Cu putin timp in plus, si mai mult noroc, s-ar fi putut ca imperiul nazist sa ne conduca de pe Luna. Cu ajutorul savantilor sai, Hitler ar fi putut ajunge pe Luna. In special, cu ajutorul unuia dintre cei mai mari savanti ai vremii. von Braun.

Si istoria ar fi putut fi rescrisa. Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun (1912– 1977) a fost un inginer aerospatial si arhitect al navelor spatiale. A fost figura proeminenta in dezvoltarea tehnologiei rachetelor din Germania. Deasemenea a fost parintele tehnologiei rachetelor si a stiintei spatiului in Statele Unite, dupa razboi.

El a dezvoltat in Germania nazista programul pentru dezvoltarea rachetelor. A contribuit la dezvoltarea designului rachetei V2 in timpul celui de-al doilea razboi mondial. In timpul razboiului, von Braun a fost mutat in secret in Statele Unite, alaturi de alti 1600 oameni de stiinta germani, ingineri si tehnicieni. Faceau partea din asa-numita Operatiune Paperclip. A lucrat pentru Armata SUA pentru o racheta speciala care a dus la lansarea primului satelit in spatiu. Acesta s-a numit Explorer 1.

Grupul sau de oameni de stiinta au fost asimilati de NASA, agentia spatiala americana. Aici, el a servit ca director al noului centru spatial Marshall si ca arhitect-sef al unui vehicul ce trebuia sa propulseze nava spatiala Apollo pe Luna. Acesta s-a numit Saturn V.

In 1975, von Braun a primit Medalia Nationala pentru Stiinta. Deasemenea, a fost printre primii avocati ai unei misiuni pe Marte.

In timpul razboiului, cand a ajutat la crearea rachetei care urma sa bombardeze Londra, von Braun era sigur ca aceasta putea sa ajunga pe Luna. Destinul ei si al rachetelor sale era sa ajunga pe Luna. Si, in sfarsit, in Statele Unite, visul i s-a realizat. Daca Hitler ar fi avut timp si viziune ar fi putut ajunge cu siguranta pe Luna. Avea resursele necesare si cei mai buni savanti din lume. America a profitat de aceste genii si le-a oferit un serviciu si un scop.

Cursa rachetelor: de la razboi in spatiu

Von Braun a avut in copilarie un telescop si a dezvoltat o adevarata pasiune pentru astronomie. Familia lui s-a mutat in Berlin in 1915 si aici a fost inspirat de recordurile de viteza ale masinilor propulsate de racheta ale lui Max Valier si Fritz von Opel. A facut si el o macheta asemanatoare si a detonat-o in strada. Artificiile atasate au facut un mare spectacol. A fost arestat.

 

Wernher von Braun era si un pianist impatimit ce putea canta Beethoven si Bach din memorie.

 

In 1930, von Braun s-a inscris in Societatea Aerospatiala si a asistat la teste pe motoare de rachete. Vrand sa invete tot mai mult despre fizica, chimie, astronomie,a intrat la Universitatea din Berlin pentru doctoratul in fizica. Va lucra si invata la Zurich pentru rachetele militare. Insa visul lui va ramane mereu zborul in spatiu.

A fost influentat de eroii vremii precum Auguste Picard, pionierul zborului cu balonul la mare altitudine, Hermann Oberth si altii.

S-a inscris in partidul nazist si apoi a devenit membru SS, fiind promovat de trei ori de Himmler. Von Braun a sustinut mereu ca a facut asta de nevoie, altfel nu l-ar mai fi lasat sa lucreze la proiecte. Deasemnea, SS-ul era interesat de tehnologia rachetelor.

In 1939, oamenii de stiinta germani au discutat cu fizicianul american Robert H. Goddard, un pionier al cercetarii. Von Braun a folosit planurile lui Goddard si a construit seria de rachete Aggregat A. Racheta A-4 va deveni cunoscuta lumii ca V-2.

Peenemunde, hangarul rachetelor de la Marea Baltica

Langa Marea Baltica, nazistii au construit o imensa fabrica pentru rachete. Von Braun va fi aici director tehnic. Va colabora cu aviatia nazista, Luftwaffe, dezvoltand motoare de racheta pentru avioane si rachete. Au mai dezvoltat si rachete balistice si rachete antiaeriene supersonice Wasserfall.

Pe 22 decembrie 1942, impresionat de progresul tehnologiei, Adolf Hitler ordona productia de rachete A-4 ca “arme ale razbunarii”. Grupul de la Peenemunde trebuia sa targeteze Londra. Hitler fusese cu adevarat impresionat de filmul lui von Braun care arata decolarea unei rachete A-4.

