Razboiul Stelelor – universul imaginar si cel filmografic
Razboiul Stelelor (Star Wars) – o calatorie incredibila, dincolo de frontiere imaginate vreodata de om: aceasta este formula definitorie pentru o opera stiintifico-fantastica fara egal, ce a avut darul de a schimba lumea si perceptia sa despre Univers si despre viitorul indepartat al civilizatiilor sale.
Inca din start, lumea imaginata in Razbiul Stelelor impune intelegerea faptului ca nu suntem singuri in Univers si ca intr-o epoca mai mult sau mai putin indepartata, oamenii vor trebui sa invete cum sa interactioneze cu diferite civilizatii inteligente, aflate undeva, dincolo de frontierele cunoasterii de azi.
Odata depasit acest straniu prag, totul este posibil: construirea unor intrigi ce pivoteaza in jurul unor argumente mai mult sau mai putin actuale, propulsarea unor concepte filozofice antice intr-o lume in care capata conotatii bizare, transformari si rasturnari spectaculoase de situatii…
„Star Wars este un fel de „Don Quijote” in salsa SF – o oglindire a posibilelor transformari inregistrate la nivel universal, intr-o epoca istorica futurista, in care evenimentele imbraca vesmintele unor alternative cu adevarat credibile pentru un plan ce poate fi accesat doar la nivel mental”, remarca J.W. Rinzler in lucrarea sa intitulata „The Making of Star Wars: The Definitive Story Behind the Original Film: Based on the Lost Interviews from the Official Lucasfilm Archives” (2007).
O afirmatie ce se prezinta cu o incarcatura de conotatii paradoxale pentru cei ce prefera sa ramana „cu picioarele pe pamant”, dar de-a dreptul fascinanta pentru cei care adora sa lase o poarta larg deschisa fantezie si lumilor incredibile pe care aceasta le permite sa le exploreze.
Cum a luat nastere ideea
Regizorul si producatorul american George Walter Lucas Jr. (n 14 mai 1944, California) inregistra primul sau succes in 1973, cu „American Graffiti” – un cocktail de tip drama-comedie pe care l-a preparat dupa o reteta originala, condimentata cu elemente culturii rock and roll americane de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial.
Visul sau era insa mult mai complex, proiectand in amanuntime stufoasa lume pe care si-o imagina intr-un Univers cu adevarat extraordinar, in care oamenii, extraterestrii si robotii pot deveni deopotriva protagonistii unor aventuri „spatiale”, la propriu si la figurat.
Chiar daca initial nu stia la ce sa se astepte din partea unei astfel de ecranizari, George Lucas marturisi ulterior ca se lansa cu toate fortele in acest proiect, in ciuda opiniilor total nefavorabile ale Studiourilor 20th Century Fox.
Criticat fara mila, filmul fu totusi lansat in 1977 si avu darul sa-i tavaleasca prin noroi caldut pe toti cei ce isi exprimasera parerile dezaprobatoare in prima faza, inregistrand un succes colosal, acoperit fiind de premii, popularitate si nu in ultimul rand… de bani.
In 1980, Lucas „recidiveaza” cu „Imperiul contraataca”, iar in 1983 cu „Intoarcerea lui Jedi”:
„ (…) este incredibila proportia impactului pe care aceasta opera fantezista a avut-o asupra generatiilor urmatoare, mai cu seama tinand cont de faptul ca inca mai are darul de a inspira noi creatii si de a genera fluxuri inovative in domeniul SF-ului modern”, remarca Michael Kaminski in volumul sau intitulat „The Secret Story of Star Wars: The Art of Storytelling and the Making of a Modern Epic” (2008).
Fascinatia universului Star Wars si lunga sa trena de nestemate filmografice
Seria realizata de George Lucas a avut darul de a plasa pe rampa de lansare idei cu totul si cu totul surprinzatoare, ancorate in buna parte in lumea conflictuala si a temelor politice specifice universului Star Wars, care fascina pe toata lumea in anii ’80.
Este posibil ca tocmai aceasta alegorie a unor argumente importante precum antiteza dintre razboi si pace, sa fi deschis portile unor noi abordari la nivel planetar vizand multe aspecte din domeniul politic, social, tehnologic si chiar al discriminarilor in general.
Totusi, au trecut 16 ani pana ce George Lucas se hotara sa faca un nou pas in acest context, stimulat fiind – potrivit propriilor sale declaratii – de spectaculozitatea cadrelor surprinse in faimosul „Jurassic Park”, sun bagheta regizorala a lui Steven Spielberg.
Lucas dorea un major suport de natura tehnologica pentru filmari, instrumente si resurse care sa-i permita realizarea unor efecte speciale deosebite si credibile totodata, pentru a putea crea o noua ecranizare, la standarde superioare.
Socotind ca a sosit timpul pentru lansarea unei noi trilogii, in 1999 realizeaza „Razboiul Stelelor: Amenintarea fantomei”, urmat in 2002 de „Atacul clonelor” si respectiv de „Razbunarea Sith” in 2005.
Fara aceste completari, cu siguranta universul cinematografic global ar fi fost mai sarac, intrucat au favorizat noi tendinte, dinamici efervescente in domeniul filmografic si dorinta de a depasi frontierele oricarui teritoriu SF imaginat in epoca moderna.
La vremuri noi, proiecte noi: alte derivate Star Wars
Din peisajul SF-ului modern nu puteau lipsi asadar derivatele Star Wars sub forma de seriale, mai mult sau mai putin stufoase, care-si au radacinile in acelasi univers, dar cu orientari proprii din punct de vedere al esentei narative, cum ar fi de pilda „The Mandalorian” – western SF a carei premiera a avut loc pe Disney Plus in 2019 si care s-a bucurat de un al doilea sezon distribuit pe acelasi canal in perioada octombrie-decembrie 2020, beneficiind si de proiectul sezonului 3, a carui lansare ar putea avea loc spre sfarsitul anului in curs.
