Magia pare un lucru complicat, sau mai degraba stupid in lumea noastra. Ati fi insa surprinsi sa aflati ca astazi, in secolul luminii si al tehnologiei, suntem la fel de ancorati de ea ca in trecut. Magia a fost premergatoare religiei. Si cum am putea invata care au fost inceputurile decat privind in urma?
Magia la primitivi
Experienta mistica ocupa intreaga viata a primitivilor. Realitatea are pentru ei un sens mistic, care nu poate fi prins decat printr-un proces similar. Aceasta inseamna ca ei nu cauta sa desprinda realitatea stiintifica, ci isi coloreaza impresiile cu imaginative, fara niciun control al ratiunii. De aici urmeaza o continua dependenta fata de capriciile subiectivitatii. O talmacire e binevenita, daca satisface dorintele momentane ale individului, care nu aspira la cunoasterea obiectiva a lucrurilor, ci numai la impacarea subiectiva cu ele. Se intelege ca prin aceasta deprindere mintala primitivii cad victima celor mai crude superstitii. Orice fenomen este privit ca efectul unor cauze misterioase. Lumea e plina de forte oculte, care opereaza in toate imprejurarile. Asemenea forte nu pot fi cunoscute decat de acei inzestrati cu darul de a patrunde misterul, care influenteaza producerea fenomenelor. Nu exista nicio deosebire intre natural si supranatural. Intr-un cuvant, cele doua realitati se confunda.
Magia nu e altceva decat produsul unei asemenea deprinderi de a gandi, fiind de fapt un mod de a intrepreta fenomenele, in opozitie cu modul stiintific de a le explica. Intre magie si stiinta pare a sta intreaga evolutie spirituala a omului. Un caz interesant in aceasta privinta ni-l ofera “Mousterieni” din epoca de gheata, care isi ingropau mortii langa un camin. Gordon Childe explica ca prin aceasta asezare primitivii doreau ca acea caldura specifica focului va readuce mortului o calitate, a carei pierdere ei o recunosteau ca un simptom al mortii. In aceasta imprejurare, primitivii acestia practicau, de fapt, magia. Deosebirea intre experimentul stiintic si operatia magica rezida in faptul ca, pe cand omul de stiinta ar fi cautat sa verifice mai departe asociatia dintre caldura si viata, primitivul s-a oprit la ea multumindu-se cu speranta ca ceea ce ii sugerase experienta se va realiza.
Magia nu este insa specifica primitivilor de astazi. Ea se intalneste in diferite doze si felurite forme printre popoarele civilizate la care spiritual stiintific ramane un privilegiu al paturilor culte. Caci incapacitatea de a judeca obiectiv si tendinta de a confunda dorintele subiective cu realitatea la marea majoritate a oamenilor din societatile avansate arata ca fondul “primitiv” n-a disparut si ca spiritul stiintific nu este decat un slab element suprapus, gata a fi inlaturat la cea mai mica zguduire a omului.
La primitivii de astazi insa, asemenea incapacitate si tendinte se intalnesc intr-o masura mai larga. Crezand ca tot ce-i inconjoara este opera spiritelor, ei cauta sa se apropie de ele. Ignoranta lor despre conditiile naturii ii face sa recurga la magie. Prin mijlocirea ei urma sa capteze bunavointa sau cel putin sa atenueze influenta nefasta a spiritelor.
Magia ca deprindere mintala
Ea devine un fapt de sine statator. Magia ca deprindere mintala se calauzeste, totusi, dupa anumite norme cand opereaza ca factor de gandire si actiune. Una din aceste norme este rationamentul prin analogie sau prin simpla asociatie de idei, cum s-a vazut in exemplul citat mai sus. O asemenea argumentatie, folosita dealtfel de civilizati apare insa la primitivi. Acesti oameni se multumesc cu simple apropieri si asemanari superficiale, sugerate de viata de toate zilele, pentru a trage din ele concluzii care depasesc datele experientei.
Asa, indianul american, doritor sa ucida un urs, isi face din iarba o imagine a animalului si trage in ea crezand ca acest act simbolic va determina realizarea dorintei. Zulusul, cand vrea sa cumpere vite, mesteca o bucata de lemn pentru a inmuia inima “tare” a vanzatorului. Australianul aborigen, la o inmormantare, dorind sa afle pe vrajitorul care i-a ucis ruda sau prietenul, crede ca directia flacarilor de la locul mormantului indica locul unde se afla raufacatorul.
De fapt, credinta in magie urmeaza legile similaritatii si ale simpatiei. Primitivul este convins ca cel mai bun mijloc de a-si realiza dorinta este sa o imite intr-un fel sau altul. De aceea, o asemenea operatie s-a mai numit “magie imitativa”.
Magia si primitivii de azi
Cum simbolul e luat de primitivi drept realitate, ambele notiuni se vor confunda. Magicianul nu face o deosebire intre simbolul ca reprezentare a unui obiect si obiectul insusi. Una din formele cele mai raspandite de vrajitorie se bazeaza pe aceasta identitate. In acest sens s-a sustinut ca practica magiei inseamna in buna parte a opera asupra simbolurilor, cu credinta ca se opereaza asupra lucrurilor pe care le reprezinta. In mod mai general, magia consta in presupusa capacitate de a induce, prin diferite acte, semne si formule, fortele supranaturale sa intervina in favoarea individului, sa-i satisfaca dorinta si sa influenteze astfel relatiile lui cu semenii. Dupa scopul pe care il serveste, magia e de doua categorii: asa-numita magie “neagra”, cand e destinata a produce efecte rele, si magia “alba” cand are functia de a influenta in bine viata omului.
Aproape toti primitivii de azi practica magia. Se pare ca in insula Tikopia din Melanesia n-ar exista nicio forma de magie. Daca un om vrea sa ucida un dusman, el se foloseste de propria forta fizica. Si nici pentru realizarea unor dorinte binefacatoare, indigenii nu recurg la magie. Cazul acesta trebuie considera insa ca o exceptie pentru societatile putin evoluate si lipsite de un contact mai strans cu albii.
Magia exercita o mare influenta asupra primitivilor de azi. Conceptiile magice se ating cu credintele religioase, alcatuind un tot unitar in viata acestor oameni. Multi autori au sustinut ca prin magie se poate explica orice trasatura caracteristica a primitivilor. Toate atitudinile si reactiile lor psihologice, morale si mintale cele mai ciudate ar avea la baza aceleasi conceptii. Magia apare astfel ca un cadru permanent al societatilor primitive.
Deasemenea, magia ocupa un loc important in viata societatilor moderne. Ganditi-va la actul magic de reprezentare pe care credinciosii il fac in biserici. Se inchina unei icoane-reprezentari, dar adesea, cei mai putin instruiti, uita asta. Se identifica cu obiectul respectiv, ignorand total sensul de simbol. Uitati-va in jur la toate semnele si simbolurile de care suntem asaltati. Totul este reprezentare. Cert este ca prin raportare la magie se lamuresc multe forme de exprimare individuala si colectiva a primitivilor de azi si a modernilor de ieri.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: Credinta in supranatural este o nevoie esentiala umana - Mythologica.ro