Ares a fost zeul razboiului in Grecia antica si Marte a fost corespondentul lui la romani. Dar foarte putini cunosc detaliile si aventurile zeilor razboiului.

In stravechea batalie de la Thurii din 282 i.e.n., intre greci si romani, romanii au observat un tanar de o inaltime extraordinara care marsaluia in fata lor si facea minuni de vitejie. Abia la finalul bataliei, cand niciun candidat nu a venit sa revendice coroana de onoare, soldatii si-au dat seama ca au fost condusi in lupta de insusi zeul razboiului, Marte. Asadar, s-a crezut ca Marte insusi a venit pentru salvarea poporului sau. Deci Marte zeul roman al razboiului, a triumfat asupra lui Ares, zeul grec al razboiului.

Cititi mai multe despre Mitologia greaca si zeii Greciei antice

 

Attila si Sabia lui Marte

Sute de ani mai tarziu, Attila, conducatorul hunilor, a devenit unul dintre cei mai de temut dusmani ai Imperiului Roman. Cuceririle sale au ajuns departe, insa romanii s-au inspaimantat cu adevarat de legenda potrivit careia Attila hunul ar fi gasit Sabia lui Marte.

Legenda ne spune ca un cioban urmarea o vita ranita pana a descoperit o sabie straveche. Aceasta sabie a ajuns in mainile lui Attila care a revendicat-o ca sabia zeului razboiului. Attila a acceptat-o ca pe o favoare divina si ca posesor de drept al Sabiei lui Marte si-a justificat pretentia “divina” de a stapani intregul pamant.

Desi sub influenta culturii grecesti, in vechea societate romana Marte a fost identificat cu zeul razboiului Ares, caracterul si demnitatea lui Marte erau fundamental diferite de cea a omologului sau grec. Marte era perceput ca un zeu mult mai agresiv decat Ares si ca o figura mai virtuoasa de catre soldatii romani. Pozitia lui Marte in vechiul panteon roman a fost, deasemenea, formidabila, intrucat facea parte din Triada arhaica, impreuna cu Jupiter si Quirinus, un zeu timpuriu al statului roman care era probabil un zeu sabin al razboiului.

 

Ares, zeul grec al razboiului

Pentru a-l intelege pe zeul Marte mai bine este necesar sa il intelegem pe zeul Ares ca zeu al razboiului. Si invers. Ares era zeul razboiului in lumea Greciei antice, dar era perceput si ca spiritul razboiului brutal, in vechea religie greaca

Cu toate acestea, Ares nu a fost niciodata foarte popular in randul oamenilor obisnuiti din Grecia antica. Nu era popular nici macar printre zei si nici macar in propria familie. Faptul ca Ares era fiul lui Zeus si al Herei nu l-a ajutat prea mult in pozitia sa printre zeii olimpieni.

Un pasaj din Iliada scrisa de Homer ne spune ca Zeus, propriul sau tata, se refera la Ares ca la zeul pe care il uraste cel mai mult. Zeus spune ca Ares iubeste cearta, razboaiele si luptele.

Motivul acestor declaratii este faptul ca Ares a reprezentat in mod specific aspectele brutale ale razboiului – cruzimea, setea de sange, razboiul neprovocat. Aceasta reputatie a avut ca rezultat frica, nu iubirea

Deoarece Ares a reprezentat doar aspectele brutale ale razboiului, este logic sa concluzionam ca razboiul nu este in intregime stapanirea lui Ares. In timp ce Ares intruchipeaza lupta si sacrificareaAtena este cea care a reprezentat strategia si gandirea – aspectele mai „rafinate” ale razboiului. 

Astfel Atena este considerata zeita conducerii, protectiei si strategiei militare, Ares este zeul caruia razboinicii obisnuiti se rugau pentru inspiratie si vitejie.

 

Ares in mitologia greaca: protector si zeul al poftei carnale

Ares este in mitologia greaca printre cele mai vechi zeitati documentate, cunoscut inca din textele Iliadei lui Homer. La inceput a fost prezentat drept un zeu sangeros al razboiului care ajuta soldatii pe campul de lupta.

Mii de soldati ii urmau cultul, insa Ares avea si alte atributii. Mai mult, era considerat tatal teribilelor femei razboinice – amazoanele.

Deasemenea, Ares a fost privit ca erou al povestilor homerice. Un om impresionant, in armura de lupta si cu coif pe cap. Insa avem si reprezentari in care apare intr-un cat tras de cai care respira foc.

Oamenii obisnuiti erau infricosati de Ares, insa era foarte respectat in batalii. Ares apare si in lucrarile lui Hesiod in contrast cu Atena. Ares ii inspira pe soldati in actiuni sangeroase, in timp ce Atena ii facea sa gandeasca strategic.

