Jihad, razboiul sfant

Termenul “jihad“, razboiul sfant, a fost folosit foarte mult in ultimele decenii. Mai ales din cauza atentatelor teroriste, a amenintarilor diferitelor organizatii. Acest termen are foarte multa greutate in prezent. El poate trezi panica oriunde in lume. Totusi, poate fi si subiectul unor traduceri gresite. Vom examina traditia si istoria acestui concept pentru a putea sa ii intelegem realitatea.

Termenul a lasat o mare prapastie intre Islam si restul lumii, intre Est si Vest. Pentru invatati si musulmani, jihadul inseamna altceva si presupune  mai multe activitati.

Jihad inseamna lupta, efort exercitat. O lupta pentru perfectionarea sinelui. Cel mai dificil jihad este cel sufletesc. Inamicul din interior, noi insine, este cel mai important si greu de invins. Jihadul poate fi de doua feluri pentru poti lupta prin cuvinte impotriva credintelor false si cu sabia impotriva actelor de nedreptate.

jihad razboi sfantIn ziua de astazi, acest termen poate trezi reactii clare. Jihadul este un cuvant arab intalnit foarte des in Europa si America prin traduceri care inseamna de obicei “razboi sfant”. Adica un anumit razboi ce ar fi trebuit sa ridice religia arabilor, islamul, deasupra altora. Insa s-a dovedit ca aceasta este una dintre cele mai periculoase traduceri din istoria moderna.

Conceptul de “jihad” poate fi gasit peste tot in lumea islamica, inclusiv in cartea sfanta a islamului – Coranul (Qur’an), dar si de-a lungul istoriei islamului si foarte rar are ceva de-a face cu razboiul. De fapt, cea mai apropiata traducere a jihadului ar fi “lupta“. Aceasta este o traducere cu o conotatie foarte diferita. Cuvantul pentru razboi in araba este “al-harb”.

Cele trei Jihaduri

In islam, un jihad este un tip de lupta pentru apararea principiilor islamului. Totusi, termenul este departe de ceea ce cred europenii. Pentru a intelege concret si complet conceptul de jihad, trebuie sa intelege trei idei cheie, trei cai in care poate fi folosit.

Jihadul intern, lupta interioara a fiecarui musulman

Jihadul intern. in ceea ce priveste credinta islamului, calatoria noastra incepe in inima si sufletul fiecarui individ. Cea mai de baza forma a jihadului este lupta interna, zbuciumul personal in a invinge tentatiile si pacatul si a trai in concordanta cu invataturile Coranului. Nu va aduce asta aminte de invataturile bisericii crestine?

Credinta islamului este ghidata de ceea ce se cheama Cei Cinci Stalpi ai Islamului – cele cinci pietre de temelie ale comportamentului moral. Acestea includ rugaciunea, postul, mila, pelerinajul si ritualurile religioase. Un persoana angajata in aceasta lupta interna trebuie sa caute sa traiasca potrivit credintelor islamului si sa respecte Cei Cinci Stalpi, aceasta apropiindu-l de Allah prin autocontrol. Devotiunea este la fel de importanta pentru un musulman ca si pentru un crestin.

Asadar, acest jihad interior este foarte important. Potrivit traditiei, cand Profetul Mahommed si-a dus la indeplinire una dintre campaniile militare, le-a spus adeptilor sai ca cel mai neimportant dintre jihaduri fusese realizat (el-jihadul-akbar). Acum era vremea celui mai important jihad, lupta interna pe care fiecare o are cu el insusi (el-jihadul-ashgar).

Jihadul social

jihad razboi sfantJihadul social, urmatorul nivel al luptei poate fi vazut ca aplicare a principiilor islamului in toata societatea. In acest caz, lupta este sociala [emtri a crea p societate morala si armonioasa.

Islamul este in mod traditional o comunitate foarte religioase, centrata in jurul acestui imperativ. Crearea unei societati armonioase este o parte importanta din viata musulmana. Aceasta implica inlaturarea pacatului din comunitate, dar si incurajarea actiunilor de suport reciproc.

Probabil cel mai semnificativ lucru este ca jihadul se concentreaza pe justitie si respectarea legii. Acestea sunt concepte foarte importante in islam, si se depun eforturi foarte mari pentru indeplinirea justitiei adevarate.

Razboiul Sfant, jihadul militar

Razboiul sfant. In final, ajungem la conceptul care este cel mai indeaproape asociat cu acest concept de razboi sfant, jihadul militar. Actiunile militare pot fi intreprinse pentru apararea islamului, dar nu in felul pe care il presupun cei mai multi dintre noi. Potrivit islamului, Allah nu suporta pacatul niciodata. Nu exista loc de interpretare aici. Astfel, pentru a permite violenta militara, trebuie indeplinite anumite premise:

In primul rand trebuie intreprinse orice incercari pe cai economice, legale si diplomatice pentru a ajunge la termeni pasnici. Apoi acea violenta trebuie sa fie necesara pentru apararea islamului si a vietilor musulmane, asadar ar trebui sa aiba loc doar dupa ce altii au atacat primii. Si, cea mai importanta premisa, doar anumiti oameni au voie sa declare un jihad militar. Doar liderii religiosi foarte inalti pot face asta, dar numai dupa ce s-au sfatuit cu cei mai respectati invatati ce trebuie sa fie unanim de acord ca razboiul este necesar pentru salvarea islamului sau a musulmanilor.

Chiar dupa toate acestea, coduri stricte de conduita in razboi trebuiesc urmate cu sfintenie. Cel mai notabil exemplu al unui jihad militar este cel din timpul Sfintelor Cruciade din Evul Mediu, cand cavalerii europeni au invadat Orientul Mijlociu. Doar cand europenii au invadat cu scopul de a ucide musulmani si dorind sa ocupe pamantul sfant al islamului, liderii religiosi au declarat jihad militar.

Asadr, nu totul este ceea ce pare.

(Visited 205 times, 1 visits today)
One comment on “Jihad, razboiul sfant

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *