Elefantul in lumea simbolurilor

Elefantul, simbol cosmic

Prezent doar in Africa si Asia a uimit popoarele lumii prin numeroasele sale reprezentari. In arta, in buddhism si nu numai, elefantul reprezinta puterea regala, forta, demnitatea, rabdarea, smerenia. Deasemenea, in arta feng-shui el este un animal care aduce noroc, longevitate si fericire. In mitologie cat si in religie, elefantul a devenit un simbol demn de onorat.

ElefantulIn India, China si Africa a luat atributele fertilitatii si inteligentei, iar in multe culturi este apreciat ca unul dintre animalele sfinte – elefantul alb. A fost descris adesea in folclor si in povestile de razboi din China Antica. Sa ne aducem aminte ca expeditia lui Alexandru cel Mare a intalnit astfel de “monstri”. In China au fost folosite, deasemenea, in razboaie. De aici, simbolul acestor animale marete, foarte blande si inteligente a fost rasturnat spre haos, forta bruta si manie oarba. Elefantul alb care exprima puritatea a fost interpretat in traditiile Indiei, Indochinei si Thailandei ca animal sfant. In buddhism el reprezinta intruchiparea lui Buddha si poate fi calarit numai de regi si zei.

Elefantul, simbolul regalitatii

Daca pentru occidentali elefantul reprezinta o imagine vie a masivitatii si a stangaciei, pentru asiatici el are o semnificatie fundamental diferita. Elefantul este animalul pe care incaleca regii, si, in primul rand, Indra, Regele ceresc. El simbolizeaza deci puterea regala. Elefant mai este si numele lui Shiva in exercitiul functiunilor sale de suveran. Odata intrat in actiune, efectul puterii regale aduce pacea si prosperitatea. Forta elefantului (matangi) da acelora care il incoca tot ce-si pot dori. In multe regiuni, si mai ales in cele musonice, acest dar este ploaia, ce reprezinta o binecuvantare cereasca: in Siam (Thailanda), in Laos, Cambodgia, elefantul alb aduce ploaia si recolte bogate, caci Indra este si zeu al furtunilor, iar elefantul poarta pe cap o nestemata care are stralucirea fulgerului.

In Kerala, India exista un deosebit respect pentru aceste animale. Majoritatea templelor hinduse detin elefanti donati de catre credinciosi. Exista, deasemenea, si un Palat al Elefantilor la 3 km de templul Guruvayur care detine peste 60 de elefanti. Elefantii sunt imbracati cu ocazia ceremoniilor si sarbatorilor sfinte si defileaza prin orase purtand in spate statui ale diferitelor zeitati (ei poarta placi de aur, coliere si centuri). Cei care ii condus stau in picioare pe spatele lor purtand pene de paun albe. In fiecare zi, 17 elefanti inconjoara templul, sapte dintre acestia au facuta imbracamintea in intregime din aur, iar restul din argint. Festivalul Elefantilor este tinut in Jaipur in luna martie. Aici au loc concursuri de polo cu elefantii, curse de viteza, dansuri cu elefantii. Este premiat cel mai bine aranjat elefant in culori cat mai vii.

ganesha ElefantulElefantul mai este si un simbol al statorniciei si stabilitatii. In Yoga, este atribuit chakrei muladhara si corespunde , in consecinta, elementului pamant si culorii ocru. Elefantul il insoteste pe Boddhishattva Akhobhaya, Neschimbatorul. In anumite mandale tantrice, intalnim elefantul fie asezat la portile cardinale, fie in punctele colaterale. Il intalnim deasemenea si la Angkhor, in Mebon-ul oriental si, mai ales, la Bakong. El semnifica dominatia centrului regal asupra directiilor spatiului terestru. Prezenta sa, intre alte simboluri, in preajma lui Vasudeva-Vishnu, ca stapan al celor trei lumi, pare sa indice suveranitatea sa asupra lumii pamantesti.

