Zeii au fost la inceput oameni. Si cum pot fi oamenii deasupra tuturor? In evurile pierdute, in toate civilizatiile din lume, apar zeii-vrajitori. De la zeite vechi de cand lumea la demoni inchipuiti, de la triburi celtice si germanice pana in Africa, prezenta lor constanta a intregit si sustinut practica antica a vrajitoriei. Aceasta este povestea lor si felul in care au influentat lumea. Zeii-vrajitori si vrajitoria au mers de-a lungul timpului mana in mana.
Zeii, vrajitoria, zeii-vrajitori si puterile lor
Nicneven scotianul
Nicneven a fost o zeita scotiana care a condus Vanatoarea Salbatica. Ea ne apare infatisata ca o razboinica calarind un armasar alb si purtand un toiag magic al puterii. Cand folclorul galic s-a amestecat cu cel nordic, danez si cel anglo-saxon al Scotiei inferioare, nordul Angliei si insulele Orkney, ea a devenit cunoscuta ca Gyre-Carling sau Regina din Elphame.
In Scotia, vanatorile de vrajitoare au devenit din ce in ce mai asociate cu adorarea traditiei Wicca, in timp ce crestinismul se chinuia sa puna capat oricarei urme de paganism. Tocmai din aceasta cauza, Nicneven a jucat un rol semnificant in aceste procese – cel mai adesea, suspectii numind-o ca entitatea care i-a ademenit pe calea spre vrajitorie. O editie din Chambers’ Edinburgh Journal descrie un proces in care acuzatul sustine ca Diavolul a venit la el sub chipul unei femei, numita Regina din Elphen. Tot el vorbeste despre regina si companionii ei care calareau cai albi avand infatisare umana, insa fiind insotite de umbre ciudate care dansau in voie in lumina lunii.
Writer Lizanne Henderson noteaza ca biserica si statul, temandu-se de amploarea acestor marturii, incearca sa ingenuncheze si sa combata orice sursa de imputernicire neoficiala ce vine din randurile multimii de rand. Aceasta nerabdare ostila impotriva credintelor populare, sub forma distrugerii raului, va duce la 5 valuri separate de procese ale vrajitoarelor intre 1590 si 1662.
Astazi, Nicneven este adorata ca una dintre cele mai importante zeitati in Samhain. Temele sale principale sunt protectia, fantomele, divinatia, pacea si iarna, fiind reprezentata de dovleac si alte targuri traditionale de Halloween. Ea guverneaza taramurile magice si vrajitoria. Zeii-vrajitori si vrajitoria fac parte din sabaturi, adunari wicca, intalniri ale druizilor si multe alte culte neo-pagane de astazi.
Leonard germanicul
Desi numele nu suna deloc magnific, Leonard este demonul general al vrajitoriei si magiei negre. Cateodata este supranumit “Marele Om Negru” din cauza fetei sale neagra ca noaptea, aceasta facandu-l si marele maestru al sabatului vrajitoarelor.
Collin de Plancy in 1863 vorbeste in Infernal Dictionary despre Leonard ca avand trup de tap de la mijloc in sus, trei coarne pe cap, urechi de vulpe si ochi de foc.
Cernunnos celticul
Cernunnos (in celta “Incornoratul”) este aspectul masculin al naturii. Este cunoscut ca lordul fiintelor salbatice – asociat cu animalele, zeu al norocului, abundentei, bogatiei materiale si virilitatii.
Este descris de obicei ca in imaginea de mai sus, insotit de un cerb sau un sarpe. Cele mai timpurii reprezentari apar in nordul Italiei, dar a fost mai intai adorat in Galia dupa nume necunoscute astazi, iar cultul lui s-a intins in Anglia celtica si Irlanda.
Cultul lui Cernunnos merge mult timp in urma – se crede ca acestea existau inca din preistorie alaturi de cele mai timpurii figuri de zeite din mitologia celtica. In literatura irlandeza este numit“Uindos.”
In eforturile lor de a-si suprapune zeii paganismului, romanii l-au asociat mai intai cu Mercur. Mai tarziu, l-au asemanat cu Herne, un zeu din legendele medievale. Cand nici asta nu a functionat, l-au transformat intr-un simbol al raului – unii chiar cred ca a fost folosit ca inspiratie pentru diavolul crestin. Zeii-vrajitori si vrajitoria erau foartre importanti pentru vechii celti.
Noile credinte pagane si traditii Wicca cred ca acesta este “nascut” la solstitiul de iarna, fiind casatorit cu zeita lunii Beltane, moare la solstitiul de vara intr-un ciclul neintrerupt al vietii si renasterii. Tocmai din aceasta cauza este considerat vital pentru vrajitoria newage.
Oya din Africa
In timp ce multi barbati ai triburilor africane apreciaza practicienii magiei medicinale si ii respecta, femeile privesc aceste acte cu suspiciune, considerandu-le adesea malefice. Tribul Yoruba, spre exemplu, cred ca anumiti vrajitori (numiti aje) se pot transforma in pasari si pot zbura noaptea pentru a practica magia departe de ochii lumii. Acestor vrajitori le-au fost acordate puteri de marile spirite feminine numite Orisha.
Una dintre cele mai importante Orisha – Oya – era zeita furtunilor, vanturilor, curcubeelor si tunetului si zeita apelor si a raului Niger. Ea este o razboinica neinfricata care protejeaza femeile si este asociata cu schimbarea. Oya este in special cunoscuta pentru utilizarea farmecelor si a magiei, numita “Marea Mama a Batranilor Nopti”.
Oya este cea mai in varsta sora a zeitelor Yemaya si Oshun, si este considerata cea mai importanta din aceasta traida. Sub numele de Yansa, ea apare si in voodoo-ul din Haiti ca una dintre cele peste 400 de spirite Orisha. Zeii-vrajitori si vrajitoria, spiritele si protectia sunt elementele primcipale in privinta exercitarii magiei.
Cerridwen din Wales
In traditia din Wales, parte a mostenirii celte, Cerridwen era zeita inspiratiei si “zeita cazanului magic” – o profeta intunecata asociata cu inspiratia si poezia. Era considerata atat mama cat si zeita.
Cazanul ei putea ridica mortii – fiind un aspect important al vietii celtice, servind atat in domeniul casnic, dar si ca unealta pentru divinatie si sacrificii rituale. Aceasta va explica conexiunea de mai tarziu intre cazanele magice si vrajitorie. Tot de aceasta unealta, galii il vor lega pe zeul Taranis, unul dintre cele mai importante artefacte magice adorate in Irlanda fiind Great Cauldron of Plenty— un cazan care oferea mancarea si bautura nemuritorilor. Aceste traditii vorbesc despre Zeii-vrajitori si vrajitoria acelor timpuri.
Cerridwen a nascut doi copii: o frumoasa fiica si un fiu hidos numitAfagddu. Pentru a compensa uratenia fiului sau, si-a folosit cazanul pentru o potiune. Primele trei picaturi ofereau intelepciune, restul fiind o otrava mortala. Un servitor pe nume Gwion Bach a baut din greseala primele trei picaturi. Cerridwen l-a urmarit furioasa, iar acesta a incercat sa scape de ea. Folosindu-si puterile conferite de potiune, el s-a schimbat in numeroase animale – fiecare simbolizand unul dintre anotimpuri. Una peste alta, acesta ajunge in stomacul ei, dar este renascut ca marele bard, Taliesin, intr-o frumoasa alegorie.
Dupa cum se stie, Cerridwen si Taliesin sunt strans legati de legenda lui Arthur si Merlin. Cerridwen mai este legata si de razboinicul Bran caruia ii daruieste cazanul care simboliza cunoasterea si renasterea – semn al Sf. Graal.
Diana romana
Diana este zeita romana a padurilor, animalelor salbatice si a vanatorii. Este deseori reprezentata ca o tanara virgina cu un arc insotita de o caprioara sau caini de vanatoare. Raspandirea cultului ei a influentat oarecum mitul “Marii Vanatori” regasit in credintele pagane.
Era si o zeita a fertilitatii, asistand nasterile si vindecarea. Zeita a luminii, ea reprezinta Luna, asociata mai tarziu cu Hekate ca zeita a mortilor. Era adorata la inceput pe muntele Tifata si in padurile sacre. Sclavii evadati puteau cauta refugiu in templele ei, multi preoti de-ai ei fiind fosti sclavi. Mai tarziu, adeptii ei pleaca din Roma si Grecia si raspandesc cultul in Lumea Veche. Cultul ei ajunge atat de cunoscut, incat crestinismul timpuriu o considera unul dintre principalele obstacole. Desi este ciudata folosirea ideii de Zeii-vrajitori si vrajitoria in acele timpuri, chiar si la greci si romani, aceasta este puternic sustinuta de credintele oamenilor din acea perioada.
In ciuda eforturilor crestinismului, adorarea Dianei se mentine si astazi, cu o intreaga latura Wicca dedicata ei. Este deasemenea una dintre cele mai importante figuri ale panteonului pagan.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.