Religiile triburilor indiene nativ-americane

Religiile indienilor nativ-americani sunt practicile spirituale si traditiile, ceremoniile, dansurile. Acestea pot varia in functie de zona si sunt bazate pe istorii si credinte ale triburilor si clanurilor. Fiecare trib are propriile credinte. Teologia poate fi monoteista, politeista sau animista. Traditiile sunt transmise pe care orale sub forma de povesti, alegorii si principii, bazandu-se pe invataturile din familie si comunitate.

Incepand cu anii 1600, catolicii si protestantii isi trimit misionarii sa-i converteasca pe indieni la crestinism. Cu forta si ajutorul armatei si guvernului, nici pana astazi nu au reusit pe deplin. Copiii indienilor au fost fortati sa invete in sistemul american, ceremoniile au fost interzise timp de 80 de ani. Multe se desfasurau in secret, departe de ochii guvernului

Traditiile si religiile indienilor nativ-americani

Religiile triburilor indiene nativ-americaneSalasul Pamantului este una dintre religiile raspandite printre triburile din nordul Californiei si sudul Oregonului, la triburi precum Pomo, Achomawi, Shasta, si Siletz. Ca si Dansul Fantomelor, religia vorbeste despre intoarcerea stramosilor si sfarsitul lumii. Aceasta religie a impactat practicile religioase de mai tarziu precum Dansul Visului.

Dansul Fantomelor (celebrul Ghost Dance) este un termen general ce se refera la diferite miscari de revitalizare religioasa. Este legat de samani si de lumea spiritelor. Dansul Fantomelor era menit sa serveasca ca si conexiune cu toate caile traditionale si pentru a onora stramosii. Dansul este un dans circular, folosit de indieni inca din timpuri preistorice.

Aceasta religie a fost folosita pentru a promova pacea. Insa Dansul Fantomelor este legat si de razboi la indienii Sioux si Lakota (incidentul de Wounded Knee din 1890 cand indienii au fost masacrati).

Astazi traditia impune la meditatie, rugaciune, cantec si dans. Dansul te aduce mai aproape de Marele Spirit. Dansil Fantomelor se inspira din religii precum Salasul Pamantului, Bole-Maru si Dansul Visului.

O alta religie este Tschadam, religia miscatoare. Este numita asa datorita miscarilor particpantilor ce par sa se “scuture” de pacate. Religia amesteca invataturile traditionale si spiritualitatea indiana cu parti din crestinism. Religia este practica si astazi.

Mai exista si Religia Casei Lungi practica de cele Sase Natiuni.

“Calea Peyote” sau “Drumul Peyote” este o religie interesanta. Aceasta este o traditie religioasa ce implica ceremonii si folosirea plantelor sacre. Aceasta planta se foloseste de mii de ani de apasi din nord pana in Mexic.

Religia Waashat sau Washani – religia celor 7 tobe, Dansul Profetului sau Credinta Visatorului. Aceasta era legata de dans, venerare si viziuni. Religia aceasta i-a intors pe indieni la vechile practici, ceremonii si muzica.

Dansul Soarelui este si el o ceremonie religioasa practica de Primele Natiuni, popoarele de indieni din Marile Campii. Fiecare trib are o ceremonie proprie, practici distincte si protocoale foarte elaborate. In multe cazuri, ceremonia este privata. Detaliile importante sunt ascunse publicului larg din respect pentru traditie si dorinta de a-si proteja cultura. In Canada acest dans se numeste Dansul Setei, altii il numeste Dansul Ploii, indineii blackfoot in numesc Dansul Vindecarii.

Intelepciunea spiritelor si viziunea asupra pamantului

Pana in 1950, oamenii nu si-au dat seama de importanta si vitalitatea traditiilor spirituale ale indienilor. Lipsindu-le textele sacre si doctrinele fixe, societatile indiene isi transmiteau cele mai importante invataturi prin viu grai. Asadar, foarte multe s-au pierdut in timp. Termenul “religie” este foarte greu de aplicat si aproape imposibil de tradus in gandirea si limbajul lor. Aceasta dificultate provine din diferentele din cosmoligia si epistemologie fata de traditiile occidentale.

Occidentul intelege autoritatea divina ca supranaturala si opusa umanitatii. La indieni nu exista aceasta antiteza. Plantele si animalele, norii si muntii contin si intrupeaza revelatia. Chiar si cand este vorba de alta lume ca cea de apoi (la iroquezi avea Lumea Cerului, iar la indienii pueblo exista 7 lumi subpamantene). Granitele acestor lumi sunt permeabile. Distanta dintre cer si pamant sau lumea noastra si cea subpamanteana este foarte mica si poate fi traversata in ambele directii.

Majoritatea triburilor de indieni cred intr-un mare spirit – numit Wakan Tanka – insa religia lor este animista. Este bazata pe dorinta de a impaca spiritele, acestea existand intr-o mare varietate de forme.

Atunci cand un baiat implineste varsta maturitatii, el participa la o ceremonie ce include postul, auto-mutilarea, intrarea in transa si vziunea animalului si ce ii va fi spirit-prieten si protector. La una dintre aceste ceremonii – Dansul Soarelui – un stalp este asezat in centru, reprezentand Soarele, iar tinerii se agata de el de sfarcuri.

Indienii cred ca spiritele sunt responsabile de vremea rea si de boli. Credeau ca vracii pot imbuna spiritele si vorbi cu ele, cerandu-le ajutorul. Dansul Mandan al Bizonului era tinut inainte de marile vanatori. Insa, cel mai important aspect al “regliei” indienilor nativ-americani este dragostea pentru natura.

Daca ar trebui sa extragem cele mai intelepte mesaje ale spiritualitatii indienilor, ele ar arata asa:

Oamenii ar trebui sa traiasca cu natura. Iubeau pamantul pe care il numeau “mama”. Pamantul era pus aici de Marele Spirit pentru a hrani omenirea. Acest pamant nu putea apartine niciunei persoane. Pamantul apartinea tuturor creaturilor. El nu putea fi vandut. Acest pamant trebuia venerat pentru ca stramosii erau ingropati aici. Pamantul era frumos si trebuia sa te bucuri de el in intregime. Pamantul era etern. Spiritele traiau in pamant si nu era intelept sa le superi. In cele din urma, un indian face totul in cerc. Pentru ca Puterea Lumii lucreaza in cercuri. Cerul este rotund, pamantul la fel. Vantul, in marea sa putere, da roata. Anotimpurile la fel. Viata unui om este un cerc. Casele indienilor sunt rotunde ca niste cuiburi de pasari.

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 3,304 times, 1 visits today)

2 thoughts on “Religiile triburilor indiene nativ-americane”

  1. Pingback: Saptamana Mitologiei Indienilor Americani - Mythologica.ro

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.