Hermes – patronul hotilor si al comertului

Hermes, vechi zeu grec al fertilitatii in Arcadia este un zeu al tranzitiei si al granitelor, un adevarat mesager al zeilor. Corespondentul sau roman, Mercur, a fost interpretat ca patron al comertului, de descendenta etrusca probabil.

editorial_1Hermes este unul din simbolurile inteligentei indemanatice si iscusite; el patroneaza comertul. Atributul sau, sandalele inaripate, semnifica forta de elevatie si capacitatea de deplasare rapida, dar aceasta forta se limiteaza la un nivel oarecum utilitar si se altereaza usor. Hermes mai inseamna si mintea pervertita: el este protectorul hotilor, forma de perversiune intelectuala ce functioneaza in toate tipurile de escrocherie, de viclesug si de siretenie.

Hermes a nascocit lira, intinzand pe carapacea unei broaste testoase niste corzi facute din matele boilor pe care-i jertfise. A fost prima lira adoptata de Apollo, dupa ce acesta i-a auzit acordurile venind din fundul unei pesteri in care se retrasese Hermes. Apoi a nascocit fluierul, pe care i l-a daruit lui Apollo in schimbul unor lectii de magie divinatorie si al caduceului de aur. Impresionat de iscusinta lui, Zeus l-a ales pe Hermes sa-i fie crainic la zeii infernului, Hades si Persefona. Il vedem adesea reprezentat carand un miel in spinare, de aici si numele de Kriophoros: divinitate agrara la origine si ocrotitor al ciobanilor, fara indoiala, dar si calauza a sufletelor in salasul mortilor. Din aceasta functie deriva si numele de Hermes Psihopompul, Insotitorul sufletelor. El il va simboliza astfel pe Pastorul cel Bun. Hermes este un fel de mijlocitor intre divinitate si oameni.

Zeu al calatoriilor, el era cinstit mai ales la raspantii, unde i se inaltau statui menite sa alunge stafiile si sa-i apere pe drumeti de intalniri funeste.  Chiar si drumurile erau jalonate cu pietre numite hermai in cinstea lui.

Crainic prin excelenta, numit uneori cu un cuvant care a dat ulterior termenul de Evanghelieaducatorul vestii celei bune – Hermes simbolizeaza schimburile dintre Cer si Pamant, mijlocirea, aceste schimburi se pot fie perverti in comert ilicit, fie inalta pana la sanctificare. Hermes asigura calatoria, trecerea intre lumile infernala, pamanteasca si cereasca.

Functia clasica a lui Mercur sau Hermes este indeplinita in Irlanda de zeul Lug (al carui nume se regaseste in Galia, atestat in circa douazeci de forme, in Spania si in Elvetia). Zeul Lug transcende functiile si si capacitatile tuturor celorlalti zei; el este si druid, si poet satiric, si medic, si magician, si mestesugar, si tot el, in marea povestire mitica a bataliei de la Mag Tured, iese biruitor asupra Fomoirelor nu atat prin vitejia lui si prin faptele lui de arme, cat prin magie.  Aflam in Galia si un mare numar de urme ale cultului lui Mercur sub numele si infatisarea mai mult sau mai putin fidela a clasicului Mercur. Putem totusi afirma ca ariile teologice clasica si celtica nu coincid. Pentru celti, Mercur nu este doar calator si negutator. Cezar, in De bello Gallico, il numeste nascocitorul a toate mestesugurile, ceea ce corespunde cu denumirea irlandeza samildanach.  Alaturi de Dagda (Zeus-Jupiter) si de Ogme sau Ogmios (sau Ares-Marte), el formeaza o triada fundamental iar apelativele le migreaza de la unul la celalalt. In 1514, A. Durer a gasit de cuviinta sa-l reprezinte pe Hermes, zeul elocintei, sub infatisarea zeului celtic Ogmios, iar in introducerea la Misterele Egiptului de Iamblichos se arata ca acest zeu al elocintei le este comun tuturor preotilor. Se pare, in aceste conditii, ca simbolismul lui Mercur, asa cum apare la celti, este universal.

Simbolistica lui Hermes se inspira si din cea a zeului egiptean Thot, vicar al zeului supreme Ra. Thot este crainic, illuminator, judecator launtric (constiinta), calauza, mijlocitor. El intruchipeaza intelepciunea si calea spre vesnicie revelate oamenilor. El este cuvantul ce patrunde pana in strafundurile constiintelor, potrivit cu gradul de deschidere a fiecaruia.

he_who_balances_by_hbrutonHermes este in consecinta zeul tetramorf, al celor patru vanturi ale cerului si al celor patru chipuri.

Uneori zeu al contractelor, legamintelor, intelegerilor si rascrucilor poate fi asociat cu demonul rascrucilor din folclorul tarziu medieval European. Alteori, interpretat ca invatator al unor cunostinte interzise, experiente religioase la care numai initiatii pot ajunge prin extaz. In unele cazuri, zeu al divinatiei si magiei, cu atribute samanice, care face legatura intre lumi.

Unul dintre cele mai vechi locuri de rugaciune este Muntele Cilene din Arcadia unde se spune ca s-ar fi nascut. Legendele ne spun ca primul temple ar fi fost construit de insusii Lycaon. De aici cultul a trecut in Atena si de aici s-a raspandit in intreaga Grecie. In Attica, Arcadia, Creta, Samos si in Marea Grecie, templele sale erau associate cu cele ale Afroditei, fiind interpretat ca un zeu al tineretii pentru soldati si vanatori in ceremonii.

Simbolurile lui Hermes erau palmierul, testoasa, cocosul, tapul, numarul patru, anumite feluri de peste si tamaia. In cinstea lui se serba Hermaea.

Mercur a dat numele planetei si elementului chimic. Templul lui din Roma era in Circus Maximus. Fiind printer primii zei avea un preot numit flamen si avea o sarbatoare numita Mercuralia pe 15 mai.

Aceste atribute reprezinta un sens dublu; ele intruchipeaza, in mod obiectiv, totalitatea cunostintelor venite din cele patru zari si de la toate nivelurile existentei. In mod subiectiv, Hermes reprezinta si nenumaratele moduri de receptare a mesajului sau, nenumaratele fete si interpretari pe care le capata cuvantul sau in mintea oamenilor, convinsi cu totii ca l-au inteles correct. El este totodata si zeul hermetismului, al misterului si al artei de a-l dezlega.

(Visited 62 times, 3 visits today)
One comment on “Hermes – patronul hotilor si al comertului
  1. Craciun Ioan says:

    nu la paraschivasa se anchine PARLAMENTARII ci la HERMES ZEUL HOTILOR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *