Elder Scrolls: mitologie si lore

The Elder Scrolls poate fi descris ca o carte fantasy cu influente apartinand multor culturi din toata lumea. Tema principala, ca in orice epic fantasy, este aceea a infruntarii unei forte supernaturale malefice ce va cuceri lumea. In seria de jocuri apar mai multe rase precum oamenii, orcii si elfii. Unele sunt atipice, precum Argonienii, o rasa cu trasaturi de reptila, si Khajiit, o rasa cu trasaturi feline. Unele sunt stereotipuri precum Dwemer, rasa de pitici ce traiesc subpamant si se pricep la metalurgie.

Exista si alte creaturi mitologice, magie si vrajitorie, factiuni cu diferite agende politice, orase medievale si fortarete. Elemente intrigii sunt foarte bine definite, scenariul este foarte bine scris si presarat cu profetii si legende. Lumea The Elder Scrolls este cunoscuta pentru atentia la detalii, folclorul foarte atent prezentat si povestea de ansamblu. Toate personajele descrise au si o poveste de background. Asta include o mare varietate de informatii ca nume, date si locuri ce constituie istoria. Structura interconectata a societatilor, culturilor si religiilor din The Elder Scrolls ne arata continuitate si originalitate. Povestile apar in carti, jurnale si alte locuri din intreaga lume.

Legende si mitologie in The Elder Scrolls

The Elder ScrollsSeria The Elder Scrolls are loc pe continentul Tamriel. Acesta este localizat in lumea Nirn. Doar The Elder Scrolls Legends: Battlespire face exceptie. Acesta este setat in Oblivion. Acestea sunt alte planuri de existenta ale Printilor Daedrici. Exista si alte continente pe Nirn. Acestea sunt Akavir, Yokuda, si Atmora. Insa acestea nu au fost inca folosite.

Tamriel este divizat in noua provincii sau regiuni. Fiecare regiune este dominata de o rasa distincta. Black Marsh este casa Argonienilor, Cyrodiil este casa Imperialilor, Elsweyr este casa Khajiit; Hammerfell este casa Redguards; High Rock este casa Bretonilor; Morrowind este casa Dunmer, sau Elfii Intunecati (Dark Elves); Skyrim este casa Nordicilor; Insula Summerset este casa Altmer, sau High Elves; si Valenwood este casa Bosmer, sau Elfii Padurii. A zecea rasa, Orsimer, sau Orcii, traiesc in asezari imprastiate in Tamriel. Au incercat de doua ori sa-si stabileasca casa, Orsinium, in muntii din High Rock.

Puterea politica majora in istoria Tamrielului este Imperiul Septim. Acesta este numit si al Treilea Imperiu. Centrul sau este in Cyrodiil. La un moment dat controla toate cele 9 provincii. Imperiul a fost fondat de Tiber Septim (Talos Stormcrown). Acesta a fost un Dragonborn. El avea puteri magice numite “strigate”. Septim a cucerit Tamriel si dinastia sa a condus imperiul timp de cateva sute de ani. Imperiul a prosperat in pace. Dar a trecut si prin razboaie civile si crize de succesiune. In timpul Crizei Oblivion din The Elder Scrolls IV: Oblivion, a aparut un cult religios. Acesta, numit The Mythic Dawn, a deschis o poarta dimensionala catre un taram asemanator iadului. El se numea Deadlands. L-au ucis pe Imparatul Uriel Septim VII si pe cei 3 fii. Daedra, fiinte din Planurile Oblivionului, au fost infrante. Dar dinastia a murit si imperiul a slavit.

In The Elder Scrolls V: Skyrim, balanta puterii se va inclina. Va aparea dinastia Mede de imparati. Vechiul Imperiu va detine doar High Rock, Skyrim si capitala Cyrodiil. Black Marsh, Hammerfell, si Morrowind, vor deveni independente: Se va ridica un nou rival. Acesta este Dominionul Aldmeri ce conduce Insulele Summerset si Valenwood. Capitala Vechiului Imperiu va fi pradata. Dar Imperiul va invinge Dominionul in Marele Razboi. Se va semna White Gold Concordat.

