Mitul nasterii eroului – o interpretare psihologica a mitologiei

Ce au in comun Sargon, Moise, Karna, Oedip, Paris, Telephos, Perseu, Ghilghames, Kyros, Tristan, Romulus, Hercule, Iisus, Siegfried, Lohengrin?

Timpuri istorice diferite, locuri geografice la distante mari, dar aceste mituri au ceva in comun!

 

Ce este mitul nasterii eroului?

Popoarele civilizate proeminente au avut un cult al stramosilor. Negresit, de aici a pornit mitul eroului. Un personaj civilizator, un rege mitic, un erou local care a devenit, cu trecerea timpului, mit.

Babilonienii, egiptenii, evreii si hindusii, locuitorii Iranului si Persiei, grecii si romanii, pana la teutoni si multi altii, au inceput prin a-si glorifica eroii in numeroase poeme si legende.

Printii si regii mitici, intemeietorii de religii si dinastii, imperii sau cetati. Pe scurt, eroii nationali.

Povestea nasterii si a devenirii acestor eroi a ajuns sa fie investita cu trasaturi fantastice. Si acestea sunt foarte similare desi apartin unor popoare diferite, aflate la foarte mare distanta unele de altele.

Cartea lui Otto Rank, Mitul nasterii eroului – O interpretare psihologica a mitologiei – incearca sa gaseasca un raspuns pentru analogiile din schemele fundamentale ale povestilor mitice.

Otto Rank vrea sa gaseasca un raspuns la cele mai vechi mituri legate de eroi. De unde vin? Unde se duc? Si toate astea dintr-o perspectiva psihologica fara precedent. Otto Rank, prolific scriitor psihanalist si terapeut, apropiat coleg al lui Freud si editor al acestuia, doreste sa ne arate universul nasterii mitului eroului.

Pentru prima oara, pentru publicul larg, o intelegere clara, amanuntita a celor mai adanci secrete psihologice ale intemeierii mitului eroului. Un mit ce sta la baza umanitatii. Caci miturile ne invata despre noi.

 

 

Rank realizeaza aici o analiza comparativa a unora dintre cele mai importante mituri eroice universale.

In primul rand, Otto Rank ne arata teoriile deja existente:

  1. “Ideea oamenilor” propusa in 1868. Aceasta explica ca existenta acestor mituri identice peste tot in lume este rezultatul “gandurilor elementare”, adica creierul uman va gandi la fel indiferent de timp si loc;
  2. Comunitatea zero – adica originara. Locul de unde au plecat miturile. De obicei, ideea este legata de India, locul de unde miturile au plecat spre popoarele inrudite si de aici s-au raspandit in lume;
  3. Teoria moderna a migratiei si a imprumutului. Sursa primara ar fi undeva la babilonieni si, de aici, prin comert sau calatorii, s-au extins in lumea intreaga.

Dar problema principala nu este cum s-au raspandit miturile, ci care a fost punctul originar de plecare. O constructie independenta: un prototip originar stravechi.

Aproape toti autorii care s-au ocupat pana acum de interpretarea miturilor nasterii eroilor gasesc in ele o personificare a fortelor naturii. Eroul nou-nascut, este, in perspectiva mitologica, soarele care rasare din ape si infrange toate obstacolele.

Daca unii au gasit origini solare ale mitului, altii s-au indreptat spre origini lunare. Sau au vizat ca origine miturile astrale. Indiferent de origine, trebuie sa se ia in calcul, perspectiva psihologica. Acest studiu ar putea contribui la revelarea sursei din care a aparut in mod uniform in toate timpurile si in toate locurile un continut identic al miturilor.

Astfel, Freud, in Interpretarea viselor reveleaza legatura dintre Legenda lui Oedip si visele contemporane. In legenda lui Oedip, oracolul ii spune acestuia ca isi va ucide tatal si se va casatori cu propria mama. Vise pe care le experimenteaza si contemporanii nostri.

Trebuie sa dam mai multa importanta continutului psihologic. Pentru ca explicatiile si motivatiile nu le vom gasi in astre, ci in noi insine. Nu este doar o istorie a miturilor lumii, ci o istorie emotionala a umanitatii.

Iata cateva nume de “eroi” ce trec prin faze extrem de asemanatoare, de la cel mai vechi la cei mai noi:

  • Sargon, regele Babilonului, abandonat pe rau intr-un cos
  • Moise, abandonat si el
  • Avraam si povestea lui
  • Isaac si povestea lui
  • Karna, personajul din Mahabharata in India
  • Oedip, eroul tragic
  • Paris, fiul lui Priam si caderea Troiei
  • Perseus, cel care isi va ucide bunicul
  • Ghilgames si epopeea sa, potopul si cautarea nemuririi
  • Tristan si Isolda in epoca medievala
  • Romulus si Remus, intemeierea Romei
  • Hercules si mitul nasterii eroului
  • Iisus si viata sa care seamana cu cea a lui Zarathustra
  • Siegfried si Inelul Nibelungilor
  • Lohengrin, cavalerul mitic cu lebada

Mai important decat studiul acestor mituri este compararea lor si evidentierea trasaturilor comune. De aici putem ajunge la o schema mitologica:

  • eroul este fiul unui rege, personaj nobil
  • nasterea eroului este precedata de dificultati
  • existenta unei profetii (vis sau oracol) ca isi va ucide tatal
  • abandonarea copilului intr-o lada pe rau
  • salvarea copilului de animale sau oameni de rand
  • intalnirea parintilor
  • razbunarea
  • recunoasterea

 

Aceasta recenzie a fost posibila cu sprijinul Librarie.net care ne-a pus la dispozitie cartea Mitul nasterii Eroului. O interpretare psihologica a mitologiei.

 

 

 

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 783 times, 1 visits today)

1 thought on “Mitul nasterii eroului – o interpretare psihologica a mitologiei”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.