Pana la acea vreme, agentiile secrete sovietice si britanice stiau despre programul rachetelor. Deasemenea, stiau ce se intampla la Peenemunde datorita informatiilor furnizate de armata de eliberare poloneza. In noaptea de 17-18 august 1943, aviatia britanica incepe Operatiunea Hydra. Era vorba despre bombardarea complexelor cu 596 avioane si 1800 tone explozibil. Norocul a facut ca fabrica sa reziste si cea mai mare parte a echipei de ingineri a ramas nevatamata. Totusi, raidul aerian l-a ucis pe designerul motoarelor lui von Braun, Walter Thiel si inginerul-sef, Walther. Iar programul a fost intarziat.

Von Braun: ” rachetele au functionat perfect, doar ca au aterizat pe planeta gresita”

Prima racheta de lupta A-4, rebotezata V-2 (de la Vergeltungswaffe – razbunare) a fost lansata spre Anglia pe 7 septembrie 1944. La numai 21 de luni dupa inceperea programului. Visul lui von Braun suferise o schimbare. El dorea ca rachetele sale sa calatoreasca in spatiu, nu sa omoare oameni. Dupa ce a auzit stirile despre Londra, von Braun a spus: ” rachetele au functionat perfect, doar ca au aterizat pe planeta gresita.”

Experimentele pentru rachetele spatiale continua la Kummersdorf. In 1937, un avion a fost pilotat doar impins de puterea rachetei lui von Braun. In acelasi timp, experimentele lui Hellmuth Walter cu rachete pe baza de hidrogen functionau cum trebuie. Asadar, Germania avea si rachetele lui von Braun pe baza de alcool si oxigen lichid. Primele foloseau catalizatori si vapori fierbinti de la reactia chimica, iar ale lui von Braun foloseau combustia directa.

La diferitele proiecte si rachete au fost folositi sclavi, inclusiv din lagarele de concentrare, precum Auschwitz.

In 1943, cand au aparut probleme, Arthur Rudolph, inginer-sef la fabrica V-2 din Peenemunde a sustinut ideea folosirii muncii sclavilor. Au murit mai multi oameni muncind la aceasta racheta decat au murit cand a fost folosita ca arma. Lagarul folosit aici avea 20.000 morti de boli, batai, spanzurari, conditii de munca vitrege. Prizonierii francezi au sustinut chiar ca von Braun dadea ordine de spanzurare a sabotorilor.

Deasemenea, von Braun a fost prins si in plasa lui Heinrich Himmler. Acesta dorea sa puna mana pe toate programele de armament naziste, incluzand programul de rachete V-2 de la Peenemunde. Curand, von Braun si echipa lui au fost pusi sub supravegherea SS. Comentariile deplasate facute despre scopul rachetelor plus acuzatiile lui Himmler au dus la arestarea lui von Braun de catre Gestapo. Acuzatiile lui Himmler era legate de sabotarea programului V-2 si de faptul ca ar fi comunist.

A fost dus in Polonia in arest timp de doua saptamani. Interventiile comandantului de la Peenemunde si ale ministrului de razboi pe langa Hitler l-au scapat. Von Braun va continua proiectul si V-2 se transforma in V-4.

Agentia Spatiala Americana si oamenii de stiinta nazisti

Oportunismul americanilor dupa razboi nu a avut limite. Au luat cei mai buni savanti nazisti si i-au integrat in NASA. Oameni care deja facusera descoperiri uimitoare. Asadar, in foarte scurt timp, America a devenit prima in cursa spatiala datorita efortului si inteligentei aduse din Germania.

In primavara 1945, armata sovietica era la 160 km de complexul Peenemunde. Von Braun a luat toate planurile si a decis ca trebuie sa se predea americanilor. Asadar, a facut documente si si-a transportat 500 de oameni din echipa la Mittelwerk. De teama ca nu cumva schitele lui sa fie distruse, le-a ascuns intr-o mina din muntii Harz.

 

Pana la urma SS-ul le-a dat de urma si au ajuns sub supraveghere in Alpii bavarezi. Ofiterii care ii pazeau aveau ordin sa ii execute daca cadeau in mainile inamicului. Pana la urma, von Braun si mai multi ingineri au ajuns in Austria. Aici, au gasit armata americana. Fratele lui von Braun, Magnus le-a spus: “Numele meu este Magnus von Braun. Fratele meu a inventat V-2. Vrem sa ne predam!”

Americanii au fost surprinsi de descoperire. Pana la urma, von Braun era in fruntea Listei Negre, nume de cod folosit pentru lista de ingienri germani si experti in rachete. Von Braun si ai lui au fost interogati apoi la “Dustbin”, centrul de interogari de la Castelul Kransberg unde elita nazista era adusa pentru interogari.

Insa prima oara au fost interogati de britanicii sub conducerea inginerului L.S. Snell. Acesta va deveni designer-sef pentru Rolls Royce si inventator al programului de motoare Concorde.

Deabia in 1945 publicul american a aflat despre integrarea savantilor nazisti in USA.. Au fost adusi la Fort Bliss, nord de El Paso. Echipa lui von Braun a atras criticile lui Albert Einstein si John Dingell. In cadrul proiectului Hermes, echipa lui von Braun a reusit lansarea unor rachete V-2 in New Mexico.

