Etnologul Paula Popoiu, director general al Muzeului National al Satului “Dimitrie Gusti”, ne lamureste cateva dintre aspectele datinilor venite din vremurile precrestine ale poporului nostru, datini peste care Biserica a suprapus sarbatorile sale pentru a atenua efectul pagan al acestora. Unele s-au uitat, altele continua si astazi sa fie savarsite, în ciuda faptului ca în afara de etnologi putina lume mai cunoaste întelesul profund al acestor vechi ritualuri.
În Europa, crestinii sarbatoresc începutul Postului Mare cu multe obiceiuri traditionale. În Macedonia, un interpret Meckari participa la carnavalul din orasul Prilep. Meckari este o masca traditionala purtata de macelari care încearca sa “rascumpere pacatele lor” dupa uciderea animalelor. Cea mai importanta sarbatoare din aceasta asezare urbana si din regiunea care il inconjoara este Festivalul International de Instrumente si Cantece Populare Pece Atanasovski. Acesta se organizeaza pe data de 22 si 23 mai la 15 kilometri de oras, in satul Dolneni si la el participa artisti nationali si internationali.
De mii de ani, festivalurile sunt un prilej ca oamenii sa se intalneasca, sa se distreze, sa cante si sa danseze, pe scurt: sa se bucure de viata. Daca la inceputuri, sarbatorile inchinate recoltei sau anumitor zeitati ocupau locul central, acum ele s-au inmultiti si diversificat. De-a lungul Europei, popoarele credeau in abilitatea Soarelui de a reinvia dupa trecerea iernii, asa ca principala sarbatoare agricola se invartea in jurul acestuia. La sate inca au ramas vii aceste ramasite ale vechilor culte. Crestinismul le-a adoptat pentru a fii mai usor intelese de mase.
În satul elvetian de Evolène, Empailles (Straw Men sau Oamenii din Paie), purtand costume din saci Hessian umplute cu paie plimbandu-se pe strazile orasului în timpul procesiunii si carnavalului traditonal.
Bulgarii sarbatoresc prin festivalul de Sirni Zagovezni, un vechi ritual crestin-ortodox de vacanta, în timpul caruia alunga spiritele rele, cu ritualuri de foc. In prezent, deasemenea si la noi in Romania.
In tara vecina, in fiecare an in luna februarie, are loc Trifon Zarezan, adica Ziua Viticultorilor, o traditie datand din timpuri stravechi si inchinata, dupa cum aminteste numele, Sfantului Trifon. Barbatii curata viile de uscaturi, apoi le stropesc cu vin rosu si apa sfintita pentru a produce o recolta bogata. Cantecele si dansurile rituale sunt si ele menite sa atraga rodnicia viilor. In unele zone, este ales un “rege al viilor”, incoronat cu o cununa din vita de vie si purtat apoi pe brate pana in sat de catre participanti, in semn de mare cinste
Poporul maghiar poarte masti în timpul traditionalei Buso – Carnavalul de la Mohacs, în sudul Ungariei. La Carnavalul Buso, care dureaza timp de sase zile, localnicii sarbatoresc in stil specific înainte de începerea Postului Mare.
Ei explica festivalul printr-o legenda locala conform careia in timpul ocupatiei otomane, maghiarii si-au parasit satele si s-au refugiat in mlastini si in padurile din apropiere ca sa fuga de turci. Au fost indemnati de un personaj misterios, un cavalaler, sa-si faca arme si masti grotesti, inspaimantatoare. si sa astepte o noapte furtunoasa. Cand aceasta noapte a venit au plecat la lupta si au bagat frica in otomani cu mastile purtate si cu zgomotele care le faceau. Turcii au crezut ca sunt demoni si au fugit parasind satele ocupate.
În satul Orchomenos în centrul Greciei arderea regelui in carnaval marcheaza sfarsitul sezonului de carnaval si începutul celor 40 de zile ale Postului Mare.
În Spania, satenii mascati ca peliqueiros alearga pe strazile din Laza, în Ourense.
O efigie a Doamnei Maslenitsa in flacari în timpul festivitatilor de Maslenitsa, sau Saptamana Pancake, în Saint Petersburg, Rusia. Maslenitsa este o sarbatoare traditionala ruseasca marcand sfarsitul iernii, care dateaza din timpurile pagane.
Sigla acestei largi manifestari este „Soarele”. Dupa iernile geroase, poporul rus sarbatoreste, înca de la crestinarea sa, venirea primaverii. Avand statut oficial de sarbatoare traditionala a întregii Rusii, în Piata Rosie se desfasoara festivitatile acestei saptamani sarbatoresti.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Ati scris foarte frumos despre Carnavaluri in Europa