Mitologia World of Warcraft
Nimeni nu stie cum a inceput universul, iar originile sale haotice raman incerte si ascunse muritorilor de rand. Dar au aparut cateva mituri ale creatiei printre numeroasele popoare din Azeroth. Am reusit sa punem laolalta cateva dintre acestea in marele univers World of Warcraft.
“Big Bang” theory – unii sustin ca o explozie cosmica catastrofica a trimis lumile infinite intr-un continuu vartej de ciocniri in vastitatea Marelui Intuneric. Toate aceste lumi vor purta intr-o buna zi urmele civilizatiei si semnul diversitatii teribile a naturii.
Creation God theory – altii cred ca universul a fost creat ca intreg de o singura entitate atotputernica. Se crede ca acest zeu a fost adorat in Azeroth inainte de primul razboi de Clerics of Northshire aceste prime referinte pot fi gasite in Warcraft II, dar si in cartile ce au urmat.
Titans creation theory – nu-i de mirare ca gasim si popoare care cred ca titanii au creat primele lumi. Sau titanii doar le-au dat viata. Titanii, creaturi colosale, zei din indepartatul spatiu, au explorat nou-aparutul univers si au ajutat lumile pe care le-au intalnit. Au dat forma lumilor ridicand muntii si creand astfel intinsele mari. Au adus si cerul. Totul era parte din planul lor de a crea ordine din haos. Au si dat putere raselor primitive pentru a se ocupa si pastra integritatea lumilor respective – Mystery of the Makers.
Old Gods theory – membrii Twilight’s Hammer cred ca Old Gods erau creatorii lumii, iar titanii erau fiintele care au corupt lumea si au distrus-o. Se crede ca cinci dintre acesti zei antici au fost intemnitati sub pamant, ei sunt raul adormit, latent. Cunoscuti si ca Dread Elders, the Elder Gods, the Old Lords, the Old Ones, si Old Whisperings ei sunt simbioti, asemanatori demonilor, ei intruchipeaza raul nemuritor care se hraneste cu viata si magia. Creaturi ale haosului si distrugerii, ei stapanesc universul proaspat format prin tiranie absoluta. Apoi sunt infranti si inchisi in lumea primordiala a Azerothului de Titanic Pantheon.
Vechii Zei, Anticii sunt un subiect controversat. Foarte putini muritori au fost constienti de-a lungul vremii de existenta acestora. Chiar si mai putini ii considera ceva mai mult decat mituri de la inceputul vremurilor, dintr-un timp imemorial, un trecut nenorocit care ar trebui sa ramana mereu ascuns raselor umane. World of Warcraft – mituri si legende care fac legatura intre istoria antica, miturile popoarelor si vechile religii ale umanitatii.
Acestia au rasarit din haosul primordial (idee aparuta si in mitologiile babiloniana si akkadiana la Marduk si alti zei creatori), terori neinchipuite, manifestarile fizice ale haosului, care serveau lorzii cosmosului, cu singura misiune de a transforma Azeroth intr-un loc al disperarii si mortii. Puterea lor inimaginabila a trimis elementele intr-o stare de haos si Azeroth a cazut intr-un primitivism barbar. o lume in care nicio forma de viata nu putea creste.
Soaptele Zeilor – inca de la primele semne de viata in Azeroth, Anticii adormiti si intemnitati au incercat sa influenteze subconstientul muritorilor, dar si fiintelor eterne, transformandu-le gandurile si sentimentele, cateodata aducandu-i in pragul nebuniei. Cea mai cunoscuta si tragica victima a acestor “soapte” a fost insusi Neltharion the Earth-Warder, odata marele Dragon Aspect, poate il cunoasteti ca Deathwing mai tarziu. Nici macar puterea si intelepciunea lui nu a putut sta in fata puterilor ascunse. Totul a culminat cu Razboiul Anticilor si un foarte apropiat sfarsit al vietii in Azeroth.
Chiar sub Blackfathom Deep ii puteam gasi. A existat chiar si pericolul trezirii lui C’thun care s-a intors in forma fizica in ruinele din Ahn’Qiraj. Eroii nostri bravi au marsaluit in fata portilor si l-au distrus. In alt timp, Ulduar, a fost sub stapanirea lui Yogg-Saron, intemnitat inauntru. In timpul cruciadei impotriva Lich King in Northrend, Kirin Tor a recrutat eroi din Alianta sau Hoarda pentru a asedia Ulduar si a-l invinge. Malfurion Stormrage insusi crede ca unul dintre Vechii Zei se afla in spatele Nightmare care corupe Emerald Dream.
Ce se va intampla cand Cei Vechi se vor trezi cu adevarat? Care este puterea lor? Cati pandesc Azeroth si lumile sale?
E firesc ca toate aceste zeitati sa fie inspirate din mituologia Cthulhu Mythos apartinand lui H.P. Lovecraft si Brian Lumley.
Night elves origin – Kaldorei, “copiii stelelor” in limba lor, au fost un trib primitiv care a fost afectat de puterile magice si cosmice ale Well of Eternity. Aceasta le-a daruit putere, intelepciune si nemurire. Elfii noptii au adorat-o pe zeita Elune (Luna) si credeau ca ea doarme in adancimile fantanii in timpul zilei.
Religia si magia in World of Warcraft – mituri si legende
Cele mai multe rase prezentate in World of Warcraft au diverse credinte care reflecta valorile lor, temerile si sperantele. Unii adora zei, altii semizei, altii inteleg ca zeii sunt simboluri ale credintelor filozofice. Altii ating statutul de zei. Universul Warcraft le are pe toate – fiinte nemuritoare, zei ca Elune, Antici, Titani.
Cele mai multe idei includ conceptul de viata de apoi, traditii culturale si tabuuri. Liderii spirituali care indruma pe calea filozofica poporul sunt samanii sau druizii. Foarte putini isi dedica viata unei zeitati ca preoti. Apare pe alocuri si ideea unui singur zeu si a luminii sfinte. Ca si credinte notabile vom enumera mai jos:
The Holy Light – Lumina Sfanta, evident un termen imprumutat din teologia crestina. Lumina este o forta cosmica primara, general manifestata ca magia sfanta. Lumina pura exista intr-un taram dincolo de marginile realitatii, dar urme ale prezentei ei pot fi gasite in universul cunoscut. Ea este mereu in contradictie cu Umbra, Intunericul.
Adoratorii Luminii Sfinte nu adora niciun zeu. Aceasta credinta e mai degraba o filozofie, invatandu-si adeptii sa caute perfectiune in ei insisi. Ea este o practica a virtutilor. Cei care o urmeaza indeaproape castiga cunoastere spirituala, putand astfel sa-i indrume pe altii.
Lumina ne invata ca exista o conexiune stransa inse sine si univers. Aceasta se manifesta prin simturi si emotii. Orice emotie puternica te conecteaza cu universul ce functioneaza ca un ecou. Astfel, putem lucra pentru a aduce schimbarea in altii. Suna a teologie, nu? Chiar discurs de convertire. Putem crea schimbari in univers si in altii. Astfel, cei care se calauzesc de lumina vor sa faca lumea un loc mai bun prim emotiile lor. Daca nu, cavalerii luminii o vor aduce cu sabia, nu?
Credinciosii cred ca urmatorul pas intre sine si univers e descoperirea bunatatii si incercarea de a-i face pe altii fericiti. Daca te vei lasa prada disperarii, lacomiei si nefericirii vei intuneca universul. Lumina este gloria universului reflectata asupra sufletului si reflectata apoi asupra sinelui.
Desi seriile Warcraft incep cu un zeu si o religie monoteista a oamenilor –Church of the Holy Light, aceasta lipseste mai tarziu. E foarte posibil ca, din scopuri comerciale, referirile la unicul zeu si ingeri au fost scoase pentru ca faceau trimiteri directa la biserica crestina. Deasemenea, orice detaliu legat de rai-iad a fost refacut pentru a respecta mitologia.
Lordaeron a fost casa Church of the Light, influentand si Quel’Thalas prin invataturile sale. Biserica a dat nastere Cavalerilor – Knights of the Silver Hand; insa nu au putut opri Scourge. Acum centrul puterii s-a mutat in Kalimdor, in Stormwind. Lucrarile le-au fost distruse, asadar Biserica devine mai degraba o biblioteca. Paladinii incearca sa refaca ordinul si ordinea, dar lucrurile merg incet. Draeneii au o veche relatie cu Lumina, de 25.000 de ani, n Shattrath. Aici apar Naaru, creaturi binevoitoare, expresii ale luminii, care vor sa aduca pace si speranta muritorilor.
Shamanism
Samanii sunt ghizi spirituali care comunica cu fortele universului. Aceste elemente sunt haotice si primordiale. Chemarea samanului este sa aduca echilibru in aceasta lume. Ei creaza o punte intre pamant, foc, apa si aer prin totemele lor. In Outland orcii, iar in Azeroth trolii si taurenii au samani. Unii dintre cei mai puternici si malefici orci au fost odata samani – Zuluhed the Whacked, Ner’zhul, chiar si Gul’dan. Pierzand legatura cu elementele, samanii au apelat la puterile din Burning Legion, devenind warlocks. Samanismul era aproape pierdut cand a aparut Thrall, marele conducator al clanului Frostwolfs.
Samanii onorau spiritele stramosilor lor. Totemele lor sculptate reprezentau spirite si animale din care isi trageau puterea. Taurenii isi cunosc descendenta pana la a zecea generatie si gasesc puterea in stramosii lor. “Ceea ce este, este plin de viata” – aceasta ar fi filosofia samanilor. Un saman poate imprumuta puterea elementelor pentru a vindeca, pentru a-si infrange dusmanii, accesand divinatia, interpretarea viselor, proiectia astrala, controlul asupra vremii si multe altele. Samanismul este animismul din realitate si pe cele cinci elemente.
Druidism – adorarea naturii
Druizii sunt gardienii lumii vii, ai naturii, urmand intelepciunea Anticilor si a lui Cenarius, vindecand si hranind pamantul. Natura este un echilibru delicat de actiuni pentru druizi. Cea mai mica schimbare poate aduce efecte catastrofice. Druizii isi trag puterea din energia naturii, folosind-o pentru a-si schimba forma si a comanda fortele naturii. In mod traditional ei aleg calea animalului-totem. Ei protejeaza viata, dar pot si cheam focul ceresc impotriva dusmanilor.
Filozofia si credinta lor este imprumutata de la celti. Ca si zeul lor Cenarius si animalul-companion. Malfurion Stormrage, primul druid al elfilor noptii este si cel mai cunoscut din universul Warcraft. La crearea copacului lumii – axis mundi – World Tree Nordrassil, inspirat din miturile nordice legate de Yggdrasil, elfii au fost legati de taramul lui Ysera in Emerald Dream,.
Druizii respecta orice forma de viata, ducand o viata spirituala, onorand fiecare spirit si pe zeita Elune, Mu’sha la taureni. Ei cauta permanent indrumare de la zeita. Isi vad padurile ca un paradis pentru fiinte si sunt legati de ele. Scopul lor este sa vindece coruptia adusa in lume aducand liniste spiritelor naturii.
Alte credinte interesante apartin culturii ogre, tuskarr, arrakoa, Anzu, Murmur, culturii murloc, Arkkoroc, adorarea dragonilor si altora. Mai sunt practica si geomatia, magia neagra, necromantia, voodoo si altele.
Similaritati in World of Warcraft – mituri si legende
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5