Satanismul modern

Am auzit adesea sintagma aceasta. Si tot de atatea ori m-am intrebat care-i legatura intre cele doua cuvinte? E oare satanismul modern o noua religie, un nou crez sau un sistem de gandire filozofic?

Contine acesta ritualuri si dogme precum cel crestin caruia ii este antagonic? Pana la urma sunt sau nu doua extreme opuse in joc? Care sunt secretele si gandurile acestuia in lumea secolului al XXI-lea?

Satanismul este in principal impartit in doua curente – traditionalist si modernist. Cele doua sunt destul de antagonice si au la randul lor alte denominatiuni. Unii nu cred deloc in zei, altii cred in forte abstracte. Altii cred intr-o fiinta mitica pre-crestina,  iar altii in Satan cel biblic. Apar atatea variatiuni incat se aproprie de crestinism. Satanismul nu este doar crestinismul în sens invers. Desigur, o multime de satanisti nu agreaza crestinismul – acest lucru se datoreaza în mare parte din cauza modului nedrept al mentalitatatii crestine si al valorilor respective.

Satanismul modern

Satanismul modern este, probabil, cel mai raspandit dintre cultele satanice, si, de asemenea, “marul discordiei“, printre ele. Modernistii nu se închina lui Satan ca un zeu sau zeitate, teistic, ei sunt atei. Ei nu cred in niciun Dumnezeu, in niciun diavol, nici in spirite si “fiinte supranaturale”. Inutil sa spun, aceasta este, de obicei, parerea celor care urmeaza aceste invataturi, si nu a modernistilor autoproclamati care apar la Jerry Springer sau se prezinta ostentativ pe prima pagina a ziarelor locale. Principalul “argument” de-a lungul curentului modernismului este ca, în cazul în care acesta este într-adevar ateu, cu ce deranjeaza daca folosesc numele de “Satana”? De ce nu s-au numit doar atei sau umanisti sau chiar umanisti seculari ne intreaba altii. De ce au ales numele acestui bau-bau crestin? Evident, eu nu pot raspunde la acestea pentru ei, dar putem face lumina in privinta altor intrebari mult mai pertinente.

Exista, asa cum le vad, în primul rand, trei “feluri” principale de satanismu modern: naturalist, psihologic si simbolic. Ele nu se exclud neaparat reciproc.

– Naturalist –

Naturalistii il vad pe Satana ca forta naturala a universului, “curentul primordial” care sta la baza universului. Puterea care face copacii sa creasca, cutremurele sa se dezlantuie, stelele sa se nasca si sa moara …. toate acestea, energia bruta a “ceea ce este”, este Satana. Ca atare, acesta nu are o parte buna sau rea în sine sau in afara sa, ea este totul. Dar, acesta nu este inteligent sau constient de sine. La fel ca electricitatea sau energia eoliana, acesta exista fara constiinta, dar poate fi exploatat de catre utilizatorul constient (magician). Aceasta este baza magiei sataniste moderne: ca prin relationarea si exploatarea acestei forte – Satana – prin supunerea ei se poate deforma subtil realitatea într-o forma mult mai avantajoasa pentru dorintele magicianului. Cu toate acestea, aceasta nu este o indumnezeire externa sau forta care va permite sa realizati acest lucru, este forta propriei vointe si emotii, exercitand o putere de atractie care il “trage” pe Satana, atragandu-l la tine, astfel încat sa puteti “modela” lumea intr-o forma mai potrivita.

– Psihologic –

Punctul psihologic de vedere este centrat in jurul lui Satan privit ca fiind partea primordiala a psihicului uman pe care cea mai mare parte a omenirii cauta sa o controleze sau sa o elimine, în loc sa o accepte si sa o utilizeze. Sinele Freudian, umbra Jungiana, “animalul interior”, bestia din noi – acestea sunt, probabil, cele mai bune paralele cu “sinele satanic”, pe care punctul de vedere psihologic al satanismului modern doreste sa il caute si sa il elibereze.

Exista o mare tendinta a non-satanistilor sa reflecteze asupra acestui punct de vedere particular si sa ajunga la o concluzie ca dezvoltarea acestui sine satanic, a acestei constiinte de sine  este echivalenta cu revenirea la copilarie – asemanatoare cu perspectiva asupra vietii  a unui copil egoist. În timp ce unii ar putea crede acest lucru, este convingerea mea personala – si credinta celor mai multi satanisti pe care i-am întalnit – ca a ajunge la un acord cu sinele tau interior, a ajunge la un acord atat cu partea buna, “civilizata” cat si cu partea nesupusa, rea, “animalica” , este infinit mai greu decat sa împingi o bucata din tine într-un dulap si sa pretinzi ca aceasta nu exista.

– Simbolist –

Simbolistii il vad pe Satana ca un arhetip mental sau mitic, ca pe “Adversar” sau ca “Purtatorul de Lumina”. Ca atare, Satana ca o fiinta antropomorfa este complet fictiva si nu exista. Cu toate acestea, conceptia mentala a figurii ne atrage la el. Ne identificam cu el, il respectam, îl admiram, chiar ca pe un personaj fictiv. Arhetipul sau figura mitica întruchipeaza o multime de elemente din ceea ce simbolistii considera calitati importante si bune. Unele dintre ele pot include mandrie, independenta, vointa libera, inteligenta, cunoastere, adevar si ambitie. Lista exacta va varia în functie de cine va întreba. Calitatile arhetipului pot fi extrase din diverse surse, cum ar fi Biblia crestina, Paradisul Pierdut – o utopie scrisa  de Milton, Apocrifele, Biblia satanista a lui LaVey, si experienta personala sau gandurile. Pentru unii, calitatile admirabile pot include distrugerea, cruzimea, ura – depinde cu adevarat de ceea ce satanistul vede si interpreteaza ca “de dorit” sau “indezirabili”, fie ca “admirabil” sau nu. Din nou, putem concluziona ca simbolistii nu se închina lui Satan -Lucifer, nici nu ii recunosc existenta sa literala, dar îl vad ca o figura mitica mai mult ca Peter Pan, Unchiul Sam, Zeus, sau regele Midas.

În cele din urma, nicio discutie legata de satanismul modern nu ar fi completa fara a discuta despre satanismul LaVeyan (Biserica lui Satan – Church of Satan).

Satanismul LaVeyan

Satanismul LaVeyan a fost fondat în 1960 de catre Anton Szandor LaVey. Acesta este, fara îndoiala cel mai bine-cunoscut cult satanic, si este singurul (conform datelor pe care le detin la ora actuala) cu statut religios federal recunoscut. Oficial, acesta este cunoscut sub numele de Biserica lui Satan si are sediul în San Francisco. Anton LaVey a murit la sfarsitul lunii octombrie a anului 1997, moment în care conducerea Bisericii a trecut în mainile lui Blanche Barton (un asociat de mult timp al lui LaVey). Desi la un moment dat Karla LaVey (fiica lui LaVey), a participat în calitate de preoteasa, ea s-a despartit de Biserica lui Satan din cauza diferentelor ideologice. Ea este acum Inalta Preoteasa a Primei Biserici Satanice – First Satanic Church (fondata la 31 octombrie 1999), care pretinde a fi o “renastere a idealurilor satanice” mai aproape de spiritul de învataturile originale ale tatalui ei.

Desi este adevarat ca satanismul a existat înainte de el, putem spune despre LaVey (cu autoritate relativa), ca este “tatal” satanismului modern. Înainte ca LaVey sa faca publica noua sa biserica si numeroasele sale lucrari de filosofie satanica (Bibla Satanica, Ritualurile Satanice, Caietul Diavolului), satanismul era o religie subterana, dezorganizata si haotica. De la formarea Bisericii lui Satan, informatiile au devenit mult mai usor accesibile si oamenii au avut, pentru prima data, un sentiment de identitate si organizare.

Filozofia de baza a Bisericii lui Satan, nucleul ei in sine, este indulgenta, modul de a-ti trai viata în cea mai mare masura prin îndeplinirea dorintelor intelectuale si materiale sau carnale. Aceasta include îndeplinirea tuturor dorintelor cuiva, atata timp cat aceasta nu implica ranirea copiilor sau a animalelor. Daca îndeplinirea acestor dorinte provine din actiuni ilegale, asa sa fie,  dar satanistii trebuie sa fie pregatiti sa plateasca pentru orice actiuni pe care el sau ea le efectueaza (doctrina responsabilitatii personale).

În cele din urma, am ajuns si la problemele de semantica. Satanisti LaVeyani in general, sustin ca ei sunt satanisti “reali”, si ca fara LaVey satanismul modern si alte culte nu ar fi fost posibile, intrucat LaVey “a deschis portile” satanismului în anii 1960. Adoratorii lui Satan sau ai diavolului sunt vazuti de modernisti ca si cuprinsi de nebunie si prinsi în tipare comportamentale crestine (apeland astfel la un fel de zeu sau alte forte nelumesti). De asemenea, traditionalistii (cei care se închina lui Satan ca o fiinta spirituala sau divina), au tendinta de a vorbi despre LaVeyani numindu-i “pseudo-satanisti” sau pretendenti, sustinand ca acestia sunt doar atei care folosesc numele de “satanist” pentru impresie si pentru a soca publicul.

La ora actuala, numarul de organizatii sataniste publicate oficial ajunge la circa 100. Iar numarul celor neoficiale tripleaza aceste estimari. Dar satanismul nu este o entitate unitara. Printre rockeri si adolescenti gasim si oameni de afaceri, personalitati, titluri, figuri cu studii mult peste medie, ascultatori de jazz si muzica clasica. Acele stereotipuri inventate de Hollywood sunt doar atat. Stereotipuri. Nicio organizatie satanista nu vrea sa conduca lumea. Sunt prea ocupati traindu-si viata din plin.

Jashan A’al

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 1,393 times, 1 visits today)

3 thoughts on “Satanismul modern”

  1. Pingback: 10 mituri si stiri false despre coronavirus | Mythologica.ro

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.