Naufragii inghetate in timp

“Marea nu a fost niciodata prietenoasa cu omul. De cele mai multe ori a fost complice la nelinistea umana “-. Joseph Conrad. Marea ne-a fascinat mereu. Poate pentru ca ne-a tinut intotdeauna departe de secretele ei. Cine stie ce mai putem descoperi in adancuri?

De milenii, apele deschise ne-au facut semn chemandu-ne sufletele aventuroase spre eliberare si, în multe cazuri, spre un destin implacabil. Urme ale acestor exploratori, eroi, sau simpli negustori pot fi înca gasite în oceanele noastre, iar scafandrii pot explora navele lor scufundate, care au fost în esenta, înghetate în timp .

Organizatia Natiunilor Unite estimeaza ca exista peste trei milioane de epave pe fundul oceanului. Pierdute, distruse, sau scufundate în mod deliberat, aceste epave sunt de interes pentru scafandri, arheologi subacvatici si vanatori de comori deopotriva.

“Epava rusa”
In afara Insulelor Zabagad, la sud de partea egipteana a Marii Rosii

Rus-Shipwreck-Red-Sea

Cunoscuta doar ca ” Epava rusa “, nava scufundata misterios a fost descoperita în 1988, sub optzeci de picioare (24 metri) de apa. Unii spun ca aceasta nava a fost “Khanka“, un trauler de pescuit care se crede ca s-a scufundat in zona. Dar prezenta de echipamente electronice, inclusiv un catarg de comunicatii, mai mult de doua sute de baterii, si diferite antene sugereaza ca nava a fost cel mai probabil folosita pentru supraveghere sau comunicatii. Zvonurile despre navele-spion îsi au radacinile în faptul ca sovieticii au preferat sa utilizeze nave comerciale, cum ar fi traulere de pescuit pentru a aduna informatii sub acoperire în anii 1950.

Doty
Lacul Michigan, Milwaukee, Statele Unite ale Americii

Stiri-Shipwreck

În octombrie 1898, o furtuna teribila a cauzat scufundarea mai multor nave si pierderea multor vieti pe Lacul Michigan. Una dintre acestea a fost Doty, unul dintre ultimele vapoare uriase construite pentru a transporta marfa peste Lacuri. Ea a fost în cele din urma redescoperita pe 16 iunie 2010, dupa ce a fost pierduta de 115 ani.

La acea vreme, ea a fost cel mai mare vas de lemn descoperit pe Lacul Michigan. A fost gasit la mai mult de trei sute de picioare (91 metri) de apa, epava era înca în picioare si intacta, adica porumbul transportat gata de a fi descarcat in conditii de siguranta. Doty este într-o stare uimitoare de conservare, datorita apei proaspete extrem de rece si adancimii foarte mari.

Presedintele SS Coolidge
În largul coastei Vanuatu, Pacificul de Sud

Screen Shot 2013-04-23 la 6.00.56 Pm

SS Presedintele Coolidge a fost unul dintre cele mai extravagante pacheboturi de lux construite vreodata. Pana în 1941 cand a fost convertit pentru a transporta trupe pentru efortul de razboi. Pachebotul a încercat sa ia trupe în portul de la Espiritu Santo, la 26 octombrie 1942 si a lovit doua mine. Au fost doar doua decese la bord, iar cea mai mare parte a trupelor au scapat in conditii de siguranta pe plaja.

Astazi, Coolidge este cea mai mare si cea mai accesibila epava de dimensiunea sa din timpul celui de-al doilea razboi mondial. În 2007, ea a fost listata ca una dintre primele zece site-uri de epave scufundate din lume, pentru vizibilitatea si accesul usor pe plaja.

Umbria
Marea Rosie

Gt8M0

Umbria a fost descrisa de scafandri ca “cel mai bun naufragiu din lume.” Înca foarte intacta, numai podelele din lemn au fost pierdute de-a lungul anilor, ceea ce face site-ul o mare atractie pentru scafandrii care doresc sa exploreze o bucata pastrata de istorie.

Lansata în decembrie 1911 ca o nava de croaziera, a fost în cele din urma cumparata de catre Italia si folosita pentru a transporta trupe în coloniile din Africa de Est. Cand al doilea razboi mondial a izbucnit, dar înainte ca Italia sa declare oficial razboi aliatilor, nava a fost cautata de catre marinarii britanici, care au aratat ca este plina de arme si substante explozive care ar merge în mod inevitabil alaturi de puterile Axei.

Dar Italia înca nu declarase razboi, astfel încat Marea Britanie nu a putut face mare lucru. În noaptea aceea, Umbria se afla în custodia britanica la Marea Rosie, iar capitanul italian a fost primul care a auzit declaratia de razboi a Italiei la radio. Nu a pierdut niciun moment, el a abandonat nava, cu 360.000 de bombe înca la bord. Nava si continutul sau nu au fost niciodata recuperate.

Bianca C
Portul St. Georges, Grenada

Bianca-C

Pe buna dreptate numit “Titanicul din Caraibe,” aceasta epava a fost vasul de lux Bianca C care este cea mai mare epava (600 ft/180 metri) descoperita si explorata vreodata în apele calde. În octombrie 1961, în primele ore ale diminetii, o explozie a avut loc în sala motoarelor, în timp ce nava era in port. In vreme ce nava a început sa arda, pasagerii si membrii echipajului au fost evacuati.

Dupa ce a ars timp de doua zile, nava a fost remorcata departe de gura portului apoi a fost lasata încet sa se scufunde. In prezent, Bianca C este inca scufundata in gura portului St George. Ea se afla sub aproximativ 165 de picioare (50 metri) de aa?.

