Craciunul – Traditii pagane in crestinism

Cand se apropie Craciunul, lumea devine frenetica in goana dupa cadouri. Atmosfera se umple de colinde, prajituri, Mosi Craciuni mai mult sau mai putin reusiti.

Magazinele pun in vitrine tot felul de decoratiuni, iar in case se impodobeste bradul. Unii merg la biserica sarbatorind in rit crestin, altii merg in tarile tropicale. Fiecare popor are traditiile, datinile si obiceiurile sale. Unele pot fi inca privite si admirate la sate.

Legende, basme, povesti cu talc, colindatori. Dar v-ati intrebat vreodata de unde vin aceste traditii ciudate? Le spunem copiilor nostri cum un mos gras va intra pe horn in casa noastra in timpul noptii, aducem brazi in casa in spiritul acestei sarbatori. Sanii, reni, pitici si spiridusi la Polul Nord! Cum oare sunt legate toate aceste lucruri ciudate de Iisus si crestinism?

 

Craciunul

Craciunul, asa cum cei mai multi dintre noi stiu, este traditia crestina care sarbatoreste nasterea lui Hristos – desi nu este sarbatorita ca atare în societatea noastra moderna. Pentru noi, Craciunul reprezinta un moment de bucurie, in care se ofera cadouri in familie si celor dragi. Practic, Craciunul a devenit in societatea de azi un moft al consumerismului, un produs de marketing gen Ziua Indragostitilor. Craciunul asa cum îl stim a evoluat din traditia romana de Saturnalia, un festival in onoarea zeului agriculturii, Saturn, la solstitiul de iarna.

Cu ocazia acestui festival  al luminii si soarelui, evolutia fireasca a fost de a  sarbatori nasterea lui Hristos la aceeasi data. Multi scriitori romani fac trimiteri la data de 25 decembrie si crestinism intre secolele al II-lea si al III-lea si se crede ca a fost pe larg celebrat de crestinii de la inceputul secolului al IV-lea. Desi Craciunul este sarbatorit ca nasterea lui Iisus Hristos, nu stim data exacta si nici anul nasterii sale.

 

Originea cadourilor de Craciun

Se spune uneori ca traditia de a oferi daruri de Craciun a inceput cu cei trei magi care l-au vizitat pe Iisus si au pus la picioarele Regelui daruri de smirna, tamaie si aur. Daca doriti sa gasiti o origine a acestui obicei aceasta se pare ca este cea mai apropiata explicatie. Insa alti autori considera ca aceasta traditie ne parvine datorita obiceiurilor pagane. Trebuie sa intelegeti ca inainte de crestinism, fiecare popor avea propria sa religie, propriile sale obiceiuri. Dupa ce au trecut la crestinism, unele obiceiuri prea puternice, prea inradacinate in cultura lor nu au putut fi eradicate, iar Biserica a hotarat sa le adopte, sa le “crestineze”.

In timpul Saturnaliei, copiii faceau cadouri de papusi de ceara – un act cu o istorie destul de macabra in sine, papusile au fost folosite pentru a reprezenta sacrificii umane pe care romanii le faceau  cu aceasta ocazie. catre Saturn ca plata pentru recolte bune. Crengile unor copaci si alte plante erau, de asemenea, cadouri frecvente in timpul Saturnaliei si au fost folosite pentru a reprezenta recompense si recolte bune.

Christmas alias X-mas sau povestea Craciunului

Legenda lui Mos Craciun

In timp ce unele grupuri mai degraba ignorante din America cred ca abrevierea “X-mas” este o incercare liberala murdara de a pastra numele Hristos in Craciun, originile reale au o baza solida in crestinism. In aceasta abreviere, litera X reprezinta litera greceasca Chi, prima litera a cuvantului grecesc pentru Hristos. Numele lui Iisus a fost, de asemenea, abreviat ca XP, o combinatie din prima si a doua litera a cuvantului grecesc pentru Hristos. Din XP vine Labarum, un simbol sfant in crestinismul ortodox care il reprezinta pe Iisus.

Termenul de X-mas a fost folosit inca din secolul al XVI-lea, desi s-a inradacinat proeminent in secolele al XVIII-lea si XIX-lea. In lumea moderna, X a fost folosit ca o abreviere pentru cuvantul Hristos.

 

Ciorapii de Craciun

Multi oameni stiu de Sfântul Nicolae ca este cel ce il preceda pe Mos Craciun si aduce cadouri, dar practica sosetelor cu cadouri asezate deasupra semineului poate fi urmarita pana la donatiile sale de caritate dîn secolul al IV-lea. Nicolae a crezut ca tot ce tine de copilarie ar trebui sa fie o adevarata bucurie – dar  în vremuri in care baietii si fetele de aproape 10 ani trebuiau sa munceasca pentru a-si sprijini familiile, acest lucru nu a era întotdeauna posibil.

Prin urmare, el a donat tot ce a putut în materie de alimente, haine si mobilier. Episcopul chiar a daruit portocale, care erau foarte rare si scumpe în Lycia, unde a trait. Problema era unde sa puna aceste daruri, astfel încât copiii sa le poata gasi. Potrivit legendelor, el a vazut apoi ciorapi agatati deasupra semineului la uscat si s-a gandit sa incerce. De atunci, toti copiii isi puneau ciorapii pe semineu in speranta ca Sfantul Nicolae va trece si pe la ei si le va umple de cadouri.

Dincolo de Sfantul Nicolae, practica poate fi urmarita înapoi în tarile scandinave unde si astazi mai persista traditiile pagane foarte puternice. Copiii isi lasa pantofii plini de morcovi, paie sau alte alimente similare pentru calul mitic al lui Odin, Sleipnir. Când Sleipnir va manca ce I-au lasat, Odin lasa daruri copiilor.

 

Coroane de flori

Inca din antichitatea clasica, coroana a fost folosiat ca un simbol al puterii si rezistentei. În Roma si Grecia, regi si împarati de multe ori au purtat lauri pe post de coroane – o practica pe care ei insisi au împrumutat-o de la etrusci, care i-au precedat. Grecii si romanii au legat cununa de lauri de zeul lor Soare, Apollo si au considerat coroana o întruchipare a valorilor sale.

Cununele folosite in spatial rural – de predecesorii decoratiunilor noastre moderne – au fost folosite în ritualuri pentru recolte bune si sunt anterioare istoriei scrise. Animistii folosesc vesnic verdele pentru a simboliza puterea si taria, exact ca un brad care trece peste pribegiile iernii. În ceea ce priveste conectarea la crestinism, putem considera ca ea are legatura cu viata vesnica, si au fost deseori folosite în înmormântari de persoane importante, în special în morminte de sfinti si martiri.

 

Pomul de Craciun sau bradul de Craciun

Pomul de Craciun modern difera foarte mult de la radacinile sale, astfel astazi, am decora ceva artificial, cu lumini stralucitoare si ornamente orbitoare, în timp ce în mod traditional, copacul a fost, desigur, real si, mai important, decorat cu alimente, cum ar fi mere si nuci. Traditia, ca si în cea legata de cununa, a început cu elementele simbolizate de frunzele vesnic verzi de la festivalurile de iarna pre-crestine: nemurirea si curajul.

Verdele vesnic a fost, de asemenea, cunoscut pentru a fi reprezentat aceleasi valori pentru o varietate de culturi, inclusiv egipteni, chinezi evrei. A aduce omagii sau a slavi arborii a fost, de asemenea, o traditie foarte frecventa în Europa la druizi si in pagânism. În traditia crestina,  copacii vesnic verzi, decorati cu mere si alte daruri au fost, de asemenea, utilizateiîn Ajunul Craciunului si joaca în Evul Mediu rolul copacului interzis din al carui fruct au muscat Adam si Eva. În ceea ce priveste decorarea lor, prima dovada de decorare a brazilor de Craciun vine de la breslele de meseriasi germani în timpul Renasterii. Dupa Reforma protestanta, copacii s-au bucurat de un val de popularitate în randul gospodariilor protestante ca si omologi ai scenei Nasterii Pruncului.

 

Colindatul si alte traditii de Craciun

Colindele de Craciun s-au dezvoltat din primele imnuri de Craciun, care au aparut în Roma secolului al IV-lea. În timp ce aceste imnuri latine s-au cântat în biserica pentru generatii, primele colinde adevarate au rasunat în Franta, Germania si Italia, în secolul al XIII-lea. Aceste colinde, scrise în limba vernaculara din zona au fost compuse si au fost cu entuziasm cântate la evenimente si festivaluri ale comunitatii. Ele nu au fost compuse în mod specific ca csi olinde de Craciun, ci mai degraba ca piese de sarbatori care au fost cantate la mai multe festivaluri separate.

