Ne plac filmele! Dar multe sunt pline de mituri greu de crezut. Asadar, ne-am propus astazi sa le demontam pe cele mai inventive, socante sau chiar lipsite de imaginatie. Magia filmului este de inteles, dar unele lucruri nu au deloc legatura cu realitatea. Si chiar intr-un fantasy sau SF trebuie sa ai putina autenticitate, altfel totul e doar un joc al oglinzilor. Telespectatorul se lasa pacalit insa vrea sa o faci cu stil. Industria filmelor a ajuns in zilele noastre la apogeu. Iar tot ceea ce o anima, anume efecte speciale, CGI si multe altele, sunt deja pe culmile tehnologiei. Daca George Lucas a folosit papusi si jucarii pentru primul film Star Wars, astazi totul este facut din spatele ecranului verde. Aici se pot crea zeci de lumi virtuale, pline de magie, eroi sau fiinte supranaturale. Erele vechi pot fi recreate, ca si altele inchipuite, planete si civilizatii intregi.

Din nefericire, sunt insa si multe aspecte care lasa de dorit. Si nu sunt neaparat adevarate sau demne de crezare. Dupa ce vezi astfel de mituri prezentate in filme ramai adesea cu intrebari. Mai ales cand sunt prezentate in filme si epoci diferite, la nesfarsit. Oare o vesta antiglont chiar te poate salva asa usor? Explodeaza toate masinile cand sar intr-o prapastie?

Astfel ca exista multe mituri false care incearca sa pacaleasca audienta. Poate nici chiar cei care fac filmele nu isi dau semaa de ele si de cat de rasuflate sunt. Poate unii ignora dinadins faptele stiintifice pentru a nu ruina intriga filmului. In orice caz, unele dintre aceste mituri fac deliciul spectatorilor, insa altele doar ne fac un pic mai prosti si mai creduli. Haideti sa vedem care sunt acelea!

Le-am impartit astfel:

  • mituri legale
  • mituri medicale prezente in filme
  • mituri legate de SF-uri si explozii in cinema
  • mituri legate de arme si munitie in filme
  • mituri tehnice sau legate de calculatoare in filme

Mituri legale

Oricine este arestat are dreptul la un telefon

Mit: Am auzit de atatea ori in filme acest mit. Este poate unul dintre acele mituri-amprenta ale Hollywood-ului. Atat de vechi si atat de prezent incat este greu sa nu-i dai crezare. Oricine este arestat in film are imediat dreptul la un telefon. Se intampla la nesfarsit in aproape orice drama politista sau film CSI. Dar se intampla si in filme de renume si blockbustere. Spre exemplu in Matrix. In fiecare film, persoana arestata cere sa i se respecte acest drept si ghici ce, asta chiar se intampla.

Realitatea: Din pacate, nu veti avea aeasta ocazie daca ajungeti la inchisoare. Nici macar in Statele Unite. Este un mit inventat in industria filmului. Desi orice persoana arestata are dreptul sa vorbeasca cu avocatul ei, telefoanele sunt un privilegiu care poate fi luat sau oferit oricand. Exista foarte multe legi si reguli privind telefoanele in arestul politiei sau in inchisori in functie de statele respective.

Trebuie sa astepti 24 ore pentru a raporta o persoana disparuta

Mit: Aproape de fiecare data cand o persoana dispare intr-un film, familia sau prietenii ingrijorati trebuie neaparat sa astepte 24 h pana alerteaza politia. Ba chiar daca anunti politia inaintea celor 24 h acestia iti spun ca nu pot face nimic pana la implinirea termenului. Deci cele 24 h sunt un impediment legal si fara trecerea lor nu se poate completa un raport pe masura.

