Star Wars: Ultimul Jedi

A aparut si Ultimul Jedi. Ce-i drept, fanii francizei celebre Star Wars il asteptau de mult. Si acest moment este la fel de bun ca oricare altul sa revedem intreaga serie. Nu pentru ca ne-ar trebui cu adevarat vreun motiv sa facem asta. Ci pur si simplu pentru ca putem.Cu aceasta ocazie, Mythologica va prezenta, in premiera, un articol intreg despre Mitologia si Religia din franciza Star Wars. Vom face o incursiune in acest gigantic univers al lui George Lucas si vom face lumina.Ii avem pe cei doi protagonisti – Darth Vader si Luke Skywalker, despre care am mai vorbit in Lupta dintre bine si rau.Deasemenea, daca vreti sa revedeti sursa care a inspirat intreaga franciza vizitati Valerian si orasul celor o mie de planete (Un SciFi epic, o banda desenata veche si motive de inspiratie fantastica. Iata ce impartaseste filmul “Valerian si orasul celor o mie de planete” cu celebra banda desenata)

Religia si Star Wars

mitologia star warsMulti au pretins ca Star Wars nu are religie, ca merge dincolo de granite. Dar nu ne putem abtine de la semnificatiile religioase ale seriei Star Wars.

Continuarea “Star Wars: Episode I — The Phantom Menace,” sau “Amenintarea Fantomei” a generat o adevarata nebunie si a dat startul pentru cele mai riguroase si academice cercetari in domeniu. Universul lui George Lucas a fost pus sub lentila. S-a discutat despre cercetarea in domeniul inteligentei artificiale si chiar despre Dumnezeu.

Desi Lucas a vorbit clar si raspicat intr-un interviu cu Time Magazine. El s-a indepartat de orice presupuneri, insa filmele sale au acel sentiment profund religios. Insa a admis ca Forta este o reprezentare a lui Dumnezeu. Iar Partea Intunecata – Dark Side – este o metafora pentru raul care exista, intotdeauna adormit, in toti oamenii.

Exista aceasta tema recurenta privind batalia dintre bine si rau, dar si tema rascumpararii, pocaintei si puterea credintei. Filmele sunt cel putin embrionul unui nucleu teologic si filosofic. Acest spirit de lupta, antiteza bine-rau a creat numerosi fani ai francizei.

Iar discutia nu se rezuma doar la zelotii Star Wars. Chiar Jonathan Young, un renumit psiholog si mitolog ce a fondat Arhivele Joseph Campbell din Carpinteria a tinut de curand o lectura despre Star Wars la Harvard. Star Wars devine mai mult decat un mit modern. Devine o lectie, un simbol, o nazuinta, un cod de a trai in societatea moderna. Ne dorim sa existe un cavaler mereu in armura alba ce invinge raul.

Se crede ca Campbell a fost principalul influentator al lui George Lucas in cazul filmelor Star Wars.  Young percepe filmele ca un cufar plin de comori si principii ce pot fi aplicate in viata de zi cu zi.

Filmul Star Wars ne ofera ilustratii ale tentatiei, scurtaturi in drumul spre putere. Morala inseamna a gasi in tine disciplina de a rezista falselor bogatii si a ramane mereu pe calea dreptatii si adevarului. Dedicatia catre adevaratul scop.

Simbolurile religioase sunt aproape la fel de numeroase ca si extraterestrii lui Lucas. Darth Maul, lordul cu fata intunecata si incornorat, pare a fi insusi diavolul. Obi-Wan si micul Yoda dezvolta o prezenta aproape angelica, de invatatori si mentori. Cand Obi-Wan il consiliaza pe tanarul sau student sa simta Forta, scena pare rupta dintr-o biserica.

Avem Forta in noi la fel cum unii teologi spun ca il avem in noi pe Sfantul Spirit – Sfantul Duh. Forta este una dintre cele mai nobile calitati pe care o cultura o poate oferi. Este acea inspiratie divina spre care ne indreapta religia.

