Am fost in Vama. Am fost in Vama de 1 Mai, in septembrie, iarna, vara, la Folk You, la concerte, adunari, bike rally, am fost cu trenul, cu masina, pe jos din 2 Mai. Si am baut orice lichid posibil, am dormit pe plaja, am mancat toate rahaturile posibile si am baut, din nou, in toate localurile din Vama (cele mai mai multe daramate acum).
Stat si la cort, am facut si focul pe plaja, am cantat, am dormit sub o barca pe o patura imprumutata. Am ascultat Bolero-ul la Stuf, am dansat sub stalp toata noaptea, am inghetat de frig, am dormit la baraci. Am cunoscut bucuresteni de treaba (culmea), moldovence, rusoaice, ardeleni si o gramada de olteni. Multi erau chiar din orasul meu. Oameni pe care nu-i mai vazusem in viata mea. In noaptea de 1 Mai totul se transforma ca in Piata Victoriei. Toti oamenii deveneau frati si erau egali.
Am vazut copiii si batrani, hipioti si hipsteri, rockeri si rastafari, orice e pe lumea asta si sub soare. Complexitatea culturala si sociala e atat de mare incat nu vei mai gasi nicaieri in Romania atatia oameni diferit la un loc.
Istoria Vamii si mitul libertatii pierdute
Poate asta era sentimentul varstei sau poate doar idealismul. Cine stie? Ce-a mai ramas din asta acum? Nu prea mult. Asta o pot spune doar cei de 18 ani care mai merg acum in Vama. Ce mai reprezinta Vama si ce mituri a creat ea? Cate au mai ramas in picioare?
Si, dincolo de toate astea, e mai mult cum zice Eftimie. Pentru ca exista doua Vami acum. Vama din interiorul nostru si cea de afara. Cea pe care o descoperim cu pasul si cea pe care o descoperim cu amintirile. Vama aceea din interior va ramane neschimbata. De fiecare data cand vei calca pe nispi, cand vei vedea marea in zarea, cand vei trece de indicatorul de Vama Veche, patrunzi in alt timp. Esti deja acolo. Si sentimentul acele e pentru totdeauna.
Asa ca n-o sa va zic sa fiti vamaioti sau sa salvati vama. Au circulat multe mizerii prin presa. Oricum, probabil in curand, va ajunge foarte asemanatoare altor statiuni romanesti de pe litoral. Incet-incet cei marginalizati se vor muta mai spre Bulgari sau vor merge spre Vadu, Corbu sau alte plaje inca salbatice si libere. Pana la urma e vorba de sentimentul pe care il ai acolo si care va ramane al tau. Bun sau rau, nu ti-l va putea lua nimeni.
Mitul si mitologia din Vama Veche – crearea “vamaiotului”
E clar ca Vama Veche a devenit un fel de mit urban. Un loc de retragere, un refugiu dincolo de lume. Istoria ei incepe inainte de ’89 cand intelectualii vremii se retrageau in 2 Mai si Vama Veche pentru a se simti liberi si a scapa de opresiunea regimului. In acea vreme si chiar dupa 90, Vama era un loc al artistilor si ganditorilor, o enclava intelectuala. Cu timpul, lucrurile s-au schimbat.
Daca mitul este povestea unei creatii sacre, o istorie, atunci mitul este povestea Vamei. Vamaiotii sunt eroii civilizatori. Dar oamenii pierd repede Paradisul. Apoi vorbesc despre Intoarcerea la origini, la sacralitate, la timpul pierdut. Vama ne arata tocmai ideea timpului pierdut si, uneori, a timpului care sta pe loc.
Asadar, cel mai simplu raspuns la intrebarea “Ce este Vama?” ar fi ca Vama nu este un loc, este un timp. Poate un timp in afara timpului, o senzatie.
Vama arata cel mai bine pustie. Va mai supravietui Vama? In noi poate. Iti da un sentment de altfel, “in alta parte”. Vama Veche e locul in care orizontul inneaca oamenii. Epava tine loc de soare uneori, iar cand ploua se asterne linistea unei alte lumi.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5