 

Ares si Afrodita

Insa Ares nu era cel mai rau zeu din mitologia greaca. Si asta mai ales pentru faptul ca nu s-ar fi indragostit de el tocmai zeita frumusetii!

De multe ori, relatia lor este vazuta ca cea dintre yin si yang. Ares si Afrodita vor avea copii:

  • Phobos (Frica)
  • Deimos (Teroarea)
  • Eris (Cearta)

 

Ares a fost numit in imnuri Salvator al oraselor, aparator al Olimpului, tatal Victoriei, aliat lui Themis.guvernator al rebeliunilor, lider al oamenilor drepti, cel care ajuta oamenii si le da tinerete. El era chemat in rugaciuni sa opreasca furia din inimile oamenilor, sa evite cearta sau sa evite conflictele violente.

Ares era vazut ca protector caci l-a ucis pe Halirrhothios, fiul lui Poseidon, care a violat-o pe Alkippe.

 

Atena si Ares

Ares este prezentat in mitologia greaca ca o personalitate radicala. El era admirat nespus de faimosii razboinici spartani. Unul dintre cele mai populare mituri despre Ares este lupta cu Hercules.

Ares apare si in Iliada de partea Troiei. In unele momente, el apare luptand alaturi de Hector, printul Troiei. Homer il prezinta ca fiind invins de Atena, zeita intelepciunii. Zeita Atena ii sustinea pe ahei si il va lovi cu o piatra imensa. Cand se va lupta cu Diomede, sustinut de Atena, tipatul sau de durere il va depasi pe acela facut de 10.000 de oameni.


Astazi, Ares este foarte popular si apare in carti, filme, benzi desenate. Si in Renastere a fost foarte popular, fiind reprezentat cu coif, alaturi de un caine.

 

Marte, mai mult decat un zeu al razboiului

In timp ce Ares era asociat cu un singur aspect al razboiului, in vechea religie romana, rolul lui Marte pare sa nu aiba o asemenea restrictie. Desi de obicei a fost considerat echivalentul zeului grec al razboiului Ares, Marte era mai bine pozitionat in vechea societate romana, intrucat era onorat de romani, spre deosebire de Ares la vechii greci.

In cultura romanilor, Marte a fost protectorul frontierelor romane si al modului de viata roman, precum si pazitor al agriculturii romane. In calitate de gardian agricol, Marte si-a indreptat energiile catre crearea conditiilor care sa faciliteze cultivarea culturilor, incluzand protejarea de fortele ostile ale naturii.

 

Desi ca o intruchipare a agresiunii masculine, Marte este privit ca forta care conduce razboaie, el conduce genul de razboaie care ofera o pace sigura. Totusi, acest lucru nu inseamna ca Marte a fost mai moale decat Ares. Potentialul lui Marte pentru salbaticie este exprimat in conexiunile sale cu padurile salbatice dincolo de granitele stabilite de oameni.

Marte pare sa fie plasat si in centrul vietii romane antice. Templele care il onorau pe zeul Marte au fost gasite in centrul orasului Roma. Daca deschideai larg aceste porti asta simboliza razboi.

 

Nasterea lui Marte si legenda lui Romulus si Remus

La fel ca Ares care a fost fiul lui Zeus si Hera, despre Marte se spune ca a fost fiul lui Jupiter si Juno.

Cu toate acestea, intr-o versiune a nasterii lui Marte data de Ovidiu, Marte era doar fiul lui Juno. Intrucat Jupiter a uzurpat functia mamei cand a nascut-o pe Minerva direct din fruntea sa, Juno a cautat sfatul zeitei naturii si florilor, Flora, despre cum sa faca acelasi lucru pentru a restabili echilibrul lumii. Flora a obtinut o floare magica si a testat-o pe zeita lasand-o gravida. Juno s-a retras in Tracia pe tarmul Marii Marmara pentru nasterea unui baietel care ulterior va fi cunoscut sub numele de Marte.

Mai tarziu, Marte a fost cunoscut ca tatal lui Romulus si al lui Remus, miticii fondatori gemeni ai Romei. Marte a violat-o pe virgina vestala Rhea Silvia in timp ce dormea. In visele ei, Rhea Silvia a avut o viziune in care i-a picat un ac de par pe pamant si din el au rasarit doi copaci gemeni. De-a lungul timpului, unul dintre copaci a crescut atat de mare incat a acoperit intreaga lume cu umbra sa. Acest vis este o referire la succesul final al lui Romulus si la cresterea masivului Imperiu Roman. Asocierea ulterioara a lui Marte cu lupul se refera la faptul ca Lupa, o lupoaica i-a hranit pe cei doi gemeni. Lupul apare apoi deseori in arta si literatura romana in forma masculina ca animalul lui Marte. La batalia de la Sentinum din 295 i.e.n., aparitia lupului pe campul de lupta (Martius lupus) a fost un semn al viitoarei victorii romane.

