In univers pentru fiecare “ceva” exista opusul lui, asa cum pentru bine exista rau.
Oamenii au simtit mereu nevoia sa venereze ceva supranatural. In Babilon a fost venerat mai mult raul. Societatea a evoluat, iar in Roma antica si in Grecia antica zeii aveau si bine si rau. Aceasta, in opinia mea, e forma ideala de a prezenta un idol. BINE-RAU- acesta e binomul prin care sunt definiti oamenii, asa e si Dumnezeu pentru ca Lucifer este o bucata din El, Lucifer a fost creat de el, iar binele absolut nu poate crea raul absolut. Asa ca Dumnezeu e bine si rau, Treimea si Satan, yin si yang. Buna si rea, asa cum este si creatia sa.
Asa ca toate cartile despre divinitate sunt doar perceptia oamenilor despre divin pentru ca nu are cum sa fie altfel.
Din punctul meu de vedere orice negare a unei valori imperfecte creeaza o valoare si mai imperfecta. Dar daca tinem cont de faptul ca acest crestinism are si elemente pozitive, prin urmare, si satanismul le va prelua.
Nu exista bine absolut si nu exista rau absolut.
Tot ce facem ne schimba; unele lucruri ne schimba in bine, altele in rau. A face apologia raului, chiar si sub forma de arta (ca in muzica rock) are ca urmari amplificarea raului in omul respectiv si in lume, chiar daca nu aceasta a fost intentia
Esenta ar fi ca excesele duc la obsesii ori la fanatism.
LaVey a recunoscut cu putin inainte sa moara ca a facut o porcarie, intorcand (nici macar literar) biblia pe dos. Punctul doi ca inclinatie spre satanism ar veni din nevoia veche de cand exista omul de a fi “altcumva”
Satanismul este discret in primul rand.
Satanistii nu sunt veneratori de diavoli. In realitate nu exista nici o forma de venerare intr-un ritual satanic. Deoarece toti zeii sunt creati de om, Satanistii refuza sa trateze creatiile lor ca superiori lor.
Satanismul are o singura hiba, are aceiasi adepti ca si dumnezeu.
Ceea ce nu realizeaza societatea in general e ca satanismul e exact ce-i trebuie unui adolescent pentru a-si alimenta razvratirea impotriva crestinismului, mai ales intr-o tar plina de indoctrinati dogmatici, pana cand ajung si ei la varsta la care sa recunoasca ateismul ca suficient, ca atitudine rezonabila si matura si sa nu mai aiba nevoie de imagistica “raului” pentru a simti ca reusesc sa faca ceva impotriva virusului crestin. Eu unul ma bucur ca exista satanism (mai cu seama atunci cand nu e confundat cu ritualuri crude/gretoase sau cu practici ilegale).
Daca cineva iti spune ca este satanist atunci sigur nu este satanist. De ce? Pentru ca satanismul nu este o insigna pe care sa o afisezi tuturor.
Satanismul este vazut astazi (datorita lui Lavey) ca un crestinism inversat, liturghii negre si alte ritualuri sangeroase.
Insa, cu trecerea timpului, ca orice ideologie moral-filozofica ( nu sistem) satanismul a evoluat din sine indreptandu-se spre un nou inceput.
Putem alege orice alt cuvant pentru a defini acest curent sau exoschelet ideatic precum Umanism, Ateism dar Satanismul il caracterizeaza cel mai bine.
De ce? Se foloseste de cea mai puternica arma – Simbolul – cel mai puternic si temut simbol din lume este Satana. El reprezinta gandirea, libertatea individului, razvratirea, distrugerea barierelor sociale si cele ale constiintei. Modernii au transformat curentul intr-o puternica filozofie individualista. Omul este propriul sau zeu.
Ei se ghideaza dupa anumite “reguli” – mai bine zis norme de conduita, fiecare putandu-le adopta in propriul interes.
Reguli de bun simt, dealtfel. Pentru mine, satanismul modern constituie ultima manifestare filozofica a mileniului, unicul mod de gandire in societatea contemporana. Istoria imi va da dreptate. Se opune conservatorismului religios, dogmatismului febril asa cum se opunea Nietzsche crestinismului. Pana la urma stricto sensu si anarhia se refera la “a face rau”, dar imediat dupa trebuie reimpusa o noua ordine. Exista un ciclu repetitiv.
Diavolul, raul sau alti zei reprezentand aspectele negative exista de cand lumea. Cu ce credeti ca se “ocupau” Tiamat sau Set?
Crestinii au inventat cuvantul poate, dar nu si pe Lucifer.
El este opusul lui Dumnezeu, cea de-a doua fata a monedei. Nu ar putea exista unul fara celalalt, sunt complementari asemenea ying si yang. Dar ce ma intereseaza pe mine astfel de personaje fictive? Eu vorbesc despre filozofia noului mileniu – satanismul in speta. Dar de ce sa te lasi prada uneia dintre extreme, cand poti alege echilibrul, rezonand in dualism?
Omul este ceea ce gandeste si ceea ce crede devine realitate.
Ceea ce crede devine realitate doar pentru sine insusi dar nu este realitatea universal-valabila.
Pana la urma, satanismul reprezinta omul ca zeu, omul ca dumnezeu.
Celebrarea individualismului mai presus de dogme, fanatism, prejudecati.
Satanismul inseamna evolutie.
Satanismul inseamna umanism.
Ar fi putut purta orice nume, insa Satan este reprezentativ pentru nevoia de libertate, pentru setea de revolutie, de rasturnare a valorilor, el este un Simbol pe cei care se vor cu adevarat oameni ai Vechii Cai.
Satanismul inseamna “cunoaste-te pe tine insuti!”
Satanismul inseamna reprezentarea vietii si trairea ei in mod natural. Nu exista reguli sau principii propriu-zise ci doar anumite linii directoare, care te pot ghida spre autocunoastere si autoperfectionare.
Satanimul inseamna in cele din urma Iluminare. Religia nu-mi ofera nimic, doar imi exacerbeaza nevoia de dependenta, imi escamoteaza spiritul. Filozofia “satanista” in schimb ma elibereaza, imi ofera adevarul si ma lasa sa cuget asupra lui.
Nu e vorba despre Lavey sau despre biblia sa “satanista” e vorba mai mult de o incercare de a “filozofa cu ciocanul”.
Au existat multe astfel de tentative in istorie – “sataniste” le-au numit crestinii insa ele au cautat doar gnoza.
Pana si catharii, gnosticii si multi altii au fost numiti “satanisti”.Pentru ca adevarata cunoastere este cea luciferica (parafrazandu-l pe Blaga).
Ganditi-va putin doar, aveti o mie de religii care sunt toate convinse ca detin adevarul, dar din punctul lor de vedere. DOAR ele il detin, celelalte nu.
Eu nu le contrazic, credinta e un lucru mare, vine din inima si suflet, nu din ratiune.
Dar asa cum divinitatea exista in mii de forme si locuri, tot la fel si adevarul, chiar daca uneori nici macar nu arata a adevar.
Satan este pana la urma imaginea, simbolul, arhetipul, gandul primordial daca vreti!
Nu folosesc o imagine sau un sistem inchistat pentru a-mi valida afirmatiile. Chiar dimpotriva, asta incearca sa faca satanimul – sa sparga barierele, sa inlature dogmele, fanatismul, prejudecatile!
Imaginea e folosita doar pentru a obtine o reactie psihologica!
Metalimbajul, in speta cuvantul are rolul de a crea lumea. Un obiect este increat pana nu il numesti. Orice cuvant poate avea o foarte mare greutate. Depinde numai de perspectiva din care privesti. Imaginea este reflectia cuvantului, a starii respective!
Oamenii au nevoie sa creada. Pentru unii credinta reprezinta totul. Dar, de ce sa nu credem in noi insine? De ce sa nu incercam sa devenim proprii nostri stapani? Sa ne dominam sentimentele si sa nu ne lasam orbiti de valurile ignorantei.
De ce credeti ca exista atatea mituri ale supra-omului, de ce credeti ca exista atatea incercari de a atinge absolutul in arta, stiinta, filozofie si alte domenii?
De ce omul vrea mereu mai mult? De ce sa se obisnuiasca cu obedienta in fata unei zeitati absente in viata lui?
Pana la urma, de ce nu vrea nimeni sa fie cu adevarat Om? Omul?
Cu toate ca este vazut ca “dracu pe pamant”, importanta lui LaVey in evolutia “satanismului” la nivel mondial nu poate fi neglijata. Mai exact, LaVey a facut public un cult religios ce exista de sute de ani. Este adevarat ca el si-a pus amprenta si din paganismul existent si “satanismul” lui Sir Francis DashWood (promovat in sec. XVIII) combinat cu filosofia lui Nietzche a creat prima forma de satanism modern.
Pentru prima data in istorie s-a vorbit de “Satan” ca arhetip jungian, prototip al subconstientului eliminand imaginea omului cu coarne si copite care mananca copii la micul dejun. Pentru Biserica Satanista a lui LaVey, Satan era o imagine miltoniana, un simbol al luptei impotriva tiraniei crestinismului.
Faptul ca a promovat Biserica Satanista nu poate fi considerat un lucru negativ, prin simplul motiv ca el, cum am spus mai sus, a avut curajul sa “spuna lucrurilor pe nume”. Pina la el foarte putini, si de obicei doar capete foarte luminate, au pus sub semnul intrebarii frica fata de Diavol, Satana, Rau impusa de Biserica Crestina (cu toate formele ei). Nu sustin aici ca miscarea pornita de Lavey ar fi revelatoare in vreun fel, dar nu pot sa nu o vad ca un punct de plecare in miscarile religioase viitoare.
Pentru crestini, Binele este credinta in Dumnezeu [Tatal, Fiul si Sfantul Duh] cu tot ceea ce implica asta. Raul, in consecinta, este marturisirea a altceva sau a altcuiva.
Raul satanist, din punct de vedere individual, este in fapt sa-ti autorefuzi mantuirea.
Raul satanist, din punct de vedere social, este [identic cu relativismul moral] imposibilitatea de definire a unei morale universale si transcendente cultural. Atunci cand morala inceteaza sa mai fie acordata de divinitate si devine doar construct cultural susceptibil de a fi schimbat odata cu módele, morala inceteaza sa mai existe, fiind inlocuita cu decenta manifestarii publice. Erodarea moralei nu are sfarsit, astfel insasi umanitatea va fi redefinita.
Nu poti fi moral decat in interiorul unui sistem religios. Daca morala inceteaza sa mai fie sanctionata divin ea nu mai ramane decat o moda si orice moda este perisabila. A fura [spre exemplu] ar putea deveni ‘moral’ la un moment dat atunci cand consensul social ar perimite-o. Si chiar inainte ca acest moment sa fie atins se pune in mod real intrebarea: daca morala nu exista in fapt [faptele neputand sa fie incadrate moral in bune si rele] mai exista vreo justificare pentru a limita perpetrarea raului? De ce un hot ar trebui sa fie inchis? Doar pentru ca exista o lege umana ce interzice suprimarea semenilor? Dar asta ar fi culmea imoralitatii: de ce sa limitezi dreptul la actiune al omului ca zeu, ca raport cu Universul.
Trimis pe adresa redactiei noastre
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Hristos e viu
Unde?
chiar in tine
5