Restaurarea ordinii in Star Wars

Oamenii cred ca Star Wars are inclusa o adevarata filosofie. Poate pentru acelasi motiv pentru care cred in semnificatia viselor. Insa ei isi asuma doar anumite concepte care nu sunt imbratisate de intreaga societate sau de liderii societatii si nu poti fi cuantificate prin stiinta sau istorie.

Povestile lui George Lucas din Star Wars sunt un prolog ce releva o noua perspectiva asupra universului. La fel ca parabolele din Biblie, filmul Star Wars ofera o explicatia a viciilor si virtutii.

Cand mergi sa vezi Star Wars e ca un fel de ritual. Ca si cum ai merge duminica dimineata la biserica. E ca un fel de venerare religioasa a psihicului, conchid psihologii si mitografii.

Mitologia si Star Wars

mitologia star warsTrebuie sa recunoastem ca Star Wars are anumite elemente deosebit de interesante si care ne fac curiosi. Ne fac sa vrem mai mult, ne fac sa ne dorim ca saga sa nu mai aiba sfarsit. E ca un basm intergalactic, de proportii imense. Chiar daca ne-am rataci in sistemele solare si creaturile sale, nucleul sau vital ramane mereu acelasi.

Iar mitologia si latura sa spirituala sunt la o scara inca de neconceput. Au existat multe discutii referitoare la dimensiunile mitice ale filmului. Care sunt implicatiile povestii si la ce trebuie sa ne asteptam? Ce rezerva domeniului spiritualului?

La inceputul seriei, putem vedea o nava spatiala ce infrunta intunericul si spatiul rece dintre planete. Apare o criza, iar doi cavaleri Jedi merg sa ajute. Chemarea aventurii este similara in toate aceste filme. Ea se potriveste experientei cunoscute pana atunci. Evenimentele care ne imping sa ne autodepasim incep de obicei cu vesti proaste. Ceva ne cheama sa rezolvam o problema, sa supravietuim sau sa ne chinuim, sa trecem peste un obstacol. Insa, prin acest proces dificil, gasim in noi puterea de a merge mai departe, de a rezista, de a infrange tentatia.

Daca ne gandim la teme arhetipale, vom regasi numeroase elemente mitologice in Star Wars. Nu este deloc dificil sa citesti si sa intelegi episoadele povestii ca lectii de intelepciune. Cheia esentiala pentru dezvoltarea si intelegerea intregii povesti este acolo. Toti cautam intelesul experientei umane. Imaginatia mitica este esentiala si poate fi mereu readaptata si simbolic transpusa. Lectiile de viata de aici sunt abundente.

Mai mult decat atat, temele mitologice se impletesc cu cele psihologice. Chiar de la inceputul povestii, exista intrebari universale. Care sunt efectele pe termen lung ale sclaviei? Literal sau figurativ? Care este efectul pe termen lung al fricii si ce face asta caracterului unui om si cum afecteaza alegerile sale?

Fiecare episod-cheie are un caracter principal. Caracterul cheie din Amenintarea Fantomei este Anakin Skywalker. Cel care va deveni unicul Darth Vader si tatal salvatorului Luke Skywalker. Marele Maestru Qui-Gon Jinn, personajul jucat de Liam Neeson este prezenta dominanta a acestui episod. La acea data tanarul Obi-Won Kenobi va deveni si el un mare maestru si il va calauzi pe Luke. Si Amenintarea Fantomei aduce cu sine si caractere feminine importante.

Forta ramane un element central in aceasta aventura galactica. Intr-un articol recent, Bill Moyers si George Lucas discutau despre natura Fortei. Si se pare ca tocmai Forta este acel element care le ofera filmelor Star Wars mai multa autenticitate decat orice film SF bine facut. Aceasta energie misterioasa este cheia catre magia povestii.

Cavalerii Jedi descriu aceasta Forta ca un camp energetic ce sutine toate creaturile vii. Un individ poate simti Forta ca intuitie, sau ceva spiritual. Este ceva dincolo de abilitati personale sau intelepciune. Atunci cand spunem ca ne ascultam vocea interioara sau daca folosim un limbaj mai traditional, ca Sfantul Duh, credem in ceva superior. Incercam sa atingem un camp de energie mult mai mare, apelam la cunoastere. Cand un Jedi il sfatuieste pe discipolul sau sa creada in Forta, sa aiba incredere in ea, el ii spune sa nu-si puna toata increderea in ceea ce stim. Exista mistere si puteri care sunt mai mari decat intelegerea noastra.

