De la Inteligenta Artificiala la HR Intelligence

5 trenduri care vor defini viitorul industriei HR. Cine castiga si cine pierde pe piata muncii?

Recrutarea si pastrarea angajatilor devine o provocare în epoca globalizarii. Nu doar firmele cauta informatii cruciale despre angajati, ci si acestia, la randul lor, apeleaza la instrumente care îi ajuta sa “niveleze campul de lupta”. Softurile inteligente vor transforma toate industriile, inclusv pe cea a rectutarii. Iatacele mai importante tendinte:

 

  1. CV-ul celui care te angajeaza va fi la un click distanta

Ce ati crede daca la urmatorul interviu la care v-ati prezenta, ati avea un “CV” al angajatorului? Mai mult decat atat, ati sti cine este recruiterul, ce îi place, care sunt preferintele lui? Probabil ca ati fi mai aproape de jobul visat. Ei bine, exista o platforma dedicata tipurilor de personalitate numita Crystalknows (https://www.crystalknows.com/), care se bazeaza pe strangerea datelor din mediul online (asa-numita “amprenta” lasata pe internet) – baze de date, statistici si DISC assessment. Practic, softul potriveste anumite tipuri de personalitate. Aici îti poti verifica angajatorul, viitorul sef, colegii – posibilitatile sunt nelimitate. Puteti descoperi puncte comune, hobby-uri sau persoane cu care s-ar putea sa aveti un conflict.

Totodata, programul se bazeaza pe faptul ca odata înteleasa personalitatea interlocutorului, comunicarea poate fi îmbunatatita. În plus, ofera chiar si sfaturi pentru abordarea unui anumit gen de personalitate. Metoda de evaluare din spatele softului îti poate spune cum se va comporta o persoana într-un anumit tip de situatie, cum îi poti castiga încrederea, cum trebuie sa te porti în prezenta ei. Testul de personalitate poate fi adaugat profilului Linkedin. Directorul de HR va fi o carte deschisa pentru candidati.

Spre exemplu, în link-ul urmator ati putea vedea cum as interactiona si comunica cu Barack Obama sau Oprah Winfrey. Daca as avea un interviu cu seful Linkedin, Jeff Weiner, as putea chiar primi sfaturi despre cum sa îmbunatatesc comunicarea, propunandu-mi teme de discutie. Si acesta este doar începutul…

 

  1. Softurile inteligente vor sti totul despre tine. Chiar si lucrurile de care nu esti constient

Un soft complex care poate citi toate profilele pe care le-am creat pe internet ne poate contura personalitatea. Aceste computere si tehnologii noi devin tot mai bune în a judeca oamenii si a lua decizii. Cei de la Mckinsey s-au gandit deja la asta. În momentul în care suni în call-centerul lor, dupa numarul de telefon si baza de date, softul recunoaste cine esti, îti determina profilul si te trimite automat la un consultant care are acelasi tip de personalitate. În cazurile în care aceasta tehnologie s-a aplicat, costurile au fost reduse, durata convorbirilor a scazut, eficienta a crescut, vanzarile s-au redresat. Cum ar fi sa suni la operatorul tau telecom extrem de nervos din cauza problemelor tehnice si sa fii tratat exact cum trebuie de o personalitate asemanatoare si întelegatoare? Empatie, comunicare, cresterea încrederii. Toate acestea ar fi transferate asupra brand-ului respectiv.

Si nu ne oprim aici! Acesta este doar varful aisbergului. Companii imense cheltuie anual pentru aceste softuri si platforme. Netflix investeste în fiecare an 150 de milioane de dolari pentru recomadari de continut. Au angajat 300 de oameni doar pentru asta. CEO-ul Netflix, Neil Hunt, a declarat ca un user normal de Netflix petrece maxim cateva minute pe platforma, deruland între 20 si 50 de titluri. Prin algoritmul introdus, Netflix tine minte ce îti place si poate face recomandari asemanatoare bazate pe profilul tau. În aceasta cursa a înarmarii s-au angajt deja Amazon, Google, Facebook si alti mari titani din IT.

Toate aceste companii se lupta pentru a crea cele mai bune sisteme si cele mai dezvoltate platforme. Oare daca am cunoaste mai bine preferintele candidatilor si clientilor nostri am putea îmbunatati lucrurile? Am putea sale oferim o experienta grozava daca le-am cunoaste reactiile emotionale?

 

  1. Emotiile încep sa fie masurate. Iar rezultatele sunt… matematice

Oare am putea adapta tehnologia emotiilor umane? Asta ne propune Affectiva, o modalitate noua, inventiva, originala de a construi o baza de date, o inteligenta artificiala emotiva. Aproape 4 milioane de oameni din peste 75 de tari cuprinsi într-o singura baza de date imensa. Continutul digital, tehnologia, recrutarea, toate pot fi îmbunatatite de emotiile umane.

Un cod automat de recunoastere faciala combinat cu mijloace stiintifice poate recunoaste si determina tipul de emotie si starea afectiva în care va aflati. Orice fata, din orice colt al lumii, indiferent de tehnologia folosita, vor fi aduse la un loc în timp real. Au si fost testati oameni în timp ce priveau reclame sau divertisment. Cat de buna ar fi o reclama daca vei sti dinainte reactia publicului tinta?

Cat de rapid ti-ai gasi candidati daca ai cunoaste reactia lor la postarea jobului? Optimizarea, predictia si evaluarea constanta vor face din aceste tool-uri mijloace de recrutare în viitor.

Deja am ajuns sa “masuram” emotiile, sa le cuantificam si sa “crestem” din ele baze de date cu un continut si potential uimitor. Bazele de date continand emotii, reactii, personalitati sunt înca în stadiul incipient, dar ele vor deveni tooluri indispensabile în recrutare.

La un simplu inteviu CBI putem adauga o camera web si un soft de recunoastere. Rata noastra de success ar creste fara îndoiala. O astfel de baza de date ar fi nepretuita. Vreti sa vedeti cum v-ati simti în aceasta postura? Real Eyes IT o poate face online pentru voi. Companii de cosmetice, cinematografe au investit în aceste tehnici noi pentru a capta interesul audientei si a-si întelege mai bine clientii, dorintele lor, trendurile pietei.

Asadar, de ce exista preferinta pentru judecata umana, subiectiva în general, în detrimentul celei apartinand unui software obiectiv? Emotiile subconstiente pot fi importate într-un grafic, o campanie de recrutare poate fi masurata, evaluata, comparata cu cea a competitiei, ajutand la luarea deciziilor si îmbunatatirea rezultatelor în timp real.

 

  1. Globalizarea va influenta toate joburile, chiar si pe cele pe care le consideram “locale”

De la masurarea emotiilor într-un birou de interviuri ajungem la globalizare. Masurarea pe o scara globala, un imens index al emotiilor. Dell ne propune masurarea colectiva a audientei, a raspunsurilor emotionale si nivelului atentiei, împartita pe nivele de varsta si sex. În viitorul apropiat, deciziile locale, deciziile din anumite tari vor fi imposibil de luat fara a avea în vedere impactul global. Globalizarea poate fi o porblema, dar tot ea este Solutia. Globalizarea pune resursele lumii la îndemana oricui. Din 196 de tari din lumea întreaga, din 196 de mini-lumi, cream globalizarea, fiecare aducandu-si contributia.

Societatea în care traim, societatea care stie tot ceea ce facem, societatea care ne citeste profilul Facebook sau Linkedin sau ne sugereaza, fara sa stim, continut, reclame, videoclipuri, lucruri pe care sa le cumparam, companii carora sa le dam like sau share, aceasta societate are un impact imens asupra lumii HR si a dezvoltarii ei în viitor.

Traind într-o astfel de lume si îndreptandu-ne spre un altfel de viitor, am crede ca am putea avea mai multa încredere în inteligenta artificiala. Însa, pe masura ce tehnologia se dezvolta tot mai mult, cateodata nu putem tine pasul cu ea, cu atat mai mult se intensifica si aversiunea noastra fata de ea. Desi stim ca algoritmii sunt siguri, cateodata ne încapatanam sa credem ca deciziile umane sunt mult mai inspirate. De cate ori nu ati respins sugestiile Google Maps, crezand ca alt traseu este mai bun? Asta pentru ca oamenii tind sa-si asculte instinctele. De ce nu putem avea încredere în algoritmi, se întreaba si Harvard Business Review?

 

  1. Softurile inteligente vor concedia lucra din servicii, asa cum robotii i-au pus pe liber pe muncitori

Echilibrul digital este foarte fragil. Vedem tot timpul stiri despre cum oamenii sunt cazati în hoteluri de roboti sau cum anumite joburi vor fi pierdute în fata automotizarii si tehnologiei. Un studiu relevant despre aceasta revolutie a fost elaborat de Dr. Michael A. Osborne de la Universitatea Oxford, care estimeaza ca aproape jumatate din joburile din SUA risca sa fie automatizate în urmatorii 20 de ani. Joburi din sectoare de activitate precum transportul, logistica , administrativ, suport sunt printre primele pe lista.

Un calculator îti numara deja sansele de fi concediat de softurile inteligente! Dar asta nu ar trebui sa ne îngrijoreze deloc. Zeci de mii de alte joburi apar anual. Acelasi lucru s-a întamplat si în timpul revolutiei industriale. Dar iata-ne totusi aici. Cine stie ce joburi vor aparea în viitor?

Echilibrul digital în lumea HR trebuie mentinut, apreciat si totodata dezvoltat. Cu cat societatea se va digitaliza mai mult, oamenii vor cauta în general o detoxifiere digitala. În conluzie, lumea HR si viitorul HR ar trebui sa se pregateasca pentru bazele de date emotionale si algoritmii lor pentru ca viitorul pietei muncii nu va fi altul decat echilibrul digital.

 

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 50 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.