Realitate: Nu exista o lege sau regula de acest soi. Ba chiar, acest gen de mit poate fi uneori periculos. Politia si alti experit sustin ca cele mai importante ore in cazul unor rapiri sunt primele. Cu cat va trece mai mult timp cu atat sansele de gasire a persoanei scad. Deasemenea, in Statele Unite, de exemplu, exista multe cazuri de acest gen. Intarzierile costa, iar o reactie rapida ofera politiei, victimei si familiei cele mai bune sanse. Orice intarziere poate pune in pericol investigatia. Chiar autoritatile si site-urile guvernamentale sustin clar si limpede ca nu trebuie sa astepti o anumita perioada pentru a declara pe cineva disparut. Asadar, daca aveti motive intemeiate, nu ezitati sa contactati autoritatile. Iar acest mit e la fel de fals ca urmatorul.

 

Mituri medicale din filme

Serul adevarului te face sa-ti torni toate secretele

Mitul: In filme nimic nu este mai smecher ca serul adevarului. Asta daca esti vreun agent secret sub acoperire. Il poti folosi sa scoti informatii de la adversari. Ba chiar si de la nevasta. Asa cum face Arnold in True Lies. La fel si in comedia Meet the Fockers. Acest ser exista si chiar poate scoate orice fel de informatii. Ca sa nu mai vorbim de eficacitatea lui si ca nu exista efecte adverse. E mai rau cand e folosit impotriva ta ca mijloc de tortura.

Realitate: Astfel de amestecuri cunoscute comun ca si seruri ale adevarului exista in anumite forme. Ma gandeam cum de nu exista deja in arsenalul politie. Ce iti mai trebuie detector de minciuni? Raspunsul cel mai simplu este ca ele nu functioneaza. Cele mai multe substante de acest fel actioneaza ca sedative, incetinind procesele mentale ale unei persoane. Asa ca te poate minti mai greu. Dar nu va face pe nimeni onest. Prin urmare, toate nevestele inselate mai trebuie sa mai astepte putin.

Un defribilator poate resuscita inima oprita a oricui

Mit: Defribilatoarele au inceput sa fie folosite in filme in fel si chip. Ele pot functiona ca parte componenta a unei bombe, pot rani oamenii sau chiar deschide incuietori electronice. Dar cea mai interesanta si raspandita utilizare in filme este aceea de a salva vieti. Mai degraba de a resuscita oamenii in diferite situatii. Mai ales atunci cand inima li s-a oprit dintr-un motiv sau altul. Inec, probleme de respiratie, interventii supranaturale. In Casino Royale de exemplu, celebrul film cu noul James Bond, ca si in Inception, defribilatorul este folosit pentru a aduce la viata protagonistii. Aplicand socurile electrice asupra inimii care deja s-a oprit.

Realitate: De fapt, defibrilatorul este un aparat electronic special. Cu ajutorul unui soc electric extern, acest aparat are capacitatea de a restabili ritmul cardiac, perturbat de fenomenele de fibrilatie. Pacientul trebuie intins pe o suprafata plana. Mai ales daca i se face CPR. Daca pacientul înca nu prezint? semne vitale – nu respira, începe acordarea (manuala) a primului ajutor prin compresiile toracice externe. Acorda 30 de compresii si apoi 2 ventilatii artificiale (respiratie artificiala) pâna cand defibrilatorul va oferi noi instructiuni sau pacientul va începe sa respire., permitandu-le doctorilor sa faca manevre de resuscitare si sa faca inima sa mearga iar corect. La fel, daca veti pune mana vreodata pe un gard electrificat. Va ajuta masajul cardiac care permite inimii sa pompeze din nou. Folosirea defribilatorului este recomandata doar specialistilor si ajuta in cazurile de stop cardio-respirator.

Cu tehnica de respiratie gura la gura poti resuscita pe oricine

Mit: Daca tot suntem la miturile cinematografiei legate de aspecte medicale mai tehnice, iata unul care nu ne-a dat pace. Cand esti mic si te uiti la filme americane iti dai seama ca daca ai putea stapani tehnica CPR, adica cardiopulmonary resuscitation, adica resuscitare cardiopulmonara, adica masajul ala cardio care se face pe torace si se termina cu un mega-sarut umed, de obicei de la apa marii, ai putea deveni star de cinema. Ei bine, metoda asta este folosita in filme in prostie. Trebuie doar sa te uiti la Jurassic Park.

