Romanele Roata Timpului si noul serial Amazon

Magnifica serie a cartilor publicate sub semnul operei „Roata Timpului” a debutat in anul 1990, cand scriitorul american James Oliver Rigney (1948-2007) a semnat sub pseudonimul Robert Jordan, primul volum al ciclului, intitulat „The Eye of the World” (Ochiul Lumii).

Aceasta a fost insa doar scanteia care a aprins valvataia unui rug SF de o spectaculozitate extraordinara, dand startul unui lung sir de volume, a caror actiune complexa s-a extins pana si dincolo de existenta autorului lor, gratie talentului scriitoricesc al unui fan impatimit, care i-a continuat proiectul pana in 2013: Brandon Sanderson.

Colectia reuneste 14 titluri, volumului initial „The Eye of the World”, urmandu-i in acelasi an, 1990, „The Great Hunt”, pentru ca mai apoi sa se descatuseze intr-un ritm cu adevarat impresionant, restul seriei: „The Dragon Reborn” (1991), „The Shadow Rising” (1992), „The Fires of Heaven” (1993), „Lords of Chaos” (1994), „A Crown of Swords” (1996), „The Path of Daggers” (1998), „Winter’s Heart” (2000), „Crossroads of Twilight” (2003) si „Knife of Dreams” (2005), urmate de alte trei volume, semnate de Brandon Sanderson – „The Gathering Storm” (2009), „Towers of Midnight” (2010) si „A Memory of Light” (2013).

Succesul postum al volumelor publicate sub semnatura lui Brandon Sanderson se datoreaza in parte instructiunilor amanuntite lasate de scriitor in scopul continuarii operei sale, dupa ce-i fu diagnosticata o forma de amiloidoza cardiaca – patologie rara pentru care inca nu s-a descoperit un tratament eficace.

Scriitorul decise insa sa investeasca ultimii sai stropi de energie, pe intreaga durata a unor chinuitoare sesiuni de chimioterapie, alcatuirii unei arhive cu materiale si schite (scrise, dar si cu indicatii audio), menite sa serveasca la continuarea operei sale, cerandu-i totodata sotiei sale sa angajeze un autor potrivit pentru aceasta dificila sarcina.

Sanderson fu selectat dintr-o mare de candidati, dupa ce sotia scriitorului, Harriet McDougal, impreuna cu editorul Wilson Groom, concordara ca tanarul devenit deja cunoscut peste Ocean pentru trilogia sa de romane high-fantasy intitulata „Mistborn”, este cel mai in masura sa desavarseasca proiectul, intrucat era el insusi un fan al autorului „Rotii Timpului”, citind pe nerasuflate inca de la varsta de 15 ani, fiecare volum publicat.

Pe cararile fantasticului: lupta dintre Bine si Rau in Roata Timpului

Oarecum similar arhitecturii narative descoperite ceva mai recent in „Stapanul Inelelor” sau in „Urzeala Tronurilor”, universul din „Roata Timpului” detine elemente fantastice din belsug – de la personaje la creaturi bizare, ale caror actiuni se desfasoara urmand fagasul unei nesecate surse de inspiratie: lupta dintre Bine si Rau, sau mai exact, in contextul seriei, confruntarea dintre Lumina si Intuneric.

Urzelile, aventurile si succesiunea evenimentelor generate de interesele antagoniste ale celor ce se afla in slujba celor doua puteri sunt presarate cu framantarile, sentimentele si problemele personajelor care incearca sa execute un slalom spectaculos printre primejdiile de tot soiul, in cautarea salvarii si a indeplinirii propriilor deziderate.

De-a lungul complexei inlantuiri a infruntarilor belico-aventuroase prezente in intreaga serie, lectura permite identificarea multor concepte si idei ancorate in propriul nostru univires spiritual, filozofic sau chiar imprumutate din mitologiile popoarelor Terrei – o tehnica scriitoriceasca ce ingaduie o majora implicare empatica din partea celor ce indragesc acest gen atat de incarcat de simboluri si semnificatii.