Jedi sunt inaltii preoti ai Fortei. Dar si cavalerii nobili ai timpului lor. Istoria Jedi incepe din timpuri vechi ca un grup de studiu teologic si filosofic. Dupa multa consideratie, au adoptat ideea de a lupta pentru un principiu nobil.

Cand devenim una cu valorile si energiile de dincolo de simturile noastre practice, efectul asupra vietii noastre poate fi enorm. Ascultand vocile din adancul nostru putem schimba orice. Linistea si meditatia la care indeamna Jedi poate duce la chemari nobile, la constientizarea nevoilor altora. Puteti crede ca a invata pe altii nu ofera prea multe satisfactii, dar ganditi-va la chipul unui copil care invata ceva nou si la multumirea acestuia. A ne lasa pe mana emotiilor si valorilor ne poate duce in directii surprinzatoare.

In filmele Star Wars sunt adesea folosite razboaiele ca motive exterioare pentru modificari interioare. Eroii pot aparea de oriunde. Un baiat incearca sa-si castige libertatea. Ne putem prabusi si renunta sau putem lupta si sa ne ridicam la nivelul ocaziei.

Eroul din noi: ce ne invata Star Wars?

In aceasta postura mitologica, eroul va avea nevoie de invatatori si aliati. El va trebui sa treaca pragul ca in orice aventura. Sa se maturizeze. Sa accepte provocarile societatii. Apoi va trebui sa faca saltul de credinta. Eroul poate incepe aventura din multe motive. Ele pot include detalii personale, familiale, probleme universale, libertatea personala sau chiar demnitatea. Familia poate fi si simbolica. Aceasta imagine a familiei poate simboliza felul in care noi si vietile noastre se impletesc cu ale altora in tot felul de situatii. Freud ne-a aratat cum vietile celor de dinaintea noastra ne influenteaza emotional pana in prezent. La fel ca undele facute de o piatra intr-un lac linistit.

Calatorul poate cauta o experienta transcendenta. Initiatul cauta sa se descopere pe sine. O anumita rana poate cauta vindecarea. Un razboinic solitar nu va indeplini misiunea. Este nevoie de spirit de echipa, de familie. Calatoria initiatica nu este destinata sa fie solitara. Aventura este intotdeauna un efort colectiv. Nu este vorba de glorie personala. O parte importanta a lectiei este sa ne amintim ca nu suntem niciodata singuri. Nu putem rezolva problema singuri. Avem nevoie de ghizi, aliati, prieteni. Oricine, oricat de marunt poate aduce o contributie. Vedeti cazul lui Jar Jar Binks. Exista multe povete aici despre mandrie, aroganta si umilinta.

Insa o parte din noi nu raspunde bine acesti chemari la aventura. La inceput, eroul nu este incantat de pericol. Nu este din cauza fricii, ci din felul in care ii faci fata. Negarea fricii este cea mai rea. Pentru ca atunci ea ne scapa atentiei, se furiseaza ca o umbra, care creste mereu, proiectata asupra altora.

Mentorii pot lua multe forme: un invatator batran, o vrajitoare inteleapta, un magician ciudat si misterios, precum Yoda. Cei intelepti ii ofera eroului ceva necesar in cautarea sa. Castigarea puterii este un proces plin de provocari si obstacole. Aici trebuie sa dovedesti caracter. Furia tineretii trebuie temperata. Pentru ca exista tradari si dezamagiri. Iar eroul trebuie sa invete sa le accepte si sa le depaseasca. La fel ca in viata reala. Cautarea este o calatorie lunga cu multe lectii. Trebuie sa cautam scopul si eroul nobil din noi.

Criza credintei

Si, in cele din urma, vine partea cea mai rea. Atunci cand eroul atinge punctul critic. Cel mai nefast moment. Acel cavaler negru al sufletului. Atunci cand toate par pierdute. Si acel moment, acea criza, poate dura ani. Este criza credintei din viata eroului. Daca vom supravietui acestui chin, acestui iad personal, vom putea infrange orice ne arunca viata. Putem intelege mai bine caracterul dupa ce l-am vazut in cel mai rau moment. Asta poate include esecul personal sau o pierdere. Aceasta este partea cea mai valoroasa din lectie si parte a calatoriei.

Calatoria nu este una doar in exterior, ci o calatorie de cunoastere, o calatorie a sinelui. Avem multe intentii care ne trag in parti diferite in momente diferite ale vietii noastre. Sa fim curajosi sau sa ne fie frica, sa iubim. Trebuie sa intelegem ca avem un loc si un timp al nostru.

Joseph Campbell ne-a arata ce inseamna sa urmaresti fericirea, acceptandu-ti chemarea. Usile se vor deschide acolo unde nu stiai ca sunt usi. Ajutorul va veni atunci cand nu stiai ca ai nevoie de el. Lucrurile vor deveni posibile.

Lupta cu masina

Valorile noastre cheie trebuie sa vina dinauntru. O poveste mitologice ne invata cum sa ne regasim. Tocmai de aceea este atat de interesant Star Wars. Pentru ca ne face sa ne dorim sa nu fim parte a masinii, sa ne ascultam acea voce interioara unica.

Noi stim ca Anakin va deveni intuncatul Darth Vader. Dar el trebuie sa-si infrunte raul. Aceasta este o alta tema universala. O parte a eroului este cea de antierou. Asta ne arata limitele. Asa invatam sa trecem peste imaginea de “erou bun”. Fiecare avem o parte rea. Dupa fiecare lectie, trebuie sa invatam lucruri noi.

Darth Vader – idealul negativ

darth vader

Inalt, intunecat si amenintator. Nu cred ca a exista si va exista inca un antierou atat de faimos. Si atat de urat, poate chiar iubit. Dar cu siguranta temut. Arhetipul eroului din miturile moderne.

In vara anului 1977, Darth Vader iese dintr-un nor de fum pe marile ecrane. Respiratia lui grea, aspra si mecanica, rezona cu intregul cinematograf. Pentru o secunda, lumea a impietrit. Iar apoi s-a auzit o voce, Vocea: ” Ce ai facut cu acele planuri?”. Apoi a zdrobit gatul unuia dintre ofiterii rebeli. Real, rau si corupt.

Dupa atatea decenii, amintirea intrarii lui Vader ramane senzationala.Un moment marcant nu doar in Star Wars, dar si in cinematografia si mitologia moderna.

Prowse, un campion englez la haltere, a ales partea intunecata cand Lucas l-a intrebat pe cine ar vrea sa joace. Alegerea era intre Chewbacca si Vader.

Prowse a spus ca din toate filmele, lumea isi aminteste mereu baietii rai, personajele negative. Caractere precum Goldfinger, Oddjob, Blofeld si Jaws au facut istorie. Si este adevarat. Nimeni nu il va uita pe Vader. Amintiti-va celebra replica: “Luke, eu sunt tatal tau.”“Luke, I am your father.”

Un baiat bun devine rau

Era ceva seducator la Vader, la fel ca alti celebrii antieroi precum Dracula, Michael Corleone si Scarface.

Vader este unul dintre baietii buni care a devenit rau. Cum poti sa-l urasti? Vocea lui James Earl Jones si teribilul costum. Si acea scena contina sa atraga oamenii. Cum poate un copil ajunge un monstru? Si cum isi poate urmari singurul fiu doar pentru a-l ucide?

Stii ca nu exista un final fericit, dar trebuie sa te uiti. Nu a mai existat ceva asemanator in istoria cinematografiei legat de mit, religie, morala si credinta. Este clar acum ca Lucas a creat din Star Wars un mit modern, un mit pentru societatea moderna de astazi.

