Mythopoeia

Mythopoeia (sau mythopoesis, dupa greci, arta de a construi mituri “myth-making”) este un gen narativ în literatura moderna si film în care o mitologie fictiva este creata de scriitorul de proza. Acest sens al cuvântului mythopoeia urmeaza utilizarea acestuia de catre J.R.R. Tolkien în 1930. Autorii din acest gen integreaza teme traditionale mitologice si arhetipuri în fictiune.

Mythopoeia este, de asemenea, actul de a crea mitologii. Autorii notabili ai genului ii includ pe Tolkien, C.S. Lewis, William Blake, H.P. Lovecraft, Lord Dunsany, Mervyn Peake si George MacDonald. În timp ce multe opere literare contin teme mitice, doar foarte putini abordeaza cu adevarat scopul acestui gen. Este mitologie inventata, mai degraba decât rezultatul a secole de traditie orala, scrise într-o perioada scurta de timp, de un singur autor sau un grup mic de colaboratori.

Diferita fiind de lumile fantastice sau universurile fictionale care vizeaza evocarea unor lumi detaliate cu istorii bine ordonate, geografii si legile naturii, mythopoeia are ca scop imitarea si includerea mitologiei din lumea reala, în mod special creata pentru a aduce mitologia cititorilor moderni, si/sau pentru a adauga credibilitate si profunzime literara lumii fictive din fantezia sau science-fiction-ul din carti si filme.

Mythopoeia este aproape invariabil creata în întregime de catre un individ, cum ar fi lumea din Pamântul de Mijloc – The Middle Earth de Tolkien.

Lucrarile de mythopoeia sunt adesea clasificate ca fantezie sau science-fiction, dar ele umplu o nisa pentru mitologie în lumea moderna, cum sustinea Joseph Campbell, un student celebru al mitologiei. Campbell a vorbit despre o lume nietzscheana care si-a trait în prezent o mare parte din mitologia din trecut. El a sustinut ca trebuie sa fie create noi mituri, dar el a crezut ca intreaga cultura actuala se schimba prea repede pentru ca societatea sa fie descrisa în totalitate de orice astfel de cadru mitologic pâna intr-o era viitoare. El a folosit, cu toate acestea, Razboiul Stelelor – Star Wars – ca un exemplu de creare de lumi fantastice prin care civilizatia umana se va descrie la un moment dat. Fara mitologie relevanta, a sustinut Campbell, societatea nu poate functiona bine.

Mythopoeia este uneori numita mitologie artificiala, fapt care subliniaza ca aceasta nu a evoluat in mod natural si este un artificiu comparabil cu limbajul artificial, deci nu ar trebui sa fie luata în serios drept mitologie.

In antichitate, poate ca prima încercare de a construi mitologie in acest fel a fost cartea lui Pherekydes din Syros, scrisa în limba greaca in sudul Italiei în secolul al VI-lea î.Hr.. Pherecydes a transformat panteonul grec dincolo de recunoastere, cu Zas (“cel ce traieste”), mai degraba decât Zeus ca rege al zeilor, si Cronos (“timpul”), mai degraba decât Kronos ca tata al lui Zas. Cartea lui Pherecydes a fost un punct de cotitura important în miscarea Greciei fata de gândirea stiintifica si filosofica.

J.R.R. Tolkien si Inklings

Celebra lucrare a lui Tolkien de mythopoeia include Lord of the Rings – Stapanul Inelelor-  si Silmarillion . J.R.R. Tolkien si lumea creata de el –  Pamântul de Mijloc este, probabil, cea mai bine-cunoscuta mitologie contemporana inventata. În lucrarile sale de fictiune, Tolkien a inventat nu doar mituri ale originii, mituri ale creatiei si un ciclu de poezie epica, dar, de asemenea, lingvistica fictiva, geologie si geografie.

Ideea lui Tolkien de mythopoeia a fost urmat curând de catre autori-cheie în Inklings, un grup informal de discutii literare asociat cu Universitatea din Oxford, Anglia, între anii 1930 si 1960. Aceasta l-a inclus pe prietenul sau apropiat C.S. Lewis.

C.S. Lewis

În momentul în care Tolkien a dezbatut utilitatea mitului si mythopoeia cu C.S. Lewis în 1931, Lewis era teist, si i-a placut ideea, dar a fost sceptic in privinta mitologiei, crezand ca miturile erau “minciuni si, prin urmare, lipsite de valoare, chiar daca erau suflate prin argint “. Cu toate acestea, Lewis, mai târziu, a început sa vorbeasca despre crestinism ca un “adevarat mit”. Lewis a scris, “Povestea lui Hristos este pur si simplu un adevarat mit: un mit care lucreaza asupra noastra în acelasi mod ca si celelalte, dar cu aceasta diferenta imensa ca într-adevar s-a întâmplat”. Ulterior, Cronicile din Narnia sunt considerate ca mythopoeia, cu povesti de referinta inspirate de mitologia crestina, si anume povestea unui mare rege care este sacrificat pentru a-si salva poporul si apoi este înviat. Intentia mythopoeica a lui Lewis este adesea confundata cu alegoria, pe cand personajele si lumea din Narnia ar sta în echivalenta directa cu conceptele si evenimentele din teologia crestina si istoria crestina, dar Lewis a subliniat în mod repetat ca o lectura alegorica trece cu vederea punctul (mythopoeic) din Cronicile din Narnia.

C.S. Lewis a creat, de asemenea, o mythopoeia în reprezentarea lui neo-medievala de calatorie extra-planetara in Space Trilogy.

William Blake

Lucrarile “profetice” ale lui William Blake (de exemplu, Vala, sau The Four Zoas – Cei patru Zoas) contin o panoplie bogata de zei originali, cum ar fi Urizen, Orc, Los, Albion, Rintrah, Ahania si Enitharmon. Blake a fost o influenta importanta asupra lui Aleister Crowley si a lucrarilor sale, ale caror orbitor panteon de zeitati inventate si figuri remodelate apartin de fapt mitologiei egiptene si Apocalipsei.

Miturile Cthulhu de H.P. Lovecraft au fost, de asemenea, preluate de numeroase colaboratori si admiratori.

Literatura moderna – in aceasta categorie sunt Miturile Cthulhu de Lovecraft si literatura lui Henry Rider Haggard si George MacDonald.

Greg Stafford a creat lumea si mitologia de pe Glorantha, care a constituit baza pentru un joc MMORPG (vezi Runequest si Heroquest), desi domeniul de aplicare literar depaseste cu mult genul sau. De amintit si Frank Herbert, J. K. Rowling si Stephen King care au creat universuri intregi in operele lor.

(Visited 12 times, 1 visits today)
One comment on “Mythopoeia
  1. Pingback: Anonymous

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *