Ca si in filmele cu James Bond sau Star Trek, conditionarea psihologica sau grefarea personalitatii incepe sa devina un subiect real.

Modificarea memoriei si personalitatii

Grefarea unei alte personalitati pe cea existenta a subiectului

Conditionarea psihologica si razboiul psihologic

Ancora mentala

Manipularea psihologica este un tip de influenta sociala ce vrea sa schimbe comportamentul sau perceptia altora prin tactice abuzive, inselatoare si neortodoxe.

Influenta nu poate fi insa doar negativa. De exemplu, doctorii incearca sa-si convinga pacientii sa renunte la obiceiuri nesanatoase. Depinzand de context si motivatie, si copiii pot fi astfel influentati sau manipulati.

Potrivit psihologului George K. Simon, manipularea psihologica include:

  • ascunderea intentiilor si comportamentelor agresive
  • intelegerea vulnerabilitatilor psihologice ale victimei pentru determinarea tacticilor eficiente
  • necesitatea unui profil psihologic axat pe victimizare

 

Cum isi influenteaza si controleaza manipulatorii victimele:

  • intarirea pozitiva: laude, simpatia superficiala, scuzele excesive, banii, aprobarea, darurile, atentia, expresiile faciale ca rasul fortat, zambetul, recunoasterea publica
  • intarirea negativa
  • intarirea partiala sau intermitenta: crearea unui climat al fricii si indoielii (exemplu: in cazul pariurilor)
  • pedepsirea: tipatul, tratamentul silentios, intimidarea, amenintarea, injuratul, santajul emotional, aruncarea vinei, plansul, imbufnarea, jucatul rolului victimei
  • invatarea prin lectii traumatizante: abuz verbal, manie exploziva

 

Tehnici manipulative:

  • minciuna: unii psihopati sunt experti in asta, minciuna devine reala cand este prea tarziu
  • minciuna prin omisiune: o forma subtila precum propaganda
  • negarea: manipulatorul refuza sa admita ca a facut ceva gresit
  • rationalizarea: o scuza pentru comportamentul deviant
  • minimalizarea: un tip de negarea cuplat cu rationalizare. Manipulatorul crede ca acest tip de comportament nu este gresit sau iresponsabil pentru ca totul este facut in gluma
  • atentia selectiva
  • diversiunea: atunci cand nu da un raspuns direct la o intrebare clara
  • evaziunea
  • intimidarea: prin amenintari
  • capcana vinei: o tactica speciala de intimidare in care manipulatorul il face pe celalalt sa creada ca a gresit: indoiala, anxietatea si pozitia submisiva
  • rusinea: manipulatorul foloseste sarcasmul pentru a creste indoiala si frica in interlocutor
  • acuzarea victimei de abuz prin demonizarea actiunilor ei
  • jucatul rolului de victima pentru a castiga mila, simpatia si compasiunea
  • jucatul rolului de servitor obedient care doar isi face treaba
  • seductia: sarmul, ruga, complimentele si oferirea increderii si loialitatii
  • proiectarea vinei asupra celorlati, de obicei cautand un tap ispasitor
  • simularea inocentei si confuziei
  • jucatul maniei explozive, furiei pentru a soca victimele
  • efectul de turma: manipulatorul pretinde ca si altii au urmat exemplul

Vulnerabilitati exploatate de manipulatori:

  • “boala” de a te face placut
  • dependenta de acceptarea si aprobarea celorlalti
  • Emotofobia (frica de emotii negative, frica in exprimarea maniei, frustrarii etc)
  • lipsa abilitatii de a spune “nu”
  • un simt indecis al identitatii si granitelor personale
  • independenta foarte scazuta, incredere putina
  • naivitate sau contrariul, rationalizarea excesiva a situatiei

 

In aceste categorii de oameni foarte usor influentabili pot intra:

  1. dependentii
  2. imaturii
  3. naivii
  4. impresionabilii
  5. cei care au incredere prea multa si o acorda prea repede
  6. singuraticii
  7. narcisistii
  8. altruistii
  9. materialistii
  10. lacomii
  11. masochistii
  12. batranii

 

Spalarea pe creier

Spalarea pe creier sau controlul mintii, controlul gandurilor sau reeducarea, este conceptul conform caruia creierul uman poate fi modificat sau controlat prin anumite tehnici psihologice.

Aceasta “spalare” se crede ca poate reduce sau rapi abilitatea subiectului de a gandi independent sau critic, poate introduce ganduri noi sau chiar atitudini, valori si credinte.

 Conceptul original este dezvoltat in anii 1950 pentru a explica cum guvernul chinez reuseste sa ii faca pe oameni sa coopereze. S-a luat in vizor si reactia poporului german in fata nazistilor sau pe cea a traficantilor de carne vie.

Conceptul de “control al mintii” a fost mai tarziu folosit pentru a explica convertirea la anumite miscari religioase si alte grupuri. Unii au ajuns sa dezvolte miscari anti-cult.

Originile spalarii pe creier si metode de spalat creierul folosite de chinezi

Originea acestui concept pleaca de la guvernul lui Mao in China. Acesta tintea sa transforme revolutionarii sau alte elemente subversive in cetateni model. Termenul folosit avea legatura cu taoismul – adica “curatarea”, “spalarea inimii sau mintii” inainte de a intra intr-un altar.