In 1950, la inceputul razboiului koreean, von Braun si echipa sa au fost transferati in Alabama. Asta va fi casa lui timp de 20 ani. Intre 1952-1956, von Braun a realizat racheta Redstone, folosita la primul test nuclear al unei rachete balistice in SUA. Asta a dus si la dezvoltarea primului mecanism de ghidare precis.

Racheta Redstone a dus la dezvoltarea Jupiter-C.Aceasta a trimis primul satelit in spatiu, Explorer-1, pe 31 ianuarie 1958. Aceasta a dus la nasterea programului spatial american.

Insa, in tot acest timp, 1945-1957, rusii mergeau inainte cu programul Sputnik, iar americanii nu erau prea convinsi de acest lucru.

Trimiterea oamenilor in spatiu: Sputnik versus NASA

Von Braun continua sa viseze la explorarea spatiala. Asa ca a incercat sa popularizeze ideea. Ziarele scriau despre asta de parca ar fi fost SF.

In 1952, von Braun publica prima oara conceptul sau despre o statie spatiala. Statia urma sa fie construita cu rachete reutilizabile, sub forma unei roti ce se invarte in jurul axului. Statia s-ar fi invartit ca sa ofere gravitate artificiala. O statie aflata pe orbita la 1730 km de Pamant. Platforma ar fi fost folosita pentru expeditiile pe luna.

Mult mai tarziu, carti si filme, chiar si 2001: O odisee spatiala, s-au influentat masiv din acest concept. Von Braun a gandit acest proiect cu 50 astronauti calatorind in trei nave spatiala uriase, doua pentru echipaj, una pentru incarcatura. Fiecare nava avea 49 metri lungime si 33 metri in diametru, conduse de 30 rachete cu motoare bazate pe propulsie. La sosire, astronautii trebuiau sa stabileasca o baza lunara permanenta in regiunea Sinus Roris. Trebuiau sa foloseasca rachetele ca si case pentru opt saptamani. Asta ar fi inclus si o calatorie de 400 km in rovere presurizate in craterul Harpalus si alte zone de pe Luna.

In acelasi timp, von Braun isi imagina si primul concept al unei calatorii umane pe Marte. Primul lui proiect din 1952 imagina o flota de zece nave spatiale, fiecare de 3720 tone, cu noua vehicule de transport fiecare cu 70 astronauti. Parametrii misiunii erau foarte clar calculati. Von Braun chiar scrisese un roman SF in acest sens, respins de 18 publicatii. Von Braun a lucrat si cu Walt Disney si studiourile sale pentru filme legate de explorerea spatiala. Acestea, eliberate in 1955, au atras peste 40 milioane spectatori.

Cursa spatiala a inceput din cauza succesului rusilor cu satelitul Sputnik 1. Racheta Vanguard a americanilor daduse gres.

Nasterea NASA si primul echipaj pe Luna

NASA a fost creata pe 29 iulie 1958. Un an mai tarziu, a 50-a racheta Redstone era lansata cu succes. Doi ani mai tarziu, NASA a deschis Centrul Aerospatial Marshall din Alabama.

Prima racheta Mercury-Redstone a fost un dezastru. A urmat alt dezastru cu Mercury-Redstone 2. Asadar, s-a trecut la dezvoltarea programului de rachete Saturn.

De aici a plecat programul Apollo, zborul pe Luna cu un echipaj de patru oameni. La inceput, Wernher von Braun a vrut sa foloseasca conceptul de “intalnire pe orbita”, adica cel folosit pentru statia spatiala. Insa pana la urma s-au decis asupra zborului si aselenizarii direct pe Luna.

Visul a devenit realitate pe 16 iulie 1969 cand Saturn V a lansat echipajul Apollo 11 in misiunea istorica de opt zile.

Mercury-Redstone BD fusese un succes, dar in locul acestui zbor, Alan Shepard putea ajunge in spatiu cu trei saptamani inaintea lui Yuri Gagarin. Conducatorul programului Sputnik, Sergei Korolev, a insistat la doua zboruri cu caini inaintea trimiterii lui Gagarin.

Von Braun si viziunea sa erau mult inaintea timpului sau. Tot el a inventat ideea de TabaraSpatiala, un loc unde copiii ar putea invata despre stiinta si spatiu.

Von Braun va pleca de la NASA si va deveni vice-presedinte pe inginerie la Fairchild Industries. Va promova Institutul Spatial National si va deveni membru al board-ului Daimler-Benz.

Filme inspirate de von Braun si viziunea lui: Man in Space, I aim at the Stars, From the Earth to the Moon, October Sky, Space Race, The Last von Braun, In literatura apare The Good German de Joseph Kanon, Space de James Michener, Gravity’s Rainbow de Thomas Pynchon, V-S Day de Allen Steele, Moonglow de Michael Chabon.

Chiar si in muzica cursa spatiala si-a facut loc: Infinite Journey (1962), Johann Sebastian Bach.

 

 

 

(Visited 100 times, 1 visits today)