Realitate: Daca in filme tehnica are succes foarte mare, aproape de fiecare data, in realitate sansele sunt doar de 10%. Chiar si atunci nu merge ca la Hollywood. Treaba acestei tehnici nu este aducerea la viata din morti prin minune ci mentinerea in viata pompand sange in corp.

Dureaza doar cateva secunde sa adormi o victima cu o carpa inmuiata in cloroform

Mit: Daca vrei sa rapesti pe cineva, sa-l violezi sau doar sa-l faci sa lesine e bine sa ai putin cloroform la tine. Asta e deja un mit cinematografic foarte raspandit. De ce s-ar plimba cineva cu o carpa si cloroform la el n-am nici cea mai vaga idee. Treaba e deja rasuflata si pare scoasa dintr-un film vechi. Insa se pare ca este o maniera non-letala de a-i taia cuiva aripile. A fost folosit chiar si in comedii precum Ace Ventura, detectivul lui peste. Este posibil sa dobori pe cineva daca il faci sa respire cateva secunde cloroform.

Realitate: Sa folosesti toxine sau droguri pentru a dobori pe cineva este un proces foarte dificil. Prea mult poate fi letal. Iar prea putin s-ar putea sa nu aiba efectul scontat. Tocmai de aceea spitalele folosesc anestezisti. Ca sa nu mai spunem cat de greu este de procurat. Deasemenea, este nevoie de mult mai mult timp decat in filme ca sa lasi pe cineva inconstient.

 

Amnezia: atunci cand ne convine

Mitul: Ati vazut filmele alea in care intalnim un personaj care nu isi aduce aminte cine este. Nu stie cine sunt parintii lui, de unde vine, etc. Nici ce s-a intamplat inainte de accident. Asta se poate intampla in drame politiste, comedii, SF, aproape oriunde. Si totul se intampla pentru ca cineva l-a lovit in cap la un moment dat. Si asta i-a sters memoria. Mai tarziu aflam ca tipul e vreun pui de rege sau vreun agent secret urmarit, tot in secret, de teroristi. Intotdeauna e vorba de ceva foarte dramatic. Multe dintre aceste mituri sunt folosite si in carti. In orice scenarii. Pentru regizori, scena asta cu amnezia este foarte la indemana. Este o intriga convenabila, usor de jucat si planuit. Si ajuta povestea.

Realitatea: In viata reala, afectiunea asta lucreaza un pic diferit. Medical vorbind, nu e de joaca cu amnezia. Doar in circumstante foarte rare o lovitura poate cauza pierderi ale memoriei. Pierderi. Atentie. Nu pierderea totala!  Cele mai multe cazuri ar fi infarctul sau infectia in creier. Mai mult decat atat, memoria unei persoane este dificil de sters. Nu sunt doar fisiere din calculator. E si un Recycle Bin pe undeva. Se pot crea amintiri noi sau false amintiri. Si, de cele mai multe ori, amnezia nu faciliteaza intalniri romantice cu alesul inimii.

 

Mituri legate de explozii in filme

Armele cu laser creaza un minunat spectacol de culori

Mit: Francizele precum Star Wars sau Star Trek au deja milioane de fani. Ca sa nu mai spunem de Gardienii Galaxiei, Razbunatorii sau orice alt SF a carui actiune se desfasoara in spatiu. Si orice film despre viitor sau universuri alternative va contine obligatoriu arme cu laser. Iar armele cu laser par mult mai tari daca fac zgomot si au culori frumoase. Pana la urma, Forta din Star Wars n-ar fi fost la fel de faina daca nu avea acea culoare. Si cum l-ai deosebi pe Skywalker de Darth Vader daca n-ar avea acele sabii jedi rosii si albastre. Si chiar daca sunt periculoase ca dracu, este la fel de nostim sa vezi culorile alea pe cer din mii de nave ale Imperiului.

Realitatea: In realitate, armele cu laser, daca ar putea fi dezvoltate, ar fi invizibile. Cu alte cuvinte, laserul, sau lumina, nu ar avea nicio culoare. Lumina are nevoie de o suprafata pentru a se reflecta si a deveni vizibila, iar in vacuumul din spatiu, acolo unde nu este nimic, laserul nu ar putea deveni vizibil. Cam asta ar fi explicatia stiitifica. Si daca sunteti la fel de nerdy ca noi, va puteti uita la micile aplicatii facute astazi cu laserele moderne. Si astea devine vizibile doar cand ating o suprafata.

 

Exploziile in spatiu

Mit: Exploziile sunt unele din favoritele genului in filmele de actiune. E aproape imposibil sa faci un blackbuster fara sa arunci cateva masini in aer. Iar daca actiunea are loc in spatiu, exploziile sunt cu atat mai interesante. Va aduceti aminte cand a sarit in aer Steaua Mortii? (cum suna chestia asta in limba romana – Death Star). Explozia magnifica a fost un spectacol impresionant de lumini si sunete in toate directiile, dand spectatorii pe spate. Scena arata uimitor de pe scaun si a devenit legendara pentru franciza Star Wars. Ca sa nu mai spunem ca ne arata noua, muritorilor, cum ar arata o explozie magnifica in spatiu. De atunci, foarte multe filme au preluat ideea. Explozii, inele de foc, de la Alien la Resident Evil, Star Trek si multe altele. Planetele explodeaza, stelele ard pe cer, lumea se transforma in haos. Totul intr-un minunat display 4K Ultra HD de culori mirifice si sunete Dolby Surround

Realitate: De fapt, suntem complet pe langa. Cei mai multi dintre noi nu au parasit inca planeta Pamant. Si nici la fizica nu eram prea grozavi. Asadar, Hollywood si-a luat aici cateva libertati. Profitand de cursa spatiala, de NASA si multe alte motive folosite in filme la greu. Si din filme am invatat cele mai multe despre spatiu. Dar daca eram mai atenti la scoala sau la lectiile lui Stephen Hawking ne dadeam seama cum ne fura. Spatiul este vacuum. Fara gaze ca cele din atmosfera pamantului, sunetul nu poate calatori. Asadar, tunetele si fulgerele din castile noastre sunt aievea. Si nu s-ar fi putut intampla. La fel focul exploziilor. Focul are nevoie de oxigen pentru a arde. Iar asta nu gasim in spatiu. Desi exploziile chimice s-ar putea produce in spatiu, ele ar fi surde si nimic nu le-ar putea alimenta apoi. Asadar, cand auziti zgomote infricosatoare si culori superbe in exploziile din spatiu mai ganditi-va!

Poti pleca calm de langa o explozie fara a fi ranit

Mitul: Daca tot ne plac exploziile, hai sa vorbim despre cele mai “pamantesti”. Stiti din acelea, normale. Gen aruncarea in aer a unui reactor nuclear, submarine, trenuri, tancuri, avioane, roboti etc. In filme s-a aruncat in aer cam tot ce se putea. Scena este atat de familiara incat iti dai seama de o explozie facuta ca la carte. Nori inalti de fum, poate si o ciuperca atomica acolo unde este neaparat necesar. In cazurile extreme, precum in Sin City sau in Transformers, unii actori sunt aruncati prin aer din cauza exploziei. Mai mult, se ridica si pleaca fara nicio problema. Dar cel mai rau ma enerveaza personajele alea care pleaca asa, la pas, de langa o explozie terifianta. Le flutura doar parul si isi scutura un pic hainele de praf. Sau poate de o mana ratacita a unui zombie.

Realitatea: Daca ai sta departe de o explozie, infernul din zona de impact ar fi minim. Insa unda de soc te-ar putea afecta. Ei bine, in cazul filmelor, unda de soc i-ar da cu cracii in sus pe multi eroi. Unda comprima tot aerul din corp in timp ce se intinde din punctul de impact si imediat se extinde masiv ca rezultat al vacuumului creat. Dezastrul asupra organelor interne ar fi …. dezastruos, nu? Inima si plamanii ar fi terci, probabil s-ar si rupe. Asa ca nu poti pleca dintr-o explozie la pas. Si nici nu poti face fata undei de soc.