In razboiul koreean, (1950-1953), s-au creat noi premise pentru aceste operatiuni. Desi studiile au aratat ca este posibil, prizonierii de razboi se intorceau la normal cand reveneau in tara.

In 1956, armata americana a numit spalarea pe creier “o prejudecata populara”.

Controlul mintii in cultura populara

In cartea “1984” a lui George Orwell, subiectul principal este intemnitat, torturat si izolat pentru a se supune ordinii totalitariste a regimului. Pana si J.R.R Tolkien cu Stapanul Inelelor foloseste in lumea sa imaginara acest concept.

In anii ’50 multe filme americane includeau astfel de cazuri cu prizonieri de razboi:  The RackThe Bamboo PrisonToward the Unknown, si The FearmakersForbidden Area.

In 1962 apare Candidatul Manciurian, bazat pe nuvela lui Richard Condon, a pus spalarea pe creier in topuri.

Mai tarziu, Joost Meerloo, un psihiatru olandez, inventeaza conceptul de “ucidere a mintii” – anumite tehnici folosite de nazisti.

Tema controlului mintii ramane foarte importanta in science fiction.

Razboiul psihologic: viitorul

Razboiul psihologic face referire la operatiuni ce au in centru psihologia. Acestea numara:

  • MISO
  • operatiuni PSY
  • razboi politic
  • “inimi si minti”
  • propaganda

Aceste tehnici targeteaza valorile unui sistem, credintele, emotiile, motivele, ratiunile sau comportamentul anumitor indivizi, grupuri sau natiuni si guverne.

In prezent, aceste tipuri de tehnici au devenit uzuale, folosite ca o forma de agresiune indirecta intre natiuni sau grupuri. Acest tip de propaganda este folosit impotriva regimurilor totalitare. Deasemenea, este foarte greu sa te protejezi in fata acestor atacuri si sunt foarte greu de prevazut si dovedit.

Istoria razboiului psihologic in lume

Inca din timpuri preistorice, despotii si sefii de clanuri au inteles ce importanta este inducerea terorii in inamici. Intimidarea si cruzimea erau arme necesare.

In Batalia de la Pelusium, anul 525, intre Imperiul Persan si Egiptul antic, persanii au folosit pisici si alte animale impotriva egiptenilor ce evitau sa le faca rau datorita credintelor religioase.

Alexandru cel Mare era recunoscut pentru cucerirea prin cultura si asimilare.

 

Genghis Khan, liderul imperiului mongol din secolul al XIII-lea, distrugea sate intregi pentru a nu mai fi nevoit sa lupte. Vestea se ducea mai departe. La urmatorul sat cine nu se supunea era facut una cu pamantul. Masacrele intampinau orice rascoala.

Hanul folosea si alte tehnici: isi facea armata sa para mai mare legand cozi de caii care alergau ridicand nori de praf sau aprinzand focuri multe in timpul noptii. Tot el catapulta capetele taiate ale prizonierilor pentru a semana teroare si a imprastia boli.

Aceste inselatorii par a fi banale astazi, dar ele au cucerit cetati, orase si chiar imperii.

 

Startul adevaratului razboi psihologic apare in primul razboi mondial. Cum s-a facut asta? Prin mass-media: ziare, pliante, brosuri, postere si reclame.

Numai englezii au publicat peste 1160 de pamflete cu autori celebri:  Arthur Conan Doyle, Ford Madox Ford, G. K. Chesterton, Thomas Hardy, Rudyard Kipling si  H. G. Wells. Avioanele lor au aruncat peste 26 milioane de pamflete in toata Europa.

Hitler a mers atat de departe incat a numit chiar un ministru al Propagandei, Joseph Goebbels. Englezii si americanii au mai folosit radiouri-pirat, momeli si aparatura care sugera inamicului forte acolo unde nu era nimic.

In timpul razboiului din Vietnam, americanii au devenit si mai inventivi. Au asasinat peste 19.000 suporteri ai frontului liberarii sau Viet Cong. Operatiunea se numea “Programul Phoenix”. Mortilor li se puneau carti de joc in gura.

Metode folosite in razboiul psihologic:

  • demoralizarea: pamflete care incurajeaza dezertarea, socarea sau proiectarea sunetelor repetitive si deranjante pentru perioade lungi
  • propaganda prin statii radio
  • redenumirea oraselor sau locurilor cucerite
  • folosirea portavocilor pentru comunicarea cu soldatii inamici
  • terorismul
  • amenintarea cu arme chimice

 

 Propanda este impartita de CIA in 3 moduri:

  • propaganda alba: omisiune sau emfaza, cand sursa informatiei este cunoscuta
  • propaganda gri: prejudecati rasiale/etnice/religioase cu informatii gresite, fara sursa
  • propaganda neagra: falsificarea, inselarea
Daca se spune ca in razboi totul este permis, oare care este limita in razboiul psihologic? Fie ca este vorba de conditionare psihologica, manipulare sau alte tehnici, trebuie sa fim realisti si sa recunoastem ca aceste tipuri de metode ocupa tot mai mult loc in viata noastre. Cat de mult le lasam sa ne influenteze este doar decizia noastra!

 

 

 

 

 

(Visited 248 times, 1 visits today)