 

Marte si Minerva

Un alt mit despre Marte, care este de asemenea unic mitologiei romane, a fost unirea sa cu Anna Perenna, stravechea zeita romana a vietii indelungate si a reinnoirii. Povestea incepe cu Marte indragostindu-se de Minerva, zeita fecioara a intelepciunii si a mestesugurilor. Cu toate acestea, virgina Minerva a respins avansurile amoroase ale lui Marte. Cautand modalitati de a o impresiona pe Minerva si de a-i castiga favoarea, Marte a cautat ajutorul altei zeite. Insa ea si l-a dorit pentru sine asa ca Anna Perenna s-a deghizat ca Minerva si, purtand un voal, va intra in camera lui Ares. De aici festivalul Anna Perenna care se incadreaza in luna dedicata lui Marte (martie).

 

Festivalurile lui Marte in Roma antica

In plus fata de festivalurile care au avut loc in mod special in numele sau si l-au plasat ca zeitate centrala, Marte a fost implicat si in ceremonii referitoare la vechea triada a zeilor pe care o forma alaturi de Jupiter si Quirinus.

Pe 1, 9 si 23 martie, preotii acestui trio divin, au dansat, au cantat imnuri si s-au imbracat in armura.

In timpul ritului sacru traditional al  Suovetaurilia, care a avut loc o data la cinci ani, taurii, porcii si oile au fost sacrificate in onoarea lui Marte ca parte a unui ritual de fertilitate conceput pentru a aduce prosperitatea recoltei. Inainte de a fi savarsita jertfa, i se adresa o rugaciune lui Marte pentru a inlatura boala, stricaciunea si distrugerea. Dar si pentru a binecuvanta recoltele, crama, turmele si gospodariile.

In diferite sarbatori imperiale, Mars Ultor a fost primul zeu care a primit un sacrificiu. Imparatul Augustus a creat cultul lui Mars Ultor (Marte Razbunatorul).

Templul lui Marte Ultor, dedicat in anul 2 i.e.n. in centrul Forumului lui Augustus, ii oferea lui Marte un nou loc de onoare.

Alaturi de statuia de aur a zeitei Ultio, personificarea divina a razbunarii, templul lui Marte Ultor a format un centru al razboiului, guvernarii, vietii religioase si sociale in Roma antica.

Templul a devenit punctul de plecare pentru magistrati si soldati, intrucat plecau pentru campanii militare in strainatate, iar Augustus a cerut Senatului sa se intalneasca la templu atunci cand delibera despre razboi si pace.

Militarii aveau si Campus Martius, un teren special de pregatire dedicat lui Marte, unde soldatii studiau si se instruiau. Campus Martius a fost, de asemenea, arena pentru cursele mari de cai. Dupa o cursa, unul dintre caii echipei castigatoare era sacrificat in onoarea lui Marte.

Capul de cal va deveni apoi un premiu ravnit in randul spectatorilor. Templul a devenit si locul unde se facea sacrificiul pentru a incheia ritul de trecere al tinerilor care isi asumau toga virilis (toga barbateasca) in jurul varstei de 14 ani si festivalul Armilustrium din 19 octombrie, care presupunea purificarea armelor inainte ca acestea sa fie pastrate departe pentru iarna.

Romanii mai aveau si alti zei si zeite legate de razboi precum

  • Victoria, intruchiparea inaripata a victoriei
  • Bellona, cea cu parul ca Medusa, simbolizand puterea si imortalitatea
  • Nemesis, zeita razbunarii, cea mai veche dintre ele

 

Il regasim pe zeul razboiului si astazi in tot felul de filme, benzi desenate sau jocuri. In filme a aparut in Hercule, Infruntarea Titanilor, Percy Jackson, Justice League, Femeia Fantastica si alte filme ale Universului DC Comics. Iar in jocuri apare ca personaj central in Universul DC, Injustice sau God of War.

In final putem presupune ca exista doua fete ale zeului Ares. Prima, cea a zeului razboiului sangeros si crud. Si a doua, cea a celui care protejeaza femei si este tatal Armoniei. Indiferent la ce fata se rugau vechii greci, este clar ca Ares a fost unul dintre cei mai importanti zei ai Olimpului.

 

Bibliografie:

Bos, C. 2013. Mars a Roman God.

Gibbon, E. 1776. The History of the Decline and Fall of the Roman Empire. Strahan & Cadell, London

Gill, N. S. 2019. Rome’s Honored War God.

The Editors of Encyclopaedia Britannica. 2019. Ares Greek Mythology.

Versnel, H. S. 1987. What Did Ancient Man See When He Saw A God? Some Reflections On Greco-Roman Epiphany. Effigies Dei, Essays on the History of Religions vol 51, pp. 42-55

Wigington, P. 2018. Mars Roman God of War

 

 

(Visited 1,361 times, 18 visits today)