The Children of Húrin – Copiii lui Hurin este opera lui J.R.R. Tolkien din 1977. Povestea a aparut publicata in Silmarillion. Actiunea se desfasoara cu 6000 ani inainte ca Unicul Inel sa fie distrus. Pamantul de Mijloc este in umbra Marelui Lord Imtunecat Morgoth. Cei mai mari razboinici dintre elfi si oameni au pierit in lupte si teritoriile au ramas scufundate in intueric si disperare. Dar un nou lider mortal se va ridica, Turin, fiul lui Hurin. Odata cu el si banda lui de nelegiuiti, soarta razboiului se va schimba. O noua sansa va rasari pentru ei asteptand sa-si infrunte destinul si sa distruga blestemul mortal ce cazuse asupra lor.
Povestea a fost inceputa in 1918 de Tolkien si a fost publicata in 2007 de fiul lui Tolkien, Christopher. Este varianta detaliata a povestii cautarilor si ratacirilor lui Turin Turambar, fiul lui Hurin si a surorii lui Nienor. O lupta impotriva destinului si a blestemului aruncat pe spita lui Hurin. Deasemenea, o poveste tragica despre sfarsitul lor si al mamei lor, Morwen.
Universul lui Tolkien – Silmarillion
Toate acestea sunt povesti ce se desfasoara cu mult inainte de Stapanul Inelelor si chiar de Hobitul. Povestea este localizata intr-o imensa tara care se intinde departe de Cerurile Gri in nord: pamanturi unde a calatorit odata Treebeard, tinuturi inghitite de mare cataclism de la sfarsitul Primei Ere.
In acel timp indepartat, Morgoth, primul Lord Intunecat, salasluia in mareata fortareata din Angband in Nord. Tragedia povestii vine pe fondul acestei umbre care se ridica si ii influenteaza pe Turin si Nienor. Asa incepe razboiul lui Morgoth impotriva oraselor secrete ale elfilor.
Vietile los scurte si pline de pasiune erau dominate de ura primordiala a lui Morgoth. Pentru ca Hurin fusese singurul muritor din lume ce indraznise sa-l sfideze. Impotriva spitei lor, Lordul Intunecat si-a trimis cel mai formidabil servitor, Glaurung. Acesta era un spirit foarte puternic in forma unui imens dragon de foc fara aripi. In aceasta poveste brutala despre lupte si cuceriri, zbor, urmariri si ascunzisuri prin paduri, rezistenta fara speranta, persoana zeului si a Dragonului incep sa se suprapuna. Sarcastic si malefic, Glaurung manipuleaza sortile lui Turin si Nienor prin minciuni, vinovatie si altele numai pentru a indeplini blestemul stapanului sau.
Primele versiuni ale povestii merg pana la sfarsitul Primului Mare Razboi si anii care urmeaza. Dar cand Stapanul Inelelor a fost terminat a rescris-o si a marit complexitatea motivelor si caracterelor. Povestea Copiilor lui Hurin a devenit povestea dominanta a lucrarilor legate de Pamantul de Mijloc. Dar nu a putut-o aduce intr-o forma finala. Ea a fost gandita ca o structura narativa complexa, de sine statatoare. Nu trebuia sa explice vechile povesti. Anumite aspecte fusesera lasate intentionat pe dinafara pentru a fi reluate in continuarea legata de Beren si Luthien. La fel cum povestea lui Mim si a aurului blestemat al dragonului Glaurung are relevanta pentru caderea Doriathului si coruperea dwarfilor si a tuturor ce-l vor atinge. Desi povestea lui Turin nu era completa nici prin compilarea acestor surse.
In plus, unele elemente si aspecte ale evenimentelor difera. Cele legate de banda lui Turin in fortareata lui Min si blestemul difera de ceea ce este descris in Silmarillion si Povestile Neterminate. Cateodata in ordinea evenimentelor sau in caractere. Fiul lui Tolkien a vrut sa foloseasca versiuni mai noi. Cea mai mare parte a partii originale vine din sursele in proza.
Cititi mai multe despre:
Silmarillion: legendele care au stat la baza Stapanului Inelelor
Universul si povestile lui Tolkien despre Pamantul de Mijloc
Sursele si mitologiile din care s-a inspirat Tolkien
O alta carte despre elfi?
O istorie foarte veche. Istoria cartii si a operei lui Tolkien poate fi foarte mult asemanata cu perioada in care a fost scrisa, Primul Razboi Mondial. Un moment cand un tanar Tolkien de doar 25 de ani locuia intr-o casuta din Staffordhire, recuperandu-se dupa batalia de pe Somme si pierderea camarazilor sai. Data fiind starea lui de spirit si momentul in care se afla Europa, nu e deloc surprinzator cum “Umbra se intinde”. Asadar, aici isi are originea lupta epica, cosmica intre bine si rau. De mic, legendele germanice si mitologia nordica l-au influentat. Dar si folclorul finlandez legat de Kullervo, un tanar bantuit de uciderea tatalui sau, l-a format pe Tolkien ca om si scriitor.
Legand anumite aspecte din folclorul finlandez de valkirii si opera lui Richard Wagner, Inelul Nibelungilor, Tolkien va scrie una dintre cele mai frumoase carti ale vremurilor noastre. El a scos un erou nou: Turin Turambur. Copiii Lordului din Dor-Lomin, inchis pentru ca-l sfidase pe Marele Lord Morgoth in timpurile vechi cunoscute ca Prima Varsta. Copiii lui Hurin intruchipeaza prima varianta, o privire in universul bogat de mai tarziu, o bucatica din mareata mitologie a elfilor. O mica mostra din ceea ce va deveni Stapanul Inelelor sau Hobitul. O prima matrita pentru eroi precum .
Este o poveste despre lasarea unei mosteniri. La fel cum va face si Tolkien cu opera neterminata cand moare in 1973. Iar Christopher va prelua aceasta povara si va invinge. Caci blestemul lui Turin trebuie depasit. A durat mai mult de 30 ani dar a meritat.
Fanii vechi ai lui Tolkien au mai intalnit povestea Copiilor lui Hurin in diverse versiuni. Anume in Silmarillion publicat in 1977, in Povestile Neterminate din 1980, in Cartea Povestilor Pierdute din 1984, sau in Povestea lui Beleriand din 1985. Ideea de baza era compunerea unui strat de legende, povesti interconectate de la mari la cosmogonice care sa reliefeze structura unui intreg univers mitologic.
Cand citesti Stapanul Inelelor iti dai seama ca nu este nimic nou in aceste legende. Ele sunt substanta care face sa tresara intreaga fibra din Hobitul sau din creatiile ulterioare. Ele sunt coloana vertebrala a universului tolkian.
O poveste in care intalnim creatori, trubaduri, chiar si pe tatal tuturor dragonilor din Pamantul de Mijloc – maleficul Glaurung. Vom vedea aici si ne vom aduce aminte de caderea Nargothrandului
Mitologie greaca in operele lui Tolkien
Am discutat deja influentele nordice ale panteonului viking in operele lui Tolkien. Deasemenea, povestile germanice si finlandeze, influenta asupra limbii elfilor si nu numai. Insa interpretarea miturilor este strict subiectiva. Mitologii analizeaza recurenta unui mit, miturile creationiste similare din jurul lumii, profetiile ce vorbesc despre distrugerea lumii, zeii si demonii ce seamana in anumite religii si culturi.
Mitologiile religioase nu imprumuta una de la alta. Dar cum toate se trag dintr-un set de credinte preistoric legat de stramosi este posibil. Mitologia comparativa se ocupa tocmai cu acest domeniu. Iar Tolkien nu a vorbit prea des de sursele folosite. Povestea lui Turin Turamabar este o poveste tragica. Ea a fost influentata de povestea finlandeza Kalevala si de eroul Kullervo.
