Existenta femeilor razboinice in istorie – amazoanele – walkiriile – este, poate, o reminiscenta a societatilor matriarhale. Simbolismul lor nu este neaparat legat de niste ipoteze sociologice.
Amazoanele sunt niste razboinice care se carmuiesc singure, si care nu se insotesc decat cu straini, care nu-si pastreaza decat fiicele, pe fii lor orbindu-i sau mutilandu-i. Legenda spune ca spre a manui mai bine arcul si lancea isi taiau un san (lucru pe care operele de arta nu-l confirma nicidecum: amazoanele sunt femei de o deosebita frumusete). Luptatoare, femei care vaneaza, preotese, ele se inchina zeitei Artemis (Diana). In mitologia greaca, ele simbolizeaza femeile-care-ucid-barbatii: ele vor sa se substituie barbatului, sa rivalizeze cu el, infruntandu-l, in loc sa-l contempleze. Aceasta rivalitate secatuieste energia caracteristica femeii, calitatea ei de amanta si de mama, tandretea ei sufleteasca.
Cingatoarea Hippolytei, regina amazoanelor
Cingatoarea Hippolytei, regina amazoanelor, se pare ca ar fi fost daruita de Ares (Marte) ca sa simbolizeze puterea pe care ea o exercita asupra poporului ei. Herakles (Hercule) a fost insarcinat sa-i rapeasca aceasta cingatoare. Hippolyta era gata sa i-o dea, cand, intre amazoane si insotitorii lui Heracles a izbucnit o disputa. Acesta, crezandu-se tradat, a ucis-o pe Hippolyta. Legenda adauga ca cearta fusese starnita de Hera. Daca ne referim la simbolismul cingatorii, ati parasi cingatoarea inseamna a te preda; nu este doar o renuntare la putere. Pentru Hippolyta inseamna abandonarea conditiei sale de amazoana si cedarea in fata lui Herakles.
Hera, care, in general, simbolizeaza femeia obisnuita, arata, atunci cand impiedica daruirea cingatorii, ca nu vrea convertirea, ci moartea femeii virile. Pe de alta parte, urandu-l pe Herakles, zamislit de Zeus cu alta femeie, Hera nu vrea ca eroul sa aiba bucuria de a primi cingatoarea altei femei. Amazoana simbolizeaza situatia femeii care, purtandu-se ca un barbat, nu reuseste sa fie primita nici in randul femeilor, nici in cel al barbatilor, dupa cum nu reuseste ea insasi, sa traiasca nici ca barbat, nici ca femeie. Ea exprima in cel mai inalt grad, un refuz al feminitatii si mitul imposibilei substituiri al naturii sale adevarate cu idealul ei viril.
Potrivit ocultismului antic, spune G. Lanoe-Villene, amazoanele ar fi, in ordinea metafizica, un simbol al fortelor psihice stelare ce se rotesc in eter in jurul Paradisului zeilor, ca sa-l pazeasca si sa-i apare granitele. In aceasta perspectiva, cingatoarea nu este altceva decat cercul magic pe care ele il alcatuiesc in jurul Paradisului si pe care Herakles nu va izbuti decat cu greu sa-l strabata. Caii amazoanelor sunt norii ce alearga in dalbe cete spre cerul azuriu. In fata eroilor ele isi desfac cingatorile, iar pe cei lasi ii omoara. Pazitoare neinduplecate ale unui Paradis, aceste fiinte tulburatoare, care se ofera si se refuza, care salveaza si lovesc, nu sunt, poate, decat portile ambigue ale unui cer indoielnic.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: Wonder Woman: Femeia Fantastica, mitul reginei-amazoane - Mythologica.ro