 

Mituri legate de arme in filme

Cum sa tragi cuiul unei grenade cu dintii

Mitul: Cel mai tare lucru intr-un film de actiune e sa tragi cuiul unei grenade cu dintii, sa-l scuipi spre inamic si sa spui o fraza tampita gen: “Hasta la vista, baby!” Memorabil, nu? Daca filmele ne-au invatat ceva este clar faptul ca nu ai nevoie de prea multa scoala sa arunci grenade. De la eroi precum Starship Troopers, Terminatorul sau G.I. Joe invatam sa tragem cuiul unei grenade cu dintii.

Realitatea: Copii, nu faceti asta acasa! Nici macar intr-un poligon! O grenada reala este facuta tocmai cu scopul de a nu putea trage cuiul foarte usor. Asadar, daca incerci asta, cu siguranta vei ramane fara dinti in gura. Dar vei arata foarte smecher in fata inamicului. Totul sta in atitudine! A, era sa uit. Daca tragi cuiul accidental, nu prea mai ai sanse sa-l pui la loc. Ai doar 3-4 secunde pentru asta si trebuie sa-l aliniezi. Asadar, nu merge sa aruncati grenada de la unii la altii la infinit.

 

Amortizorul unui pistol este la fel de silentios ca un soricel

Mitul: My name is Bond. James Bond. Daca ai vazut vreodata un film cu asasini clar ti-a placut pistolul ala cu amortizor. Sau daca ai jucat Hitman, Punisher, Justitiarul, Batman etc. Practic, in toate filmele si jocurile Delta Force, SWAT sau altele un amortizor elimina tot zgomotul unui pistol normal. Si reduce inamicii la tacere. Inamicul cade langa tine fara sa-ti dai seama ce se intampla. Adica stai langa amicul tau pazind un grup de infideli si te pomenesti ca asta pica lat. Se creaza tensiunea, tu stai ascuns frumos intre draperii. Scoti doar varful amortizorului si psstt… un lesinat fasait. Fata inamicului se face alba si cade … lesinat … e mort. Vedem scena cu un coleg ingrijorat care il pipaie. Si un nor usor de fum ridicandu-se din pistol. Victoria e a eroului. Nimeni nu stie ce i-a lovit si de unde. Doar o soapta.

Realitate: Hmmm, in realitate totul e mai complicat. Acele tevi lungi ce se potrivesc pistolul nu transforma pistolul intr-unul silentios, ci suprima zgomotul. Zgomotul unui glont tras e rasunator. Este o explozie pana la urma. Si e foarte dificil sa faci acea explozie silentioasa. Asfel, acest instrument suplimentar reduce zgomotul cu cateva duzini de decibeli. Poate vi se pare mult, dar un foc poate crea 140 dB (decibeli). Asadar, chiar si cu un amortizor nu poti citi linistit la biblioteca. Instrumentul este pentru protejarea urechilor si pentru a proteja locatia tragatorului. De aceea sunt si folosite de lunetisti.

 

Daca impusti pe cineva sigur va zbura prin camera

Mitul: Asta e alt mit inventat la Hollywood. Orice film in care apar arme, in ultima vreme. Mai ales daca este vorba de un shotgun. Se pare ca explozia alicelor este atat de mare incat arunca pe oricine prin camera. In Terminator, Oameni in Negru, Arma Mortala, toate au demonstrat acest efect. Iar genul asta de filme intra in memoria colectiva a publicului.

Realitate: Desi zgomotul si zborul este spectaculos, asa ceva n-ar fi fost posibil. Fizica simpla ne spune ca persoana care trage ar experimenta aceeasi forta. Deci ar fi aruncat prin camera la fel ca persoana in care a tras. Deci un foc si doi imbecili zburand in directii opuse. Ne-a placut si de Sylvester Stallone in timp ce tine in mana ditamai mitraliera automata. Pe deasupra mai si nimereste o tinta in miscare. Asa ceva nu ar fi posibil in realitate. Ce sa mai vorbim de armarea shotgunului. Ati vazut ca dupa fiecare foc astia o folosesc? In realitate ar insemna sa dai afara cartusele bune. Armele sunt astazi automate. In Rambo l-am vazut pe Stallone folosind un AK-47. Daca pui pe automat o astfel de arma cu magazia de 30 cartuse focul va dura doar cateva secunde. Asadar, va trebui sa reincarci la nesfarsit.

Vestele antiglont pot opri orice

Mitul: Eroul merge pe o alee intuncata. Este de obicei distras de ultima aventura romantica. E indragostit si ea nu-i acorda atentie. Sau cine stie ce situatie ridicola. Asadar nu aude pasii adversarilor care se apropie. Acestia ii zambesc strengar si il umplu de plumb. Isi golesc la propriu magazia in pieptul tanarului virtuos. Si asta dupa o pauza de efect dramatic. Insa nimeni nu stie ca eroul poarta vesta antiglont. Si dupa cateva secunde in care publicul isi tine respiratia, eroul se trezeste cu zgomot de parca ar fi fost inecat. Scuipa ceva sange si se ridica.

Realitatea: In filme ne pare ca vesta antiglont iti ofera a doua viata. In ciuda filmelor, vestele acestea nu sunt campuri de forta magice. Ele functioneaza pe principiul disiparii energiei glontului suficient de repede pe o suprafata larga din kevlar. Vestele antiglont pe care le vedeti in filme, cele care se ia pe sub haine, sunt foarte subtiri si pot face fata doar unui pistol. Cu fiecare glont tras, eficacitatea vestei scade. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca nu fac fata shotgunurilor sau pustilor. Sau armelor de asalt. Chiar daca vesta ar opri glontul, trauma din urma socului ar fi ingrozitoare, chiar letala uneori. Deci vestele nu iti pot garanta siguranta.

 

Scanteile gloantelor si rezervoarele de benzina

Mitul: Aproape toate filmele arata scantei ale gloantelor cand ating metalul sau betonul. De aici, se merge mai departe. Adica un glont bine tintit intr-un rezervor de combustibil va produce instant o explozie ca la carte. Eroul este urmarit. Un grup de tipi duri mascati ii vor moartea. Masinile se urmaresc. Eroul nostru se lasa pe geam, tinteste cu atentie in rezervorul mascatilor si bum. Explozie. Masina e cu cracii in sus.

Realitatea: Gloantele fac scantei doar daca ating un metal specific. Si asta nu e de ajuns sa faca scantei. Dar trebuiau sa arate cumva unde se duc gloantele, nu? Cat despre rezervoare …. cat de volatile sa fie sa explodeze asa? Magia filmului e un pic ciudata si cu siguranta incalca realitatea. Si mai ales legile fizicii. Totul doar pentru un spectacol reusit. Exista un motiv pentru care nu vedem masini explodand pe strada ca in filme. Ar fi si periculos, nu? Sa mergi cu o bomba cu ceas. Fiecare piesa a masinii e construita si gandita sa reziste in caz de dezastru, accident sau urgenta. Si asta include mai ales rezervoarele. Sunt izolate de obicei pentru a minimiza riscul scurgerilor. Iar conditiile ar trebuie sa fie foarte speciale ca totul sa decurga ca in filme. Deci nu va fie teama de mascati care va urmaresc tragand in rezervor. Nici nu poti aprinde o dara de combustibil cu tigara. De ce? Nu arde suficient de puternic. S-a testat si s-a incercat deja. Daca vrei sa faci figura din Greu de ucis nu iti va iesi.