Sfidare – Defiance
Lacul Huron, America de Nord

Screen Shot 2013-04-23 la 5.59.01 Pm

Lacul Huron este gazda a sute de vase scufundate, unele dintre ele destul de vechi. Epavele din aceste ape sunt foarte bine conservate datorita conditiilor de frig si de apa dulce. În octombrie 1854, Defiance naviga in sud pe malul lacului Huron, cu o carena plin de cereale.

În jurul orei 01:30, în conditii de ceata, ea a lovit cumva in mijlocul sectiunii o alta nava, John J Audubon, taindu-si drum prin carena sa si cauzandu-i scufundarea. Defiance a urmat nava Audubon in mormantul ei in urmatoarele cincisprezece minute. Remarcabil, epava sa pare a fi complet intacta .

RMS Rhone
În largul coastei Insulei de Sare, Insulele Virgine Britanice

RMS Rhone

RMS Rhone a fost distrusa în octombrie 1867 în timpul uraganului San Narciso, ultimul si cel mai violent incheind sezonul uraganelor din Atlantic. Prinsi în Marele Port al Insulei de Sare de furtuna, capitanul a încercat sa scape prin intermediul canalului de îndata ce vantul a început sa se calmeze.

Cu toate acestea, inainte de a ajunge in siguranta, vanturile s-au mutat din nou, aruncand Rhone direct pe pietre. Impactul a spart vasul în doua, iar apele reci au facut cazanele sa explodeze. Fiind o practica comuna în acel timp, pasagerii au fost legati de pat în timpul furtunii pentru a-i mentine în conditii de siguranta, si din acest motiv, doar douazeci si trei de membrii ai echipajului au supravietuit. Situata între treizeci-optzeci de metri de apa, aceasta a devenit un site de scufundare foarte popular.

Sweepstakes
Tobermory, Canada

Lacul-Huron-Shipwreck-Fathom-cinci-National-Marin-Park-Ontario-140

Epava extrem de vizibila a Sweepstakes este una dintre cele mai bine conservate din secolul al XIX-lea si una din cele mai bine situate vreodata. In acelasi timp este si una dintre cele cele mai pitoresti din lume. Scufundata la o adancime de maxim douazeci de picioare (7 metri), aceasta este o locatie preferata pentru scafandri, cei care conduc barci sau fac snorkelling din Fathom Five National Marine Park.

Construita în 1867, cu o lungime de 119 picioare (36.3 metri), goeleta a fost folosita în principal pentru transportul carbunelui timp de optsprezece ani pana cand s-a scufundat în mare in portul Harbor dupa ce a fost deteriorata. Datorita deteriorarii cauzate de bulele de oxigen din echipamentul scafandrilor, epava nu mai poate fi vizitata pe sub apa si un gard a fost pus pentru a ajuta la conservarea epavei pentru generatiile viitoare.

Ghost Ship – Vasul Fantoma
Marea Baltica

42961

Vasul Fantoma a fost descoperit accidental în 2003 de catre un echipaj plecat in cautarea unui avion suedez doborat în al doilea razboi mondial pe Marea Baltica. O expeditie arheologica pe scara larga a fost lansata în 2010, si, în curand cercetatorii au fost capabili sa confirme ca nava a fost construita în jurul anilor 1650. Aceasta este considerata a fi un tip de nava olandeza cunoscut ca un fluyt (o nava de marfa). Cum apele Marii Baltice nu au aproape nicio miscare a mareelor, iar salinitatea este de doar 0.06 la 0.15%, viermii si alte vietati care distrug lemnul nu sunt în masura sa locuiasca aici. De aceea, Marea Baltica este case unora dintre cele mai vechi si mai bine conservate nave din lume.

Vasa
Muzeul Vasa, Stockholm, Suedia

393570

Cel mai rafinat naufragiu descoperit vreodata pare sa fi fost gasit în Marea Baltica. Nava se numeste Vasa si este nava regala de razboi suedeza. Construita pentru a glorifica pe regele Gustavus Adolphus, nicio cheltuiala nu a fost crutata în decoratiuni si echipamentele acesteia. Construita între 1626 si 1628, din pacate, s-a scufundat în timpul calatoriei ei de inaugurare, la mai putin de o mila marina de la port.

Cand a fost localizata din nou în anii 1950, guvernul suedez a decis sa salveze epava. În timpul unei operatiuni de recuperare în 1961, mii de artefacte si ramasite umane au fost scoase din interiorul epavei si din jurul acesteia. Epava a fost atat de bine conservata (dupa aproape 350 de ani sub apa), ca cele mai mici detalii ar putea fi înca observate în opera sa de arta. A fost nevoie de mai mult de optsprezece luni, 1.300 de scufundari, si optsprezece lifturi separate pentru a salva Vasa. Dar efortul a meritat. Astazi, muzeul Vasa este una dintre cele mai populare atractii turistice din Suedia.

Titanic
Oceanul Atlantic de Nord

Titanic Marschall Wreck 1

Pentru cel mai celebru naufragiu din toate timpurile am avut o singura alegere – Titanicul. Vaporul de rau augur a fost descoperit în 1985, aproape de Newfoundland. Scufundat la o adancime de 12460 de picioare (3.6 km) epava este un mormant pentru multi barbati, femei si copii care si-au pierdut viata atunci cand nava s-a scufundat.

Desi la început s-a crezut ca nava s-a scufundat într-o singura bucata, echipa de expeditie care a descoperit locul sau de odihna de pe fundul marii a fost uimita sa afle ca nava s-a rupt de fapt în doua bucati. Conform unor estimari, coca si structura Titanicului se va prabusi în urmatorii cincizeci de ani, lasand numai ruine ruginite pe fundul oceanului.

(Visited 29 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *