religiile crestine?
De la copti la biserica rasariteana, indiferent de rit sau denominatiune, crestinii de astazi, ca si musulmanii il vad pe Ioan Botezatorul ca pe un sfant si un profet. El vesteste venirea Mantuitorului lor. Insa multi invatati sunt de acord ca a existat un contact clar intre biserica crestina timpurie si ceea ce se numeste comunitatea eseniana de la Qumran.
Manuscrisele de la Marea Moarta au fost descoperite la Qumran si inca nu stim suficiente despre ele sau despre aceasta secta. Cat de mult l-au influentat pe Iisus? Cat de mult au influentat invataturile si viziunea lui? Arheologii si istoricii identifica asezarea de la Qumran cu una eseniana. Se crede ca Ioan Botezatorul era fie esenian fie era asociat cu aceasta comunitatea la Khirbet Qumran.
Cititi mai multe despre Originea crestinismului: secte, compromisuri si neintelegeri
De-a lungul timpului persoanei sale i-au fost inchinate ode, imnuri, poezii, sculpturi ale Evului Mediu, picturi ale Renasterii, iar astazi filme si piese de teatru. Indiferent ca este numit “profet”, “nabi” in araba, Jehiah, Ioan Botezatorul a fost un invatat, un predicator al unor vremuri trecute care a reusit sa schimbe lumea.
Bibliografie:
- Metzger, Bruce Manning (1993). The Oxford Companion to the Bible. Oxford University Press.
Herod beheaded John at Machaerus in 31 or 32 AD.
- Kokkinos, The Herodian Dynasty
- Lang, Bernhard (2009) International Review of Biblical Studies Brill Academic
- St. John the Baptist Encyclopædia Britannica online
- Wetterau, Bruce. World history. New York: Henry Holt and company. 1994.
- Webb, Robert L. (2006-10-01) [1991]. John the Baptizer and Prophet: A Socio-historic Study. Eugene, Oregon: Wipf & Stock Publishers (published 29 September 2006).
- Sykes, Robert Henry (1982). Friend of the Bridegroom: Meditations in the Life of John the Baptizer. Everyday Publications, Inc. Retrieved 5 June 2016.
- Mead, G.R.S. Gnostic John the Baptizer: Selections from the Mandaean John-Book. Forgotten Books.
- Flavius Josephus, Antiquities of the Jews
- Meier, John (1994). Mentor, Message, and Miracles (A Marginal Jew: Rethinking the Historical Jesus, Vol. 2).
- Stephen L. Harris, Understanding the Bible. Palo Alto: Mayfield. 1985.
- Sergei Prokofieff, The Mystery of John the Baptist and John the Evangelist Turning Point of Time: An Esoteric Study, Temple Lodge Publishing 2005
- Harris, Stephen L. (1985) Understanding the Bible. Palo Alto: Mayfield;
- Edward Oliver James, Sacrament in Encyclopædia Britannica. Retrieved May 20, 2009, from Encyclopædia
- Jesus as a figure in history: how modern historians view the man from Galilee. Mark Allan Powell, published by Westminster John Knox Press
- Carl R. Kazmierski, John the Baptist: Prophet and Evangelist (Liturgical Press, 1996)
- Florence Morgan Gillman (2003). Herodias: At Home in that Fox’s Den.
- Steve Moyise (September 1, 2011). Jesus and Scripture: Studying the New Testament Use of the Old Testament. Baker Books.
- Walter Wink (November 2006). John the Baptist in the Gospel Tradition. Cambridge University Press.
- Libby Ahluwalia, Understanding Philosophy of Religion (Folens, 2008)
- Englebert, Omer (1951). The Lives of the Saints. New York: Barnes & Noble
- Brown, Raymond Edward (1973), The Virginal Conception and Bodily Resurrection of Jesus, Paulist Press,
- Freed, Edwin D. (2001), The Stories of Jesus’ Birth: a Critical Introduction Continuum International
- Simon J. Joseph (2012). Jesus, Q, and the Dead Sea Scrolls: A Judaic Approach to Q. Mohr Siebeck.
- Hoehner, Harold W. (2010-08-10). Chronological Aspects of the Life of Christ.
- “Yahya”, Encyclopedia of Islam
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5
5
Pingback: Focul lui Sumedru sau ziua soroacelor in traditia populara: 25 octombrie | Mythologica.ro