In episoadele Star Wars: O Noua Speranta – “A New Hope”, Imperiul contraataca “The Empire Strikes Back” si Intoarcera Cavalerilor Jedi “Return of the Jedi”, Lucas spune povestea lui Luke Skywalker, eroul pozitiv. Este povestea eroului care se ridica si lupta impotriva imperiului malefic. Dar luat ca intreg, Star Wars este saga care vorbeste cu adevarat despre Darth Vader. Este vorba de ascensiunea si caderea lui Anakin, apoi pocainta lui Vader.

Lucas s-a inspirat din mitologie, religie, psihologie si imagini culturale populare si trecute. Vader este prototipul antieroului in care inca mai exista un strop de bine. In ciuda atrocitatilor de care se face vinovat. Sunt multe straturi dincolo de suprafata. Exista o lupta intre cele doua parti ale sale, mereu in conflict. Vader apeleaza la subconstientul nostru pentru ca intruchipeaza un anumit arhetip. Anume, arhetipul numit de Carl Jung “arhetipul umbrei”, o reprezentare a jumatatii intunecata a personalitatii fiecaruia.

Alte caractere precum Obi-Wan sunt inteleptul batran

Teme mitologice din Star Wars

In Star Wars au fost folosite teme mitologice la fel de vechi ca cele din povestile lui Beowulf si pana la Batman. Este aceeasi poveste spusa de mii de ori.

Forta este un element aproape de inspiratie Zen. Ea inconjoara, patrunde si uneste intreaga galaxie. Asemanarea lui Vader poate fi facuta prin conexiunea buddhista. In aceasta traditie buddhista, oamenii pot fi eliberati de starea demonica. Vader este eliberat de durere doar prin moarte.

Ca un pacatos, Vader poate fi mantuit. Sau poate continua ca Lucifer, la inceput si el inger. Si pe vremea lui John Milton si a Paradisului Pierdut, multi au crezut ca diavolul a fost portretizat prea convingator si convingator.

Vader a fost asemuit cu o masina din era industriala, cu un samurai razboinic. Cantecul-tema este cantat pe stadioane, devenind un adevarat mars militar. Vader ne atrage pentru ca toti suntem Anakin. Avem posibilitatea de a ne increde in propriul sistem de ghidare, in ceea ce unii numesc spirit, sau putem cadea prada tentatiei de a apela la valorile exterioare – valorile masinii.

Spectatorii pot relationa cu Vader. Are probleme cu dragostea, cu puterea. Are dificultati in a accepta lucruri asupra carora nu are control. Multi pot intelege aceste sentimente, tocmai de aceea pot intelege personajul in ciuda faptelor sale.

Lucas crede ca ar putea sa-i impresioneze cel putin pe tineri. Trebuie sa devenim mai buni, sa invatam de la Vader.

Luke Skywalker – personajul pozitiv

La o parte, Ulise, iata ca vine Luke Skywalker.

Nimeni nu a dat 7 milioane de dolari sa il auda pe Homer citind Odiseea. Si nici nu s-au inghesuit la legenda regelui Arthur. Dar cand a aparut Star Wars nebunia a inceput.

Ere diferite, eroi diferiti. Insa filmele lui Lucas contin aceleasi mituri. Lucas a pretins mereu ca saga sa impleteste mitologia cu tehnologia. In loc de Scylla, il are pe Vader, iar Luke are mai multe in comun cu Thor decat ati crede.

Lucas a pus arhetipuri si legende in spatele personajelor sale. Star Wars este un exemplu de monomit, ideea apartinand lui Joseph Campbell. Povestile vorbesc pe intelesul tuturor. Vorbesc cuiva dinauntrul nostru, cuiva care vrea sa stie umea, sa faca ordine si sa inteleaga scopul. Miturile indeplinesc aceste dorinte intr-un fel in care tehnologia nu ar putea sa o faca.

Lucas a vorbit in public despre relatia cu Campbell si despre faptul ca il considera un mentor. Asadar, Star Wars a fost bazat pe Eroul cu o Mie de Fete, cartea lui Campbell.