Manuscrisele Batranilor Intelepti

Ce sunt ele? Unde pot fi gasite. Pana la partea a IV-a exista foarte putine informatii despre acestea. Adesea ele sunt contradictorii. Sunt crezute a fi relicve de la crearea Aurbis si Mundus de Aedric et’Ada (fiinte legendare asemanatoare celor Daedra. Ele si-au sacrificat nemurirea pentru a crea lumea). Scrolurile nu pot fi traduse sau transcrise. Exista o secta de calugari – Ordinul Stramosilor Molie – ce isi devota viata interpretarii lor. Citirea acestora te poate orbi. Cateodata, indivizi speciali, eroi ce apar in profetii pot vedea si intelege mesajul scrolurilor.

In The Elder Scrolls V: Skyrim, manuscrisele sunt fragmente ale creatiei. Se crede ca sunt artefacte foarte puternice. Citirea lor fara sprijin te poate innebuni si orbi. Se descopera ca au fost folosite de Nordici in lupta impotriva anticiului Dragon Alduin. Acesta trebuia sa inghita lumea conform profetiei. Acestia il vor trimite inainte in timp.

Nu se cunoaste numarul exact al manuscriselor, caci ele nu exista in forma fizica. Predictia lor este foarte dificila. Ele se pot schimba sau disparea. La fel ca si evenimentele ce sunt prezise in ele.

The Elder Scrolls Games

  • The Elder Scrolls: Arena
  • The Elder Scrolls II: Daggerfall
  • An Elder Scrolls Legend: Battlespire
  • The Elder Scrolls Adventures: Redguard
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls Travels: Stormhold
  • The Elder Scrolls Travels: Dawnstar
  • The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • The Elder Scrolls Online
  • The Elder Scrolls: Legends

Folclorul si viziunea naratorului

Naratorul in acest caz nu este de incredere. Este folosita o tehnica in care naratorul fie nu poate spune intregul adevar, fie nu il cunoaste. El doreste sa ascunda anumite lucruri sau sa insele audienta.

Conform firului povestirii, exista 3 taramuri in universul Elder Scrolls. Acestea sunt:

  • Mundus – taramul muritorilor. Aici exista mai multe planete, inclusiv Nirn.
  • Oblivion – acesta este taramaul Daedra. Fiecare print din Daedra controleaza o anumita bucata foarte diferita de restul.
  • Aetherius – taramul Magna Ge si al Divinilor, potrivit surselor imperiale. Credintele spun ca acesta este locul unde merg sufletele.

Potrivit povestirii, exista mai multe ere divizate in linii temporale:

  • Dawn Era – timpul dinantea crearii Nirn si inceperea timpului. Singurele fiinte existente erau Et’ada
  • Merethic Era – Dinastia Camoran – 2500 de ani
  • Prima Era – 3000 de ani
  • A Doua Era – pana la fondarea celui de-al Treilea Imperiu de Tiber Septim, 896 ani.
  • A Treia Era – Sfaristul Imperiului si Oblivion  433 ani.
  • A Patra Era – 201 ani, era actuala, evenimentele din Skyrim

Cosmologie si Religie in The Elder Scrolls

Exista o varietate de credinte si religii in Tamrie. Cele mai multe sunt legate de cultura dominanta din zona. Cosmologia contine cateva concepte comune:

  • Dragon Breaks – perioade cand nu exista timp linera. Aceste evenimente fac posibil orice viitor. 
  • Elder Scrolls – The Elder Scrolls sunt artefacte necunoscute de mare putere. Nu este cunoscuta provenienta lor. Fiecare cititor le interpreteaza altfel pana cand evenimentele trec. Citirea lor orbeste.
  • Et’ada – acestea sunt Spiritele Originale. Ele au fost prezente la crearea lumii – Mundus. Cei care au facut posibila aparitia lumii sunt numiti Aedra, ceilalti Daedra. Cei care au abandonat lumea se numesc Magna Ge.
  • Subgradience – in universul The Elder Scrolls, intreaga creatie se datoreaza conexiunii dintre doua entitati. Ele sunt cunoscute dupa multe nume. Cel mai adesea Anu si Padomay. Pentru a se cunoaste mai bine aceste 2 entitati s-au despartit. Aasa au aparut Et’ada. Si ei s-au despartit formand Mundus si alte rase muritoare.

 

(Visited 66 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *