De aproximativ zece ani a intrat si in Romania conceptul de “black friday”. Problema noatra, tipic romaneasca dealtfel, este ca transformam totul dupa bunul plac. Adica, conceptul a fost preluat insa cosmetizat dupa chipul si imaginea pietei romanesti: reducerile nu sunt deloc reduceri, produsele sunt mai slabe calitativ si multe alte probleme.
Asadar, ne-am decis astazi sa facem o mica incursiune in lumea miturilor legate de Black Friday: Vinerea Neagra si reducerile masive.
Ce este Black Friday si care este originea Vinerii Negre?
Termenul „Vinerea Neagra”, adica “Black Friday” a fost folosit prima oara in anul 1869. Mai precis, aceasta denumire nu a fost deloc legata in istorie de reduceri sau cumparaturi, ci de criza financiara. Este vorba despre criza istorica a prabusirii pietei aurului din SUA la 24 septembrie 1869.
La acea vreme, doi finantatori celebri de pe Wall Street, Jay Gould si Jim Fisk, au lucrat împreuna pentru a cumpara cât de mult au putut din aurul natiunii, în speranta de a creste pretul si de a-l vinde pentru profituri uimitoare. În acea vineri din septembrie (noroc ca nu a fost si Vineri 13), aceasta conspiratie a dezlantuit una dintre cele mai mari caderi istorice a bursei. Falimentul a lovit imediat pe toata lumea, de la smecheri de pe Wall Street pana la fermieri cinstiti.
Cea mai frecvent repetata poveste din spatele traditiei de Vinerea Neagra legata de cumparaturile de Ziua Recunostintei (sarbatoare tipic americana) este legata tot de pierderi. Cu alte cuvinte, cel mai afectati in mod direct in acea perioada au fost comerciantii. Dupa cum spune povestea, dupa un an întreg de functionare in pierdere („pe rosu”), magazinele ar fi câstigat profit („a intrat pe negru”) a doua zi dupa Ziua Recunostintei. Ideea a fost ca toti cumparatorii si-au aruncat banii pe reducerile din aceasta zi de vacanta. Asadar, aceasta a devenit povestea oficiala a originii zilei de Black Friday.
Mitul cumpararii sclavilor de Vinerea Neagra
În ultimii ani, a aparut un alt mit care sustine ca in anii 1800, proprietarii de plantatii din Sudul Statelor Unite ar fi cumparat sclavi cu reduceri foarte mari in acea perioada. A doua zi dupa Ziua Recunostintei, se presupune ca negustorii de sclavi micsorau preturile pentru a avea un profit cat mai mare. In consecinta, acest mit despre originea Vinerii Negre, i-a convins pe multi sa boicoteze sarbatoarea.
Insa acest mit nu are nicio baza istorica. Dar adevarata poveste din spatele Vinerii Neagre nu este nici ea fericita.
Se pare ca in anii 1950, politia din orasul Philadelphia a folosit termenul pentru a descrie haosul care a urmat a doua zi dupa Ziua Recunostintei, când armatele de cumparatori si turisti au inundat orasul. In ziua urmatoare trebuia sa aiba loc si un meci de fotbal foarte important. Asadar, politistii au trebuit sa lucreze ture suplimentare. Aglomeratie, trafic, nebunie, spargatori.
Pâna în 1961, „Vinerea Neagra” devenise deja un termen foarte popular in Philadelphia pentru a desemna aceasta perioada de haos si nebunie. Desi comerciantii si autoritatile au incercat sa ii schimbe numele in „Vinerea Mare” pentru a elimina conotatiile negative, nu au avut deloc succes.
Termenul de “Vinerea Neagra” s-a raspandit in anii ’80 pe tot teritoriul Statelor Unite. La sfarsitul anilor ’80, comerciantii l-au reinventat bazandu-se pe imaginea pozitiva a reducerilor masive, si nu pe istorie sau traditie.
In prezent, istoria a fost uitata, iar nebunii se calca in picioare oriunde pe glob, pentru a beneficia de reduceri la cele mai atragatoare produse sau servicii.
Black Friday 2020 in Romania
Oferte, reduceri, cel mai mic pret garantat, recorduri de vanzari. Cam asta inseamna Black Friday in Romania.
Iar in acest an, in 2020, in plina criza (teoretic financiara), dar mai ales criza sanitara, in plina pandemie, romanii cumpara de parca s-ar termina lumea. La ora 11 dimineata de Black Friday 2020, vanzarile in Romania inregistrasera cu peste 62.9% decat anul trecut. Adica 5 vanzari pe secunda. Un ritm nebunesc.
