Cartile ascunse ale omenirii – cartile Diavolului

Cartile ascunse ale omenirii – cartile Diavolului

Fie ca au fost furate, arse, duplicate, distruse intr-un fel sau altul, cenzurate sau chiar interzise, in articolele ce vor urma vom de vorbi despre un alt fel de carti.

Cartile ascunse ale omenirii – cartile Diavolului

Carti speciale, carti unice, carti care au schimbat gandirea, au dat nastere unor noi idei, culturi sau chiar religii. Cartile ascunse ale omenirii – cartile Diavolului sunt considerate adesea de Biserica si public carti blestemate sau carti interzise.

Unele sunt foarte controversate, altele sunt considerate minciuni si exagerari, unele au de-a face cu teoria panspermiei sau cu cea  conspiratiei, altele vorbesc de lumi noi, precum si de o gandire in sine, de unirea religiilor, de hermetism sau kaballa.

Multi au incercat sa le descrie, sa le ridice altare sau sa le defaimeze.

Vom incerca sa fim cat se poate de obiectivi privind Cartile ascunse ale omenirii – cartile Diavolului – in actiunea noastra si ne vom baza numai pe faptele reale din mai multe surse cunoscute si de incredere.

De-a lungul vremii, ideea cartilor interzise sau chiar blestemate a fascinat pana la nebunie si obsesie. De cele mai multe ori aceste tomuri au inspirat numerosi oameni de cultura. Odata cu trecerea secolelor, numeroase carti au fost distruse in mod sistematic, dupa ce au fost etichetate ca fiind “interzise”.

Chiar Vaticanul a creat o lista cu astfel de lucrari, cunoscutul “Index Librorum Prohibitorum”. In perioada Inchizitiei, simpul fapt de a vedea sau de a atinge o astfel de lucrare putea fi si era adesea pedepsit cu moartea.

In prezent, cartile vechi cu subiect interzis, in special cele care trateaza domeniul demonologiei, sunt considerate ca fiind cele mai valoroase si se gasesc in topul preferintelor colectionarilor.  Acest lucru se datoreaza in principal raritatii acestui tip de carte, lucru care ii sporeste mult valoarea.

Astfel de carti au fost catalogate intr-un moment al istoriei ca fiind “interzise” de catre una sau de catre ambele autoritati principale ale vremii, anume, Biserica sau Statul. Din aceasta cauza, cartile au fost vanate si arse, in cele mai multe cazuri, impreuna cu autorii si posesorii lor.
In trecut, existau chiar gravori considerati “interzisi”, din simplul motiv ca acceptau sa realizeze gravuri pentru astfel de lucrari. Unii dintre acestia erau chiar foarte talentati si ar fi avut sansa de a ajunge in topuri, daca ar fi refuzat aceste comisioane.

Dovada talentului lor poate fi admirata si astazi, in lucrarile care au supravietuit. Un astfel de exemplu sunt gravurile de tip “Danse Macabre”. Cea mai cunoscuta astfel de gravura este, probabil, cea a lui Michael Wolgemut, din lucrarea “Liber Chronicarum” (1493). Aceste gravuri ii reprezinta pe Zeii Mortii dansand cu oameni din toate straturile sociale. Este sugerata astfel, intr-un mod subtil si elegant, ideea egalitatii mortii.

La momentul cuvenit, fie mai devreme, fie mai tarziu, moartea vine pentru fiecare, fara sa tina cont de bogatie sau de statutul social. In gravurile lui Guy Marchant, din “La Danse Macabre des Hommes et des Femmes” (1486), Zeii Mortii danseaza cu femei si barbati, adulti si copii, doamne de la curte si servitoare, regi si papi deopotriva.

In general, reprezentarile Mortii ca entitate nu au fost niciodata pe placul Vaticanului, acest tip de lucrari fiind imediat interzise. Foarte frecvent erau interzise si lucrarile care contineau asa-zisele “adevaruri suparatoare”, care includeau descoperiri considerate periculoase, adevaruri stiintifice, idei sau cunostinte diferite de ceea ce era vazut ca fiind acceptabil la acea vreme de catre biserica.

Ideea de “carte blestemata” a aparut ca urmare a ingeniozitatii reprezentantilor Bisericii in eliminarea posesorilor unei anumite carti interzise. Paginile respectivei carti erau otravite, folosindu-se un praf special, obtinut din sporii unei ciuperci otravitoare. In primele zile dupa otravire, persoana care atingea paginile putea doar sa se simta rau. Dar, acest praf avea proprietatea de a deveni din ce in ce mai periculos, odata cu trecerea timpului. Astfel, dupa cateva luni, o simpla atingere a paginilor era suficienta pentru a cauza moartea. In acest fel, se putea starni panica cu privire la o anumita carte, care apoi era evitata si, in final, distrusa.

Cartile ascunse ale omenirii – cartile DiavoluluiVom trece cu aceasta ocazie prin:

cartea lui Guazzo care a stat la baza procesului vrajitoarelor;

Corpus Hermeticum;

De umbrarum Regis si Delomelanicon, cartea diavolului

Divina Comedie  de marele Dante Aligheri

-celebrul  “ciocan al vrajitoarelor” – Malleus Malleficarum, Maleficas & earum haeresim, ut phramea potentissima conterens.

-preoti si pacatele lor –  Ludovico Maria Sinistrari

– de Vermis Mysteriis

Picatrix sau influenta araba in lumea magica si astrologica a secolului al IX-lea si cum au ajuns acestea la noi

evanghelia vrajitoarelor sau felul in care s-a nascut wicca de azi

carti blestemate carti interzise

Cum s-au scris grimoarele si alte carti de magie? E simplu. Antichitatea latina tarzie si cea Greco-romana si-a transmis divinatiile, astrologia si alte forme de a citi viitorul sau de a controla natura intr-o forma sau alta catre kabalistii evrei si alchimistii arabi, putin mai evoluati si infatuati de cunostintele lor.

Acestea s-au transmis din ce in ce mai pervertite, mai secrete si mai codificate catre savantii Renasterii. Acestia n-au mai putut cunoaste/recunoaste caracterul abstract/ascuns al lucrarilor si le-au luat de bune transmitandu-le mai departe sub forma unor kabala sephirote, a unor grimoare atribuite lui Solomon sau altor magi crescuti aievea prin Evul Mediu tarziu.

Fara a mai lua in considerare acest lucru, cartile cu subiect interzis raman un subiect deschis. Mereu, intr-un loc ascuns sau uitat, pot fi gasite alte astfel de carti, pe care umanitatea considera ca le-a pierdut demult. Studiul acestora poate completa insa cunostintele actuale sau poate deschide noi directii de dezvoltare pentru stiinta moderna.

  • Author Posts
Editor-in-Chief Archaeologist Mythologica
Autor si cercetator independent, specializat in istoria religiilor, mitologie, istorie antica si religie comparata, cu studii la Universitatea din Pennsylvania, Catalin ne arata calatoria rasei umane si cum sa intelegem mitologia prin ochii stramosilor nostri.

Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.

 

(Visited 1,870 times, 1 visits today)

2 thoughts on “Cartile ascunse ale omenirii – cartile Diavolului”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.