Niciun proces si nicio executie din istorie n-au avut impactul celor ale lui lisus, in lerusalimul ocupat de romani, de acum 2 000 de ani. De atunci, uciderea lui lisus a ajuns sa fie considerata o executie aproape similara unei crime. Dovezile istorice sugereaza ca exista trei suspecti principali:
- Caiafa, marele preot al templului din lerusalim,
- Pilat din Pont, guvernatorul roman al ludeei si,
- în mod surprinzator, însusi lisus a fost profund implicat în propria moarte.
Cine a fost responsabil pentru moartea lui lisus?
Vom cauta in acest demers vinovatii. Si, de asemenea, vom incerca pe cat posibil sa pastram pe cat posibil latura istorica si obiectiva a faptelor. Vom vorbi despre Iisus, liderul istoric, carismatic, nu despre profet. Vom pune dovezile arheologice cap la cap si nu vom discuta sau argumenta despre fiul lui Dumnezeu sau alte basme copilaresti. Istoria lui Iisus este plina de enigme. Plecand de la intrebarea divinitatii pana la anii pierduti care nu sunt consemnati istoric nicaieri, disputele academice, fanatic-religioase sau de alta natura cad ca o avalansa. Vom incerca sa raspundem celor mai alarmante.
Procesul si crucificarea lui lisus au fost dramatice, rapide si brutale. Pentru a examina dovezile, trebuie sa ne intoarcem în saptamana de dinaintea uciderii lui lisus.
Ce s-a intamplat in lerusalim, anul 30 d.Ch.
Mii de oameni se aduna în oras, pentru a sarbatori Pastele. Iisus, un rebel din Galileea are un impact colosal. lntra in oras pe magar, îndeplinind vechile profetii privind sosirea lui Mesia. A doua zi, în marele templu, lisus îi ataca pe cei ce schimba bani, pentru ca pangaresc un loc sfant.
Marele preot al templului organizeaza o întrunire secreta. Se stabileste ca lisus e o amenintare fata de puterea si autoritatea lor. Trebuie oprit. A doua zi, romanii sunt alertati. Pentru ei, lisus ar putea fi liderul unei revolte împotriva lmperiului Roman. În acea noapte, lisus e arestat în gradina Ghetsemani, de catre garzile templului. E adus sa fie judecat de catre Caiafa, marele preot, si apoi de catre Pilat din Pont, guvernatorul roman. In mai putin de 24 de ore, lisus e condamnat la moarte prin crucificare.
Exista trei suspecti importanti si sunt dovezi serioase contra tuturor. Principalul suspect e Caiafa, marele preot al templului din lerusalim.
”Amprentele” sale sunt peste tot si avea motive sa-l vrea pe lisus mort. Caiafa era cel mai puternic preot din istoria ludeei.
Avea o influenta enorma în lerusalim. Era mare preot de 18 ani, cand perioada medie de detinere a functiei era de patru ani.
Avea talente politice extraordinare, precum si capacitatea de a coopera cu succes cu romanii, conducatorii ludeei. Caiafa e o figura enigmatica. Caiafa e un aristocrat bogat. Provine dintr-o familie de preoti si are relatii.
Are un prestigiu enorm în lerusalim, datorita pozitiei sale. E marele preot al templului din lerusalim. Asta înseamna ca e în varful societatii iudaice. Desi ludeea era controlata de romani, legile civile si religioase se aflau în mainile Sanhedrin-ului, consiliul evreiesc suprem.
Avea 71 de membri, majoritatea înalti preoti, si era prezidat de marele preot, Caiafa. Romanii numeau un guvernator, care îl numea pe marele preot. În cazul de fata, Caiafa si Pilat aveau o relatie foarte amiabila. Marele preot, Caiafa, si ceilalti preoti, depindeau întru totul de aprobarea romanilor. Pentru a o avea, trebuia sa mentina ordinea în societate. Pozitia si puterea puteau fi pierdute de Caiafa si de înaltii preoti, daca oamenii începeau sa-l urmeze pe lisus. În ludeea s-ar fi putut instala nelinistea, poate chiar s-ar fi starnit o revolta si ar fi putut pierde si ceva mult mai concret. Arheologia ne demonstreaza ca, desi erau preoti ai templului, Caiafa si partenerii sai traiau în lux. Casele care au fost excavate si care ne-au fost de ajutor au fost gasite în vechiul oras, în cartierul evreiesc. Au fost descoperite sub ruinele unor case moderne, ce erau renovate. Calitatea lucrarilor în aceste case antice era foarte inalta. Cei care locuiau aici aveau bani. lnterioarele erau bogat decorate, cu podele de mozaic, tavane pictate si mobila eleganta. Toate acestea sugereaza ceva în legatura cu stilul lor de viata. Aveau mult loc, locuiau în camere mari, mult mai mari decat te-ai fi asteptat sa gasesti in casele antice. Pe masura ce arheologii sapau sub podelele acestor case bogate, faceau o descoperire si mai importanta. Au gasit o baie rituala. Toti evreii foloseau o baie rituala, pentru a se purifica inainte de orice gest de venerare. Dar aceste case aveau atat de multe bai rituale, incat nu puteau apartine decat inaltilor preoti. Aceasta descoperire a indicat inca ceva ce putea pierde Caiafa: o afacere profitabila. Conform legilor evreiesti, mai toti oamenii care soseau la lerusalim pentru a sarbatori Pastele erau considerati impuri. Asta insemna ca, daca in trecutul recent ai intrat în contact cu ceva impur, cum ar fi un cadavru, sau daca facusesi sex cu o femeie aflata la menstruatie, era necesar sa te purifici. Inainte sa intre in templu, toata lumea trebuia purificata intr-un ritual.
Scaldarea in apa unei bai rituale asigura purificarea Preotii amplasasera baile rituale strategic, langa templu. Toata lumea, chiar si cei mai saraci, plateau pentru aceste ritualuri, care nu erau ieftine. Ronny Reich a gasit 150 de bai rituale în jurul templului. Era un fel de manie, adaugau tot mai multe obligatii. Trebuie sa fii pur pentru asta, trebuie sa fii pur pentru aia. Fiecare regula cerea mii de bai rituale din partea oamenilor. De aceea, trebuia sa ofere tot mai multe mijloace.
Din acest motiv avem atat de multe asemenea instalatii. Baile trebuie sa fi adus un venit considerabil preotilor. Dar lisus spunea ca asemenea ritualuri elaborate si costisitoare sunt inutile. Intregul sistem al templului era proiectat pentru a aduce venituri din actiuni simple, precum purificarea, iertarea pacatelor marunte. E clar ca acesta e un motiv de disensiune clara intre lisus, templu si inaltii preoti. El a declarat ca Regatul Domnului are portile deschise si fara acele ritualuri de purificare. El a deschis Regatul Domnului cersetorilor, pacatosilor, celor care nu-si permiteau sa plateasca ritualurile si sacrificiile, astfel incat oamenii primeau binecuvantarea Domnului fara sa plateasca templului. Dar lisus nu ataca doar controlul preotilor asupra economiei. Crestea miza in ochii evreilor de peste tot. Submina direct autoritatea lui Caiafa.
Caiafa mentinuse un control destul de riguros asupra vietii religioase a evreilor, nu numai a celor din lerusalim sau din ludeea, ci a comunitatii evreiesti din lumea intreaga. lisus nu era primul rebel evreu care îl provoca. Dar, de data asta, Caiafa avea motive serioase sa-si faca griji. lisus alesese cea mai periculoasa saptamana in care sa-l provoace: Pastele, cea mai mare sarbatoare din calendarul evreiesc. Pelerinii veneau la lerusalim din toata lumea, chiar si din Babilon si din ltalia. In fata unei asemenea multimi, Caiafa nu-si permitea sa fie umilit. Desi nu exista documente care sa ateste
numarul oamenilor aflati la lerusalim in timpul Pastelui, un indiciu important e numarul de miei sacrificati.
Ce spune istoria despre moartea lui Hristos?
lstoricul Josephus, din secolul l, spune ca inaltii preoti au numarat la un Pasti 255 600 de miei ucisi si mancati. Au spus ca un miel hranea 10 oameni. Multimea aflata in acea saptamana la lerusalim putea numara si 2,5 milioane de oameni.
Orice atac asupra autoritatii lui Caiafa ar fi fost devastator. Inaltii preoti si Caiafa erau ingrijorati din cauza lui lisus. Orice fel de predicator care vine la lerusalim, cand erau atat de multi oameni ca de Pasti, era o posibila amenintare. Pe de o parte îi îngrijora autoritatea lui, faptul ca avea multi simpatizanti, faptul ca oamenii il ascultau mai mult decat pe ei.
Dar un motiv de îngrijorare mai serios era ce putea face lisus templului. Daca starnea o revolta in templu? E posibil ca lisus sa fi fost cunoscut de catre Caiafa si de catre inaltii preoti. Putine scapau atentiei lor. De Pasti, ii urmareau orice miscare.
Era o situatie exploziva. În templu, lisus a facut prima mutare. I-a acuzat pe cei ce schimbau bani si pe vanzatorii de porumbei de santaj si de transformarea templului intr-o vagauna a hotilor. Dar aceasta actiune era si un simbol puternic. lisus spunea ca Dumnezeu avea sa distruga templul si coruptia din el. Inaltii preoti trebuie sa fi fost foarte alarmati sa vada aceasta demonstratie si atatea tulburari in curtea templului, tocmai de Paste. Templul e locul in care domneau inaltii preoti. Ei indeplineau sacrificiile in numele poporului si, pentru ei, gesturile lui lisus erau o blasfemie. Era un gest arogant. Tipul crede ca poate sa intre în templu si sa faca asa ceva. E o insulta. E un gest care demonstreaza nemultumirea fata de situatia actuala.
A actionat in fata multimii, a sute de martori. Cred ca asta i-a deranjat foarte mult pe Caiafa si pe consiliul sau si le-a aratat ca lisus e periculos.
Poate ca cea mai potrivita exprimare pentru pericolul în care se aflau e aceasta: ”Daca a facut asta, cine stie ce o sa mai faca? E de necontrolat.”
Dar ce faci cu un om de necontrolat, carismatic si cu multi adepti? Il opresti. Si asta si-a propus Caiafa sa faca.
Urmeaza…
- Biography
Catalin Stanculescu Ph.D. is an independent researcher and historian specializing in mythology, ancient history, sacred sites, comparative religion, and ancient philosophy. Catalin is the author of numerous articles on sites like www.mythologica.ro or www.descopera.org based on mythology in romanian language.
Pingback: Invierea lui Iisus si Pastele: adevar si legenda? - Mythologica.ro
5
Pingback: Iisus n-a inviat niciodata – iata ce spune stiinta | Mythologica.ro