Trilogia Jocul lui Ender a fost popularizata de filmul cu acelasi nume. Insa in spatele povestirii stau trei carti magistral scrise. Cele trei volume sunt:
volumul I din Jocul lui Ender – Jocul lui Ender
volumul II din Jocul lui Ender – Vorbitor in numele mortilor
volumul IIi din Jocul lui Ender – Xenocid
La acestea se adauga volumul IV din Jocul lui Ender – Copiii mintii si Ender in Exil. Ultimele prezinta calatoriile eroului in alte lumi ale galaxiei. Ultima dintre ele, A War of Gifts (Un razboi al darurilor) se desfasoara simultan cu actunea din romanul principal.
Cartea Jocul lui Ender, saga Jocul lui Ender si Orson Scott Card
Povestirea Jocul lui Ender a fost publicata prima oara in 1985. A urmat Vorbitor in numele mortilor ca o continuare, publicat in 1986. Apoi Xenocid in 1991, iar Copiii mintii a vazut lumina in 1996. Razboiul Darurilor a fost publicata in 2007, iar ultima, Ender in exil, in 2008.
Pe langa saga lui Ender, Orson Scott Card a mai scris si: A Planet Called Treason (1979) · Stapânul cântecelor (1980) · Hart’s Hope (1983) · Saints (1983) · Wyrm (1987) · Treason (1988) · The Abyss (1989) · Lost Boys (1992) · Treasure Box (1996) · Stone Tables (1997) · Homebody (1998) · Enchantment (1999) · Magic Street(2005) · Invasive Procedures (2007). Si culegeri de povestiri precum: Unaccompanied Sonata and Other Stories (1980) · Cardography (1987) · The Folk of the Fringe (1989) · Maps in a Mirror (1990) · First Meetings (2002) · Keeper of Dreams (2008)
Autorul trilogiei, Orson Scott Card este celebru si pentru Saga Umbrelor:
Umbra lui Ender (1999) ·
Umbra Hegemonului (2001) ·
Umbra marionetelor (2002) ·
Umbra Uriadului (2005) ·
Shadows in Flight (în pregatire)
Saga Umbrelor este o continuare, o actiune in paralel, care descrie evenimentele din Jocul lui Ender, dar din punctul de vedere al altor personaje precum Bean, Petra si alti copiii de la Scoala de Lupta.
Deasemenea, Orson Scott Card a mai scris si seria The Tales of Alvin Maker: Seventh Son (1987), Red Prophet (1988), Prentice Alvin (1989), Alvin Journeyman (1995), Heartfire (1998), The Crystal City (2003), Master Alvin (în pregatire).
Saga Întoarcerea acasa numara cartile: Amintirea Pamântului (1992) · Chemarea Pamântului (1992) · Navele Pamântului (1994) · Din nou pe Pamânt (1995) · Nascuti pe Pamânt (1995)
The Women of Genesis: Sarah (2000) · Rebekah (2001) · Rachel and Leah (2004) · The Wives of Israel (în pregatire)
Seria Worthing: Capitol (1979) · Hot Sleep (1979) · The Worthing Chronicle (1983) · The Worthing Saga (1990)
Trilogia Mayflower: Lovelock (1990) · Rasputin (în pregatire)
Seria Pastwatch: Pastwatch: The Redemption of Christopher Columbus (1996) · Pastwatch: The Flood (în pregatire) · Pastwatch: The Garden of Eden (în pregatire)
Empire: Empire (2006) · Hidden Empire (2009)
Filmul Jocul lui Ender
In film exista deja mai multe aluzii culturale. Spre exemplu, cele referitoare la Mama Gasca, Pac-Man, Peter Pan, toate povesti de copii.
Apoi, referitor la influentele mitologice apare Salamandra si Phoenixul, simboluri ale focului si renasterii.
Exista si referinte istorice categorice, legate de Napoleon, Alexandru cel Mare si Julius Caesar ca mari strategi de razboi. Deasemenea, este folosita mult democratia din Atena. Simboluri precum Pericles, Demostene.
Tactici si manevre de razboi intr-o carte de copii
Robert Leonhard vorbeste in Arta Manevrelor de Principiul Alcyoneus. Este o carte despre manevre de razboi scrisa in 1991.
Potrivit mitologie grecesti, Hercule nu era in stare sa-l ucida pe gigantul Alcyoenus. Pentru ca acesta revenea mereu la viata cand era ucis. Hercule l-a putut invinge doar cand Atena i-a soptit secretul. Acesta nu putea fi ucis pe solul mamei sale. Asadar, l-a ridicat in brate pe gigant si l-a ucis.
Ender se lupta cu propriul gigant. Metaforic, dar si psihic. Jocul cu Gigantul este doar un fel de a-l testa. Orice ai face, jocul castiga mereu. Singura modalitate in care ar putea invinge ar fi sa forteze gigantul sa joace dupa regulile lui Ender.
Cele doua lectii, a lui Hercule si a lui Ender, sunt virtual identice. Ei inving dusmanul refuzand sa joace dupa regulile lui.
Scoala de Lupta foloseste strategii care se bazeaza pe viteza, inovand in tactica. Ender modifica aceste tactici castigand avantajul in lupta. Ender mentine mereu initiativa si se gandeste la noi tactici, retragandu-le rapid pe acelea la care inamicii lui se pot adapta. In armata, asta se numeste “observa, orienteaza-te, decide si actioneaza”. Conceptul este folosit de trupele teroriste. Viteza este cheia.
Jocul lui Ender si mitologia greaca
Romanul Jocul lui Ender a castigat Premiul Nebula pentru cel mai bun roman in 1986, premiul Hugo pentru cel mai bun roman tot in 1986. In 1988 a primit premiul Science Fiction Chronicle Reader pentru cel mai bun roman.
Intre timp s-au facut si benzi desenate. Dar cea mia importanta conexiune ramane cea legata de moralitate in SF. Este morala folosirea copiilor in scop de razboi? Chiar daca umanitatea este in pragul distrugerii, sunt necesare metodele de tortura psihica impuse in Scoala de Lupta si Scoala de Comanda?
Asadar, in universul Jocul lui Ender si in romanele paralele apar alte semnificatii. Jocul uriasului si soricelului este si el la fel de plin de intelesuri si simboluri.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.