Intreaga inlantuire de evenimente lasa sa se intrevada in culisele intrigilor, un mit ancestral prezent in cultura multor popoare ale lumii: este cel ce se refera la ciclicitatea timpului si la implacabila succesiune a binomului cauza-efect sub semnul vectorilor temporali – trecut, prezent si viitor.

Criticii sustin ca autorul s-ar fi inspirat insa (cel putin intr-un moment initial), din faimosul roman al lui Lev Tolstoi – „Razboi si Pace”, dar ampla sa plaja de argumente ingemanate intr-un context fantastic depaseste cu mult granitele interpretarilor riguroase, invitand la explorarea unor taramuri in care imaginatia isi dechide larg portile, pentru a ingadui plasmuirea unui nou tip de cunoastere.

Efecte colaterale ale seriei, la nivel global

Era absolut natural ca o astfel de opera sa devina de-a lungul timpului un fel de cos cu bunatati din care sa se infrupte multi alti autori de romane, benzi desenate, jocuri video, filme, muzica si chiar artisti ce reprezinta universul picturilor abstracte.

Grupul muzical german de power-metal Blind Guardian a avnsat de pilda, in repetate randuri, piese inspirate de anumite evenimente ale seriei, precum emblematica „Wheel of Time”, inclusa in albumul „At the Edge of Time”, lansat in anul 2010.

Pe de alta parte, in lumea jocurilor video, a aparut in 1999, sub umbrela ocrotitoare a casei Epic Games, un produs intitulat la randul sau „Wheel of Time”, lansat pe piata in 1999 de catre GT Interactive.

In 2011 in schimb, s-a impus in universul fanilor de jocuri video si un „Massively Multiplayer Online Role-Playing Game” (MMORPG) amatorial, construit ca gen de interactive fiction, bazat fiind pe contextul din Roata Timpului, intitulat „A Game of Stone”.

La randul lor, Universal Studios au obtinut drepturile pentru a turna un film – proiect in care s-au asociat Rick Selvage si Larry Mondragon ca producatori pentru Red Eagle Entertainment.

Intr-o faza succesiva, Amazon si-a adjudecat drepturile pentru realizarea unui serial destinat micilor ecrane, bazat pe romanele ciclului Roata Timpului, avansand ipoteza lansarii unui prim sezon spre sfarsitul anului 2021 – proiect caruia ii dedicam ceva mai multa atentie in cele ce urmeaza.

Noul serial Amazon bazat pe romanele „Roata Timpului”

Considerat cu precadere un fel de replica hiperbolica la „Urzeala Tronurilor”, serialul prezinta insa o serie intreaga de elemente care-l disting in aceasta categorie de productii, propunand personaje umane cu puteri paranormale, dar si diferite alte creaturi fantastice – de la cele apartinand Lumii Umbrelor si pana la animale bizare sau gigantii Ogier – strajeri ai naturii.

Spre deosebire de continutul cartilor, serialul tinde sa se concentreze asupra actiunilor eroinei Moiraine Damodred, interpretata de actrita britanica Rosamund Pike.

Aceasta face parte dintr-o misterioasa fratie numita „Aes Sedai”, rezervata in exclusivitate femeilor, intr-un univers mirific, in care magia le apartine, permitand explorarea unui viitor mai mult sau mai putin indepartat, in care o fiinta ancestrala cu puteri nemasurate se reincarneaza pentru a decide soarta lumii.

Moiraine porneste intr-o aventuroasa calatorie, in cautarea acestei fiinte, in timp ce Umbra Intunericului si creaturile ce se afla in slujba sa, ameninta sa-si intinda plaga malefica asupra tuturor semintiilor lumii.

Filmarile dedicate primului sezon s-au incheiat mai tarziu decat se astapta, din pricina inamicului Coronavirus, dar petrecerea lansarii se anunta deja cu surle si trambite, incarcand pe teava pustii opt episoade cat se poate de apetisante: „Leavetakins”, „Shadow’s Waiting”, „A Place of Safety”, „The Dragon Reborn”, „Blood Calls Blood”, „The Flame of Tar Valon” si doua episoade fara nume, rezervate sfarsitului acestei prime serii. 

