Recenzie film Avatar 2 “Calea Apei” de James Cameron

Avatar 2 ar trebui sa inceapa asa: Oel ngati kameie, adica “te vad” in limba na’vi! Dragi mitologi, astazi a avut loc avanpremiera noului film Avatar 2 pentru cei privilegiati. Adica o mana de oameni au reusit sa vada maretul, inconfundabilul, mult-asteptatul, nemaiterminatul Avatar, partea a 2-a, numita Calea Apei – The way of Water.  Adica vreo trei ore si ceva de tinut pipi! Si, credeti-ma, la cata apa si oceane vezi in filmul asta, e greu sa nu te ridici in picioare sa mergi sa stropesti. Mai ales dupa ce ai baut 2 cole ca nebunu! Dar hei, lumea asteapta reveu, nu? Cum a fost filmul? Rau sau bun? Ce nota ii dai? Merita sa dau bani si alte prostii din astea! Am discutat deja impreuna cu Nevi in podcastul nostru saptamanal despre asteptari, ce se poate intampla si mitologie. O sa fiu extrem de ciudat in exprimare pentru ca nu vreau sa va luati spoilere! Absolut deloc! Adica sa mergeti la cinema open-minded si sa nu credeti ce zic unii sau altii!

De data asta o sa va zic impresiile la cald pentru ca am auzit o gramada de comentarii. E varza, e mai rau ca o balena esuata, e prea lung, tras de par, e exceptional, schimba universul si nu prea!

Il asteptam cu toata rabdarea posibila, plus, ca sa fim seriosi, e cam ultimul fas de anul asta! Dar trebuia sa fie un mare bum! Caci in materie de filme, benzile desenate si-au oprit avantul si poate doar lansarea ultimei gaselnite Netflix cu Blood Origin de la Witcher va mai salva pe cineva. In rest, numai pace!

Avatar 2: despre ce este vorba?

Avatar 2: Calea apei nu are inceput si nici sfarsit! Sau asa zice un bastinas din asta. Unii au zis de la inceput ca va fi o continuare fara precedent, dar oare ce vor zice fanii si publicul larg? Dupa 13 ani ne asteptam la multe, asa-i? Primul film al lui Cameron a fost poezie curata. Oricat ai iubi fantasy-ul sau nu trebui sa recunosti ca primul Avatar a fost o capodopera cinematografica. Chiar si fara poveste. Iar felul in care totul s-a conectat la mitologia indiana, greaca sau a indienilor nativ-americani l-a facut si mai interesant pentru subsemnatul. Deci primul Avatar a fost un game-changer in 2009. Si poate ca asta ne face acum sa ne dorim sa treaca omuletii aia albastri prin ecran si sa ne faca respiratie gura-la-gura. Eu unul as fi continuat seria asta tot prin ochii Avatarului. O sa intelegeti voi ce zic cand vedeti filmul.

Primul lucru care te scoate din scaun sunt efectele vizuale. Adica are ceva de-ti scoate ochii din cap, ti-i face piftie si ii arunca inapoi. Daca intr-un film normal vezi o secventa epica, o urmarire cu masini sau ceva lupte cu CGI sau efecte generate pe calculator, dragoni si alte dracii, aici tot filmul e o miscare fluida, o opera de arta.

Cameron a construit o lume de poveste. Fiecare scena face toti banii si o poti pune drept screensaver iarna asta cand visezi sa mergi in Mexic la caldurica. Sunt si niste chestii tehnice acolo cu miscari sub apa, filmari cu incetinitorul, te lasa masca in 3D, credeti-ma pe cuvant. E singura forma de a vedea filmul asta.

Ce cred eu ca mai are nevoie? Pai sigur ar trebui sa mai lucreze la poveste, la personaje, un puzzle poate, ceva mister n-ar strica intr-o lume scufundata sub ape. Adica as vrea ceva mai mult decat un scenariu Netflix. Genul asta de film l-ai putea vedea foarte bine in 5D, 7D sau ce o mai fi pe lumea asta, cu niste tantici care sa te dea cu apa in ochi cand se scufunda astia in film. Atat de intense sunt aceste scene. E ca si cum ai avea ochelari din aia de VR pe tot parcursul filmului sau ca un joc cu Unreal Engine 5 dat la maxim pe cel mai bun computer din lume.

Daca ati vazut Hobitul lui Peter Jackson cam asa va fi filmat. Sunt sigur ca parerile vor fi impartite: dati pe spate sau insensibili. E ca un rollercoaster intr-un parc de aventura sau ca sa inteleaga si aia de la Craiova – e ca targul ala de Craciun in care te dai in tirifleasca aia de face zgomot. Asta e Avatar la capacitatea lui maxima.

Dar poveste avem sau e numai screensaver dupa screensaver. Oricat de frumos si epic ar fi ceva filmat, trebuia sa mai aiba si suflet, corect? Cameron si-a pus intreaga lui pasiune in acest film, setea pentru aventura si cunoasterea adancimilor, dar oare a iesit ce trebuie?

Ei bine, povestea asta din Avatar 2 ne duce mai departe in lumea Pandorei Intamplarile au loc la cativa ani dupa primul Avatar, cand Sully si Neytiri, soldatul invadator si printesa bastinasa traiesc fericiti alaturi de copiii lor si fiica adoptiva Kiri (o sa vedeti voi de ce) si cu un copil uman adoptat numit Spider. Povestea incepe sa prinda contur cand vedem insula tropicala minunata numita At’wa Attu, unde Sully si familia sa isi gasesc refugiu.

Noul popor bastinas seamana foarte mult cu maori in gesturi si mai ales in tatuaje si au culoarea turcoaz. Iar ne intoarcem la Namor si benzile desenate. O sa mai vorbim in episoadele viitoare si despre cultura si mitologia maori. Deci pana sa inceapa batalia, credeti-ma ca e una, adolescentii vor trece prin diferite ritualuri, vor calari niste creaturi asemanatoare cu cele din primul film, doar ca astia merg si pe sub apa si vor explora adancimile oceanului de pe Pandora.

Lumea pe care o vedem sub ape este de fapt adevaratul film: creaturile de aici, plantele ciudate care iti pot da viziuni, pesti cazuti din cartile alea vechi de SF, balene, rechini. Probabil deasta a si costat 350 milioane de dolari. Da, asta e ultima cifra. Deci daca nu iese in primele 3 filme facute vreodata e nasol. Unii zic ca n-o sa scoata decat maruntis, altii cred ca sunt sanse bune din ce am vazut. Eu zic, de ce nu? S-a dus lumea la Black Adam? S-a dus! Ar trebui sa fii chiar yaymak, adica ignorant in limba na’vi, sa nu intelegi ca Avatarul asta e la alt nivel!

Dar tocmai cand credeau ca sunt fericiti, Oamenii Cerului, da, aia rai de pe Pamant se intorc. Era logic deja din trailer, dar na. Vom revedea niste fete cunoscute, nu dam spoilere ca aici e cel mai important material. Dar pe celebra Sigourney Weaver o vom vedea cu siguranta!

Dar vom vedea si fete noi, una dintre cele mai interesante fiind chiar a actritei Kate Winslet care a jucat si in Titanicul lui Cameron rol principal. Cireasa de pe coliva e prezentarea unui alt trib de pe Pandora numit Metkayina, un alt soi de omuleti extraterestri care de data asta locuiesc sub apa. Familia lui Sully va trebui  sa invete arta mistica a acestui popor pentru a supravietui sub apa perioade indelungate de timp.

E un soi de paradis subacvatic aici si scenele iti taie respiratia, un habitat imens, extrem de bine trasat si inspirat. De la padurile alea primordiale si muntii plutitori din povesti ai Pandorei trecem intr-o cu totul alta lume. Sunt sigur ca cei care au adorat 10.000 de leghe sub mari sau alte povesti asemanatoare vor fi incantati de peisaje, de lumile ascunse si nu numai.

Dar cred ca acest film nu va fi pentru oricine, ci doar pentru pasionati, exploratori, aventurieri si, mai ales, visatori. E o lume extraterestra care prinde contur si culoare sub ochii nostri. E pentru aceia care prefera sa piarda noptile in fata documentarelor cu lumi de pe alte planete. Pentru restul cred ca va fi o poveste plictisitoare, mult prea lunga, fara umor, a, si mult prea lunga, v-am mai zis?

Pe deasupra veti vedea si o gramada de referinte la primul film, mesaje ascunse, dar si trimiteri la mitologia greaca, cea indiana, si, in premiera, cea a poporului maori. Acestia sunt vechii locuitori din Noua Zeelanda. Aia de fac kata la rugby si isi sperie adversarii.

Maorii au notiuni si povesti foarte interesante si, in special, o mitologie pe masura, inspirata de prezenta oceanului desigur. Aceasta viziune naiva si inclinata spre fantastic, trebuie intelese credintele si riturile maori desprinse din spaima fata de semnele naturii. Ei credeau in zei, semizei  si eroi precum Maui, zeul focului, Tane-Mahuta, zeul padurilor, Rongo-Marae-Roa si Tahiri-Matea – zeii vanturilor si furtunilor, Tui-Mata-Uenga si Haumia-Tiketike care dominau animalele si plantele. In afara acestora ei se inchinau si divinitatilor tribale. Fiecare comunitate era protejata de un zeu propriu, simbolizat de imagini si semne magice specifice, in fata carora maorii depuneau ofrande: flori, fructe, arme.

Revenind la film, avem practic cam 3 parti: prima ora cu venirea alora rai care cauta minereu si vor sa se razbune pe Sully, de data asta avand si ei un atu albastru as zice eu razand ironic in coltul gurii. Apoi a doua ora pe sub apa cu toate minunile planetei. Si a treia ora cu violenta si confruntare epica. Razboi pe scara planetara in toata regula. E distrugere completa: cum ar fi daca filmul Terminator s-ar amesteca cu Titanicul.

Avatar 2: de ce a durat 13 ani relansarea?

De ce am asteptat atat, ar putea fi alta intrebare a celor nerabdatori. Nu se putea face continuarea acum 13 ani? De ce a investit Cameron si studiourile atat de multi bani si timp? De ce a ales sa dezvolte tocmai franciza asta? Pai acum 13 ani nu exista tehnologia asta! Stiu, ati tot auzit raspunsul asta. Dar stati sa va explic.

Acum 13 ani ici macar nu existau camerele care puteau filma viziunea nebuneasca a lui Cameron. El a trebuit sa lucreze alaturi de Sony pentru a dezvolta o camera 3D care sa functioneze sub apa si sa inregistreze miscarile. Sunt chestii atat de complicate si de extraterestre incat ti se invarte mintea in gol. Doar priviti cum s-a filmat. Deasta arata totul atat de real si de fluid. Chiar daca imaginile sunt generate de calculator, ele sunt realizate pe baza actorilor umani si ale miscarilor lor reale sub apa.

La final, ce sa zic, o fi nostalgia de vina sau faptul ca sunt tot copil, poate chiar filmele Disney care ne-au bagat in cap imagini cu Pocahantas. O fi de vina albastrul ala nebunesc sau miscarile scenelor digitale, sau mitologia mi-a dat la temelia. Am vazut o alta lume, am plecat multumit!

S-or mai face oare si continuari? Cameron zice ca mai sunt inca 3 filme in anii viitori care vor aparea tot de Craciun! La Avatar 3 filmarile s-au incheiat. Probabil vom vedea noi personaje sau poate chiar acesti copiii crescand si explorand lumea Pandorei. Cameron vrea sa pastreze acelasi peisaj. Daca filmul nu va scoate profit, lumea din Avatar se va opri la anul. Dar am vazut ca salile sunt pline ochi in urmatoarele saptamani, asa ca ma astept sa mai vedem omuleti albastri si in viitor! Pana data viitoare, nu uitati, eu sunt Delmo si sunt albastru, Eywa ngahu, adica in limba na’vi Eywa sa aiba grija de voi!

• Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

(Visited 2,422 times, 1 visits today)