Initierea lui Luke Skywalker, pasii sai de-a lungul episoadelor. Ideea chemarii la aventura, a calatoriei, a aliatilor si mentorilor, trecerea pragului si intoarcerea. Toate sunt elementele povestii lui Campbell. Elemente recunoscute in orice mit antic. Iar miturile inspira invatatura, uimire si recunoastere. Ele comunica un sens al ordinii universale si le arata oamenilor cum sa traiasca.

Eroul si aventura

Luke are un numar de caracteristici pe care le regasim in eroii mitici. Are o descendenta regala pe care nu o cunoaste si are puteri speciale pe care invatatorii i le descopera si antreneaza.

In mitologia clasica, eroul paraseste cu indoiala casa sau patria. In cazul lui Luje, planeta Tatooine. Cautarea si aventura sa il va duce spre un prag supranatural pe pamanturi ciudate. Un alt erou ii va fi de ajutor – Han Solo, print-o serie de provocari. Ca tricksteri ii avem pe C3PO si R2-D2.

In final, eroul trebuie sa invinga singur, sa infrunte intunericul si sa cucereasca. Asta inainte de a se intoarce la realitate, mai puternic si mai intelept.

Pentru Luke, intunericul era partea intunecata a Fortei, o spiritualizare cosmica –  un alt element apartinand Ciclului Eroului. Luke si Han-Solo, amandoi eroi egocentrici, vor ajunge prin Forta luptatori pentru dreptate.

Nimeni nu ajunge in aceasta viata puternic fara experiente. Si fara mentori. Ele sunt universale si pretioase. Exista mereu obstacole, dar premiul este pe masura – un elixir, lana de aur sau pacea galactica in acest caz. Gardienii pragului se opun mereu eroului – depinde de ei sa il impiedice. Iar acestia pot lua forma Meduzei, Mordred sau Jabba the Hutt.

Chiar dupa infrangerea gardienilor, eroii nu pot respira linistiti. Cautatorul trebuie sa treaca prin moartea si invierea initiatica. Luke este inchis in primul film, iar Han Solo este congelat. Experiente egale cu inghitirea lui Iona de balena.

Eroii sunt coplesiti de infrangere, ajung sa experimenteze moartea si sunt readusi la viata ca noi oameni. Aceasta este o experienta prin care trece fiecare individ mai devreme sau mai tarziu.

Dupa ce eroul invinge, poate incepe infruntarea finala cu antieroul, fie reala sau psihologica. Carl Jung, un mentor al lui Campbell ne arata si tiparul mitului. Va urma confruntarea cu arhetipul umbra – Darth Vader, intunericul ce inghite lumina.

Fiecare cultura are aceste teme si le recunoastem pe loc. Raul trebuie sa lupte cu binele.

Dincolo de mit

Miturile antice se bazau pe puterea povestii. Lucas a trecut dincolo cu Star Wars. Testul timpului ne arata asta. Putini au fost convinsi sa puna termenul “mit” langa “recentul” Star Wars. Desi nu este deloc nou. Dar un mit este un mit. Nu conteaza generatia sau epoca care ii da nastere. La fel ca Stapanul Inelelor.

Deasemenea, trebuie sa mentionam tendinta lui Lucas spre pacifism si reconciliere. Ceea ce difera de vechii eroi mitologici. Yoda si Obi-Wan il invata pe Luke sa foloseasca Forta pentru cunoastere si aparare. Iar tanarul Jedi isi va arunca arma in lupta cu tatal sau.

Si asta este o idee radicala. Pentru ca suntem obisnuiti cu eroi in armura, cu sabii, aroganti. Eroi ce lupta, ucid dragoni si omoara monstrii. Asta ne este familiar. Aceasta idee de a triumfa prin a nu lupta sau prin pasivitate ne este straina noua, occidentalilor. Este o idee tip zen, buddhista.

 

In final, ca un maestru povestitor, Lucas ne arata ca exista lumina dincolo de umbre. Este promisiunea binelui. Iar Darth Vader isi rascumpara greaseala. Si poate, de ce nu, este mantuit intrucatva. Aici Lucas poate fi plasat printre creatorii de mituri. Ceva mitic ca Star Wars nu va muri niciodata.

 

(Visited 35 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *