In mitologie, ingerii sunt prezentati ca niste fiinte intermediare intre Dumnezeu si lume care apar mentionate sub forme diverse in textele akkadiene, ugaritice, biblice, etc. Ei ar fi inchipuiti ca niste entitati pur spirituale sau niste fiinte inzestrate cu un corp din eter, aerian. Insa, ei nu pot imprumuta de la oameni decat aparentele, manifestarea fizica. Ei ar indeplini functia de ministri, de ajutoare ale lui Dumnezeu: crainici, strajeri, carmaci ai astrelor, implinitori ai legilor, ocrotitori ai celor alesi si ar fi organizati in ierarhii continand sapte ordine (numar magic), noua coruri sau trei triade. In legatura cu aceasta, Pseudo-Dionisie Aeropagitul a elaborat cea mai desavarsita si mai iluminata, desigur in sens mistic, dintre teorii, in ale sale Ierarhii celeste.
Iudaismul despre ingerii – fiinte celeste sau inchipuire
Ei apar in context iudaic ca si trimisii lui Dumnezeu, fii lui, cei sfinti sau cei superiori. Daniel este primul care diferentiaza ingerii prin nume. Exista numeroase dispute teologice daca acestia au o vointa proprie sau sunt simple extensii ale diviniattii (asa cum s-au inspirat iudeii din zoroastrism). Primele informatii despre ingeri le avem de la heruvimii pe care Dumnezeu ii pune sa pazeasca cu sabie de foc intrarea in Eden. Apoi teologia speculativa o ia razna si ii naste din raze de soare, le atribuie responsabilitati, le da in grija natiuni, mai multe sau mai putine aripi intr-o ierarhie fara rost. De la o impartire relativ simpla – Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stapanii; Incepatorii, Arhangheli, Ingeri se ajunge mai tarziu la adevarate genealogii pentru ca fiecare teolog reinterpreta si rastalmacea ce scriau cei dinaintea lui (chiar si astazi se procedeaza la fel). In cele din urma, nu a durat mult sa fie atribuite si minuni acestor fiinte in diferite colturi ale lumii. Deasemenea, nu exista informatii despre crearea lor.
Istoria ne arata ca inainte de Iesire, iudeii aveau un dumnezeu suprem, dar in jurul lor populatiile vecine venerau si alti zei care ii influentau. Astfel, dupa reformele iahviste din secolul al VII-lea i.Hr, aceste relatari au fost curatate de vechii zei si au fost transformati in ingeri. In misticismul kabalistic mai avea de-a face cu ingeri care capata personalitate proprie – Metatron, scribul lui Dumnezeu e cel mai des intalnit.
Crestinismul despre ingeri
Crestinii au preluat ideile evreiesti, adaptandu-le propriilor necesitati. Ingerii au devenit mai numerosi, au preluat diverse functii. Intre secolul al III-lea si al V-lea d.Hr. imaginea ingerilor a fost intarita de teologie si reprezentarile artistice. Incepand cu antichitatea tarzie si pana in secolul al XVI-lea se credea ca ingerii se ocupa cu miscarea astrelor – sapte arhangheli pentru sapte planete (la aceasta teorie au contribuit multi calugari bizantini, epoca medievala, lipsa cunostintelor si a stiintei, etc). Mai nou, crestinii influentati de cleric cred ca ingerii duc rugaciunile oamenilor catre Dumnezeu. Parca ar fi trebuit sa fie si omniscient, nu?
Fara a prejudicia interpretarile teologice date de Biserica ori credinta crestina in existenta ingerilor, trebuie sa subliniem ca, pentru multi autori, atributele conferite ingerilor sunt considerate ca fiind simboluri de ordin spiritual.
Altii vad in ingeri niste simboluri ale functiilor divine, niste simboluri ale relatiilor lui Dumnezeu cu creatiile sale; sau, dimpotriva – dar in plan simbolic, opozitiile coincid – niste simboluri ale functiilor umane sublimate sau ale aspiratiilor nesatisfacute si imposibil de atins. Pentru Rilke, intr-un chip mai larg inca, ingerul simbolizeaza creatura in care apare deja desavarsita transformarea vizibilului in invizibil, pe care noi incercam s-o infaptuim.
Ingerii cu trei perechi de aripi, serafimii (adica, literal vorbind, Cei arzatori) inconjoara tronul lui Dumnezeu. Ei stateau inaintea Lui, fiecare avand cate sase aripi: cu doua isi acopereau fetele (din teama de a-l vedea pe Dumnezeu), cu doua picioarele (eufemism desemnand sexul), iar cu cele doua zburau relateaza Isaia. Astfel de insotitori nu i se potrivesc decat divinitatii pure. Vom mai vedea acesti ingeri strajuind chipul lui Hristos si adeverindu-i astfel caracterul divin. Dar de ce ar fi avut Dumnezeu nevoie de armate de servitori si garzi de corp. Nu este oare atotputernic?
Ingerii mai indeplinesc si rolul de semne vestitoare ale Sacrului. Pentru Parintii Bisericii, ei reprezinta curtea regelui cerurilor, al cerurilor intre ceruri. Cea mai buna explicatie pentru aceasta aranjare sau ocarmuire, pentru aceasta impartire ar fi ca cei care au descris-o (fie ei calugari, teologi sau clerici) au trait in timpuri in care la curtea regelui sau monarhului pamantesc se invarteau o gramada de servitori, iar curtea regelui era deservita de un aparat administrativ si birocratic urias. Monarhii aveau nevoie de muzica, de coruri si divertisment. Era normal ca si in ceruri sa se intample la fel. Asta s-a intamplat si cand preotii confucianisti si-au imaginat cerurile. Zeii aveau ministrii, servitoare si garzi.
Pentru altii, care isi conectau credintele cu filosofia aristotelica, ingerii ar fi insufletitorii astrelor, fiecare din ei fiind insarcinat cu miscarea unui astru, astfel incat ne putem intreba daca nu cumva numarul ingerilor este egal cu cel al astrelor. Imensa cupola cereasca s-ar invarti sub actiunea lor. Astfel, ei ar avea inraurire, fie prin efectul conjunctiilor astrale, fie in mod mai direct, asupra tuturor nivelurilor creatiei materiale. Ei anunta sau duc la indeplinire interventia divina. Conform Psalmilor ingerii, fiinte celeste, slujesc drept tron lui Iehova: Si a plecat cerurile si S-a coborat si negura era sub picioarele Lui. Si S-a suit pe heruvimi si a zburat; zburat-a pe aripile vantului.
Exista o echivalenta simbolica si functionala intre mesagerii celtici ai Lumii de dincolo, care se deplaseaza adesea sub forma de lebede, si ingerii crestinismului, care poarta aripi de lebada. Foarte adesea, de altfel, ingerii sunt mesagerii Domnului. In versiunea cea mai recenta a unei povestiri irlandeze intitulata Moartea lui Cuchulainn, s-a strecurat o interpolare crestina semnificativa: eroului ducandu-se la lupta si aflat in primejdie de moarte ii apar niste cohorte de ingeri, care ii intoneaza o muzica celesta.
Ierarhiile ceresti sunt o imagine, o reflectie a ierarhiilor pamantesti si relatiilor lor reciproce trebuie sa le inspire pe cele ale oamenilor. Aeropagitul, marele angelolog al crestinismului, spunea: Functia revelatoare apartine ordinului celui de-al treilea cor, al arhanghelilor si al ingerilor; acesta, prin exemplul propriei sale intocmiri, dirijeaza ierarhiile umane, astfel incat sa se poata produce in mod ordonat inaltarea spirituala catre Dumnezeu, convertirea, cuminecarea, uniunea, si, in acelasi timp, miscarea procesiva a lui Dumnezeu insusi, care, potrivit unei preasfinte oranduieli, comunica darurile sale tuturor ierarhiilor, iluminandu-le si facandu-le sa intre in comuniune cu el. De aici decurge faptul ca teologia rezerva ingerilor grija propriei noastre ierarhii, numindu-l pe Mihail arhonte al poporului evreu, si pe alti ingeri arhonti ai altor natiuni, caci Cel Prea Inalt a stabilit fruntrariile dintre natiuni in functie de numarul ingerilor lui Dumnezeu.
Aceasta afirmatie nu vrea numaidecat sa spuna ca exista tot atatea natiuni cati ingeri ai Domnului, ci doar ca intre numarul natiunilor si cel al ingerilor functioneaza un raport misterios. Acest raport poate sa varieze in decursul istoriei, potrivit numarului de natiuni. El va ramane insa la fel de misterios, daca n-ar fi decat din pricina numarului de ingeri care este ascuns stiintei noastre. Sfanta Scriptura vorbeste de un numar egal cu o mie de ori cate o mie si de zece mii de ori cate zece mii de ori, relateaza Daniel. Cam aglomerat Cerul si suprapopulat.
Scriptura multiplica prin ele insele numerele cel mai ridicate pe care le cunoastem – precizeaza Aeropagitul – spre a ne dezvalui cu limpezime faptul ca numarul legiunilor ceresti scapa oricarei masuratori omenesti. Astfel se infatiseaza multimea acestor preafericite armate care nu apartin acestei lumi, depasind ordinea firava si stramta a sistemelor noastre de numarare materiala si care nu pot fi cunoscute si definite decat de catre propria lor inteligenta si stiinta. Stiinta care nu apartine acestei lumi, ci insusi cerului si pe care au primi-o in dar, un dar de desavarsita marinimie din partea lui Dumnezeu, care cunoaste infinitul, pentru ca este izvorul oricarei intelepciuni. In logica noastra de pamanteni supusi greselii, nu putem sa nu ne intrebam de ce Dumneze, in imensa sa intelepciune, are nevoie de armate sus in cer? Se pregateste de razboi? Trebuie pazit zi si noapte? Desi laudabila pentru ordinea si alcatuirea ei, aceasta opera ramane una fantezista.