Ulterior, piesele au deveni asociate în primul rând cu sarbatoarea de Craciun si au fost cântate în numeroase biserici. Colindele din bisericile protestante au fost mult mai numeroase, deoarece miscarea protestanta a încurajat artele, mai ales muzica. Practica moderna de a merge la colindat din usa in usa, probabil are ceva de-a face cu radacina cuvântului, care înseamna un dans circular. Practica poate fi dezvoltata din ceremoniile publice care au creat primele colinde.

 

Vascul

Legenda lui Mos Craciun

Vascul este o planta parazitara care traieste pe crengi si absoarbe substantele nutritive  – cu greu una dintre formele cele mai romantice de viata. Dar a fost o inspiratie pentru oameni de generatii. Vascul are un fundal mitologic bogat în multe culturi.

Grecii credeau ca Aeneas, celebrul stramos al romanilor efectuat o crenguta de vasc sub forma de Creanga de legendarul de aur. În traditia Eddelor scandivane, vascul a fost singurul lucru care l-a putut ucide pe zeul Baldur, din moment ce nu a jurat sa-l lase în pace. Printre alte culturi pre-crestine, vâscul a fost considerat a transporta esenta de sex masculin, si, prin extensie, dragostea, fertilitatea si vitalitatea.

Utilizarea sa ca decor provine din faptul ca se credea ca putea proteja casele de foc si fulgere. Acesta a fost de obicei atârnat în momentul de Craciun doar pentru a ramâne acolo tot anul pâna când a fost înlocuit de un alt fir la urmatorul Craciun. Procesul prin care vâscul a devenit asociat cu sarutul este în prezent necunoscut, dar a fost pentru prima data în Anglia secolului al XVI-lea ca o practica foarte populara. 

 

Mos Craciun personajul de poveste

Cei mai multi oameni stiu ca originile lui Mos Craciun se afla în Sfântul Nicolae, Sfântul generos care a dat cadouri copiilor nevoiasi. Cu toate acestea, multe alte figuri au evoluat în acest spirit.

Pentru unul, Sinterklaas olandez, care se are baza pe Saint Nick (Sfantul Nicolae), a fost sursa de inspiratie principala pentru Mos Craciun. El este aproape identic cu Mos Craciun: el poarta rosu ai alb, stie daca esti obraznic sau cuminte si are ajutoare elfi mentionate ca Zwarte Piet. Cu toate acestea, legenda ia o intorsatura mult mai întunecata atunci când cineva aude ca Zwarte Piet includ, de asemenea, pedepse pentru copiii obraznici cu bastoane de salcie. El, de asemenea, difera de Mos Craciun pentru ca poarta o palarie de episcop si vine cu barca cu aburi din Spania, mai degraba decat de la Polul Nord.

O alta mare influenta in designul lui Mos Craciun este britanicul Mos Craciun, o figura dezvoltata în secolul al XVII-lea ca întruchiparea a bucuriei de vacanta si de veselie. Odin exista, de asemenea, ca o potentiala sursa de inspiratie pagân pentru Mos Craciun, el conduce un alai de vânatoare cu alti zei ca Yule, zeul german, calatoreste in aceeasi perioada, calarind pe Sleipnir, un cal legendar cu 8 picioare, ca Mos Craciun, el are 8 reni, si ar umple cizmele pentru copii cu bomboane, asa cum am mentionat mai devreme.

Modernul Mos Craciun, contrar credintei populare, nu a fost creat de catre Coca-Cola, dar a fost în folclorul american din secolul al XVIII-lea. Numele sau provine de la o americanizare a numelui si a personajului Sinterklaas, si undeva pe drum, a pierdut palaria episcopului. S-ar putea scrie o întreaga lista cu privire la originile componentelor individuale ale Povestii lui Mos Craciun – este suficient sa spun ca toate au origini interesante, ca intreaga sarbatoare “crestina”.

Ar putea exista diverse niveluri de separare, dar aproape fiecare traditie ciudata pe care am putea-o practica în jurul sezonului de iarna provine din crestinism, si mai mult decât atât, are chiar o baza în religiile pagâne si traditiile pre-crestine. Craciunul, indifferent de zona geografica, de rasa sau religie, reprezenta un moment al sarbatorii, generozitatii si fericirii. Un adevarat moment specific comunitatii respective.  Ca un non-crestin, cred ca toti putem învata ceva din spiritul Craciunului, indiferent de rasa, religie sau crez.

Cititi mai multe despre:

 

https://mythologica.ro/legenda-lui-mos-craciun/

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 3,623 times, 1 visits today)

2 thoughts on “Craciunul – Traditii pagane in crestinism”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.