Alaturi de protagonista, regasim in cast o formatiune interesanta, cu eroi gata sa ne cucereasca si sa ne incante cu abilitatile lor artistice:

    • Daniel Henney in rolul lui Lan Mandragoran;
    • Zoe Robins pe post de Nynaeve al’Meara;
    • Abdul Salis in vesmintele lui Eamon;
    • Stuart Graham in rolul lui Geofram;
    • Michael McElhatton drept Tam Al’Thor;
    • Pasha Bocarie pe post de Master Grinwell;
    • Jennifer Preston interpretand-o pe Mistress Grinwell;
    • Sophie Okonedo in rolul Siuan Sanche;
  • Alexander drept Min Farshaw;
  • Kate Fleetwood ca Liandrin Guirale;
  • Peter Franzen in rolul lui Stepin;
  • Clare Perkins drept Kerene Nagashi.

Realizatorii mizeaza mult pe un succes rasunator, intrucat au demarat deja productia sezonului al doilea, cu un entuziasm demn de invidiat, care lasa sa se intrezareasca increderea intr-o reusita garantata, mai cu seama in conditiile in care „The New York Times” deja a catalogat proiectul in sine drept „cea mai ambitioasa saga fantastica americana”.

Producatorii detin o uriasa cantitate de materiale pentru a proiecta de altfel un veritabil potpuriu ce se va putea inscrie intr-o cursa de tip „spectacol multisezonal”, lucru ce constituie o veste imbucuratoare pentru fanii genului.

Daca piesele din puzzle-ul seriei se vor ansambla cu usurinta, construind imaginea unei istorii magnetizante pentru spectatori ramane insa de vazut, tinand cont de faptul ca nu va fi tocmai floare la ureche sa se ridice la standardele impuse de „Urzeala Tronurilor”, cu care este atat de des comparat.

Autorii ne incredinteaza insa ca vom avea parte de o majora pondere a efectelor speciale, de personaje si creaturi cu adevarat fascinante, de o coloana sonora ce se potriveste ca o manusa scenariului si regiei si nu in ultimul rand, de costume create si studiate in cel mai mic detaliu, pentru a pune in valoare personalitatea fiecarui participant la complexa actiune a seriei.

Emblematica imagine prezenta la nivelul posterelor oferite pana in prezent de Amazon, avand drept element-cheie profilul unui sarpe care-si musca varful cozii desenand simbolul infinitului in timp ce-si incolaceste trupul printre spitele unei roti magice, anunta mister, aventura si suspans, dar si proiectii fascinante ale conceptelor filozofice umane intr-un univers extins, pe cat de fantastice, pe atat de captivante.

Si ca pentru a incheia pledoaria in spiritul misterios al primului sezon asteptat cu atat de mult interes, poate ca n-ar fi rau sa intram in lumea magica a eroinei Moiraine Damodred urmand fagasul croit de scurgerea vremii, astfel incat sa urmarim cum se va depana si pentru acest serial, firul din fuiorul timpului – „stapan si martor al tuturor celor trecute, prezente si al celor ce vor urma, care cantareste faptele si creaturile universului, ingaduindu-le sau nu sa-si incida amprenta pe memoria vremurilor”.

 

 

Bibliografie:

  1. Jordan, Robert & Patterson, Teresa – „The World of Robert Jordan’s The Wheel of Time”, 2000;
  2. Jordan, Robert – „Focurile cerului”, 2011;
  3. Hawking, Stephen – „Universul intr-o coaja de nuca”, 2014;
  4. Jones, Mary D. & Flaxman, Larry – „Razboaiele PSI”, 2016;
  5. Borcia, Constantin & Borcea, Niculina A. – „Univers Transcedental: Proza Stiintifico-Fantastica”, 2017;
  6. Hawking, Stephen – „Raspunsuri scurte la marile intrebari”, 2021.

(Visited 33 times, 1 visits today)