Ingerii alcatuiesc deci armata lui Dumnezeu, curtea si casa sa. Ei ii vestesc ordinele si vegheaza asupra lumii. Ingerii au un rol important in Biblie, iar ierarhia lor e legata de apropierea lor de tronul lui Dumnezeu. Iata numele celor trei principali arhangheli – Mihail (invingator al dragonilor), Gavril (vestitor si initiator), Rafael (calauza a medicilor si a calorilor). Nu par cumva a fi vechii zei sau macar reminescente ale functiilor acestora (ganditi-va la Hermes).
Ingerii pazitori
Cele ce s-au spus despre ingeri sunt diverse. Dupa Iustin, care este unul dintre principalii autori care vorbeste despre cultul ingerilor, acestia, in ciuda naturii lor spirituale, au un corp analog celui omenesc. Bineinteles, hrana lor nu are nicio legatura cu cea a oamenilor, ei fiind hraniti in ceruri. Pentru Iustin, pacatul ingerilor consista in raporturile lor sexuale cu femei apartinand speciei umane (si de aici un intreg cor de afirmatii fanteziste despre extraterestrii si altele). Odraslele lor sunt numite demoni. Aeropagitul insista asupra rolului de iluminare pe care ingerii il exercita asupra oamenilor. Clement din Alexandria descrie rolul ocrotitor exercitat de ingeri asupra natiunilor si cetatilor (de la nivel local, stim cum zeii antici protejau cetatile sau orasele favorite, se va ajunge la mai tarziu la nivel personal – ingerul ocrotitor).
Insa Sfanta Scriptura nu pomeneste nimic despre ingerii pazitori. Cati ingeri pazitori pot exista? Daca sunt nemuritori si pe pamant pana in prezent au trait circa 108 miliarde oameni (Population Reference Bureau) ce ne facem? oare si cei din epoca de piatra aveau un inger pazitor? Totusi, dupa Cartea lui Enoh (apocrif) sfintii si cei drepti au proteguitorii lor. Fiecare credincios este insotit de un inger, va spune Sfantul Vasile; acest inger ii calauzeste viata, fiindu-i in acelasi timp educator si ocrotitor. Acest rol proteguitor il gasim afirmat in Biblie in legatura cu Lot, Ismael si Iacov in Facerea. Un inger ii elibereaza pe Petru si Ioan. In Evul Mediu, ingerii interveneau in focul primejdiilor, al razboaielor, al cruciadelor.
Iata pe cei mai cunoscuti ingeri care au influentat umanitatea in scrieri si arta:
- Mihail (traducere: cine este ca Dumnezeu?) bunatatea lui Dumnezeu;
- Gabriel (traducere: puterea lui Dumnezeu), acte de dreptate si putere;
- Raphael (traducere: Dumnezeu vindeca), puterea vindecatoare a lui Dumnezeu;
- Uriel (traducere: Dumnezeu e lumina mea), ne conduce spre indeplinirea destinului;
- Samael (traducere: severitatea lui Dumnezeu), ingerul mortii;
- Sandalphon (traducere: aduce impreuna, se lupta cu Samael si aduce umanitatea impreuna;
- Camael/Chamuel (traducere: cel ce-l cauta pe Dumnezeu), ii alunga pe Adam si Eva din Gradina Raiului si tine o sabie de foc in mana;
- Sataniel/Satan (traducere: adversarul) care aduce pacatele oamenilor in fata tronului si ii ispiteste;
- Metatron (traducere gardian sau cel ce sta in spatele tronului lui Dumnezeu) scribul ceresc care scrie faptele de pe Pamant si din Ceruri inca de la Facerea lumii.
Ingerul, in calitatea lui de mesager este intotdeauna purtatorul unei vesti bune pentru suflet. Ar mai exista si o alta idee – anume ca atunci cand divinitatea nu poate fi vazuta sau atinsa, ea are nevoie de mesageri, de vestitori. Practic, crestinismul este singura religie in care Dumnezeu nu este reprezentat fizic, nu are o fata, o silueta care sa poate fi identificata, adorata. El este undeva prea sus, de neatins. Atunci, omenirea are nevoie de simboluri tangibile chiar si pentru lumea spirituala. De aici nevoia de ingeri si cultul lor. Se pare ca Dumnezeu nu a reusit sa-si tina in frau servitorii si nici sa-i tina la respect pentru ca acestia s-au impreunat (zice-se) cu fiicele oamenilor. Mai mult decat atat, oamenii le-au ridicat un adevarat cult, lasandu-l pe umbra pe Parintele lor. Asa se intampla cand te indepartezi de copii, nu?
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.