Demoni, magie, exorcizare si spirite rele. Toate isi aveau rostul si scopul lor in vremea Egiptului antic.
Suntem deja familiarizati cu imaginile zeitatilor din Egiptul antic. Insa nu toate fiintele supranaturale erau la fel de populare. Si nici reprezentate in scene atat de faimoase. Figurile marunte, mai obscure sunt mult mai numeroase si interesante.
Multe dintre aceste entitati intra in categoria demonilor. Si ei au supravietuit chiar dupa ce faraonii disparusera de mult. Paganismul, apoi crestinismul, cucerirea islamului au trecut peste ele. Dar ele au supravietuit pana astazi, in era moderna. Exista in mod clar o continuitate. In vechiul Egipt aceste fiinte supranaturale se nasteau.
Cand au aparut demonii?
Existenta demonilor este straveche. Ea este inregistrata chiar inaintea scrisului, in imaginile din epoca de gheata. Aceste entitati aveau corpuri umane si cap de animal. Erau numiti “demoni-tapi” si au aparut printre primii. Savantii interpreteaza aceste imagini ca masti de animale, mai degraba monstri decat demoni. Insa monstrii apar dupa inventia scrisului. Si, de obicei, apar infatisati cu cap de om si corp de animal. Chiar Pazuzu, inspaimantatorul monstru ce apare in filmul Exorcistul.
Ce rol jucau demonii in magia egipteana. Ce scop aveau demonii in Egiptul antic. Observam un adevarat asalt supranatural al acestor forme. Pe deasupra, in vechiul Egipt exista si o secta, un cult exorcist numit “Zar”. Originea lor este incerta. Poate se refera la termenul arab “a vizita”.
Traditii, magie si exorcism in Egiptul antic
Cultul Zar este o traditie folclorica magica din nordul Africii si lumea Orientului Apropiat. In principal, ea are originea in Egipt, Sudan si Iran.
Acest cult foloseste muzica si dansul pentru a “exorciza” spiritele si jinii. Este o referire la samanism si religiile extatice, la posesii spirituale.
Au fost gasite analogii chiar cu tehnicile seidr practicate in Europa. Exista legaturi si cu un mit fondator. O femeie practicanta a cultului, numita Mama, povesteste ca Zar a fost prima oara folosit in Egiptul antic pentru a vindeca fiica unui rege ce se imbolnavise misterios.
Riturile Zar de astazi seamana foarte mult cu cele practicate odiniara. Dar sunt vazute ca misterele femeilor. Se pare ca traditia este accesibila doar femeilor. Desi nu asa este cazul in Iran si Sudan. In Egipt, are legatura cu dansul din buric “beladi”. Asta inseamna “dansul satului”. Acesta era un stil de dans practicat in Egiptul de Sus de barbati in combinatie cu artele martiale si folosirea bastonului de lupta.
In acest tip de dans este folosit un manjour. Acesta este un instrument facut din copite de capra atasate de o patura. Aceasta centura va scoate sunete cand este miscata in dans.
Posedati de fantome, zei si emisari demonici
In anii 30 au fost inregistrate multe relatari ale clarvazatorilor din Egipt, Ei pretindeau ca au fost posedati de spiritele celor decedati. Dar nu asta ne mira. Mai important este ca aceste stiri senzationale au captat interesul academicienilor Au crescut investigatiile si cercetarile legate de desenele din desert, de arta preislamica, de sigilii, semne magice si simboluri.
Aceste cercetari au ridicat putin cortina prafuita asezata peste credintele magice ale vechilor egipteni.
Zeul Seth era adesea numit arhetipul principiilor demonice si lider al hoardelor de demoni. Natura sa de trickster era bine cunoscuta. Ca si calitatile antitetice. Insa aceste calitati sunt impartasite si de alti zei. Spre exemplu, chiar Osiris ameninta tribunalul ceresc cu un atac demonic. Zeita-leoaica Sekhmet poate aduce bolile. Ea este raspunzatoare pentru epidemiile anuale din Egipt.