Dar povestea Copiilor lui Hurin are mai multe surse. Confruntarea lui Turin cu Glaurung poate fi comparata cu povestea lui Sigurd si Fafnir din Inelul Nibelungilor. Tatal lui Turin, Hurin Thalion, un om maret si foarte puternic, a fost comparat cu Beowulf si Hercule printre eroii mitologici.
Hurin seamana cu Hercule pentru blestemul lui Morgoth. Si Hercule fusese blestemat de Hera in mitologia greaca. Si de aceea copiii lor vor suferi morti tragice. Ca si ei dealtfel. Deianeira, sotia lui Hercule isi va ucide copiii. Hurin va vizita si el orasul ascuns din Gondolin, foarte asemanator Troiei.
Tolkien aseamana povestea caderii Numenor cu scufundarea Atlantidei. Crearea Numenorului este direct asociata cu Vala Ulmo, o zeitate ce seamana foarte mult cu Poseidon, zeul marii la greci. Servitorii lui Ulmo, Osse si Uinen par a semana cu niste zei marunti ai marii din miturile Greciei antice. Mania lui Uinen impotriva Noldor ce furase navele Teleri, seamana cu mania lui Charybdis, fiica lui Poseidon in mitologia greaca.
Povestea lui Beren si Luthien pare a fi inspirata tot din mituri grecesti. Spre exemplu, povestea lui Orfeu cantaretul ce coboara in lumea de apoi pentru a-si aduce sotia moarta. Asta ne vine in minte cand o vedem pe Luthien cantand bocetul ei pentru Namo (Mandos). Dar exista mituri similare si in mitologia norica unde Frigg cauta sa-si aduca fiul inapoi, pe Baldur. Aici zeita Hel, cea care comanda lumea de apoi ii spune ca toata lumea de pa pamant, toate fiintele vii trebuie sa-l planga inainte de a i-l da inapoi. In ambele mituri, cei din lumea de apoi sunt impiedicati sa se intoarca. In timp ce Beren si Luthien se reunesc si traiesc multi anti impreuna in Beleriand.
Calatoriile lui Earendil pot fi comparate cu mareata Odisee, calatoria pe mare a lui Ulise, Odiseu, descrisa de Herodot. Ulise calatoreste zece ani, ratacind drumul spre frumoasa insula Ithaca, patria sa. Cand Elwing se arunca in mare pentru a scapa de fiii lui Feanor, Ulmo o transforma intr-o pasare pana ajunge la sotul ei. Aceasta poveste seamana cu cea a lui Zeus si a transformarii iubitelor sale in animale pentru a scapa de furia Herei. Exista si alte mituri grecesti despre schimbarea formei in acelasi sens.
Insusi Tolkien s-a declarat versat si iubitor al miturilor grecesti, al literaturii si limbii grecesti. Este posibil sa fi inlantuit anumite elemente, tesandu-le in tapiteria sa culturala legata de Pamantul de Mijloc. Caci pentru a crea legende este nevoie de altele noi. Insa sufletul celor noi va fi mereu acel ceva imprumutat din cele vechi. Cele mai vechi legende din Cartea Povestilor Pierdute erau intentionate a fi o reconstructie a mitologiei anglo-saxone. O anumita mitologia pagana engleza. Asadar, Tolkien s-a inspirat din legendele nordice si ideile germanice, dar si povesti celtice. Asadar, a fost nevoie de construirea unei lumi imaginare comparative cu Europa pagana de acum 1600 ani. Dar cum povestile sunt respuse si reinterpretate la nesfarsit, noile forme au inceput a fi schimbate, reinfluentate si remodelate. Universul sau a prins viata, dincolo de Tolkien si persoana sa.
Tolkien a devenit un povestitor, nu un scriitor oarecare. El spune o poveste despre o lume care a devenit reala, ca mine si ca tine. Un univers bogat in continut, in personaje legendare, in locuri de poveste, Munti ai Furtunii, focuri sacre, cetati magnifice si eroi pe masura. Zei si creaturi supranaturale populeaza aceste locuri, la fel de reale ca noi toti. Legendele sale au devenit curand istorie. caci despre asta este vorba, despre Istoria Pamantului de Mijloc.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5