Arta si cultura in Oceania

Arta si cultura in Oceania s-a dezvoltat într-o izolare relativa. Dar in ciuda originilor comune, de multe ori, popoarele diferitelor insule din Pacific dezvolta culturi diferite.

Australia

La sosirea europenilor, australienii indigeni nu stiau sa lucreze cu ceramica ori metalul. Picturile rupestre care reprezinta femeile si barbatii intr-un stil naturalist, au fost descoperite în secolul al XIX-lea în partea de sud-vest si nord-vest a Australiei. Cel mai cunoscut desen este cel cu un om care poarta un cangur.
Mai multe picturi abstracte au fost descoperite. Acestea sunt realizate din cercuri si linii drepte, maro si alb. Aceste simboluri au un înteles specific. Inelele concentrice indica zonele de odihna, liniile care se intersecteaza reprezinta pante. Aborigenii au pictat cu unghia degetului mare pe scoarta înnegrita de fum si au pictat cu ocru si creta peretii pesterilor.

Arta si cultura in OceaniaMelanezia

Situata în nord-estul Australiei, Melanezia are unele dintre cele mai bune lucrari de arta din zona. Aceasta arta decorativa datoreaza dezvoltarea sa influentei venite din Malaezia si Noua Guinee. În unele zone, toate instrumentele si toate ustensilele interne sunt decorate. Funinginea cu desene pe coaja reprezenta diversi demoni si creaturi magice. Totemismul poate fi definit ca si credinta în grupul de rudenie, simbolizat de un animal totem de multe ori, uneori de plante, ce reprezinta stramosul protector al clanului. Aceasta credinta a fost larg raspândita în Melanezia, multe artefacte ale melanezienilor sunt pur si simplu totemuri. Unele statuete populare reprezinta grade de rudenie, statui ale caror cap este foarte mare, corpul redus si picioare mai mici.

Polinezia

Aproximativ o mie de ani înaintea erei noastre, polinezienii au parasit Asia sub presiunea poporului mongol. Ei si-au conceput existenta dupa felul in care forta suprema, mana, si forta negativa, tapu (tabu) influentau lumea. Artizanii care faceau parte din casta preoteasca, au fost titulari mana. Prin urmare, acestia au avut monopolul religios asupra sculpturilor si constructiilor de canoe. În unele insule, ei sculptat si incizii mici, în timp ce maorii au fost atrasi de motive ca tatuajele. Lemnul si piatra sunt singurele materiale. Inainte de venirea europenilor sculptura in metal nu exista. Polinezieni au ajuns la un grad de mare perfectiune în pictura pe coaja, tatuaje, împletituri sau tesaturi, precum si în arta de personalizare si decorare a obiectelor.

Insula Pastelui

Olandezii au aterizat pe insula de Paste, intr-o duminica a anului 1722. Ei au descoperit mai mult de 500 de capete monumentale pe malul marii. Capetele erau sculptate în piatra. În 1862, au redus polinezienii la sclavie si au masacrat preotii si împaratii. Insa nu au putut descifra inscriptiile de pe tabletele de lemn gasite. Aceste statui, probabil obiecte de cult, datau din 1000-1600 î.Hr.
Cele mai multe capete neterminate si rasturnate indica faptul ca aceasta cultura disparea brusc, probabil într-un razboi civil. Unele traditii orale fac aluzie la asta, referindu-se la rasturnarea conducatorilor razboinici despotici, identificati prin statuile cu “urechi mari” si statuile lor cu “urechi mici”.

 

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 850 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.