TOP 10 Greseli istorice in Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima (Fantomele din Tsushima) este ultimul joc lansat saptamanile trecute de Sucker Punch pentru PlayStation 4. Jocul se refera la invazia mongolilor pe insula japoneza Tsushima din secolul al XIII-lea. Dupa un asalt devastator, samuraiul Jin Sakai este printre ultimii aparatori ramasi sa-si apere casa in fata fortelor mongole. Dar cat de adevarata este intriga asta si cat adevar istoric contine?

 

Kon'nichiwa shin'ainaru shinwa gakusha, adica Buna ziua, dragi mitologi!

O mica forta de elita, chiar si de samurai, putea oare opri imensa forta de invazie mongola? Ei bine, se pare ca armata mongola chiar a invadat Tsushima in anul 1274 asa cum apare in joc. Deasemenea, a existat acolo si un mic grup de samurai care a fost foarte rapid invins. Desigur jocul ne poarta de aici pe drumul fictiunii, adaugand noi elemente dar si cateva personaje care nu au existat in istorie.

Cei de la Sucker Punch au dezvoltat o idee geniala si munca lor este de-a dreptul impresionanta. In plus au respectat si adevarul istoric pana intr-un punct. Pana intr-atat incat au invitat doi samurai moderni la sediul lor. Astept jocul asta incat din 2018 avand in vedere aprecierea mea pentru cultura nipona, mitologia, istoria si arta lor.

Creatorii jocului si fondatorii au specificat insa foarte clar intr-un interviu ca vor devia intentionat de la faptele istorice. Deasemenea, au mentionat ca prin consultanti au reusit sa redea corect cultura japoneza din acea perioada, reprezentand cu fidelitate inclusiv flora si fauna, templele si nuantele lingvistice. A fost vorba despre a spune o poveste originala de care oamenii se pot lega.

Pentru pasionati exista si foarte multe indicii spre filmul celebrului regizor japonez Akira Kurosawa, dar si spre elemente mitologice.

Dar trecand peste asta haideti sa vedem 10 dintre cele mai importante diferente istorice!

 

10. Personajele din joc nu au existat niciodata in istoria japoneza

Jin Sakai, eroul jocului, si unchiul sau, Lordul Shimura, nu au fost prezenti la batalia initiala care chiar s-a desfasurat pe insula Tsushima. Personajele sunt inventate. Clanul de samurai Sakai a existat in realitate, dar a aparut abia in secolul al XIV-lea, deci doua sute de ani mai tarziu. Niciun samurai pe nume “Jin” nu a condus clanul, iar clanul Shimura nu a existat niciodata in Japonia. Este posibil ca Lordul Shimura sa fi fost inspirat din figura istorica a guvernatorului insulei, Sukekuni So.

In plus, nici nepotul maretului Genghis Khan pe nume Khotun Khan nu a existat in realitate, desi se cunoaste ca Genghis Khan a avut numerosi nepoti. Cel care a condus Imperiul Mongol in timpul primei invazii asupra Japoniei se numea Kublai Khan.

Samuraii de pe insula Tsushima au fost condusi de familia So, iar conducatorul lor, Sukekuni So, a murit alaturi de alti 80 de samurai infruntand cu onoare si curaj nebun forta invadatoare. Asadar, creatorii jocului au ales intentionat o varianta diferita de realitate, sa zicem o istorie alternativa.

 

9. O singura persoana, chiar si un samurai faimos, nu putea opri imensa invazie mongola

In Ghost of Tsushima, Jin infrunta armata mongolilor si va gasi o cale sa le respinga atacul. Insa in realitate, armata mongola a fost oprita de o forta a naturii – un uragan care i-a oprit in Kyushu, mult dupa ce cucerisera Tsushima. Se pare ca nici mai tarziu in 1281 nu au avut mai mult noroc. Un alt uragan i-a lovit iar.

Eroul nostru Jin este personificarea acelui uragan, “Vantul Divin” tradus in limba japoneza drept “kamikaze”. Cuvantul a devenit celebru datorita alaturarii termenului cu pilotii sinucigasi japonezi din cele de-al doilea razboi mondial. In acea perioada, japonezii credeau ca au fost ajutati de Raijin, celebrul zeu al fulgerelor. Iar sabia lui Jin are gravate niste modele de fulgere interesante.

Desi Jin nu este o figura istorica, multe dintre actiunile sale in joc, spre exemplu adoptarea tacticilor mongole pentru a lupta cu armele inamicilor, sunt inspirate din actiuni istorice. Deabia dupa invazia mongola a Japoniei au adoptat samuraii tehnici de lupta avansate, arme pe masura si formatuni de lupta.

 

8. Samuraii din secolul al XIII-lea nu foloseau katane sau armuri

Cand te gandesti la samurai iti vine in minte arma lor celebra – katana. Dar in secolul in care se desfasoara actiunea jocului, multi samurai erau invatati sa lupte cu arcurile, iar asta se facea calare. La fel luptau si fortele mongole. Deasemenea, nici armurile astea complicate nu existau in acea perioada. Iar aceasta imagine apartine secolului al XVI-lea, deci mult departe fata de perioada amintita.

Samuraii acelor vremuri foloseau o sabie numita Tachi, o sabie mai lunga si mai curbata, care a aparut inaintea celebrei katana. In plus, ea era folosita la curea, si nu purtata pe spate sau cu taisul in sus. Katana si o alta forma numita wakizashi au aparut abia in secolul al XIV-lea.

Armurile folosite in joc nu respecta nici ele acuratetea istorica. Mongolii foloseau in acele vremuri armura formata din placi suprapuse, iar o sabie ca Tachi s-ar fi rupt in ele. In plus, armata mongola era mult mai variata si formata din triburi. Asadar, la invazia mongola au participat si forte chineze si coreene. Echipamentul militar prezentat in joc nu se potriveste deloc cu ce purtau fortele mongole invadatoare in acea perioada.

 

7. Samuraii nu sunt ninja!

ninja

Eroul nostru face multe lucruri care nu ar fi demne de un samurai. Multe concepte se indreapta chiar spre tehnicile ninja care nu au aparut in Japonia pana in secolul al XV-lea. Jocul ii atribuie samuraiului multe abilitati si arme care nu existau inca.

Spre exemplu, arta luptei cu sabia se numea “laido”, iar cea a luptei cu batul se numea “jodo”. In joc, eroul foloseste tehnici “ninjutsu“. De fapt, ideea ca un ninja este un super-asasin este un mit modern. A fi ninja era un fel de job cu o anumita fisa a postului, nicidecum o clasa, un clan sau o pozitie sociala. Nici macar o specializare. Tot ce stim despre ninja vine de fapt din filme care interpreteaza prost cultura japoneza sau din Testoasele Ninja.

Nici macar ninjutsu nu era interpretat in Japonia ca un sistem sau stil de lupta, ci mai degraba ca un set de tehnici de acoperire, spionare si camuflare. Mai mult, aproape orice clan de samurai sau scoala autentica traditionala de koryu bujutsu (tehnici militare antice) folosea aceste tehnici.

 

6. Arme mortale: bombe cu praf de pusca, fum, artificii

Erau aceste arme disponibile in secolul al XIII-lea? Ei bine, acestea nu puteau fi folosite in acea perioada. Pentru ca nu existau inca! Istoricii sunt de acord ca mongolii au introdus praful de pusca in Japonia in batalia din 1281. Iar samuraii chiar au folosit arme si praf de pusca dupa secolul al XV-lea.

 

5. Katana, simbolul samuraiului si luptele cu sabia

In joc samuraiul poate avea patru tipuri de pozitii, de stiluri in luptele cu oponentii. In functie de armele folosite de acestia si de marimea lor avem un stil de piatra, apa, vant si luna.

Japonezii au facut o adevarata arta din manuirea katanei. Exista foarte multe tehnici in acest sens, iar cele din joc se pare ca sunt inspirate din realitate. Stilul pietrei folosit pentru inamicii cu sabie este similar posturii umbrei, numit in japoneza In no kamae. Cel legat de apa folosit impotriva celor cu scut este similar cu Gyaku in no kamae.

Avem si celebra poza in care Jin isi sterge de maneca lama sabiei plina de sange. Daca un samurai adevarat ar face asa ceva cu o katana mai ascutita ca un brici si-ar taia mana.

Dar la Tsushima, in secolul al XIII-lea, samurai nu purtau katane. Asta se intampla tarziu in secolul al XV-lea.

Cele mai multe povesti despre samurai purtand aceste sabii legendare provin din epoca Sengoku si Edo, cand katana era folosita alaturi de wakizashi. Insa jocul se desfasoara in perioada Kamakura. In japonica feudala existau doua tipuri de arte cu sabia: kejutsu (lupta cu sabia) si iaijutsu (scoaterea sabie si uciderea dintr-o singura lovitura). Stilurile de lupta din joc nu reflecta o singura scoala de lupta cu sabia, insa putem sa ne dam seama de modalitatea de lupta a samurailor.

 

4. Bushido, codul de onoare al samurailor

Auzim foarte des de codul bushido in legatura cu samurai. In scolile de arte razboinice japoneze antice numite bujutsu se invata si azi livrarea unei lovituri finale decisive unui oponent ranit. Este considerata o forma de compasiune. Acest gen de actiune il vedem redat perfect si in joc. Este vorba de etica, de respectul cuvenit unui razboinic.

Insa, in perioada invaziei mongole, samurai erau platiti si primeau recompense in functie de numarul dusmanilor ucisi. Insa in haosul creat in timpul invaziei mongole, samurai au trebuit sa adopte metoda chineza pentru a demonstra ca si-au ucis oponentii. Adica le luau capetele. Sa nu uitam ca 80 de samurai au infruntat o armata de 1.000 de invadatori mongoli.

Bushido, sau calea razboinicului, era un set faimos de coduri de etica pe care un samurai trebuia sa le respecte intreaga viata. Insa acest cod a aparut mult mai traziu in epoca Edo, 300 de ani mai tarziu fata de invazia mongola. Abia in primii ani ai secolului al XX-lea vor vedea europenii o forma a acestui cod publicata de Nitobe Izano in Bushido: Sufletul Japoniei. Insa comparatia era facuta cu idealurile de cavalerism din Europa feudala.

 

3. Inamicul – Kublai Khan

Kublai Khan a fost al 5-lea imparat mongol intre 1260 si 1294. Cand a decis sa invadeze Japonia, Imperiul Mongol era cel mai mare din lume intinzandu-se din Asia pana in Europa.

In 1266, Kublai Khan a trimis emisari in Japonia cu o scrisoare de invitatie. Practic ii invita pe japonezi sa se alature imperiului fara sa foloseasca armele. Dupa ce a primit refuzul japonezilor, Kublai a tot trimis emisari in 1268 si 1272 dar intre timp isi pregatea armata si o flota ca sa invadeze Japonia. Prima lui tinta a fost insula Tsushima, pozitionata strategic intre Coreea si Japonia. Imperiul Mongol cucerise deja Coreea.

Khotun Khan, anti-eroul din film, este de fapt versiunea lui Kublai Khan.

 

2. Cum se termina cu adevarat povestea eroului din Tsushima?

Pai destul de nasol pentru el. De fapt pentru ei. In realitate, insula a fost devastata de invadatori si fortele mongole au macelarit populatia inclusiv pe cei 80 de samurai care i-au infruntat.

Infrangerea a fost atat de completa, brutala si sangeroasa incat trecerea pe urmatoarea insula numita Iki s-a facut fara a intampina rezistenta. Insa si-au gasit nasul pe insula Kyushu. In golful Hakata forta mongola fost intampinata de o rezistenta devotata si neinfricata. Fortele samurailor au aparat cu tarie si onoare insula pana cand generalul mongol a ordonat retragerea. De aici, un taifun, parca trimis de zei, vor opri invazia mongola pe vecie. Samuraii lasa in urma o tara libera.

Dupa infrangerea din 1274, Kublai Khan va mai incerca sa cucereasca Japonia a doua oara, in 1281. Dar fortele japoneze erau gata. Invatasera din vechile greseli si erau pregatite. Peste tot fusesera construite forturi si ziduri masive pentru a-i respinge pe invadatori. Intre timp, Kublai Khan stransese o armata impresionanta de 140.000 de soladati. Va ataca din nou insulele Tsushima si Iki. Desi fortele japoneze vor fi invinse din nou aici, golful Hakata era deja aparat si fortificat, iar mongolii au trebuit sa se retraga iar. Si lovitura de gratie a venit pe aripile altui taifun! Parca spiritul stramosului-samurai fictiv Jin Saiko proteja Japonia, de acolo de sus, ca intr-o scena nebuna de film!

 

1. Mitologie, religie, cultura, arta

Cele mai importante elemente, cele care dau cu adevarat caracter si autenticitate unui joc, vor ramane mereu cele nevazute. Felul in care se simte actiunea, cultura, povestea unui joc. Iar cei de la Sucker Punch si Sony Japonia au facut o treaba extraordinara. Poti simti cu adevarat perioada culturala, te poti scufunda in epoca istorica respectiva, poti trai, juca, lupta si respira ca un adevarat samurai.

Iar samuraii nu ar fi aceiasi fara mitologia si religia lor. Creatorii jocului au mers chiar pe insula Tsushima pentru a intelege locul si a vorbi cu localnicii. Au pasit chiar pe celebra plaja unde au avut loc bataliile.

Iar religia sintoista si buddhista este si ea foarte bine integrata in peisaj. Templele din lemn si altarele dedicate shintoismului de pe insula Tsuhsima sunt foarte bine reprezentate. In fata acestor altare exista tori – celebrele porti inalte de lemn. La fel sunt reprezentate si templele buddhiste, influenta coreeana intinzandu-se rapid aici.

La 700 de ani dupa invazia mongola, japonezii inca sarbatoresc aceasta zi. In fiecare an exista o comemorare a celebrei batalii pe plaja Komoda. Creatorii au mers atat de departe incat au redat cu fidelitate documente ale epocii, au inregistrat sunetele pasarilor din Japonia si au creat un joc uimitor.

Cireasa de pe tort in materie de mitologie si legende sunt cele 6 povesti mitice. Prima ne vorbeste despre povestea lui Shigenori, cel mai rapid luptator cu sabia din Tsushima. A doua poveste mitica este legenda lui Tadayori, cel mai mare arcas. Urmeaza blestemul lui Uchitsune si povestea gardianului insulei, Gosaku. Vom ajunge sa cunoastem si un spirit numit Yarikawa.

 

 

 

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 697 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.