Apar din ce in ce mai multe filme, jocuri si suntem tot timpul sub un continuu asalt mediatic. De multe ori, natura lui este una religioasa sau simbolica. Foarte multi nu inteleg sau se opresc la suprafata realitatii. Miturile, legendele, visele omenirii sunt adesea transpuse in imaginatia noastra, dar si reliefate preponderent in cultura moderna. Stapanul Inelelor a devenit pe parcurs un mit in sine.
Am vazut legenda lui Arthur reinviata si revitalizata, traim din nou vremurile lui Homer de pe timpurile Iliadei si Odiseei, ne jucam cu eroi precum Spartacus, Heroes of Might and Magic, Age of Mythology, Dark Age of Camelot, God of War.
Stapanul Inelelor – mit si inpiratie
Dintre toate acestea, foarte putine au marcat cultura moderna precum The Lord of the Rings – Stapanul Inelelor. Carti, filme, jocuri toate au fost inspirate de aceasta noua paradigma morala a epicului fantasy. Mitologie nordica, fiinte supranaturale, o lume diferita, limbi noi si ciudate, povesti inventate, toate sub forma unei serii memorabile.
Dar ce se ascunde dincolo de toate acestea? Ei bine, un alt mit crestin, daca va vine sa credeti sau nu. Si iata si exemplele pentru a intelege asta cat mai clar cu putinta.
In primul rand, Stapanul Inelului este un mit fundamental crestin la baza pentru ca foloseste intunericul ca si origine a pamantului, ca stare primara. Intunericul prezida pana cand omul se ridica impotriva lui. O adevarata aventura plina de pericole si speranta. Oricat ar sta lucrurile de rau sau oricat rau ar fi in lume, intotdeauna exista bine pentru care merita sa lupti, trebuie sa te ridici si sa lupti.
Apoi, Inelul, cel care le uneste pe toate, ilustreaza cum raul te poate face sclav, te poate inlantui. Inelele de aur sunt intr-adevar frumoase si ne indeamna sa le purtam. Dar cand le punem pe degete ne aratam loialitatea si devotiunea catre stapanul lor.
Gandalf si Saruman, desi nu sunt analogi, au trasaturi, scopuri si experienta similare cu cele ale lui Iisus si Satan. Gandalf este chiar tentat de o lupta cu Saruman.
Raul este parazitar si poate distruge doar ceea ce a fost creat. Tot ce a creat zeul Iluvatar in Pamantul de Mijloc si in lumea noastra este bun in esenta. Perversiunea si coruptia au adus insa raul. Dumnezeu, intr-un sens, poate trai prin sine. Raul are nevoie de ceea ce a fost creat ca sa traiasca.
Ca toti crestinii, Frodo este chemat sa-si riste viata ca sa-i salveze pe altii. Frodo, ca noi toti, nu pare sa fie pe masura provocarii. Nu are inclinatie spre razboi. Dar este, fara indoiala, cel ales. Exista acea credinta conform careia, chiar si Golum, este neesar.
Biblia, religia catolica si opera lui Tolkien – Stapanul Inelelor
Numeroase studii au facut diverse paralele intre ceea ce a scris Tolkien si Biblia. Peste timp, unii incearca sa lege doua traditii – una prea veche ca sa mai fie de actualitate, una fantezista, insa prea moderna pentru timpurile ei.
Fiecare caracter al lui Tolkien joaca intr-o piesa mult mai mare decat el. Fiecare decizie, fiecare actiune poate influenta decisiv cursul evenimentelor. Nu suntem constienti de ceea ce se petrece inaintea noastra sau in acelasi timp.
S-a mers atat de departe incat au considerat ca Aragorn seamana cu Hristos si “Intoarcerea Regelui” are si ea legatura cu “Regatul” si biblia.
Mai exista si relatia sacramentelor folosite de Tolkien. Acestea nu sunt simboluri. In calatoria lor, Galadriel ofera gratios Fratiei Inelului (vazuta aici ca Biserica) sapte daruri mistice, reflectii ale celor sapte sacramente ale biseriii – conferirea gratiei spirituale prin ritualuri temporare.
