Cuvantul “martisor” ne duce cu gandul la primavara, la reinnoire si viata. Insa foarte putini ii cunosc istoria si traditia. Pentru inceput trebuie sa intelegem distinctia intre sarbatoarea martisorului din prezent si ce a simbolizat ea in trecut.
1 Martie reprezinta inceputul primavarii, sarbatoarea martisorului.
De-a lungul timpului, foarte multe culturi au tinut sarbatori pentru a celebra trecerea anotimpurilor. Aceasta tinea nu numai de ritual, ci de ratiuni practice in agricultura precum semanatul, aratul, culesul. Un calendar exact era vital. Insa acesta era incarcat de semnificatii si simboluri tainice desprinse din mituri si mitologie.
In Europa pre-crestina, foarte multe practici era asemanatoare celor pe care le vedem astazi la paganii wicca. Unele sarbatori au fost preluate de crestinism si “crestinizate”. Insa originea lor este mult mai veche. Martisor: simbol si traditie veche, antica cu radacini in spatiul daco-roman, s-a extinspe tot teritoriul roman si bulgar.
Antropologii si etnologii speculeaza ca originea ar fi fost romana sau poate chiar venita din traditiil vechilor daci. Sarbatoarea martisorului nu a fost nici pana acum pe deplin crestinizata. Ea este in continuare o sarbatoare pagana a primaverii, a spiritului mamei-naturii.
In Roma antica, martie reprezenta inceputul anului, atunci fiind sarbatorit Anul Nou. Luna lui Martie era luna primaverii. Marte sau Ares era zeul fertilitatii, dar si al razboiului. Culorile lui, alb si rosu, se regasesc si in culorile martisorului. Anul Nou incepea la multe culturi in martie. Asa a fost sarbatorit pana in secolul XVIII. In jurul anilor 1700 el este documentat si in Romania, in special in Bucovina si Moldova unde se credea ca era facut din monezi de aur sau argint si puse la gatul copiilor cu ata colorata. Apar si descoperiri arheologice cu pietricele astfel colorate. Si fetele nemaritate purtau un astfel de simbol.
Simbolistica martisorului: legende si traditii
Incercand sa reconcilieze crestinismul cu folclorul local, legenda Babei Dochia a suferit anumite modificari. Spre exemplu, atunci cand nora babei, sotia lui Dragobete este supusa sarcinii de a albi lana, Dumnezeu se mileste de ea si ii daruieste o floare rosie care va albi lana.
Desi vedem inceputul anului sub semnul unui zeu al razboiului, legat de vegetatie, in zona noastra avea si legenda Babei Dochia, probabil veche zeitate agrara ca Diana la romani.
Exista si traditii care spun ca firul Martisorului este impletit si tors, cele 365 de zile, de Baba Dochia. Alte popoare din zona sud-estului Europei au preluat obiceiul. In Transilvania, dupa Babe urmeaza si Mosii, zilele frumoase ale primaverii.
Martisorul reprezinta binele si bunastarea. Culorile alb si rosu sunt cele ale luptei dintre iarna si primavara. Exista un sentiment dualist in aceasta traditie: un zeu al razboiului versus zeita-mama, lumina contra intuneric, iarna contra primavara.
In functie de zone au aparut multe legende populare. Una dintre ele vorbeste despre rapirea soarelui de catre un zmeu nevolnic. Soarele imbraca forma de fecioara si este salvata de un fat-frumos desigur. Insa tanarul a murit in timp ce incerca o salva. El si-a varsat sangele pe zapada alba si aici au aparut ghioceii. Dragostea si inocenta se imbina si ele.
Sarbatoarea soarelui si a primaverii
Sarbatoarea martisorului reprezinta victoria soarelui asupra iernii, victoria primaverii asupra naturii. Exista si legende despre lupta Primaverii personalizate impotriva Iernii. Disputa se duce in jurul aparitiei primelor flori ale primaverii – ghioceii.
De obicei, sarbatoarea se invarte in jurul femeilor si, in special, a fetelor nemaritate. Uniunea masculin-feminin este reprezentata de cele doua culori-simbol ale martisorului. Doar in Moldova, martisoarele sunt primite de barbati, nu daruite.
In Bulgaria, se sarbatoreste Martenita, sarbatoarea legata de venirea primaverii si vestitorilor ei. Deasemenea, exista si o Baba Marta, foarte asemanatoare cu Baba Dochia.
In Macedonia, doar copiii poarta martisoare.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: Calendar popular romanesc | Mythologica.ro
5
5