In legatura cu acest eveniment parerile sunt insa impartite: exista opinii potrivit carora luna decembrie 2021 ne va rezerva surpriza unui alt spin-off, intitulat „The Book of Boba Fett”, indelung asteptat de fanii impatimiti ai lumii Star Wars si abia dupa acesta se va planifica posibila succesiune a episoadelor unui „The Mandalorian 3”.
Nu mai putin incitant pentru fanii genului este si serialul de animatie „Razboiul Stelelor: Lotul Indezirabil” (The Bad Batch), structurat pe 16 episoade, a carui lansare a avut loc in luna mai 2021, anuntandu-si totodata si un al doilea sezon pentru anul 2022.
Tot in salsa Star Wars se preconizeaza sa beneficiem de o alta delicatesa Disney Plus in 2022: „Obi-Wan Kenobi” – un mini-serial alcatuit din numai sase episoade, cu indragitul actor scotian Ewan McGregor in rolul protagonistului si Hayden Christensen in straiele personajului Darth Vader.
La randul sau, „Ashoka” constituie un spin-off la „The Mandalorian”, sub forma unui mini-serial Disney Plus, centrat pe actiunile celebrei eroine Ahsoka Tano din trilogia-sequel a primei serii Star Wars si interpretata de actrita americana Rosario Isabel Dawson.
Totusi pentru Ashoka nu a fost anuntata inca oficial o data de lansare, indeosebi in conditiile in care pandemia pune bete in roate multor proiecte de acest gen pe toate meridianele lumii, dar nu este exclus ca seria sa fie lansata in 2022, dupa „Obi Wan-Kenobi” si cel de-al treilea sezon din „The Mandalorian”.
Tehnologii si servicii moderne ancorate in universul Star Wars
Frenezia Star Wars a avut darul de a se extinde in multiple domenii, astfel incat sa poata veni pana si in intampinarea celor mai excentrice pretentii ale fanilor genului.
Acesta este de fapt unul din motivele pentru care in 2019, la New York, a fost pus la dispozitia celor interesati un nou tip de serviciu, menit sa satisfaca pretentiile potentialilor clienti ce doresc sa experimenteze o calatorie virtuala in lumea Star Wars.
Este vorba despre un capriciu care costa insa: aventura are loc in cadrul unei Sali dedicate dintr-un mall al orasului care nu doarme niciodata, la nivelul caruia clientilor li se ofera posibilitatea sa exploreze virtual galaxia indepartata (in timp si spatiu), in care se deruleaza evenimentele fanteziste ale celebrei serii SF.
Pentru un astfel de voiaj pe cararile cavalerilor Jedi si altor personaje indragite ale seriei, amatorii de senzatii tari sunt invitati sa scoata din portofel 30 de dolari, promitandu-li-se in schimb o experienta unica, bazata pe tehnologii moderne, care le faciliteaza patrunderea in miezul actiunii – o adevarata cireasa pe tortul savuros al unei gigantice creatii, ce a cucerit generatie dupa generatie din anii ’70 incoace…
In alta ordine de idei, Disney si-a anuntat la randul sau intentia de a lansa in perioada 2021-2022 un nou proiect ce vizeaza oferta de cazare in cadrul hotelului propriu numit sugestiv „Star Wars: Galactic Starcruiser”, la preturi destul de piperate, dar care nu par sa descurajeze potentiala clientela.
O experienta deosebita pe durata a doua nopti petrecute in acest hotel ar putea costa in jur de 5000 de dolari – suma care ar include surpize deosebite, menite sa ofere oaspetilor iluzia unei misiuni de explorare efectiva a universului Star Wars si nu numai – camerele ar beneficia de un aspect futurist, mobilate fiind dupa anumite modele existente in trilogia initiala a lui George Lucas, uniformele personalului ar putea fi copiate dupa costumele soldatilor din film, iar tehnologiile puse la dispozitia clientilor pentru a comada masa sau alte servicii specifice sejurului lor ar prezenta standarde cu adevarat uimitoare.
„O vacanta petrecuta in acest loc va fi de-a dretul spectaculoasa si va oferi fara indoiala momente de neuitat pana si celor mai pretentiosi oaspeti”, scria Edward Pizzarello intr-un material dedicat acestui proiect special.
Din pricina obstacolelor cauzate de pandemie, hotelul Galactic Starcruiser si-ar putea deschide larg portile in primavara anului 2022, desi nu este exclus ca sub presiunea cererilor, Disney sa accelereze ritmul lucrarilor si sa anunte o data de inaugurare ceva mai apropiata – pana urma toate aceste lucruri depind de „Forta”, nu-i asa?
Bibliografie:
- Mangels, Andy – „Star Wars: The Essential Guide to Characters” (1995);
- Baxter, John – „Mythmaker: Yhe Life and Work of George Lucas”, 2000;
- Rinzler, J.W. – „The Making of Star Wars: The Definitive Story Behind the Original Film: Based on the Lost Interviews from the Official Lucasfilm Archives”, 2007;
- Kaminski, Michael – „The Secret Story of Star Wars: The Art of Storytelling and the Making of a Modern Epic”, 2008;
- Pollock, Dale – „Skywalking: The Life and Films of George Lucas”, 2009;
- Beecroft, Simon – „Star Wars Character Encyclopedia”, 2011;
- McIntyre, Gina – „Star Wars Icons: Han Solo”, 2019.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.