Elantris – Brandon Sanderson

Elantris este prima carte publicata de Brandon Sanderson in 2005. Aparuta in 20 de limbi, a fost declarata in acelasi an si cea mai buna carte SF/epic fantasy. O carte atat de mica aparent, ar putea insemna lucruri diferite pentru oameni diferiti, constata chiar autorul. Cartea nu este despre o calatorie sau quest cum nu este nici despre sfarsitul lumii. Actiunea are loc intr-un singur oras (asa cum tind cele mai multe carti ale lui Sanderson) si totul este un mix de intrigi politice, magie interesanta si caractere dinamice. Cartea a a fost insa clasificata epic fantasy, desi aduce mai mult a SF. Elantris – Brandon Sanderson este acel SF care face legatura intre fantasy, carti de inspiratie medievale si teme nemaivazute.

Elantris - Brandon Sanderson

Intriga si actiunea in Elantris – Brandon Sanderson

Poate aici straluceste cu adevarat Sanserson – personaje credibile, reale, in al caror suflet si viata diseca minutios pana la cele mai crude si teribile adevaruri. Cunoasterea perfecta a organismului uman, pe dinafara si pe dinauntru, descrierea felului in care se formeaza comunitati si loialitati, surprinderea celei mai pretioase si fragile flori – iubirea – il fac pe Sanderson un mare autor.

Decorul actiunii este asezat in marele oras Elantris, laitmotiv pentru aceasta carte, inchisoare si speranta a omenirii. In Arelon exista o forta cunoscuta ca Dor care alege la intamplare oameni carora le confera puteri divine si nemurire. Elantris devine astfel orasul zeilor, unde cei alesi merg sa traiasca. Acum zece ani, Elantrienii isi pierd subit puterile si o boala distrugatoare ii loveste. Din acel moment, Elantris devine un oras-inchisoare care sa opreasca presupusa boala si contaminare, caci magia Dor continua sa aleaga oameni insa totul se transforma intr-un blestem. Elantris – Brandon Sanderson descrie primul oras care moare cu adevarat, la fel ca si locuitorii sai. Tot el introduce prima oara ideea unor rani a caror durere nu dispare niciodata, iar durerea se acumuleaza pana la nebunie, neputinta si pierdere in abis.

Cartea urmareste actiunile si mai ales experientele a trei personaje-cheie in timp ce interactioneaza cu oamenii din Elantris. Primul, Raoden, un print condamnat si aruncat in aceasta inchisoare nemiloasa. Sarene, printesa promisa lui Raoden printr-un tratat politic, ajunge in capitala doar sa afle ca sotul promis este mort si sa se lase purtata intr-o serie de scheme si scandaluri politice pentru a descoperi adevarul si pentru a salva natia de razboiul ce se intrevede la orizont. Hrathen, un preot aflat intr-o misiune, aceea de a converti populatia din Arelon sau a o distruge.

Cele trei povesti se impletesc si adevarul despre ce s-a intamplat in Elantris cu zece ani in urma va iesi la iveala.

Intre timp, veti putea gasi mister, magie, romantism, conflicte religioase, lupte, scrise foarte bine. Suflete care nu pot muri consituie o adevarata societate a decazutilor, o lume originala a maigei si intrigilor. Ceea ce face cu adevarat cartea de neuitat este caracterul magnific al personajelor. Ca niste adevarati eroi in fata inamicului, ei isi gasesc puterea interioara acolo unde nu stiau ca exista, fac greseli de ale caror consecinte inca nu au habar, dar si sacrifica totul pentru a salva o lume aflata la apogeul disparitiei.

Povestea e astfel completa si complexa in Elantris – Brandon Sanderson. Mai este loc de o continuare si speram ca va exista una. Sanderson scrie intr-un univers moral unde oamenii rar pot spune cu siguranta cine sunt baietii buni si cine sunt aceia care pot deveni baietii rai. Dar diferenta dintre bine si rau este clara, desi subtila uneori si greu de gasit.

Foarte rar un scriitor fantasy gaseste atata inovatie intr-o carte asa de scurta precum Elantris – Brandon Sanderson, un scenariu atat de original, un decor iesit din comun. Deasemenea, stapanirea felului in care pot fi condusi oamenii si mai ales influentati e foarte importanta. Am putea spune ca totul este un conflict religios intre cele doua mari religii, direct descendente dintr-un trunchi comun, insa e mai mult decat atat.

O noua impartire si organizare a prelatilor, un nou fel de biserica misionar-razboinica, preoti-soldati, manastiri dedicate artei razboiului, asta face din Shu-Dereth o religie-monstru si mortal de logica. Sistemul magiei elantriene are la baza Aonii, si, asa cum ne-a invatat Sanderson pana acum, sistemul este deosebit de complex si grafic. Chiar numele personajelor sunt variatii ale acestor Aoni. Acestia si-au pierdut puterea magica, si aici va lasam sa le descoperiti secretul.

Prin opozitie, magia Dakhor ofera credinciosilor fanatici puteri nebanuite, forta si agilitate nemaivazute, dar cu un pret etern. Elantrienii sunt alesi la intamplare de Sheod, insa cei ce practica Dakhor se ofera voluntari. Sigiliile sufletelor sunt si ele o alta forma a magiei practicata in acest sistem. Despre toate acestea va lasam sa aflati singuri.

(Visited 9 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *