Vesmintele bisericesti purtate în timpul slujbelor au evoluat de-a lungul timpului. Cu toate acestea, înca din primele zile ale Bisericii, acestea au fost purtate de preoti pentru celebrarea Liturghiei. Chiar daca preotii Vechiului Testament purtau vesminte în riturile lor liturgice, vesmintele crestine nu sunt cu adevarat adaptari ale acestora, ci mai degraba, vesmintele bisericesti crestine s-au dezvoltat din îmbracamintea lumii greco-romane, inclusiv din cultura religioasa.
Ideea Vechiului Testament de a purta un anumit tip special de îmbracaminte în îndeplinirea ritului liturgic a influentat într-adevar Biserica.
Semnificatii si istoria vesmintelor bisericesti
Originea istorica si dezvoltarea vesmintelor bisericesti este totusi o chestiune destul de complexa, fiind oferite doua abordari cu totul diferite:
- cea care tine de ritualurile vechi, care presupune ca vesmintele Bisericii Crestine timpurii au fost modelate dupa cele ale preotiei iudaice
- cea care tine de antichitate, care sustine ca aceste vesminte preotesti au evoluat din portul obisnuit al cetatenilor romani în primele câteva secole are erei crestine.
Despre utilizarea unor vesminte preotesti speciale se stie clar înca din Vechiul Testament. Dumnezeu a poruncit ca, atunci când preotii vor intra pe portile curtii interioare a templului sa se îmbrace în haine speciale, iar atunci când vor iesi, sa le schimbe si sa le aseze în camera sanctuarului.
Din ce este format un vesmânt bisericesc?
Vesmintele unui preot includ: stihar, epitrahil, centura, mansetele si felonul, fiecare dintre ele având o semnificatie anume, iar în atelierele care se ocupa cu crearea lor sunt disponibile vesminte brodate, din brocard sau vesminte arhieresti, precum si alte tipuri de produse bisericesti necesare.
Despre semnificatiile fiecarei piese a vesmântului preotesc, se poate spune:
- Stiharul de culoare alba aminteste preotului ca trebuie sa fie întotdeauna cu sufletul curat si sa duca o viata fara prihana. De asemenea, aminteste despre tunica pe care Isus a purtat-o pe pamânt si în care El si-a împlinit mântuirea.
- Epitrahilul se poarta în jurul gâtului si se coboara în fata si semnifica dubla portiune de har daruita unui preot, pentru celebrarea Tainelor. Preotii nu pot oficia nici o slujba fara epitrahilul sau.
- Centura este purtata peste epitrahil si semnifica disponibilitatea de a sluji Domnului. De asemenea, simbolizeaza puterea divina care întareste preotul în timpul slujirii sale.
- Felonul este purtat peste vesminte si este o pelerina lunga si larga, fara mâneci, cu o deschidere pentru cap în partea de sus, oferind mâinilor libertate de miscare. Aceasta mantie aminteste preotilor de haina dreptatii cu care ar trebui sa fie îmbracati slujitorii lui Dumnezeu.
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
5