Ce legatura are religia si organizatiile criminale? Initierea in cultele ritualice urmeaza adesea tipare religioase, umpland astfel golul spiritual al celor marginalizati social. Unii adopta credinte religioase alternative pentru a-si justifica activitatea. Altii raman devotati curentului principal. La fel au facut si alti credinciosi in timpul Cruciadelor. Multi se ascund in spatele religiei. Religia are nevoie de ei? Pana la urma oamenii au inventat religia tocmai pentru a avea o scuza.
Poti crede in ce doresti in sanul propriei Biserici? Iti poti inventa sfintii? Poti crea o credinta alternativa in adancul constientului conservator? Culte intregi animate de dorinte nestiute, subconstiente vor da nastere unor alte religii, mai puternice, inerente. Pentru ca religia se naste si se termina prin oameni. Ei le inventeaza, ei le ucid!
Santa Muerte – Sfanta Moarte
Cultul Santa Muerte, sau Moartea cea Sfanta, poate fi urmarit pana la Mictlantecuhtli, zeul aztec al lumii de dincolo, la personificarea crestina a mortii. Aparitia moderna apare ca o figura scheletica in rochie de mireasa, impodobita cu bijuterii. Unii sustin ca facea parte din cultul altarelor gospodariilor, dar adevaratul ei cult a inceput cu adevarat in anii 90. Urmand indeaproape exacerbarea conservatorismului bisericii catolice si pe fundalul liberalizarii teologiei de cale stanga, multi dintre saraci si-au indreptat atentia spre Santa Muerte ca si credinta.
Se spune ca este protectoare a criminalilor si a celor marginalizati: saraci, prostituate si dependenti de droguri. Are multe nume, incluzand Doamna Slaba, cea Osoasa, Fata Alba, Sora Alba, Fetita Frumusica, Zeita Mama. I se trimit daruri constand in tequila si apa in schimbul protectiei. Este descrisa si ca o “catea rea”, o figura varstnica si o reprezentare a puterii sfinte a mortii.
Santa Muerte este un focar popular de adulatie in cultura sistemului de inchisori din Mexic, unde se crede ca poate proteja de gardienii rai si de alti prizonieri. Cultul ei s-a “infiltrat” si in randurile cartelurilor de droguri mexicane. Are un renume atat de popular pentru ca moartea, desi vine dupa toti, nu face discriminari si nu judeca.
Fiind un “sfant” nerecunoscut de biserica, credinciosii ii pot cere lucruri pe care nu ar indrazni sa le ceara unui sfant consacrat al bisericii catolice. Majoritatea celor 5-10 milioane de devotati din Mexic si SUA se considera catolici totusi. Parerea oficiala unanima a Bisericii este ca, asa cum Iisus a invins Moartea, adorarea ideii de Santa Muerte este echivalenta cu adorarea lui Satan, dusmanul lui Hristos. Unii preoti chiar o condamna pentru inmultirea cazurilor de posesiune demonica.
Asadar, biserica nu te lasa nici sa-ti alegi sfintii. Nu poti crede in ce vrei! Si nu-ti poti alege preferatul. Asadar, ori te conformezi, ori … religia asta nu-i de tine.
Jesus Malverde – Ingerul saracilor
Comparat cu Robin Hood, Jesus Malverde a fost un bandit mexican al inceputului secolului al XX-lea care fura de bogati si dadea la saraci. A fost spanzurat de guvern in 1909 pentru deranjul sau. Foarte curand, oamenii din regiunea de nord-vest a Mexicului au inceput sa-l adore ca pe un sfant, vorbind despre el ca “Ingerul Saracilor” si “Banditul Generos”, desi a ramas nerecunoscut de biserica catolica. Se zvoneste ca a infaptuit miracole dupa moarte. Credinciosii au inceput sa se adune la altarului lui din Culiacan, Sinaloa. I se inchina ofrande si arme.
Avand in vedere ca traficul de droguri a inceput in Sinaloa si ca multi au ajuns traficanti din cauza saraciei, cei mai multi adepti ai lui Malverde, nu e nicio surpriza ca a devenit sfantul cel mai popular, foarte curand altare fiindu-i dedicate in intreaga tara pe post de “Sfant Narcoman”.
De la lorzi ai crimei in ascensiune la drogati, handicapati, hoti, banditi, toti cer protective acestui sfant. In ultima vreme cultul a devenit de anvergura. Un festival anual are loc unde se canta narcocorridos, cantece inchinate traficului de droguri.
Grupul Kingston, organizatia criminala a mormonilor
Cine credea ca doar hispanicii pot folosi religia astfel? Iata ca nici mormonii nu fac exceptie. Grupul Kingston este un clan notoriu de mormoni fundamentalisti care controleaza cea mai mare organizatie criminala din Utah, SUA. Ei se folosesc de tinerii lor ca de sclavi buni de munca, incurajeaza poligamia, incestul si abuzul. Un cerc al crimelor care le-a adus controlul in Salt Lake City, economic si politic.