Demoni precum Hatayw, Shamayw si Akhw sunt nume comune in limbajul egiptean. Hatayw inseamna “purtatorii de cutite”, “criminalii” sau “spiritele noptii”. In egipteana tarzie, va insemna “exorcism”, “soarta”, “furie”, “nemort”, “fantoma”.
In mileniul final al istoriei Egiptului antic acesti demoni au devenit protectori in nume ca Pa-na-hatayw sau Nas-na-hatayw (“cel care ucide demoni”). In Teba din timpul Ptolomeilor exista un cult al geniilor Hatayw. Aveau chiar si un profet al lor.
Demoni ce aduceau boli si printesa blestemata
Magia conlucra cu entitati diabolice, boli si personificari supranaturale. Aceasta asemanare se constata si la hindusi. Focul trebuia invins cu foc. Insa egiptenii nu traiau in teroare fata de zeii lor capriciosi. Nici teologia egipteana nu era fixata pe caracterul lor razbunator. Insa vrajile de vindecare adesea puneau laolalta zei si demoni ca posibila cauza a bolilor.
Exista chiar si o poveste intre regele Ramesses si printesa din Bakhtan. Poate in Bactria. Dupa casatoria lor, sora printesei, Bentresh este posedata de un spirit numit Akhw. Ramesses cheama preotii din Teba – Casa Vietii – dedicati zeului lunii Khonsu. Acestia erau preoti experti in magie si demonologie. Unul dintre preoti calatoreste in Bactria. El sustine ca poate invinge spiritul doar cu ajutorul unei statuete. Statueta era a lui Khonsu, cel care determina soarta. Spiritul ii vorbeste statuii. Tehnica animarii statuilor era cunoscuta si recunoscuta in practica magica din Egiptul antic.
Cum sa exorcizezi demonii: spune cuvantul magic
Povestea este foarte asemanatoare mitului modern al infiintarii cultului Zar. Ne arata ca exorcismul in magia antica nu insemna expulzarea violenta a unui spirit. “Exorcismul|” era un dialog, o tranzactie ce se termina in mod amuzant pentru toti participantii.
Calatoria in Wenamun si Stela Bentresh sunt sursele noastre. Aceste texte vorbesc de tehnici asemanatoare. Adica folosirea unui cuvant magic pentru a scapa de demon. Acesta este Hatayw – furie si extaz totodata, ce duc la catharsis. Poate fi o putere aruncata de magician sau care il poseda pe magician. In vechiul Egipt semnifica o boala, in cultura tarzie insemna “a conjura”. Tehnica a trecut apoi in grimoarele din Europa si spre tehnica tantra.
Demonologia se intoarce. Si nu numai in carti. Ci si in practica. In terapie se aplica aceleasi tehnici antice. Documentele egiptene vechi ne arata o apropiere nuantata fata de demoni. Un efect nici negativ, nici pozitiv asupra mintii antice egiptene.
Bibliografie:
Mogg Morgan (2011) ‘Supernatural Assault in Ancient Egypt’. Mandrake of Oxford
Pedram Khosronejad “The People of the Air: Healing and Spirit Possession in South Iran” in Shamanism & Islam
I.M.Lewis (1971) ‘Ecstatic Religion: A Study of Shamanism and Spirit Possession’.
Fries (1996) ‘Seidways, shaking, swaying and serpent mysteries’.Mandrake (June 21, 2009)
Te Velde LA I (1975); Meeks in Carelli, P; Vennus, Athribis, No 141
Lichtheim, M (1980) Ancient Egyptian Literature Vol III The Late period p 90sq. New translation in Simpson, W (ed) Literature
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: Saptamana Mitologiei Egiptene | Mythologica.ro
Pingback: Cei 9 zei ai Egiptului antic | Mythologica.ro