Butoiul zeilor in mitologia nordica
Mitologia nordica, scandinava, perceputa ca vikinga, vorbeste despre Aegir, berarul zeilor, ce tinea o mare petrecere in cinstea onoratelor gazde in fiecare iarna. Petrecerea era tinuta intr-o mare sala a carei podea era acoperita de aur stralucitor. Astfel era suficienta lumina incat nu era nevoie de focuri. Berea speciala pentru eveniment era tinuta intr-un imens cazan daruit de Thor insusi si servita in cupe magice ce se umpleau imediat ce erau golite. Avea chiar si cativa servitori loiali ce se ingrijeau de mancare si bautura. Evenimentul era cel mai important si toti zeii erau prezenti la ceremonie.
Potrivit Eddei Poetice, o colectie de poeme mitologice, la petrecere se spuneau povesti si se bea vartos. In timp ce se asezau la ospat, mesenii ridicau laude catre servitori. Fimafeng si Eldir. Insa Loki, imbatat de aroganta, s-a simtit ofensat si l-a ucis pe Fimafeng. A fost alungat de la masa, dar l-a convins pe Odin sa il lase inapoi. A inceput sa provoace zeii la lupta si sa-i insulte. Apoi a venit Thor care l-a amenintat ca ii va rupe toate oasele din corp. Atunci, Loki s-a oprit si a parasit petrecerea.
Romul incalzeste mai mult decat sufletul
Se crede ca romul este cunoscut pentru ca produce senzatii stranii unei persoane. Multe seamana cu posedarea cuiva de catre Ogoun, un spirit razboinic din religia voodoo. Cand Ogoun pune stapanire pe cineva, personalitatea originala a acestuia este inlocuita de una complet diferita. De exemplu, oameni pasnici si potoliti se vor transforma in salbatici ce vor urmari femeile. Ei vor spune “Gren mwe fret,” ce se traduce ca “Testiculele mele sunt reci”, iar romul serveste sa le incalzeasca. Vor dori sa bea mai mult, iar unii isi vor spala mainile in rom in flacari fara sa arate semne de durere.
Sfanta Brigid il intrece pe Iisus Hristos in trucurile legate de bautura
Cu totii am auzit ca Iisus a transformat apa in vin. Dar trucul Sfintei Brigid a fost mai presus. Impresionant chiar. Este vorba despre Sfanta Brigid din Biserica Catolica. Abatia sa, prima manastire din Irlanda, a fost vizitata de un grup de cardinali ce merita toata ospitalitatea. Cand butoaiele manastirii au secat, legenda spune ca Brigid le-a spus calugaritelor sa-si afunde canile intr-o cada din apropiere si sa serveasca acea apa oamenilor de la mese. Calugaritele au fost minunate sa vada ca apa de baie s-a transformat in cea mai buna bere.
Apoi a facut acelasi truc intr-o colonie de leprosi de care avea grija. Alta data, berea trimisa de ea intr-un oras din apropiere a umplut alte 17 butoaie de aceeasi marime fata de cele care se bausera deja.
Zeii azteci ai bauturii
O parte din antica mitologie azteca este centrata in jurul Ometochtli, o familie de zeitati ce reprezinta excesul vietii. Matriarhul familiei, Mayahuel, era zeita fertilitatii, dar oferea barbatilor si planta agavei – din ea se facea tequila si mezcal. Tatal era Patecatl, cel care descoperise fermentatia, ca si peyotele, un drog natural psihotropic. Din uniunea lor rasar Centzon Totochtin, cei 400 de iepuri ai betiei.
Bautura azteca preferata era pulque, un sirop cu pulpa din agava fermentata. Pulque era disponibil tuturor, dar majoritatii nu li se permiteau decat patru cupe. Cei in varsta, pe de alta parte, puteau bea cate doreau. Si preotii puteau bea cat doreau. Pentru a comunica mai lesne cu zeii, desigur. Si pentru a-si face mana sigura la sacrificii. Nivelul de betie al unui credincios era masurat pe o scara de ieputi. Doi sau trei iepuri insemna doar buna-dispozitie. La 400 de iepuri trebuia sa-l lovesti cu un bat sa vezi daca mai traieste.
Fetele lui Bacchus
Bacchus, Dionysus la greci, era zeul vinului. Adoratorii sai timpurii erau femei ce tineau intalniri secrete numite Baccanalia. Aceste ceremonii erau o scuza de a te face crita. Vinul era interzis femeilor in acele timpuri. Doar in aceste ritualuri era posibil acest lucru. Mai tarziu, barbatii au fost lasati sa adere, iar bacanalele se desfasurau de cinci ori pe luna.
Daca iei barbati si femei dezbracati intr-o cultura fara prea multe granite sexuale si adaugi vin, rezulta o mare orgie cu alcool. Asta a suparat unii membrii onorati ai societatii. Si politicieni erau implicati. Asadar, senatul roman a pus cultul in afara legii in 186 i. Hr. printr-un decret. Cine era prins era executat. Intalnirile insa nu au disparut, au devenit doar mai private.
Zeii alcoolului
Anticilor le placea sa bea. Nu e nicio rusine in asta. Iar zeii alcoolului trebuiau sa ocupe un loc important in acest panteon.
Dionysus (Bacchus la romani)
La greci exista Dionysus (Bacchus la romani) celebru pentru Bacanale. A fost considerat patron al artelor, recoltelor si extazului. El este fiul lui Zeus si al Semelei. Era un zeu profan. Caci anticii credeau ca sub influenta vinului poti fi influentat de o mai mare putere divina.
Acest zeu aducea bucurie si extaz, dar si haos. Era zeul ce statea marturie naturii neimblanzite a vietii. Maenads, femeile innebunite ce strigau “oi” il insoteau. El atinsesera extazul. Festivalurile sale, cunoscute ca Dionysia, era tinute in onoarea primaverii.
Un alt zeu grec, Silenus, un zeu rustic, era asociat dansului si presei de vin
Liber, zeul roman, cunoscut ca Liber Pater, tatal liver, era un zeu al viniculturii si vinului. Deasemenea, al fertilitatii si libertatii. Era zeul plebeilor, iar festivalul sau numit Liberalia era tinut pe 17 martie.
Festivalul sau era un timp al deschiderii si libertatii. Tinerii deveneau barbati taindu-si primele barbi. Cetatenii purtau primele lor toga virilis. Liber personifica si puterea procrearii masculine. In templele sale era prezenta imaginea falususlui.
Mbaba Mwana Waresa, zeita zulusilor din Africa de Sud
Mbaba Mwana Waresa este zeita fertilitatii in religia zulu. Este zeita curcubeului.
Ea reprezinta agricultura, ploaia si berea. Este una dintre cele mai indragite zeite din sudul Africii. In mare parte, pentru ca i se atribuie inventia berii.
Pentru ca nu si-a putut gasi un sot vrednic in ceruri, a venit pe pamant. Aici a intalnit un crescator de vite numit Thandiwe. Cantecul acestuia a miscat-o atat de mult incat si l-a ales ca si companion.
Tot in Africa apare si Yasigi, zeita africana a berii. Este descrisa ca o zeita inzestrata pentru petrecere, bautura si dans.
Ninkasi, zeita sumeriana a bauturii
Ninkasi este zeita sumeriana al berii si seful berar al zeilor. Numele ei inseamna “doamna ce iti umple gura”. Nasterea ei s-a facut din apa proaspata.
Printre cele mai vechi tablite de lupt cu inregistrari din epoca sumeriana avem si un imn dedicat ei. Poemul este de fapt o reteta pentru bere. Primii berari erau femei. In special, pentru ca era o slujba injositoare.
Ogoun, alcoolul in religia Yoruba
In religia yoruba, Ogoun este un orisha – zeu. Si un loa – spirit. El prezida peste elementul fier, peste vanatoare, macheta, rom si tutun.
Radegast, zeul slvailor
Poate numele va este cunoscut de la Tolkien. Radegast era tovarasul vrajitor al lui Gandalf. Insa el este zeul din panteonul slavilor.
Numele sau poate insemna “draga oaspete”. A fost proclamat zeul slav al ospitalitatii. Asa apar si zeii Raugutiene si Raugupatis, zeii baltici ai fermentatiei si berii.
Soma, zeul hindus al bauturii
Soma este zeul antic hindus. El reprezinta lumea de apoi, luna, inspiratia si este zeul poetilor. Este descris ca un taur. Adora drogurile, in special cele din planta soma, cunoscuta ca ephedra vulgaris.
De milenii, razboinicii hindusi beau soma. Bautura iti da o senzatie de euforie si extaz si te scapa de frica si anxietate in fata unei lupte iminente. Ca drog, soma reprezenta legatura din lumea noastra si cea a zeilor.
Sucellus, zeul celtilor
In antica religie celtica, Sucellus sau Sucellos era zeul agriculturii. Deasemenea, zeul padurilor si bauturilor alcoolice.
El este parte a mitologie galilor, dar si a celei lusitane. Este descris adesea ca un barbat barbos de varsta mijlocie cu un imens ciocan lung sau un butoi de bere suspendat de un par.
Yi-ti, zeul chinez al vinului de orez
Si chinezii trebuiau sa aiba un zeu al bauturii. El este Yi-ti, zeul chinez al vinului din orez.
Nu se cunosc prea multe despre acesta, dar se crede ca a realizat aceasta reteta pentru un imparat.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.