Desprins din fundamentalismul Mormon, fondat prima oara de Elden Kingston in timpul marii crize economice, cultul crede ca fondatorului i s-a aratat un inger. Fondatorul credea ca biserica si-a pierdut legitimitatea cand a renuntat la poligamie in 1890 si sustine ca e descendent direct al lui Hristos. Tocmai de aceea trebuie sa mentina linia pura. Intelegeti prin ce, nu? Istoria Egiptului antic se poate repeta.
Au inventat o Lege a Satisfacerii si chiar o moneda folosita in interiorul ordinului.
Stapanul Handan, zeul raufacatorilor
In timpul festivalului taiwanez al felinarelor, oamenii din regiunea Taitung arunca pocnitori intr-un om fara camasa care joaca rolul Stapanului Handan. Istoricii afirma ca Handan era un zeu al bogatiei, desi unii il vad ca zeul criminalilor si raufacatorilor.
In anii 70, sindicatele crimei din Taitung adopta acest ritual pentru desemnarea unui nou sef al tuturor sindicatelor. Cine rezista mai mult putea fi ales sa fie marele gangster. Ritualul a fost interzis in 1984 de raidurile politiei, insa pana in 1989 a fost sarbatorit ca mostenire culturala si atractie turistica. Totusi, in zilele noastre, venerarea Stapanului Handan in lumea subterana a crimei din Taitung e inca la moda.
In 2006, regizorul Ho Chao-ti scoate filmul The Gangster’s God, Zeul Gangsterilor, care exploreaza lumea ascunsa a mafiei locale si ritualurile lor.
Cartelul Cavalerilor Templieri, criminalii credinciosi
Un urmas al celebrei La Familia Michoacana – cartelul de droguri Garda Michoacán a impus oamenilor sai o disciplina de fier si o educatie evanghelista pe masura. Liderul lor a scris chiar o carte religioasa, fortandu-si trupele sa o citeasca. Cartelul a fost modelat dupa exemplul Cavalerilor Templieri din Ierusalim, declamand ca vor evita jafurile, rapirile, extorcarile si vor pazi statul de organizatii rivale. Mai tarziu spanzurau cadavre, pretinzand ca sunt criminali si pacatosi. Ironic, nu credeti?
Criminalii aveau si un cod al onoarei pe care l-au detaliat intr-un pamflet cu imagini inspirate de cavaleri in armura, purtand cruci. Sustineau ca se purtau ca niste gentlemani, ca respecta femeile, se opun saraciei, tiraniei si nedreptatii. Cei care se inscriau treceau printr-un ritual de reabilitare religioasa.
In 2015 cartelul a picat, insa multi se tem ca vor aparea altele in locul lui, iar nebunia religioasa nu se va mai termina.
Guan Yu, zeul triadelor criminale
Guan Yu, zeul Guan, era un general care il servea pe lordul razboinic Liu Bei in Dinastia Han din secoluul al treilea i.e.n. El a dat o mana de ajutor in razboiul civil impotriva lui Han si l-a ajutat pe Liu Bei sa devina primul imparat. Se spune ca el a facut un juramant de loialitate si a ajuns peste timp simbolul zeului razboiului si bogatiei adorat in China, Hong Kong, Taiwan, Singapore si in orasele chinezesti din intreaga lume. Este adorat de practicantii de kung-fu sub forma unui razboinic cu halebarda.
Patron al politistilor si triadelor criminale pentru ca au un cod al onoarei si fraternitatii. Pentru triade el reprezinta loialitatea societatilor secrete legate prin juraminte de sange. Influenta lui a crescut in ciuda religiei lotusului.
Fratiile nigeriene, culte criminale militarizate
Cand a fost fondata prima “fratie” nigeriana, cea a Piratilor, in anii 1950, la Universitatea Ibadan, destinatia ei ca si club al studentilor parea total nevinovata. In anii 1960 si 1970, fratiile au devenit radicale influentate de anti-colonialism, Marxism si pan-Africanism. Au devenit mult mai ritualizate prin uniforme, ritualuri de initiere si ceremonii. Razboiul civil, reactiile fata de cultele penticostale si islamul fundamentalist din campusuri, cresterea distructiva a industriei petroliere a schimbat oamenii si a transformat aceste fratii in culte criminale militarizate. Violenta in campusuri a crescut semnificativ, iar fratiile au inceput sa incorporeze in ritualurile lor obiecte religioase – juju.
Fratiile notabile ii numarau pe Vikingii Supremi, Oamenii Clanului si Fratia Toporului Negru, toate fiind implicate in violente, grupuri criminale si coruperea politicienilor. In anii 1990, s-au implicat si pe piata armelor si drogurilor si in furtul de petrol. Jaf la drumul mare, asasinari, prostitutie, mita, trafic de persoane, rapiri – oamenii astia le-au facut pe toate.
Aceste fratii raman o reala problema in Nigeria de azi. In mai 2015, peste 30 de persoane au fost ucise in razboaiele dintre diverse grupuri in orasul Benin din statul Edo. Politia a socat comunitatea arestand tineri intre 12 si 15 ani. Ele s-au raspandit in Italia si Anglia urmand acelasi tip de ritualuri. Poate nu religia este factorul declansator, insa ea este substratul care spala aceste minti tinere. Ea da fondul pentru formele pe care le turnam.
Santos Malandros, Sfintii Golani
Se crede ca Maria Lionza ar fi fost fata unei capetenii care a trimis-o in salbaticie. Mai tarziu va deveni o eroina locala in Venezuela. Cand spiritismul a intrat pe aceste meleaguri in secolul al XX-lea, a fost considerata un spirit guardian pe muntele sfant Sorta din statul Yaracuy. Legenda sa combinata cu spiritismul, combinata cu credintele catolice, africane si locale, a format o noua religie bazata pe consultarea spiritelor.
Aceste spirite sunt aranjate astfel: Curtea celesta, curtea Africana (care include figure Santeria Orisha), curtea Eliberatorilor (care il include pe revolutionarul Simon Bolivar) si curtea Indienilor. Chiar si curtea Vikingilor apare aici. Cea mai importanta si adorata a devenit curtea Criminalilor – Santos Malandros – Sfintii Golani. Este condusa de Ishmael Sanchez, un criminal marunt ce a fost impuscat de politie in anii 1970. Acesti “sfinti” au castigat popularitate imensa in timpul celor trei zile de revolte din Caracas din 1989. Ei sunt desenati si pictati ca golani cu sapca de baseball intr-o parte, o tigara in coltul gurii si arme la curea. Tutunul este considerat sacru si toata lumea, chiar si copiii, fumeaza in timpul “liturghiei” In Caracas, adoratorii ofera tigari si lichior la mormantul liderului. Cultul atrage tot soiul de criminali care cer ajutorul.
Palo Mayombe, religia sclavilor din Congo
Sclavii adusi din Congo in Cuba de vasele spaniole au adus cu ei propriile credinte locale cum ar fi Santeria sau alte credinte africane. Una dintre aceste credinte ciudate era Palo Mayombe. Aceasta credinta este deseori prezentata negativ in media, numita chiar Satanism sau geamanul malefic al Santeriei. In realitate, este o religie sincretista care combina credintele congoleze traditionale cu practici Yoruba si catolicism.
Desi impartaseste anumite practici din Santeria, care deriva din credintele Yoruba-Lukumi din Nigeria de astazi si Benin, Palo difera prin originea congoleza. Desi cei care practica Palo au fost si adoratori Santeria, multi dintre ei se tem de Palo ca vrajitorie. Ritualurile Palo includ nganga, un cazan ceremonial ce continea pamant, ramasite umane sau animale. Animalele erau sacrificate deasupra acestuia pentru a hrani spiritele dinauntru. Nganga reprezenta universul. Prin sacrificiu, un preot Palo, numit Palero sau Palera, putea instrui spiritele sa faca magie, sa vindece, blesteme etc. De aici au rezultat si multe procese si profanari de morminte.
Dar exista si sute de adoratori pasnici ai acestui cult. Sacrificiile de porumbei negri, cocosi, prepelite albe, folosirea diverselor practici pentru a justifica crime. Un preot Palo chiar a trecut la sacrificii umane pentru cartelele mexicane. Credintei Palo Mayombe ii lipseste o doctrina centralizata sau o ierarhie, ceea ce inseamna ca adoratorii ei se pot indrepta foarte rapid si relativ usor spre intentii criminale si individualism fanatic..
Bisericile-inchisori penticostale
Inchisorile din Rio de Janeiro sunt printre cele mai groaznice din lume si sunt controlate de bande criminale extrem de violente, dar au facut loc si pentru ridicarea in sanul lor a bisericilor penticostale. In acest ciudat amalgam, bisericile din inchisoare au o structura asemanatoare bisericilor penticostale din afara, dar se inspira si din violenta. Prima astfel de biserica a fost numita Ordinul lui Hristos, dupa numele celei mai mari bande criminale din Rio. Biserica a crescut si a inceput sa cucereasca teritorii.
Prizonierii penticostali locuiau impreuna in Celulele Credinciosilor. Invataturile penticostale au ajuns la inimile multor puscariasi datorita accentului pus pe mantuire. Din cauza populatiei sarace, lipsita de educatie, majoritatea a apelat la lideri carismatici. Au fost atrasi de promisiuni si oferte de protectie. Aceste biserici au 10% din populatia inchisorilor. Ceea ce este mult mai ciudat, este ca diverse alte banda criminale, respecta aceste biserici. Membrii bandelor sunt lasati sa plece din comunitatea lor pentru a intra in aceste biserici. Membrilor acestor biserici le sunt interzise drogurile. Se pare ca undeva, adanc, rivalitatea dintre biserici si bandele criminale conduce inchisoarea. Aceasta fatada a controlului intrece cu mult sistemul inchisorii si paznicii.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: De ce sa fii membru al unei secte sau cult? - Mythologica.ro