poveste fara sfarsit

Filmul saptamanii: Poveste fara sfarsit

The Neverending Story este deja un clasic al anilor ’80. Poveste fara sfarsit poate fi pus alaturi de The Dark Crystal, Labyrinth, Legend, si The Last Unicorn creand primele universuri cinematografice echivalente cu ce a facut Tolkien.

Calul Artax, simbolul Auryx, Poarta Magica a Oglinzilor, recrearea lumii dintr-un graunte de nisip toate sunt simboluri si motive mitologice.

Pot copiii sa salveze lumea?

poveste fara sfarsitPremisa cartii si filmului este aceea ca niste copii pot salva lumea.. Cand “Nimicul” vrea sa distruga lumea, imaginatia si Fantasia, doar copiii sunt singura scapare. Puritatea si inocenta varstei lor. Fantasia ne prezinta o lume in care copiii au dreptul sa faca alegeri fara interventia adultilor

Insa “Nimicul” nu reprezinta neaparat sfarsitul sau apocalipsa, doar sfarsitul imaginatiei copilariei. Poporul se bazeaza pe copiii sa fie salvat. In Fantasia nu exista granite sociale si creaturile mitologice traiesc in armonie. Intreaga lume, o metafora o imaginatiei umane, este dependenta de pamant pentru supravietuire. Exista o corelatie intre schimbare, eroism si feminin.

Nu este de mirare ca salvatorul mitologic, Messia promis, este un copil-zeita. In mitologie, motivele legate de copiii promisi sunt abundente. Cu cat iti vei pune mai multe dorinte, cu atat Fantasia va deveni magnifica.

Si aici trebuie sa trasam linia dintre constient si subconstient: lumina si intunericul. Intelegerea lor iti da puterea de transformare. Copilul-zeita este legatura, podul dintre natura umana si cea divina.

Filmul “Poveste fara sfarsit” este una din povestile copilariei. Insa orice poveste este bazata pe o carte, nu? Iar aceasta are originea in povestea lui Michael Ende. Niciun film nu se poate adresa mai bine copilului din noi. 

Lumea din Fantasia este o lume noua, a copilariei, unde totul este posibil. Visele, dar si temerile devin realitate. Visuri despre zbor, ca in scena in care Atreyu il calareste pe dragonul Falkor. Altele reflecta anxietatea, cand Atreyu calatoreste prin Mlastinile Tristetii. Interesant este faptul ca tocmai un copil precum Walter Mitty deschide o carte in care o versiune a lui pleaca in aventuri. Dar “Neverending Story” este in mod esential o fabula despre distrugerea fanteziilor unui copil in timp ce creste si intra in lumea moderna.

Desi filmul este vechi, ca si efectele vizuale, nu iti poti lua ochii de la privelistea din Ivory Tower, de la creaturile ciudate.

Insa fimul ne arata doar prima jumatate a cartii. Povestea nu ar fi putut intra intr-un singur film. Povestea ramane deschisa. Insa filmul este un exemplu de poveste uimitoare, cu scenariu si soundtrack pe masura.

Poate un amestec prea usor de mitologie a indienilor nativ-americani cu cea chineza, cartea poate fi considerata un roman al cresterii, al maturizarii personajului principal. Atreyu este imbracat ca un indian, iar dragonul norocului seamana foarte mult cu cei chinezesti. Eroi realisti, precum Imparateasa Copil sau Copilul Lunii

Intriga si temele majore

poveste fara sfarsitBastian Balthazar Bux este un tocilar rusinos de 10 ani, mereu agresat de copiii mai mari. Pe drumul spre scoala, se va ascunde de batausi intr-o librarie. Bibliotecarul ursuz, Coreander. Bastian ii va da o carte ce ii va schimba viata. In podul scolii, Bastian citeste despre lumea incredibila din Fantasia. Utopia aceasta este devorata de “Nimic“. Conducatorul acestei lumi, Imparateasa Copil, s-a imbolnavit. Atreyu este insarcinat cu gasirea leacului. Lui Atreyu i se incredinteaza Aurynul. Acest simbol il poate ghida si proteja in aventura lui. Dar Nimicul il va chema pe Gmork, o creatura vicioasa si inteligenta de forma unui imens lup.

Simbolul Auryn este bazat pe Ouroboos, sarpele ce isi inghite coada, infinitul. Dragoni, gnomi, o testoasa gigantica, oracole, vor aparea in cautarea acestuia. Insa o oglinda magica i-l va arata eroului chiar pe Bastian

Usor-usor, copilul va intra in poveste si va fi captivat de aceasta.

The Neverending Story este o alegorie atipica ce se ocupa de teme traditionale. Acestea sunt legate de puterea imaginatiei, nevoie de a se descoperi pe sine. Folosind traditia basmelor, Poveste fara sfarsit urmeaza tiparul traditional al unui erou ce pleaca in aventura. Insa exista la inceput doua lumi: cea reala, a baiatului Bastian, si cea a eroului Atreyu, imaginara. Povestea ne arata ca imaginatia si fantezia sunt fatete necesare vietii. O carte intr-o carte ce functioneaza ca paradie romantica si ca simbol al scepticismului religios.

 

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 3,541 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.