Cum sa tragi in lacate si incuietori

Mitul: Eroul incearca sa-si faca loc, iesind cu armele in maini, evadand etc. Isi foloseste pistolul pentru a distruge lacatele usilor ce ii stau in fata

Realitatea: Un pistol n-ar putea face asta. Este nevoie de o forta bruta mare. Ar putea fi folosit un shotgun sau o pusca cu putere mare pentru a distruge incuietoarea sau mecanismul. Desi s-ar putea sa te ranesti daca stai destul de aproape. Ai putea incerca mai bine o cheie care se potriveste.

 

Mituri tehnice in filme

Hackerii sunt tocilari malefici ce vor sa guverneze lumea

Mitul: Daca vezi filme precum Greu de ucis sau orice continuare veti intelege ca hackerii sunt genii malefice. Oricine incearca sa intre intr-un sistem informatic vrea sa domine lumea. Poate are si o pisica malefica, nu?

Realitatea: Adevarul este mult departe. Si nu seamana deloc cu explicatiile din filmul Hackerii din 1995. Desi exista genii criminale, multi hackeri sunt de treaba, lucrand ca experti in securitate. Ei incearca sa gaseasca vulnerabilitatile unui sistem pentru a fi rezolvate. Este un business in plina dezvoltare si multe companii cauta astfel de talente. Dar tipologia hackerului cu ochelari care sta inchis intr-o camera intunecata a apus de mult. Si aici intervin o gramada de mituri tehnice in filme precum marirea oricarei imagini cu efecte spectaculoase si incredibila claritate, depistarea imediata a IP-urilor, spargerea bazelor de date a Pentagonului folosind doar un laptop, copierea informatiilor clasificate pe un amarat de stick si multe altele.

Depisteaza locatia unui apel

Mitul: Acesta e departe cel mai tare mit tehnic. Si chiar enervant cateodata. Apare tot timpul cand eroul are nevoie de ajutor. Daca gasesti un telefon sau furi unul e de ajuns. In cateva minute colegii tai buni afla unde esti si trimit cavaleria. Trebuie doar sa ai telefonul deschis in tot acest timp si sa te pazesti de inamici. Miracol!

Realitatea: Sistemul de tracking pentru telefoane se face prin sistemul de urgente. E la fel de usor ca folosirea Google Maps. Foloseste triangulatia folosita si de semnalul telefonului. Orice celular sau linie fixa poate fi depistata. In Statele Unite daca suni la Urgenta (911) si inchizi, te vor suna inapoi si vor trimite o unitate pentru a fi siguri.

Cum sa tai funia unui spanzurat?

Mitul: celebrul film western in care condamnatul este pe marginea platformei. Efectul dramatic creste. Multimea se agita, caii necheaza, funia scartaie in vant. Eroul intra in oras calare. Arata magnific. Chiar atunci cand platforma cade si funia se lungeste, eroul reuseste, printr-un singur foc, si calare, sa salveze viata spanzuratului.

Realitate: Este foarte greu sa lovesti o tinta in miscare. Mai ales cand este atat de “subtire” precum o funie. Care se mai si leagana haotic si este dificil de prevazut miscarea. Deasemenea, ochitul se face calare. Din galopul calului. In timp ce stapanesti un cal nemaipomenit, antrenat doar pentru asta, numai cu genunchii. Ca sa nu mai punem la socoteala ca simpla cadere poate rupe gatul spanzuratului. Dar nu-i problema, ii faci masaj cardiac si gata, nu? Revine miraculos la viata. Ar merge si un sarut!

 

 

Prin urmare, suntem mintiti de industria cinematografica. Tot timpul am putea spune. Si asta ne schimba perceptia. O altereaza. Poate nu-i ceva atat de rau. Dar n-ar strica putina autenticitate. Putina originalitate. De fiecare data cand vedem un film, la cinema sau pe Netflix, sansele sunt ca acel film sa aiba ceva “libertati”. Unele scene de la Hollywood sunt insa complet gresite, iar adevarul este deformat.

Am incercat sa prezentam cateva mituri care ne deranjeaza foarte tare. Ba chiar, unii le cred foarte reale. Voi ce ziceti? Ce mituri cinematografice vi se par prea utilizate sau iesite din comun?

 

 

(Visited 115 times, 1 visits today)