Spiderman sau omul-paianjen este o creatura a mitologiei Greciei antice.
In realitate, Spiderman e fiecare dintre noi. E adolescentul cu probleme. Are necazuri cu banii si probleme cu fetele. Are un sef nenorocit si ajunge sa fie pedepsit pentru asta. Chiar si cand salveaza oamenii si se bate cu raufactorii. Este o fiinta umana. Mai mult, tipul e un tocilar.
Dar tocilarul asta a batut recorduri la incasari in privinta filmelor Personajul din spatele mastii este reprezentantul multimii, al celor care fac bine dar se simt stanjeniti sa o recunoasca. Nu se potrivesc in multe locuri si nu se pricep la interactiuni sociale. Desi sunt inteligenti, au probleme in adaptare.
Spiderman a inceput o revolutie in industria benzilor desenate. Desi Superman si Batman erau la o mare inaltime, pustiul cu probleme i-a ajuns rapid din urma. Aceasta revolutie a inceput, ca multe altele, in anii ’60.
Editorul de la Marvel Comics, Stan Lee, a adus putina maturitate si realitate in aceasta lume. El si-a pus niste intrebari la care nimeni nu se mai gandise. Practice, rationale. Cum pun supereroii mancare pe masa cand alearga toata ziua sa lupte cu toti criminalii? Ce se intampla cu vietile lor amoroase cand trebuie sa-si tina identitatile secrete? Povestile umane care se invart in jurul acestor dileme devin la fel de importante ca aventurile supereroului.
Desi pare o melodrama sau o poveste adolescentina despre anxietate, Spiderman este prima banda desenata cu supereroi ce are complexitatea necesara personajului. Pe langa lupta cu raufacatorii, Spiderman trebuie sa lupte cu dezamagirile in dragoste, tragedia mortilor, dificultati financiare, singuratatea si confuzia existentiala. Vanat de autoritati si neinteles de adulti.
Inceputurile si cariera lui Spiderman
Spiderman vede primele pagini in 1962. Peter Parker se bucura de succes ca unul dintre cei mai noi supereroi. Dintr-un costum de hokey si abilitati de paianjen va face un superpersonaj. Chiar Stan Lee marturiseste ca inca de la inceputuri stiam ce se intampla in capul lui, ce ganduri are, ce griji il framanta.
La inceputuri, John Romita Sr., cel care l-a desenat pe Spiderman pentru aproape 20 de ani, declara ca il facuse prea atragator, cu umeri lati. Inovatiile lui Lee au facut personajele extrem de populare. Un sondaj din 1965 il aratau pe Spiderman si Hulk ca favoriti, personaje revolutionare, pe aceleasi locuri cu Bob Dylan sau Che Guevara.
Daca unii supereroi sunt extraterestrii cu superputeri sau milionari, Spiderman este supereroul din vecini, un tip normal. Traieste intr-o casa modesta cu matusa sa. Aventurile sale au loc in Manhattan, nu in Gotham sau Metropolis. E atat de popular incat are si o porecla: Spidey.
Pana la urma, cea mai buna arma a sa nu sunt panzele de paianjen. Nici al saselea simt. Ci chiar istetimea sa. Ea este observata in luptele sale si in glumele indraznete pe care le face. Desi America s-a schimbat pana azi, Spiderman continua sa fie relevant.
Spiderman a fost un erou descoperit pentru public. Omul de Otel – Superman – a fost creat in era industriala. Astazi, adolescentii tocilari fac legea. Cei ca Bill Gates conduc lumea. Asa ca aveau nevoie de un exponent, de un supererou tocilar.
Grecii au populat Olimpul cu un panteon de zei. Ei reprezentau trasaturi diferite ale spiritului uman. America are propriul ei panteon de personaje mitice. El servesc pentru a reprezenta caracteristicile umane in forme simple, pure si distilate. Pe langa personajele istorice apar si supereroii. Insa doar cativa au castigat statutul din mitologie. Spiderman este unul dintre acestia.
Cititi si despre:
-
Mitologia paianjenului negru: simboluri si motive
-
Mitologia aborigenilor din Australia
-
Mitul luptei dintre bine si rau
Gaseste-ti puterea si asuma-ti responsabilitatea
Un mit vechi intr-o carcasa noua, o mitologie moderna reinterpretata. Primul mesaj al personajului este desigur cel celebru deja: “cu o putere mare vine si o responsabilitate pe masura”. Este un aforism minunat, dar multi cred ca nu are relevanta. Cati dintre noi ne simtim cu adevarat puternici? Insa daca doar puterea, fie ea politica, sociala, economica sau militara, era subiectul principal din Spiderman, aceasta poveste n-ar fi fost relevanta pentru noi. Dar Spiderman a fost mereu despre fiecare dintre noi.
Puterea in chestiune este cea pe care o castigi. Cea pe care o cultivi.
Asadar, Spiderman incearca sa raspunda din rasputeri unor intrebari esentiale. Intrebarile pe care ni le punem cu totii. Cine sunt eu? In ce cred? Care sunt abilitatile si talentele mele?
Exista doua porti spre revelatia personala de obicei: constient sau nu. Urmandu-ti inclinatiile naturale sau prin criza existentiala.
Un motiv recurent si comun in vechile mituri este gasirea tatalui. Frica de abandon si insecuritatea fac din Omul Paianjen un personaj sublim. Interesul lui in stiinta este mostenit de la tatal sau. Asta il va conduce spre destinul sau. Muscatura de paianjen este catalizatorul ce ii deschide ochii.
Masca eroului
Apoi intervine masca. Un simbol ce contine enorma putere. Masca este un motiv central in toate mitologiile si in benzile desenate cu supereroi. Ea reprezinta un simbol al puterii simbolurilor.
Teatrul este legat de masti in multe culturi. La fel si ritualurile. Este vorba de rituri sacre si religioase pe care oamenii moderni nu le inteleg. Ele sunt vazute adesea in religiile samaniste si animiste ce preceda marile religii monoteiste. Atunci cand samanii poarta mastile zeilor, eroilor sau animalelor totem, ei se identifica cu acestea. Devin aceste simboluri.
Arhetipul eroului intervine aici. Cel ce ii citeste povestea devine si el erou. Aceasta este puterea ritualului transformarii. Acesta este talismanul psihologic din povestile samanilor.
In cele din urma, in povestea si economia personajului, intervine chiar vocea mentorului. Unchiul sau ucis, Ben care ii lasa un mesaj ce transcede moartea. “Datorezi lumii darurile tale. Daca cineva este menit maretiei, tu esti acela. Trebuie doar sa-ti dai seama cum sa le folosesti.”
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.