Religiile indiene

 

Religiile indiene

Religiile indiene sunt practicate asa cum au fost fondate in subconstientul indian. Ele sunt uneori clasificate ca religii dharmice, pentru ca toate au  caracteristica dharma, un concept de datorie divina.

In India a existat un adevarat creuzet al vietii in ceea ce priveste credinta si religia. Focarul unei civilizatii sravechi, valea Indusului si a Gangelui a contribuit la lansarea in lume a budismului, dar si a mai vechilor religii precum brahmanismul si hinduismul. Nimic nu se aseamana cu felul in care vad indienii religia. Bine si rau contopite intr-un dualism perfect, o viata dupa moarte in care reincarnarile slujesc binecuvantarii sau pedepsirii celor care au incalcat karma, un panteon ametitor si colorat de mii de zei care iti pazesc fiecare clipa a zilei dar si demoni si duhuri rele ale noptii si cosmarurilor.

 

Hinduismul este o sinecdoca descriind filozofiile similare din Vaishnavism, sivaism si grupurile asociate practicante fondate pe subcontinentul indian. Majoritatea conceptelor împartasite in comun includ karma, notiunea de casta, reincarnare, mantre, yantras si darsana. Hinduismul este cea mai veche dintre religiile inca active , cu origini mergand probabil pana in preistorie. Hinduismul nu este o religie monolitica, ci un stil religios care contine zeci de filozofii separate, comasate ca Sanatana Dharma , care este numele cu care hinduismul a fost cunoscut de-a lungul istoriei de catre adeptii sai.

 

Jainismul, a fost invatat in primul rand prin Parsva (secolul al IX ien) si Mahavira (sec. al VI- lea i.en), este o religie antica indiana, care prevede o cale a non-violentei pentru toate formele de fiinte care traiesc in aceasta lume. Jainii se gasesc mai ales in India.

Budismul a fost fondat de Siddhattha Gotama in secolul al VI-lea i.e.n. Budistii sunt in general de acord ca Gotama a avut ca scop ajutorarea fiintelor simtitoare prin sfarsitul suferintelor (dukkha), prin intelegerea adevaratei naturi a fenomenelor , scapand astfel de ciclul de suferinta si de renastere ( samsara ), care este facuta prin atingerea Nirvanei .

  • Budismul Theravada, care este practicat in principal in Sri Lanka si Asia de Sud-Est alaturi de religiiile populare, impartasind unele caracteristici ale religiilor indiene. Ea se bazeaza pe o mare colectie de texte numite Canonul Pali .
  • Budismul Mahayana (sau “Vehicul Mare”), in care sunt o multitudine de doctrine, care si-au început dezvoltarea in China si sunt inca relevante in Vietnam, Coreea, Japonia si intr-o mai mica masura in Europa si Statele Unite ale Americii. Budismul Mahayana include astfel de invataturi disparate ca Zen, Taramul Pur  si Soka Gakkai.
  • Budismul Vajrayana aparut pentru prima data in India, in secolul al III-lea.  In prezent este cel mai proeminent in regiunile Himalaya si se extinde in toata  Asia.

Doua notabile noi secte budiste sunt Hòa Hao si miscarea buddhista Dalit, care s-au dezvoltat separat in secolul al XX-lea.

 Sikhism este o religie monoteista fondata pe invataturile lui Guru Nanak si zece succesivi Guru sikh in secolul al XV-lea in Punjab. Sikh se gasesc mai ales in India. Termenul vine din sanscrita si inseamna “unul care invata”, deci un discipol, un invatacel. Adeptii au respins politeismul hindus si intoleranta musulmana devenind o natiune importanta in Punjab cu o religie proprie.

In prezent religia are peste 26 de milioane de adepti si este cea mai tanara religie monoteista din lume. Elevii pot fi recunoscuti dupa inaltul turban specific numit dasfar si dupa cei cinci “k” sau simboluri ale credintei:

  • kesh – parul e un simbol al credintei, umilintei si acceptarii. Cea mai mare jignire e sa fie tuns.
  • khanga – un pieptene de lemn purtat in permanenta care simbolizeaza curatenia morala.
  • karra – legatura de vasalitate dintre discipol si Dumnezeu reprezentata printr-o bratara de otel, simbol al infranarii care nu se scoate niciodata.
  • kachha – pantaloni scurti reprezentand retinerea
  • kirpan  – pumnal ceremonial primit la botez (Ammrit sancar) reprezentand libertatea spiritului

Este o religie a generozitatii, egalitatii, a adevarului, compasiunii si respectului.

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 5,739 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.