Filosofia stiintei vs. religie

Stiinta reprezinta fenomenul spiritual dominant in raport cu alte forme spirituale cum ar fi: arta, religia, etc.

Stiinta, in prezent a patruns efectiv in toate domeniile vietii sociale si influenteaza asupra multor aspecte ale vietii individuale.

Societatea omeneasca este de neconceput fara stiinta. Stiinta este deci o institutie sociala deosebit de complexa care are un rol hotarator asupra vietii sociale si individuale.

In prezent se prefigureaza o noua viziune despre viitorul societatii omenesti in care nu mai intalnim nici sintagmele de societate burgheza comunista ci societatea cunoasterii.

Se vorbeste tot mai des de existenta unei societati in viitor care sa se construiasca dincolo de diferitele ideologii si in care rolul hotarator sa-l aiba cunoasterea – in particular cunoasterea fenomenelor sociale.

Stiinta fiind un fenomen social extrem de complex a fost si este cercetata din perspective teoretice diferite. Toate stiintele care cerceteaza insasi stiinta, putem sa le numim printr-un termen generic metastiinta.

Astfel stiinta este cercetata de : istoria stiintei, psihologia stiintei sau mai general stiinta cognitiei (cunoasterii), de semiotica (teoria generala a semnelor si a intrebuintarilor lor – semnul lingvistic), cercetata din perspectiva teoriei computerelor (Filosofia computeriala a stiintei) de socioologia stiintei, de etica – pentru ca astazi stiinta are implicatii morale (ex. ingineria genetica), de catre logica – logica si metodologia stiintei, de catre filosofie – filosofia stiintei.

In general prin filosofia stiintei intelegem cercetarea aspectelor logice, metodologice, epistemologice ale stiintei (epistemologie= teoria cunoasterii stiintifice), iar intr-un sens mai larg vom include in filosofia stiintei si antologia stiintei (antologia= teoria filosofica a cunoasterii), si marile probleme ale antologiei stiintei sunt- in primul rand problema existentei, W. Queen spune urmatorul lucru: “nu este o deosebire radicala intre zeii lui Homer si electroni”.

     –      probleme filosofice ale spatiului si timpului

     –      problemele filosofice ale cauzalitatii

     –      problemele filosofice intre determinism si indeterminism.

Deci filosofii au fost interesati intotdeauna de stiinta, insa preocupari sistematice de cercetare a stiintei au aparut deabia in secolul XX si indeosebi cu un grup de filosofi intruniti la Viena – cercul de la Viena, care si-au propus intr-un manifest sa elaboreze o filosofie stiintifica considerand ca e necesar sa inlocuiasca filosofia traditionala cu analiza logica a limbajului stiintei numita de Rudolf Carnap sintaxa logica a stiintei.

Deci menirea filosofica este aceea de analiza logica a stiintei.

Aceasta preocupare pentru stiinta, indeosebi cercetarea fundamentelor logice ale stiintei, a inceput inca din a doua jumatate a sec XIX.

Deoarece in stiinte si chiar in matematica au fost descoperite anumite contradictii sau paradoxuri cum a fost decoperirea paradoxurilor in citadela matematicii clasice: teoria naiva a multimilor.

In cadrul filosofie stiintei putem sa distingem doua mari domenii: filosofia stiintelor (logica formala, matematica) si cea factuala.

In cadrul filosofiei stiintelor deductive: ce inseamna o teorie matematica, un sistem axiomatic, adevar matematic, o functie, o variabila, diferenta dintre variabile si constante.

Filosofia stiintelor factuale include filosofia stiintelor tehnice si isi propune sa raspunda la urmatoarele intrebari: “Ce este o teorie stiintifica”, “Ce este o explicatie”, “ce este adevarul stiintific”, “ce este explicatia”, ”ce este observatia” “care sunt criteriile de distinctie dintre stiinta si pseudostiinta”.

Filosofia stiintei trebuie sa se gaseasca intr-o permanenta legaura cu celelalte discipline metafizice (istoria, sociologia, filosofia limbajului, psihologia cognitiva). Filosofia stiintei trebuie sa fie familiarizata cu psihologia cognitiva.

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 857 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.