Iar asta in ciuda faptului ca exista solduri, reduceri de Paste, Craciun sau alte sarbatori, reducerile de sezon sau cele deja celebre in ianuarie. Insa o societate fara educatie nu poate intelege asta. O societate fara educatie financiara nici atat. Si daca nici asta nu este suficient, 27% dintre aceste plati au fost facute pe datorie, prin imprumut.
Ce cumpara romanii de Black Friday?
Pe ce dau romanii nostri banii va intrebati? Ei bine, IT&C, adica laptopuri, calculatoare, tablete si telefoane, probabil si din cauza pandemiei si a scolii de acasa, in proportie uimitoare si zdrobitoare de 75%. Urmeaza apoi produsele variate (electrocasnice, Home & Deco, haine) cu 28% si gaming cu doar 3% (oricum piratam jocuri ca in Evul Mediu!).
Unul din doi români cumpara cel putin un produs de Black Friday, la un buget mediu de 2.200 de lei, ne arata acelasi studiu al Kantar Romania si Agerpres.
Principalii competitori pe aceasta piata sunt eMag, Altex, Flanco.
Deasemenea, din statisticile de pe startup.ro putem vedea ca peste 82% din utilizatori au folosit telefonul mobil. 42,7% din comenzi au ajuns in reteaua easybox. Plata cu cardul a crescut cu 42,6% fata de Black Friday 2019.
Cresterile importante vin din categoriile care tin de confortul casei, îngrijire personala si petrecerea timpului în familie. Iar asta mai ales in contextul pandemiei sau a starii de alerta si statului acasa.
O noua categorie interesanta si nou aparuta este cea dedicata produselor coronavirus: masti, teste, dezinfectant cu 18.862 comenzi de produse de protectie.
Cele mai patimase si avide orase din tara ar fi in ordinea numerelor de pe tricou:
-
Bucuresti
2. Cluj-Napoca
3. Iasi
4. Slatina (what the actual fuck? Really, voi ati trecut prin Slatina?)
5. Brasov
6. Constanta
7. Sibiu
8. Alba Iulia
9. Timisoara
10. Zalau (again, what the fuck is wrong with you, people?)
De ce nu cumpar nimic de Black Friday?
In primul rand cred ca in rationalizarea cumparaturilor si intr-o educatie financiara. Adica sa nu cumperi rahaturi pe care nu ti le poti permite. De ce nu cumpar de Black Friday? Pentru ca istoricul acestei goane dupa cumparaturi in Romania ne arata ca aceste reduceri sunt doar fictive, iar produsele sunt de slaba calitate.
Vreti studii si statistici? Instalati aplicatii precum Pricy inainte de Black Friday. Poate cu niste luni inainte si veti vedea cu proprii ochi evolutia preturilor. Sau daca nu sunteti un geniul high-tech, atunci puneti acele produse la Favorite.
Anul asta, 2020, un an cu totul special, am dat pe spate orice studiu sau statistica. Spre exemplu, compania de consultanta Frames, credea ca, dupa un an 2019 în care Black Friday a depasit borna de 300 milioane de euro încasari (la nivelul întregii luni noiembrie 2019/online&offline), vanzarile in 2020 vor scadea de Black Friday cu circa 20%. Dar nu, asta este imposibil! Pentru ca voi, dragi romani din cele mai bogate orase ale tarii precum Slatina si Zalau, le-ati demonstrat acestor fraieri contrariul! Ati dublat incasarile! Bravo si la mai mare!
Deasemenea, acelasi studiu presupunea ca vanzarile la categorii precum haine, încaltaminte si accesorii vor scadea drastic. Era si normal, asa se intampla in orice tara europeana lovita de pandemie. Dar romanii lovesc din nou si aici. Numai site-ul eMag ne arata ca departamentul Fashion este pe locul 4 in clasament cu peste 42.000 de produse.
In concluzie, Black Friday in Romania, cel putin in ultimii ani, nu a fost un eveniment real. Produsele cu adevarat reduse au fost putine si in cantitati limitate, iar restul au fost doar reduceri normale. Multi s-au prins de treaba asta. Luam in calcul si pandemia care ne-a lovit si va intreb: cat de relevant mai e Black Friday in 2020 pentru voi? Poate este consumerismul de vina, educatia, lipsa banilor? Altfel nu inteleg unde se duc miliardele astea!
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5