Elefantul, simbol al cunoasterii

Elefantul mai invoca si imaginea lui Ganesha, simbol al cunoasterii. Trupul sau omenesc reprezinta inca microcosmosul, manifestarea, in timp ce capul sau de elefant este macrocosmosul, non-manifestarea. Potrivit acestei interpretari, elefantul este de fapt inceputul si sfarsitul, ceea ce se intelege, deopotriva, din dezvoltarea lumii manifestate pornind de la particula om (deci de la stadiul de non-manifestare), cat si din implinirea interioara a yoghinului. Gaja, elefantul este alfa si omega.

Simbolismul elefantului este, deasemenea, foarte folosit in formularile buddhiste: regina Maya l-a plasmuit pe Buddha dintr-un elefantel. Aici indeplineste un rol angelic. Lucru neasteptat, daca n-am sti deja ca elefantul este instrumentul actiunii si binecuvantarii ceresti. Uneori, ca sa poata figura zamislirea lui Buddha, elefantul este infatisat singur. Alteori, aflat in varful unui stalp, el evoca iluminarea; ceea ce ne trimite la simbolismul cunoasterii figurat de Ganesha. O semnificatie apropiata atunci cand apare incalecat de Boddhisattva Samantabhadra, exprimand, nu mai putin formal, puterea cunoasterii. In mod secundar, forta brutala este infatisata in episodul elefantului furios Nalagiri.

ElefantulCa si taurul, broasca testoasa sau alte animale, el mai indeplineste, in India si Tibet, rolul de animal-ce-sprijina-lumea: universul este asezat pe spinarea unui elefant. In numeroase monumente il vedem aparand in chip de cariatida: aici este cosmofor. Prin faptul ca poseda el insusi structura cosmosului (patru stalpi sprijinind o sfera), mai este considerat si animal cosmic.

Elefantul, smerenie si castitate versus violenta si forta

In Africa, potrivit credintelor baoule, elefantul simbolizeaza forta, belsugul si traiul indelungat. La triburile ekoi este simbolul violentei si al urateniei. Aici insa, simbolul nu depaseste nivelul metaforei.

Tot la acest nivel, elefantul serveste ca atribut al puterii regale, daca nu ii luam in considerare decat propria masa; al regelui care se fereste de nebunie si de nechibzuinta, daca tinem seama de suspiciunea si de prudenta elefantului.

Ca atribut al smereniei, daca e sa dam crezare lui Pliniu si lui Elianos: “Cand straluceste luna noua, elefantii, asa cum am auzit, manati de nu stiu ce inteligenta naturala si misterioasa, poarta niste ramurele, smulse de curand din padurile in care au pascut, le ridica si, inaltandu-si ochii spre cer, scutura usor aceste crengi de parca ar adresa o rugaciune zeitei, ca sa-si atraga bunavointa si obladuirea ei”. Un atribut al castitatii, daca este adevarat ca, asa cum afirma Aristotel, atunci cand o femela este insarcinata (vreme de doi ani) masculul nu se apropia de o alta, mai mult, elefantul ar fi cel care razbuna adulterul. O gravura din secolul al XVII-lea ilustreaza aceste relatari, infatisand un elefant care se lupta cu un mistret precum neprihanirea cu libidoul.

ElefantulS-a descoperit ca in urma cu40 de milioane de ani, in Eocen, un stramos indepartat al elefantilor ducea o existenta semiacvatica si avea o infatisare asemanatoare hipopotamilor si tapirilor, declara Erik Seiffert, doctor in paleontologie la Universitatea Stony Brook din New York.  

Moeritherium ajungea la circa 300 de kg si traia in padurile si deltele care acopereau pe atunci desertul Sahara. Savantii nu cunosc motivul pentru care acest stramos al elefantilor a parasit mediul acvatic, adaptandu-se la viata pe pamant. Cea mai probabila teorie ramane cea conform careia schimbarile climatice majore si secarea habitatului a dus la aceste schimbari.

Acest simbol devine o parte vie a culturii si civilizatiei si astfel acopera prapastia dintre material si spiritual. Simbol al fortei pshice, el ajuta omul in calatoria sa initiatica. Neofitul, la inceputul calatoriei sale, este considerat un elefant gri, a carui minte este salbatica. Pe parcurs ce avanseaza, el este reprezentat de elefantul alb, simbol al controlului.

(Visited 649 times, 5 visits today)
One comment on “Elefantul in lumea simbolurilor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *