“Ora 9 a sosit
Omult Negru a venit!”
Va mai aduceti aminte aceste versuri din copilarie? Oare ce inseamna? Si ce se ascunde in spatele lor? Unde le-am invatat si ce simbolizau ele? Omul Negru sau simbolismul celebrului bau-bau de care toti ne speriam cand eram mici ascunde mult mai multe decat am putea crede. Astfel, simbolismul acestuia se pare ca e originar din Scotia, dar daca privim dincolo de ocean in SUA si Asia de Sud Est putem observa ca aceasta creatura din folclor apare de nenumarate ori. Ea zgarie noaptea la ferestre sau apare ca o ceata verde, nu are o descriere obisnuita caci fiecare popor si-l inchipuie altfel, fie barbat ori femeie. El sperie copiii sau e piratul care ataca vasele de pe mare ale colonistilor francezi. El apare si in Brazilia si Portugalia ca un om care fura copii si ii baga intr-un sac (Omul cu Sacul). El Coco este monstrul care ii va lua pe copiii care nu vor sa adoarma in tarile vorbitoare de limba spaniola. Pana si in Bulgaria apare acest personaj care traieste in podurile caselor si sperie copiii. In toate aceste cazuri, acest personaj sperie copiii care fac pozne sau lucruri urate tocmai pentru a impiedica acest comportament. In cele mai multe locuri, Omul Negru este o alta denumire pentru Diavol.
In Romania si Italia, Omul Negru este un calator fara chip, iar in Slovenia, “bavbav” este descris ca un spirit fara forma. In Grecia si Cipru el se ascunde sub pat, iar in Egipt vaneaza copiii care nu sunt cuminti. “Buhmann” apare int tarile germanice si este o creatura supranaturala sau chiar inumana si care se ascunde in dulap. In Olanda, Omul Negru are gheare si colti si inchide in pivnita copiii neascultatori. Alte popoare folosesc aceste sperietori pentru ca le aduc aminte de evenimente recurente transmise prin viu grai – invazii, hoarde barbare, razboaie.
Este evident ca simbolismul negrului variaza in functie de epoci si regiuni. Un venetian din Renastere sau un plantator din Virginia nu au despre acest lucru aceeasi reprezentare ca si Leopold Sedar Senghor, din cea de-a doua jumatate a secolului al XX-lea. Ceea ce se poate spune in aceasta privinta nu se refera decat la niste date psihologice de natura istorica, precum si la reziduurile lasate de acestea in subconstientul occidentalilor.
Este insa important sa se excluda din aceasta tema orice judecata de valoare, pentru a se retine numai interpretarea. Negrul se refera in reprezentarile imaginative ale unei epoci, la o stare primitiva a omului in care ar predomina salbaticia, dar si devotamentul; impulsivitatea ucigasa, dar si bunatatea; in fond coexistenta contrariilor neechilibrate intr-o tensiune constanta, dar manifestate printr-o succesiune brusca. Pe calea individualizarii, Jung considera negrul ca partea sumbra a personalitatii, una dintre primele etape de strabatut. Albul ar fi, dimpotriva, capatul unei dezvoltari in sensul perfectiunii. In acest sens, el se apropie de conceptia alchimistilor pentru care negritudinea marcheaza punctul de plecare al Transmutatiei. Negrul ar indica faza initiala a unei evolutii regresive. Se poate de asemenea nota asimilarea negrului cu salbaticul cel bun al lui Jean-Jacques Rousseau si Bernardin de Saint-Pierre si moda din secolul al XVIII-lea de a intretine copii negri. Simbolismul lor ar putea in acest caz sa se apropie, dar numai intr-o anumita masura , de cel al piticului sau bufonului.
O alta imagine a negrului a fost popularizata de celebrul roman Coliba Unchiului Tom prin care acesta devine simbolul sclavului maltratat si persecutat de catre niste stapani nemilosi care il exploateaza, dar pe care el ii iarta din sentimente religioase. Inutil sa subliniem aici cat rasism inconstient exista in asemenea reprezentari, pe care insa observatorul nu poate totusi sa nu le inregistreze.
“Ca o pasare din aripi,
Capul din urechi vibreaza.
El picioarele trudite
Sa-si mai poarte n-are cum.
Un om negru,
Un om negru,
Un om negru
Vine si pe pat s-aseaza.
Un om negru
Nu ma lasa s-adorm noaptea nicidecum” – Serghei Esenin – “Omul Negru”
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5
4.5