Cele Cinci Elemente

Probabil ati vazut filmul “The fifth element”, poate chiar ati vazut diverse filme cu vrajitoare, demoni si alte fiinte supranaturale unde se invoca Puterea Celor Cinci Elemente sau poate doar ati auzit de feng-shui. Adevarul insa e …. departe de adevar.

Supranumite Cele Cinci Elemente Chinezesti sau Teoria Celor Cinci ElementeQigong,  elemente feng-shui primordiale sau principii, Cele Cinci elemente esentiale ale vietii, sau mai simplu Cele Cinci Elemente ale Naturii –  au starnit multa curiozitate si au facut valuri de cerneala sa curga in lumea occidentala si nu numai. Teoria chineza privitoare la Cele Cinci Elemente, prima de acest gen, ar data din milieniul al II-lea i.e.n si ar fi aparut intr-un mic tratat, care trece drept cel mai vechi din filosofia chineza: Hong-Fan.

Cele Cinci Elemente sunt: apa, focul, lemnul, metalul si pamantul; ele corespund cu primele cinci numere: 1-2-3-4-5.

Aceste elemente sunt in relatie de concordanta in timp si spatiu:

apa, cu cele de jos, cu iarna si Nordul;

focul, cu cele de sus, cu vara si Sudul;

lemnul, cu primavara si cu Estul;

metalul, cu toamna si cu Vestul;

pamantul se afla in centru, oferindu-si sprijinul tuturor celorlalte puncte cardinale si elemente.

La chinezi, fiecare element mai corespundea si unui animal, unui organ, unei culori, unei plante, unui mod al scarii muzicale pentatonice sau unei planete, lucru ce i-a determinat sa afirme ca tot ce exista pe pamant se poate afla sub dependenta unui element.

Fireste, era de neconceput sa vrei sa pui in miscare elementele, fara sa te raportezi la influenta activa a principiilor yang si yin. Cele Cinci Elemente actioneaza unele asupra altora, nascandu-se rand pe rand unul din altul sau distrugandu-se unul pe celalalt. Principiul acesta de clasificare si de identitate raspunde nevoii de a stabili o armonie intre viata umana si viata cosmica; yin si yang avand rolul de a insufleti aspectele aflate in opozitie din cosmos, adica elementele care-l compun, este limpede ca teoria Celor Cinci Elemente nu poate fi conceputa in afara lor.

La greci, ca in majoritatea mentalitatilor traditionale, elementele sunt patru la numar: apa, aerul, focul si pamantul. Dar acestea nu sunt defel ireductibile unul fata de celalalt; dimpotriva, se transforma unele in celelalte (Platon). Mai mult, provin unele din celelalte conform unei precizii care o atinge pe aceea a rationamentelor matematice. De aceea, teoria lor este legata, la Platon in Timaios, de aceea a ideilor si numerelor. Fiecare din aceste elemente se subimparte in diferite varietati in functie de amestecurile care se obtin. Se deosebesc astfel trei tipuri de foc: flacara ce arde, lumina si eterul care va fi adaugat aerului sau focului.

Aceste elemente isi au corespondenta in simbolistica bazata pe analiza imaginarului. Fiecare dintre ele este un principiu calauzitor spre o alta realitate decat a lui insusi. Intrebarea era de unde vin aceste imagini? De ce au fost alese de cei din vechime tocmai aceste elemente? Ce anume le defineste? Ce era in mintea celor care le-au ales?

Gasim toate aceste raspunsuri in lucrarile lui Gaston Bachelard care ne arata cum de imaginea aerului se afla la baza oricarei psihologii ascensionale care cunoaste prin ea insasi contrariile ei in elan si cadere, asa cum cele patru elemente corespund celor patru temperamente, apa celui limfatic, pamantul celui irascibil, aerul celui sanguin, focul celui nervos.

Cele patru elemente se afla la baza a ceea ce Bachelard a numit imaginatia materiala, aceasta uluitoare  nevoie de intelegere mai profunda, care, dincolo de nevoia de intelegere, de seductia pe care o exercita atractia formelor, va gandi materia, va visa materia, va trai in materie sau – ceea ce inseamna acelasi lucru – va materializa imaginarul. Fiziologia imaginatiei, mai mult decat anatomia, asculta de legea celor patru elemente. Aceste elemente sunt motorul miscarii, ele contribuind la o asimilare profunda a realului imprastiat in formele sale. Analiza lui Jung reia distinctia traditionala intre principiile active si masculine aerul si focul si principiile pasive si feminine apa si pamantul. Diferitele combinatii dintre aceste elemente si legaturile dintre ele simbolizeaza infinita complexitate si diversitate a fiintelor sau a manifestarilor, dar si neincetata evolutie de la o combinatie la alta, in functie de elementul predominant. In planul launtric si spiritual sunt de asemenea evocate transformarile psihice determinate de fiecare principiu calauzitor al unui element. Focul apare astfel ca elementul-motor care transforma.

Luarea in considerare a elementelor drept simboluri leaga astrologia de invatatura marilor filosofi din antichitate: Pitagora, Empedocle, Platon, Aristotel, care sustin ca diverse fenomene ale vietii sunt reductibile la modul de a se manifesta al elementelor care, la randul lor, determina esenta fortelor din natura. Ele indeplinesc opera generatoare dar si distructiva. Fiecare se naste din alte doua principii fundamentale si ciclul incepe cu primul element – Apa si se termina cu ultimul – Pamantul. Astfel avem cele patru anotimpuri, cele patru momente principale ale zilei, cele patru sisteme, cele patru stadii ale vietii. Principiile cu care opereaza alchimia, astrologia si disciplinele ezoterice au la baza lor aceste valori universale.

Simbolistica masonica a stabilit un tabel de corespondente intre principalele trepte ale ascensiunii initiatice si aceste elemente. In initierea masonica, noteaza Jules Boucher, viitorul mason iese mai intai din pamant. Este apoi, rand pe rand, purificat de aer, apa si foc, eliberandu-se astfel, treptat, de viata materiala, de filosofie, de religie si atingand, in sfarsit, Initierea absoluta. Acelasi autor ne aduce la cunostinta asemanarile intre aceasta initiere si astrologia traditionala.

Ar fi interesant de observat ca traditia mistica musulmana (sufi) stabileste intre cele patru stadii ale evolutiei initiatice si cele patru elemente raporturi strict contrare, ceea ce se explica astfel:

– realitatea aparenta fiind doar o iluzie, nu are nicio materialitate – ii corespunde elementul Aer (simbolizat prin volute);

– cel care o porneste pe o cale a perfectiunii (tarik) incepe prin a arde in el toate imaginile acestei realitati iluzorii – elementul Foc (simbolizat prin fulgere);

– datorita acestei alegere, el ajunge sa surprinda realitatea divina si unica, mai intai prin ceea ce exista in ea mai curgator si instabil – elementul Apa (simbolizat prin valuri);

– ajunge, in sfarsit, sa se identifice cu realitatea totala si unica, Hak, divinitatea, singura care este cu adevarat solida – elementul Pamant (simbolizat prin patrate).

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 12,790 times, 1 visits today)

4 thoughts on “Cele Cinci Elemente”

  1. Pingback: Despre via?a la sat în ton cu litera „s” | Adela Maria Talpes

Leave a Reply to Veronika Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.