Printre multe alte idei retinem ca gratia si creatia sunt experimentate printr-un sacrament, astfel incat controlul si distrugerea sunt experimentate printr-un asa zis anti-sacrament – Inelul. Inelul pe care Frodo il poarta nu este neaparat simbolic. Depinzand foarte mult de starea spirituala a unei persoane, sacramentul da voia vietii sa curga intr-o persoana prin taramul fizic. In mod asemanator, in Pamantul-de-Mijloc, dispozitia caracterelor le face mai mult sau mai putin susceptibile la puterile intunecate ale inelului, care, daca este purtat, aduce raul si distrugerea asupra purtatorului sau.
Ca niste adevarati eroi, personajele lui Tolkien urmaresc absolutul, in orice forma. Ei resping compromisul si nu se abat de la scopul lor. Exista in Pamantul-de-Mijloc un mod superlativ de a intelege binele si raul. Nu exista jumatati de masura. Nu exista indicii de relativism moral care sa separe oamenii, rasele sau creatorii lor. Aragorn ii spune lui Eomer: “Binele si raul nu s-a schimbat de ieri; nici nu au capatat intelesuri diferite pentru elfi, dwarfi sau oameni”.
Protagonistii imbratiseaza suferinta ca o cerinta necesara, obligatorie in salvarea lor. Si chiar a lumii. Nu este suficient doar sa crezi sau sa ai credinta. Ca sa doboare tirania si ca sa se elibereze cu adevarat de rau, fiecare dintre protagonisti trebuie sa sacrifice si sa se sacrifice.
Comitatul – The Shire, locul idilic, descris ca o comunitate ideala, reflecta invaturile sociale ale catolicismului. Hobitii beneficiaza de o structura a comunitatii fara prea multa organizare formala si fara conflict. Muncesc doar ca sa suprarvietuiasca si in rest se dedica familiei. Nu exista gelozie, lacomie si rareori cineva face ceva neasteptat. Nu exista nici violenta si totul vine natural.
Gandalf, reprezentantul a tot ceea ce este bun in lume, reflecta papalitatea. El este liderul celor liberi si neinfricati, credinciosi. El incoroneaza regi si ii binecuvanteaza sa conduca in pace. La fel ca si papa.
Filosofie si misticism in Stapanul Inelelor
Ideologia legata de Pamantul-de-Mijloc reflecta si o ierarhie morala. Ea nu este bazata pe individualism. Nu exista republici sau democratii, insa apar lideri spirituali precum Gandalf, regi precum Theoden si Elessar cu lorzi si vasali.
Existenta unei Doamne mistice, asemanatoare Mamei binecuvantate, care raspunde in mod miraculos celor care sunt in nevoie. Doamna este numita Varda (in elfa, Elbereth – regina stelelor). Desi nu este vazuta niciodata, este descrisa ca sacra si regeasca si acolo unde numele ii este invocat “O Elbereth! Gilthoniel!” – asa cum fac Sam si Frodo, apar miracole, iar inamicii sunt invinsi.
Mai exista o asemanare in privinta semnului crucii. La sfarsitul primului film (si inceputul celei de-a doua carti) Aragorn ingenuncheaza langa Boromir care este lovit mortal si face un gest rudimentar al crucii atingandu-i fruntea apoi buzele. Este un salut catre Avatar, Cel care a creat totul.
Toate aceste detalii vor face cartea si mai interesanta in ochii cititorilor, indiferent de religie. Mancarea elfilor – lembas, impartirea cupei cu Galadriel la plecarea din Lorien le vor aminti acestora alte scene biblice. Intr-un moment in care religia destrama natiuni, putem gasi in opera literara a lui Tolkien o inspiratie necesara.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5
Pingback: Lord of the Rings: The Rings of Power trailer explicat | Mythologica.ro